Byta framdrev: Del 4

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
sandstream71 skrev:
Hittade den hos gixxer.com: http://www.gixxer.com/store/catalog/product_info.php?cPath=27&products_id=42

Varför kallas den för TRE? Finns den att köpa av någon annan tillverkare och gärna från en svensk butik?


TRE = Timing Retardation.
Du kan bygga den själv för några kronor eller köpa den från Gixxer.com. Det tar cirka en vecka innan du får hem den därifrån. Kolla på JeffW's hemsida om du vill se kopplingsschemat till din hoj.

/F
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bara ett klargörande: TRE-modden ändrar så att ECU'n tror att den ligger i 5:an eller 6:an beroende på vilket motstånd man använder till vilken hoj. På min tusen är det exempelvis 6,8kOhm för 5:an och 15kOhm för 6:an. För att inte hojarna skall blir för ystra så ändrar man timingen på hojen så att den inte tänder i golvens optimala läge förens du är uppe på 5:ans växel. Det är det som TRE ändrar.
 

sandstream

Guest
Freppa skrev:
TRE = Timing Retardation.
Du kan bygga den själv för några kronor eller köpa den från Gixxer.com. Det tar cirka en vecka innan du får hem den därifrån. Kolla på JeffW's hemsida om du vill se kopplingsschemat till din hoj.

/F

Tackar!

Vart kopplar man in kablarna och är det svårt? (Fordonselektroniksokunnig!)
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om du köper en färdigbygd så får du med kontaktdonen och allt - bara att plugga in. Om du bygger den själv utan kontakter så skarvar du bara på motståndet. Allt det står beskrivet på JeffW's hemsida. Inte speciellt svårt, men synd att göra ingrepp i kabelstammen. Jag beställde en switchad TRE (så man slipper att ha hojen svårstartad när den är kall), en dealer mode switch samt en cd-rom med verkstadsmanualen från Jeff (Går via Gixxer.com) och hemskickat och klart kostar det 88$, cirka 660:-. Det är det värt.

/F
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jag bytte från 17 till 16 fram på min. Innan gick den upp med av-på gas på trean sittandes om man jobbade lite. Axeln kom längre bak och det innebar att den vart ännu trögre upp slangen. Går upp på tvåan nu men inte en chans på trean. Går ifs bra ändå

Kommer korta kedjan så axeln kommer fram nån centimeter då blir det kul igen.
Då kommer det gå lätt på 3:an sittandes.
 

sandstream

Guest
WestW skrev:
Kommer korta kedjan så axeln kommer fram nån centimeter då blir det kul igen. Då kommer det gå lätt på 3:an sittandes.

Hur kortar man kedjan da?
 

sandstream

Guest
Freppa skrev:
Om du köper en färdigbygd så får du med kontaktdonen och allt - bara att plugga in. Om du bygger den själv utan kontakter så skarvar du bara på motståndet. Allt det står beskrivet på JeffW's hemsida. Inte speciellt svårt, men synd att göra ingrepp i kabelstammen. Jag beställde en switchad TRE (så man slipper att ha hojen svårstartad när den är kall), en dealer mode switch samt en cd-rom med verkstadsmanualen från Jeff (Går via Gixxer.com) och hemskickat och klart kostar det 88$, cirka 660:-. Det är det värt.

/F

Har du adressen till hans sajt?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Alltså... om man drevar ner så blir hojen kanske lite piggare, men växlarna blir "kortare" också, dvs du har inte lika mycket tid på dig att hitta balansläget. Jag måste säga att jag tycker det verkar bortkastat att dreva om och greja, för upp kommer vilken gammal skrov som helst om man gör rätt.
 

sandstream

Guest
WestW skrev:
Ge dig inte på det om man inte är van meckare. Misslyckas man med kedjelås eller nitlås kan kedjan slå av dig benet eller spräcka motorn.
Det bästa kanske är att isf plocka av kedjan och åka till en verkstad som kan.

Har blivit grymt sugen på att testa TRE-modden och den kostar ju inte så mycket.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sandstream71 skrev:
Det bästa kanske är att isf plocka av kedjan och åka till en verkstad som kan.

Har blivit grymt sugen på att testa TRE-modden och den kostar ju inte så mycket.

Låt bli och pilla så mkt.
Effekten du har räcker till och blir över för att åka bana, åka rakt fram, åka på bakhjulet och åka på framhjulet.

Lär dig kontrollera dom grejerna du har i stället. Börjar du pilla en massa så kommer ev hojen vara sämre än innan + att den kommer stå i garaget eller på verkstan när polarna är ute och åker i stället.

Ta en bärs och kolla på Las Vegas Extremes filmerna och så inser du att man kan ha kul med en Sukka 750i. :fyllisar
 

sandstream

Guest
Men TRE-modden ger ju en bättre hoj enligt dem som testat så där förstår jag inte vad du menar :va
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
sandstream71 skrev:
Men TRE-modden ger ju en bättre hoj enligt dem som testat så där förstår jag inte vad du menar :va
Nja det enda som jag har märkt skillnad är att av-på effekten i insprutningen har minskat ytterst lite...Om du tror att hojen ändrar karaktär drastiskt med hjälp av TRE-modden blir du nog tyvärr besviken.
 

sandstream

Guest
Allting som är till det bättre är välkommet, plus att det är kul att mecka lite!

Nu är JDS-2A beställt = 420:- inklusive frakt från USA.
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
wima skrev:
Nja det enda som jag har märkt skillnad är att av-på effekten i insprutningen har minskat ytterst lite...Om du tror att hojen ändrar karaktär drastiskt med hjälp av TRE-modden blir du nog tyvärr besviken.

???? Är du säker på att du satt rätt motstånd i din? Det är ju inte helt ovanligt att folk sätter 15kOhm istället för 7,5 osv. Om något borde du uppleva den värre av/på eftersom den svarar direkt. Vad kör du för TRE?

/Freppa
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Mattias skrev:
Alltså... om man drevar ner så blir hojen kanske lite piggare, men växlarna blir "kortare" också, dvs du har inte lika mycket tid på dig att hitta balansläget. Jag måste säga att jag tycker det verkar bortkastat att dreva om och greja, för upp kommer vilken gammal skrov som helst om man gör rätt.

Jag håller med om det sista, upp kommer de flesta hojar, men det andra måste vi nog diskutera lite...

Jag är rätt haj på att köra på bakhjulet, jag kan köra så långt som trafik, väg och vinden tillåter, öka farten, minska farten, åka sittandes, ståendes och ta rätt tvära kurvor. Jag har haft fem olika sporthojar de senaste fyra åren, ninjor, blade och nu alltså en R1a. Jag har kört åtskilliga tusen mil och pratar av erfarenhet. Vad jag har hört så är du ännu säkrare än mig därför undrar jag lite över det du skrivit.

Förra året åkte jag på en blade -98, det var då jag fick upp ögonen för vilken otrolig skillnad det gör att byta framdrevet till en kugg mindre. blev en mycket roligare cykel helt enkelt. Nu när jag köpte R1an köpte jag genast ett mindre framdrev till den med och bytte efter att ha kört ca 130 mil på två veckor. Nu har jag kört 50 mil till med det mindre framdrevet och igår var det en heldag med bakhjulskörning på E4 och Tierp flygfält.

När jag tog den första provturen efter bytet märkte jag inte så mycket men då åkte jag själv och körde inte så hårt. Nu har jag kört stenhårt ihop med tre andra som alla har nyare hojar och kör minst lika hårt.

Jag upplever det som att jag fått ca 20 hk mer i motorn, När jag åker på trean och fyran på bakhjulet så har styrkan ökat så att vinkeln jag har att spela på har ökat. Jag kan alltså släppa ner framhjulet närmare backen och ändå få upp det igen utan att det ramlar ner hela vägen. Det har blivit lättare att stå upp och rycka upp hojen på slangen även utan att kopplingsjucka på treans växel. Jag accelererar snabbare och når toppfarten på mindre tid, jag drar ifrån hojar som jag inte hängde med innan. Jag når rätt så lätt 300 på mätaren nu. Jag uppskattar att jag då har samma fart som när jag hade ca 285-290 på mätaren innan bytet. En ny Blade som har mer korrekt mätare än R1orna har visar ca 270 på mätaren när jag har 300 nu.

Den förlusten av toppfart gör mig inte ett dugg, däremot vill jag inte förlora mer än så, därför tar jag nog tillbaka min rekommendation att även byta bakdrevet till ett större. Min åsikt nu är att man tappar för mycket toppfart då. Ska man dreva mer så kan man lika gärna ta bort kåporna och köra mer typ streetfighter.

Att ta bort underkåpan är förövrigt något som gör en hel del för bakhjulsegenskaperna. Det ger ytterligare "vidare" vinkel man har att arbeta med och gör att det är lättare att hålla hojen kvar uppe.

Andra saker som gör cykeln bättre lämpad för bakhjulskörning är helsystem som ökar effekten och vridet i mellanregistret eller att helt enkelt öka kubiken för mer ork.

Det där snacket om att växlarna skulle bli kortare hoppas jag att du menar att man inte når lika hög fart på varje växel? Vilket ju är sant men om man åker på balanspunkten och kan minska farten så spelar ju inte det nån roll, vill man åka fortare så minskar man vinkeln lite och gasar på lite mer och växlar upp bara. Blir ju mer ork även på nästa växel med det mindre framdrevet så det ser jag bara som positivt.

Det där med hur lång tid man har på sig att hitta balansläget...jag förstår helt enkelt inte vad du menar. Om vi definierar "balansläget" som den vinkel vi behöver för att kunna åka i exakt samma hastighet så pendlar man ju hela tiden över och under den vinkeln och ligger väl knappast exakt på den mer än några tiondelar då och då. Man korrigerar ju hela tiden. Vinkeln ändras ju dessutom hela tiden pga vinden och hastigheten. Det vi vill uppnå är ju att kunna åka så länge som möjligt på bakhjulet och det anser jag bara blir lättare nu med det lite mindre framdrevet. Jag ser inga nackdelar alls än faktiskt.

Angående att hjulaxelavståndet blir ca en till två centimeter längre när man tvingas flytta bak bakhjulet för att spänna kedjan har således jag och WestW olika uppfattning om hur mycket det påverkar. Kan ju vara så att det är olika på våra hojar också. För mig överväger alltså nerdrevningen förlusten av att flytta bak hjulet. Nu är min kedja ny och den kommer ju att behöva spännas efter ju mer den slits så när jag kört några hundra mil och flyttat bak hjulet ytterligare en centimeter ska jag eventuellt prova att kapa en länk från kedjan och flytta fram bakhjulet igen så kan jag återkomma med hur den förändringen påverkar slangandet.

Till Sandstream vill jag säga att alla förändringar du gör till det bättre på hojen är säkert bra och underlättar men ska du bli bra på att slanga, om nu det är målet så är det bara att öva som kommer att ge några resultat. Kom gärna med upp till något gammalt flygfält där vi kan åka fram å tillbaka en heldag.

Slutligen kan jag meddela att anledningen till att jag skrivit så här mycket om saken är att jag hittills är i för dåligt skick efter gårdagen för att kunna vara ute och köra hoj :D
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Freppa skrev:
???? Är du säker på att du satt rätt motstånd i din? Det är ju inte helt ovanligt att folk sätter 15kOhm istället för 7,5 osv. Om något borde du uppleva den värre av/på eftersom den svarar direkt. Vad kör du för TRE?

/Freppa
Ja, jag har rätt motstånd på min (6,8 kOhm). Köpt av Jeff/JSD.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top