Byta framdrev: Del 4

sandstream

Guest
Kreuger: Stort tack för ditt inlägg och informationen! Alltid kul med folk som är villiga att dela med sig av sina egna erfarenheter till oss andra som inte kommit lika långt!

Vore kanonkul att få följa med och kolla/lära sig när ni tränar! Svarar på ditt PM.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Kreuger skrev:
Jag håller med om det sista, upp kommer de flesta hojar, men det andra måste vi nog diskutera lite...

Jag är rätt haj på att köra på bakhjulet, jag kan köra så långt som trafik, väg och vinden tillåter, öka farten, minska farten, åka sittandes, ståendes och ta rätt tvära kurvor. Jag har haft fem olika sporthojar de senaste fyra åren, ninjor, blade och nu alltså en R1a. Jag har kört åtskilliga tusen mil och pratar av erfarenhet. Vad jag har hört så är du ännu säkrare än mig därför undrar jag lite över det du skrivit.

Förra året åkte jag på en blade -98, det var då jag fick upp ögonen för vilken otrolig skillnad det gör att byta framdrevet till en kugg mindre. blev en mycket roligare cykel helt enkelt. Nu när jag köpte R1an köpte jag genast ett mindre framdrev till den med och bytte efter att ha kört ca 130 mil på två veckor. Nu har jag kört 50 mil till med det mindre framdrevet och igår var det en heldag med bakhjulskörning på E4 och Tierp flygfält.

När jag tog den första provturen efter bytet märkte jag inte så mycket men då åkte jag själv och körde inte så hårt. Nu har jag kört stenhårt ihop med tre andra som alla har nyare hojar och kör minst lika hårt.

Jag upplever det som att jag fått ca 20 hk mer i motorn, När jag åker på trean och fyran på bakhjulet så har styrkan ökat så att vinkeln jag har att spela på har ökat. Jag kan alltså släppa ner framhjulet närmare backen och ändå få upp det igen utan att det ramlar ner hela vägen. Det har blivit lättare att stå upp och rycka upp hojen på slangen även utan att kopplingsjucka på treans växel. Jag accelererar snabbare och når toppfarten på mindre tid, jag drar ifrån hojar som jag inte hängde med innan. Jag når rätt så lätt 300 på mätaren nu. Jag uppskattar att jag då har samma fart som när jag hade ca 285-290 på mätaren innan bytet. En ny Blade som har mer korrekt mätare än R1orna har visar ca 270 på mätaren när jag har 300 nu.

Den förlusten av toppfart gör mig inte ett dugg, däremot vill jag inte förlora mer än så, därför tar jag nog tillbaka min rekommendation att även byta bakdrevet till ett större. Min åsikt nu är att man tappar för mycket toppfart då. Ska man dreva mer så kan man lika gärna ta bort kåporna och köra mer typ streetfighter.

Att ta bort underkåpan är förövrigt något som gör en hel del för bakhjulsegenskaperna. Det ger ytterligare "vidare" vinkel man har att arbeta med och gör att det är lättare att hålla hojen kvar uppe.

Andra saker som gör cykeln bättre lämpad för bakhjulskörning är helsystem som ökar effekten och vridet i mellanregistret eller att helt enkelt öka kubiken för mer ork.

Det där snacket om att växlarna skulle bli kortare hoppas jag att du menar att man inte når lika hög fart på varje växel? Vilket ju är sant men om man åker på balanspunkten och kan minska farten så spelar ju inte det nån roll, vill man åka fortare så minskar man vinkeln lite och gasar på lite mer och växlar upp bara. Blir ju mer ork även på nästa växel med det mindre framdrevet så det ser jag bara som positivt.

Det där med hur lång tid man har på sig att hitta balansläget...jag förstår helt enkelt inte vad du menar. Om vi definierar "balansläget" som den vinkel vi behöver för att kunna åka i exakt samma hastighet så pendlar man ju hela tiden över och under den vinkeln och ligger väl knappast exakt på den mer än några tiondelar då och då. Man korrigerar ju hela tiden. Vinkeln ändras ju dessutom hela tiden pga vinden och hastigheten. Det vi vill uppnå är ju att kunna åka så länge som möjligt på bakhjulet och det anser jag bara blir lättare nu med det lite mindre framdrevet. Jag ser inga nackdelar alls än faktiskt.

Angående att hjulaxelavståndet blir ca en till två centimeter längre när man tvingas flytta bak bakhjulet för att spänna kedjan har således jag och WestW olika uppfattning om hur mycket det påverkar. Kan ju vara så att det är olika på våra hojar också. För mig överväger alltså nerdrevningen förlusten av att flytta bak hjulet. Nu är min kedja ny och den kommer ju att behöva spännas efter ju mer den slits så när jag kört några hundra mil och flyttat bak hjulet ytterligare en centimeter ska jag eventuellt prova att kapa en länk från kedjan och flytta fram bakhjulet igen så kan jag återkomma med hur den förändringen påverkar slangandet.

Till Sandstream vill jag säga att alla förändringar du gör till det bättre på hojen är säkert bra och underlättar men ska du bli bra på att slanga, om nu det är målet så är det bara att öva som kommer att ge några resultat. Kom gärna med upp till något gammalt flygfält där vi kan åka fram å tillbaka en heldag.

Slutligen kan jag meddela att anledningen till att jag skrivit så här mycket om saken är att jag hittills är i för dåligt skick efter gårdagen för att kunna vara ute och köra hoj :D


själv tycker jag det blir svårare att slanga med nerdrevat för att hojen blir hetsigare, precis som att försöka åka kontrolerat på 1an villket inte är lätt. jag lägger hällre i en högre växel typ 4an där hojen är mycket snäll och man behöver knappt koncentrera sig.
Och att den axar bättre så känns det ivf så för man får ju slita i växlarna lika ofta som på en 80 ccm cross men tvivlar på att tiderna skulle bli nämnvärt bättre.

Men genom att kapa nån länk i kedjan så man får fram bakhjulet någon centimeter gjorde iaf underverk på min hoj men likadant då så blir hojen hetsigare och och svårare att hålla jämn och fin på slangen, jag hade engång en gsx-r 1100 -90 då just årsmodel 90 var extra lång så var den en riktig goding att slanga med, gick som på räls vid bakhjulsåkning och man kunde klänga hursom hällst på hojen och den gick fortfarande bergstadigt på slangen :banana
 

sandstream

Guest
PD skrev:
jag hade engång en gsx-r 1100 -90 då just årsmodel 90 var extra lång så var den en riktig goding att slanga med, gick som på räls vid bakhjulsåkning och man kunde klänga hursom hällst på hojen och den gick fortfarande bergstadigt på slangen :banana

När jag köpte min 92:a så fick jag veta att de förlängt swingen på den årsmodellen eftersom 90:an och 91:an gick upp för lätt på bakhjulet så vad menar du med extra lång?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
90an var som längst med sina 1455mm och dom andra låg på 1425, dom 30mm gjorde mycket! (om jag nu inte mins helt fel, det är närmare 10år sedan jag hade min)

R1 har bara 1395 så det är inte konstigt dom går upp lätt.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
PD skrev:
själv tycker jag det blir svårare att slanga med nerdrevat för att hojen blir hetsigare, precis som att försöka åka kontrolerat på 1an villket inte är lätt. jag lägger hällre i en högre växel typ 4an där hojen är mycket snäll och man behöver knappt koncentrera sig.
Och att den axar bättre så känns det ivf så för man får ju slita i växlarna lika ofta som på en 80 ccm cross men tvivlar på att tiderna skulle bli nämnvärt bättre.

Men genom att kapa nån länk i kedjan så man får fram bakhjulet någon centimeter gjorde iaf underverk på min hoj men likadant då så blir hojen hetsigare och och svårare att hålla jämn och fin på slangen, jag hade engång en gsx-r 1100 -90 då just årsmodel 90 var extra lång så var den en riktig goding att slanga med, gick som på räls vid bakhjulsåkning och man kunde klänga hursom hällst på hojen och den gick fortfarande bergstadigt på slangen :banana

Du kan ju inte seriöst mena att det skulle vara lättare att åka långt på bakhjulet med en -90 gixxer än en ny R-hoj?? :confused: I så fall är du nog fan ensam den åsikten. Bara att du skriver det får mig att tvivla på att du slanga över huvudtaget. :va Vad har du för hoj nu?

Idag har vi vart ute en heldag, vi var sex stycken, allihop har kört så hårt det nu går att köra sånna här hojar. Vi var tre R1or med ett mindre kugg på framdrevet allihop och vi är rörande överrens om att cykeln blev fan så mycket roligare och lättare att slanga med efter vi bytt. Idag körde vi fortare på slangen än jag brukar, har nästan bara åkt på trean och fyran istället för tvåan och trean. Har stått upp en hel del och tagit bra tvära kurvor. Har tränat på att dra upp den rakt bakom en bil, gå ut för omkörning, köra om och sen vika in i sin egen fil igen och fortsätta så långt som möjligt.

Rycker nu upp den stående på fyrans växel i runt 170 knyck och åker sen bra långt, slänger ibland i femman när mätaren börjar visa 220-230 å då jävlar går det undan på ett hjul. Har även fått ner farten från 200 till 150 fortfarande på slangen. Åker å väger på fotbromsen i bra hög vinkel både sittandes och ståendes. :yoparty :banana :D

Jag skulle gärna vilja se nån köra så med en -90 gixxer eller liknande.

"man kunde klänga hursom hällst på hojen och den gick fortfarande bergstadigt på slangen "

Det där tolkar jag som att det var helt omöjligt att svänga med skiten, :7peta vilket jag upplevde med min gamla -88 FZR1000. Dessutom var det skitsvårt att åka på högre växel än tvåan på de där gamla hojarna pga att om man tappa ner framhjulet lite så orka man aldrig få upp det igen utan det damp i backen.

Med R1an går det ju att åka slalom på slangen och ändra riktning hur som helst, är ju skitkul att åka genom långa böjar på slangen och sen bara räta upp och fortsätta. Älskar även att dra upp den i böjen och hålla nerlägget kvar på slangen, så jävla skönt!! :Bugar
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
vad jag mena var att slanga med en ny sporthoj klarar vilken fåne somhällst men att den goa känslan som blir med ett riktigt lok försvinner! håller med dig om att svänga med dom är riktigt svårt men om du varit mer säker så kanske du skulle klarat slanga med din gamla FZR -88 också :7peta :)


men jag förstår fortfarande inte varför man drevar ner en hoj som redan är lätt att få upp på både 1an 2an 3an och 4an orginal!? rädd när det börjar gå fort? :lol
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
vafaaan!

sandstream71 skrev:
Kreuger: Vad tror du om att korta kedjan för att få fram bakhjulet? Går det att korta den överhuvudtaget? (Kan ingenting om kedjor).

Vad kostar ett bakdrev, cirkus?

Jag e sämst på att köra slangen har knappt försökt men faan min trötta monster går upp på bakan på 1 och 2 då ska din vassa 750 utan probs göra det!
Om det inte e ngt fel på motorn för det verkar så en gixxer 750 ska lätt gå upp på bakan original!
Jag kommer gärna ut och lånar den en sväng och sätter 100 spänn på att jag får upp skiten utan problem... såvida motorn inte e trasig dvs :D
Du har faan en av värdelns vassaste hojjar själklart den går up på bakan åk ut med ngn av grabbrna här och träna eller ngt.

E trött på denna tråden/trådarna nu!
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Kreuger!

"Rycker upp den på 4an". Är det bara med gas+ryck eller kopplar du upp den? Jag funderar på nästa hoj och vill gärna ha en 1-liters hoj då 600an är lite jobbig att få upp.

Eftersom jag inte vill slita ut växellådan på en halvtimme gillar jag att gasa upp hojen. Hur har du moddat din r1a för att den ska gå upp? På vilka växlar går den upp på bara gas?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
.

Kan nån snäll själ ge mig ett tips på hur jag ska lyckas få upp mitt härke?
Jag rycker som en dåre och nada hjälper. Har iofs clip-on så den e lägre fram än orginal. Tror ni det hjälper att dreva ner den lite fram eller har jag fel hoj?
Den lyfter 10-20 cm sen har den varvat ut. Eller måste jag heltenkelt inse fakta och vänta med att slanga tills jag har råd med en starkare hoj? :huvet Typ en Suzuki GSX-R750 2002? :hihi
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
sandstream71 skrev:
När jag köpte min 92:a så fick jag veta att de förlängt swingen på den årsmodellen eftersom 90:an och 91:an gick upp för lätt på bakhjulet så vad menar du med extra lång?

En Gixxer 750 -02 är ju rena hybridflygplanet.
Som Mattias skrev, -upp kommer framhjulet på vilken skorv som helst.
Tror att det mest handlar om teknik och att övervinna en viss rädsla, masa dig över till Väsby med hojjen så ska jag slanga lite med den åt dig :tummenupp
Jag vågar slå vad om tusen psetas (woow) att jag kan åka tills framhjulet slutar snurra efter en eller två test-försök, seså .. masa dig hit nu :corn

/Nitrous
 

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
sandstream71 skrev:
Har i ett par tidigare trådar fått tips om hur man enklast byter framdrev och lyckades till slut med operationen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45874

Nu har jag varit ute och testat och tyvärr så gav det inte alls vad jag hoppats på. Känner ärligt talat ingen skillnad alls mellan de 16 kugg som framdrevet har nu mot de 17 som originaldrevet hade :gråta

Var ute nästan en timme ikväll och jobbade med ettan och tvåan för att få upp den på slangen och på ettan känns det som förut och på tvåan spelar det ingen roll hur mycket jag rycker och sliter, fanstyget verkar ha framhjulet cementerat i asfalten.

Har funderat lite och undrar om det faktum att jag tvingades flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan kan ha någon betydelse? 1 cm hit eller dit borde väl inte spela någon roll :va

Vad ska jag göra nu? Byta till 15 kuggar eller kanske byta bakdrev?

jag tycker nog att din borde gå upp i orginalskick med bara gas alltså.. den leverar väl fan en bra bit över 100 bhp på bakhjulet.. eller? det är bara ut och träna.. det har jag gjort och det går framåt.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
PD skrev:
vad jag mena var att slanga med en ny sporthoj klarar vilken fåne somhällst men att den goa känslan som blir med ett riktigt lok försvinner! håller med dig om att svänga med dom är riktigt svårt men om du varit mer säker så kanske du skulle klarat slanga med din gamla FZR -88 också :7peta :)


men jag förstår fortfarande inte varför man drevar ner en hoj som redan är lätt att få upp på både 1an 2an 3an och 4an orginal!? rädd när det börjar gå fort? :lol

"vad jag mena var att slanga med en ny sporthoj klarar vilken fåne somhällst "

Det där kändes nog bra för grabbarna i den här tråden som frågar om råd och inte ens lyckas få upp framhjulet på sina nya sporthojar :rolleyes:

"den goa känslan som blir med ett riktigt lok" Kan jag meddela att jag inte saknat i fem sekunder vid slangning. Däremot när man ska långdistanstoura över 20 mil så åkte man fan bekvämare på de gamla loken.

"om du varit mer säker så kanske du skulle klarat slanga med din gamla FZR -88 också :7peta :) "

Jo, onekligen är det så. Nu klara jag iof att slanga ettan å tvåan, några hundra meter med den också. Då var jag 20 år, hade precis fått tung behörighet efter två år med en mellanhoj och det kändes rätt jävla asstort med 1000 kubik och 250 kilo. Var liksom mer van att slanga med en 250 cross som vägde 140 kilo. Skulle vara intressant att prova ett gammalt lok idag och se hur det går.

"men jag förstår fortfarande inte varför man drevar ner en hoj som redan är lätt att få upp på både 1an 2an 3an och 4an orginal!? rädd när det börjar gå fort? :lol"

Om du fortfarande inte förstår varför JAG har drevat ner min så måste du vara bra trög, tycker jag har förklarat det så ingående att ett barn skulle begripa det. Att du däremot inte håller med om att det behövs kan jag väl köpa även om jag är av en annan åsikt. Sen skulle jag vilja se dig dra upp en original R1a på slangen på fyrans växel. Att dessutom säga att det går lätt var väl en ordentlig överdrift. Visst, om det är ett krön eller nåt. Angående hastigheten så har inte nerdrevningen inneburit att jag åker långsammare på slangen utan snarare tvärs om. Förut drog jag oftast upp den på tvåan och var då nere i kring 100-130 men nu drar jag allt oftare upp den i 150-180 på trean och fyran och oftast är det över 200 när man sätter ner igen. Då jag inte fått tag i nån styrdämpare till rätt kurs än så kan det bli rätt obehagliga styrslag ibland och då önskar man att det bara gått 100 istället för 200 kan jag lova.

Sen tycker jag att ett av sätten att verkligen känna att man har kontroll på slangen är när man kan minska ner hastigheten och åka långsammare.

DU HAR FORTFARANDE INTE SVARAT PÅ VAD DU HAR FÖR HOJ SJÄLV!!
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
yonsson skrev:
Kan nån snäll själ ge mig ett tips på hur jag ska lyckas få upp mitt härke?
Jag rycker som en dåre och nada hjälper. Har iofs clip-on så den e lägre fram än orginal. Tror ni det hjälper att dreva ner den lite fram eller har jag fel hoj?
Den lyfter 10-20 cm sen har den varvat ut. Eller måste jag heltenkelt inse fakta och vänta med att slanga tills jag har råd med en starkare hoj? :huvet Typ en Suzuki GSX-R750 2002? :hihi

Yonsson, jag är ledsen men det är inte din cykel det är något fel på. Bara att träna, gärna med folk som kan.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fick upp den lite högre idag än innan. 40cm kanske...
Men å andra sidan så har jag inte övat så mycket på att koppla upp den. Det kanske är det jag borde lägga energi på... :va
 

sandstream

Guest
Klart som f*n att de handlar om rädsla och bristande teknik när man inte får upp en hoj som min på slangen direkt. Är övertygad om att det kommer att ta mig lång tid och mycket träning för att bli någorlunda hyfsad och jag kommer aldrig att bli lika bra som en del andra här som helt enkelt har mer talang.

I brist på talang kan man dock förenkla slangningen genom att optimera hojens beteende och det är vad den här tråden handlar om!

F*n vad trött jag blir på er som ska göra en massa onödiga inlägg som inte är till för annat än att visa hur otroligt duktiga ni är :huvet
Behåll den infon för er själva så slipper vi ett par sidor med skit i sånna här trådar :kocko

Till Kreuger och andra som kommer med tips och råd :Bugar
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
För mig handlar det inte om rädsla i alla fall. Sliter och slänger mig som en dåre. Snarare brist på talang och hästar :=
 

sandstream

Guest
yonsson skrev:
För mig handlar det inte om rädsla i alla fall. Sliter och slänger mig som en dåre. Snarare brist på talang och hästar :=
Jag är ju inte så rädd att jag inte vågar försöka men med lite större kulor hade jag lyft högre och inte oroat mig för att slå runt eller ramla :tungan
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top