Byta gaffeltätningar för dummies!

Dr.Bike

Guest
En liten step-by-step guide för er som har gråtande gafflar.

1. Palla upp hojen/häng upp. Bort med skärm, bromsok och hjul. Därefter kan benen tas bort vart för sig.
Ta sen fram manualen - denna guide ersätter alltså inte en manual, den är bara en visuell hjälp och en liten morot att ta tag i det där tråkiga jobbet du har skjutit på! :)
Obs att jag växlat steg tre och fyra, men det begrep du ju? Eller hur?
 

Bifogat

  • Benen bort.jpg
    Benen bort.jpg
    127.6 KB · Visningar: 1,032
Last edited:

Dr.Bike

Guest
2. En trist syn...

Så här kan det se ut, och det kan tyckas att det inte ser så farligt ut. Särskilt som man torkar efter varje körning.
Den stora faran ligger inte i läckan i sig, utan var oljan tar vägen.
På ett eller annat sätt kan du vara HELT säker på att den förr - eller senare, hittar till dina bromsskivor och belägg. :död
Oljan hittar nämligen sina vägar då den i droppform sprayas över alla delar som ligger bakom benet med hjälp av fartvinden. I de fall man har tur så suger bromsdammet inne i oken upp det mesta, men när även det är mättat så letar sig oljan vidare.
Det är SVÅRT att få ren kontaminerade belägg från gaffelolja.
Du måste ta ur dem och rengöra med allehanda medel. (se tipsruta längre fram i tråden om medel och metoder). Ibland kan man behöva slipa/fila av det yttersta skiktet på beläggen oxå för att komma in till friskt material.
Likaså skivorna, de måste rengöras noga.
 

Bifogat

  • En sorglig syn.jpg
    En sorglig syn.jpg
    121.8 KB · Visningar: 1,010
Last edited:

Dr.Bike

Guest
3. Alla delar i rätt ordning? Japp! :tummenupp (kolla detta fyra tusen ggr!)

Men som Kamikaze Kid sa: hur gick det där till då?
Jo - First thing first: Gaffelbenet sitter i huvudsak ihop på tre ställen.

Toppmuttern
Låsringen över tätningen
Bottenskruven

Vad är detta? Jo i botten av benet (undertill sitter en försänkt insexskruv) den håller i hela nedre delen av ventilpaketet (det som utför själva dämpningen). Den måste bort. Men lätta bara på den nu, annars sölar du ner hela bänken med gammelolja, och den luktar inte tårta.
Skaffa en gammal långpanna som du ser att jag har på bilderna. Ovärderlig då den räcker under hela den del av benet som kan läcka när sedan benet sitter i skruvstycket.
Sen under dammskyddet (den första tätningen som man ser utifrån) sitter en C-clips som håller fast tätningen. Bort med den.
Och sist (dock ej nödvändigt i detta läget när vi bara ska byta tätringar) har vi toppmuttern (locket). MEn vi väljer att ta bort även den, så vi kan inspektera fjädern samt ventilpaketet m.m.
För att underlätta för er själva (och slippa topmuttrar som borrar in sig i taket på garaget) så släpper ni på fjäderförspänningen (preload)
Glöm inte att FÖRST notera VAR den står genom att dra den i botten och notera hur många hela halva respektive kvartsvarv den är utskruvad.
ALL räkning på fjäderkomponenter sker från bottenläge, dvs max - och ut.
Gör även detta med alla andra justerbara skruvar. D.v.s de för kompressionsdämpning och returdämpning.
Ha alltid KOLL på dina grundinställningar. För anteckningar, så att du inte fibblar bort dig. Detta gäller särskilt de som likt jag gillar att åka bana, och gärna testar lite olika inställningar.

När du så noterat det här läget på EN av de två fjäderförspänningsmuttrarna så kan du skruva ut bägge max och lätta på trycket s.a.s
Därefter removar du toppmuttern MED fjäderpaket och ventilrör/paket.
Dessa skall INTE tas isär mer än så här.
Se upp för den lilla skålformade brickan som ska ligga under ventilpaketet så du inte sumpar den.

Häll ut sunkoljan.
Pumpa lite med benet och ventilstången så du får ut det mesta.
Ta ur bottenskruven nu.
Pumpa.

Nu är det dax för det gigantiska rycket!
Benet är tömt på olja, du har trippelcheckat att dammskyddet är lossat OCH C-clipsen därunder är borta.
Försöker du rycka ut tätningen UTAN att ta bort C-clipset så adjöss med bussningarna m.m :död

RYCK isär (flera stöddiga ryck krävs!) inner och ytterben.
TJO!
Så ser det ut som på bilden sedan!

Notera ordningen på ALLT! Särskilt tätningen hur den är vänd.
(här kan undertecknad klia sig i huvudet ibland och vara oense med tillverkaren om hur den BORDE sitta!) Var inte det! Återmontera som det satt!
Tips! ;)
 

Bifogat

  • Alles in ordnung.jpg
    Alles in ordnung.jpg
    113.7 KB · Visningar: 1,324
Last edited:

Dr.Bike

Guest
4. Glöm inte att tejpa vassa övergångar på benet där du ska trä på nya tätningen. Om du missar detta.... :död så dör tätningen innan den ens rullat en meter. Rengöring av benet så det är torrt (bromsrengöring eller startgas). Eltape över de otäcka kanterna, och sen på det någon lämplig smörja. Förslagsvis gaffelolja.
Använd din tumnagel för att få över den kinkiga läppen över benets ändkant.
Passa dig så den inte viks inåt på nåt ställe. Gör den det är det bara börja om.
Likaså när du ska över ev hål motsv.
Bladmått kan oxå funka här, men kolla att de inte har vassa kanter/ta tillräckligt tunna så de formar sig efter benet.
 

Bifogat

  • Tejpa vassa övergångar.jpg
    Tejpa vassa övergångar.jpg
    127.5 KB · Visningar: 1,026
Last edited:

Dr.Bike

Guest
5. Wie neu! Allt ihop, rätt mängd olja i benen, allt rent och snyggt. Känns bra!
Glöm inte att återställa alla inställningar till vad de var innan, för du har väl inte glömt att notera det? ;)
 

Bifogat

  • Wie neu.jpg
    Wie neu.jpg
    121.5 KB · Visningar: 565
Last edited:

Dr.Bike

Guest
6. Allt på plats igen. Gå över alla skruvar du har varit på en gång till och efterdra så du känner om du missat nån viktig skruv.
 

Bifogat

  • Alles klar.jpg
    Alles klar.jpg
    124.3 KB · Visningar: 533
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jättebra att du visar men kan du inte beskriva hur man får i särskiten också?
Alltså dela på själva gaffelbenet.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bra guide och framförallt en grymt snygg hoj! :)

Som fullständig novis inom detta område skulle jag gärna vilja veta hur man får isär gaffeln, de gånger jag har varit inblandad i packboxbyte har alltid detta ställt till problem.
 

Dr.Bike

Guest
Jättebra att du visar men kan du inte beskriva hur man får i särskiten också?
Alltså dela på själva gaffelbenet.

Lugn!! :D

Detta är kalas med att ni fyller på frågor här.
Jag hade tänkt att vi skriver in de vanligaste problemen som kan uppstå under respektive punkt, vartefter frågorna kommer.
Ok?

Just NU ska jag emellertid ut och tvätta nyss nämnda hoj!
Ägaren (Dr.Zätare) sitter här i tråden och ser att jag slösurfar istället för att jobba på hans baby! :)

Vad hände mellan steg 2 och 3?
Hur fick du fram dom där grejjorna som sitter på spettet? :va

Det vettefaan :va
De bara trillade ut...sen chansade jag...
:D


Nejdå: jag tar det sen.
Och ja - jag HAR en manual!
;)
Messerschmeiser! :p
 
Last edited:

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
vilken del av gaffeln sak oljan i, kollade nånstans att man behövde nåt verktyg för att pumpa ut oljan?

lägger upp 2 bilder.
 

Bifogat

  • test1.JPG
    test1.JPG
    24.8 KB · Visningar: 748
  • test2.JPG
    test2.JPG
    25.1 KB · Visningar: 818

Dr.Bike

Guest
vilken del av gaffeln ska oljan i, kollade nånstans att man behövde nåt verktyg för att pumpa ut oljan?

lägger upp 2 bilder.

1: Häll i oljan när du monterat allt, och benet står vertikalt, men toppmuttern fortfarande inte är åtdragen.
Notera att nivå går före volym, så även om det STÅR 513 cc så är det inte säkert att du får i så mycket, inte ens i ett aldrig så dränerat system. Nån cc hit eller dit gömmer sig alltid inne i ventilstångens labyrinter.

Nivån skall mätas med gaffelbenet max ihopsjutet.
För vissa tillverkare MED fjäder i, vissa UTAN.
Kolla vad som gäller i DIN manual.

2: Verktyget ja... :) Avdelningen onödiga prylar - det där är bara ett invändigt gängat rör att hålla i när man pumpar med ventilstången...
Chickt så det förslår, och allt för att den lille mekanikern inte ska få ont i sina känsliga små fingrar! :vrickadhandledsmiley ;)
Klartext: Skit i det. Ta tag i stången mellan tumme och pekfinger.
Orkar du inte dra i den då: Erkänn det inte här!
Karaktärsdanande om inte annat... ;)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bör man inte passa på och rengöra allt invändigt grejs noga. Eller det är kanske underförstått?
 

Dr.Bike

Guest
Bör man inte passa på och rengöra allt invändigt grejs noga. Eller det är kanske underförstått?

Åh - javisst, självklart!
Det tog jag för givet att alla är som mig: Perfektionister! :)

Skämt åsido, men:
Sånt är ALLTID underförstått i ALLA mekaniska sammanhang.
Men det var jättebra att du påpekade det :tummenupp
Renlighet är A och O.

Struntar man i renlighet kan man oftast strunta i själva arbetet oxå i de flesta fall.
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Istället för att tejpa repor och vassa detaljer så kan man dra en ren plastpåse över det.

Praxis brukar vara att man ska "putsa" innerbenet med slippapper, >800, tvärs mot fjädringsrörelsen.

Med piratpackboxar brukar det följa med en liten påse med glidmedel.
Vad smörjer man orginalpackboxarna med? Räcker det med gaffeloljan?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Åh - javisst, självklart!
Det tog jag för givet att alla är som mig: Perfektionister! :)

Skämt åsido, men:
Sånt är ALLTID underförstått i ALLA mekaniska sammanhang.
Men det var jättebra att du påpekade det :tummenupp
Renlighet är A och O.

Struntar man i renlighet kan man oftast strunta i själva arbetet oxå i de flesta fall.
Ok! Några bra tips på medel man använder/nåt man bör tänka på?

Bra tråd fö. Det här är en sak som jag alltid känt att man borde göra varje vår men alltid tyckt känns lite för riskablet - det är ju inte så lätt att få hojen till en verkstad om man klantar till det någonstans på vägen så att man inte får ihop skiten igen :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Istället för att tejpa repor och vassa detaljer så kan man dra en ren plastpåse över det.

Praxis brukar vara att man ska "putsa" innerbenet med slippapper, >800, tvärs mot fjädringsrörelsen.

Med piratpackboxar brukar det följa med en liten påse med glidmedel.
Vad smörjer man orginalpackboxarna med? Räcker det med gaffeloljan?

Bra påpekande om slippapper, men jag uteslöt det då de flesta ändå inte har en svarv att sätta upp benen i. (vilket man i praktiken bör ha)
Slipar man för hand ska man ha en remsa om MINST en meter så man kan ta långa tag. Olja oxå in slipduken.

Ett raggarknep om man fått hack i benen är att slipa av så ingen del av skadan sticker ut över normalhöjd, sedan fylla skadan med epoxy/motsv. därefter våtslipa.
Funkar :tummenupp

Plastpåse? Ok, men de är lite känsliga och "fnular" lätt upp sig? Jag har iofs inte provat. Diskhandske har jag oxå sett, men det strulade oxå.
Kondom kanske? :)
Jag lindar iaf eltejpen med lite stigning (som en gänga). Då undviker man en helt rak kant som ringens läppar ska över.
Som ni märker - mekarnoviser... det bygger på. Det bygger på!
Det är många finesser på ett spett! :D

Glidmedlet i piratpåsarna ja...
JA vad kan det vara i det? Luktar lite halvbekant men ändå inte.
Ont i huvudet och mådde illa dagen efter hade/gjorde jag iaf, sen om det var detta medel eller inte vet jag inte men jag hade slarvat med att ta på mig mina obligatoriska kirurghandskar.
Nåt skit är det i det iaf som ska "marinera" ringen och ge den ökad livslängd som det så vackert står på den lilla påsen.

Vän av ordning frågar sig varför denna goja inte är påsmord direkt från fabrik.


Välkommen tillbaka Ultramarine!
Det var länge sedan jag såg till dig.
 

Dr.Bike

Guest
Ok! Några bra tips på medel man använder/nåt man bör tänka på?

Bra tråd fö. Det här är en sak som jag alltid känt att man borde göra varje vår men alltid tyckt känns lite för riskablet - det är ju inte så lätt att få hojen till en verkstad om man klantar till det någonstans på vägen så att man inte får ihop skiten igen :gnissla

Bra medel ja...
Jag har så mycket special som jag skaffat under årens lopp så det vore oförskämt att rekommendera vissa saker jag har i hyllan.
därför berättar jag t.ex inte att jag smörjer O-ringar med Klüberfett av en mycket speciell och ovanlig sort: För undervattensinstallationer på stora djup...

Men vanligt bonnavett, och vedertagna metoder räcker långt.

Medel som är bra, men inte avsedda för ändamålet är bla bromsrengöring och/eller startgas.
Dessa andvänder jag i alla lägen där saker ska vara rena.
Alltså RENA.
Och avfettade.
Avfettnig av norma art är ju fett så det förslår, och eltejp fäster dåligt på en fet yta som alla vet.

Stripper (crc) är en packningsborttagare heter det... men inget kunde vara mer vilseledande för om de skrev vad den EGENTLIGEN är kapabel till så skulle de inte få sälja den! :)
Har ni någonting, vadsomhelst ni vill ta bort: Använd detta undermedel.
Tar bort färg.
Tar bort sot.
Tar bort gummirester.
Tar bort svärmor... :hihi
Ja ni hajar.

Rena trasor ska inte underskattas. Ta ut era gamla uttjänta lakan.
Inget slår det.
Jag har borstviskare av olika sorter. Avsedda för alltifrån vapen till vanlig diskning. De kommer tillpass i ett sånt här jobb när man vill torka ur inner och ytterben tex.


Å så det som det finns en helt egen tråd om:

VERKTYG

Utan alla specialutformade grejer jag skapat själv genom åren funkar inte 50% av den mekning man utför.
Så enkelt är det. Bra verktyg kan aldrig bli för dyra, men dåliga kan i slutändan bli hur dyra som helst.
Jag menar: hur många har en tillräckligt lång 8mm kraft-insex som når in till bottenskruven i gaffelbenet?
Utan den står man där med skägget i brevlådan.
Jag kan ju inte göra ett jobb åt någon och bli stående för att jag försökt med en vanlig bonn-insex som sviktade, gick av, eller vickade i hålet så skruvens urtag blev runt.
Det finns ju inte på världskartan.

Och att tänka på: Det du själv sa - renlighet.

Och att vara systematisk.
Märk upp, fota digitalt vartefter arbetet fortlöper.

Klassiska tips som inte kan repeteras för många gånger.
För visst fasen rusar man sta!
Man har redan lösningen i skallen och man ska ju "bara" å det ska ju gå så fort för det är ju en liiiiiten skitgrej bara, å så skiter det sig.
Lätt hänt.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...jag smörjer O-ringar med Klüberfett av en mycket speciell och ovanlig sort: För undervattensinstallationer på stora djup...
Men vaffan... :rofl

Det finns en värld utanför verkstan också. Du vet det, va?
 

Dr.Bike

Guest
Men vaffan... :rofl

Det finns en värld utanför verkstan också. Du vet det, va?

Jotack! :D
Jag jobbar och verkar i den!
"den stora otäcka världen utanför garaget" alltså :hihi

Jag har faktiskt ett antal spår i min skiva, men titelspåret får nog ändå sägas vara hojar och mekano.
Inte många vet att jag är en natur-romantiker vid sidan av t.ex
Se där ännu en bit i pusslet ;)

Fiske. Alla former.
Dykning.
Djur. Helst hundar.
Musik. Helst Blues och rock.

Så jodå visst finns det en värld "därute" allt.
Du kan vara lugn.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top