Byta gaffeltätningar för dummies!

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
jag kan inte dela yttre o inre från varandra har bankat o dragit o värmt o haft men men händer inget....
Provede lossa insex-skruven under men ingen skillnad... nu kan jag skruva den fram o tillbaka hur mycket som helst utan att den spänner eller lossnar... snurrar lika lätt åt bägge håll i evigheters evigheter... vad gör jag för fel??
Toppskruven är av o all olja uthälld o stora fjädern ut. Dammskydd borta o clipset av,...
Kawasaki gpx 600r -94

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Istället för att tejpa repor och vassa detaljer så kan man dra en ren plastpåse över det.

Praxis brukar vara att man ska "putsa" innerbenet med slippapper, >800, tvärs mot fjädringsrörelsen.

Med piratpackboxar brukar det följa med en liten påse med glidmedel.
Vad smörjer man orginalpackboxarna med? Räcker det med gaffeloljan?

jAG HÅLLER MED JAG KÖR MED FRYSPÅSE OCH LITE OLJA PÅ DE. fUNKAR KANON:tummenupp

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
jag kan inte dela yttre o inre från varandra har bankat o dragit o värmt o haft men men händer inget....
Provede lossa insex-skruven under men ingen skillnad... nu kan jag skruva den fram o tillbaka hur mycket som helst utan att den spänner eller lossnar... snurrar lika lätt åt bägge håll i evigheters evigheter... vad gör jag för fel??
Toppskruven är av o all olja uthälld o stora fjädern ut. Dammskydd borta o clipset av,...
Kawasaki gpx 600r -94

OM den är konstruerad som på min skramlaha så behöver du hålla emot på insidan så inte inkråmet snurrar med skruven. Trä röret på ett kvastskaft i trä och tryck samtidigt som du lossar skruven.

Min satt så eländigt hårt att det inte lossnade förrän jag spänt fast gaffelben med ikörd pinnen i snickarbänken.

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Tack goe pöjkera för eran ork att hjälpa oss okunniga! Reespekt åt de vetgiriga.:)

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Jag tänkte fråga lite hur man gör för att få i packboxen. Jag lyckades inte få i min tillräckligt. Jag hade ett kort rör som jag slog med, men det gick inte. Jag hade gaffelolja som smörjmedel, går det bättre med fett kanske?
Om man tar den gamla packningen över den nya, kan man då slå med en gummihammare runt om? Det känns som att man inte kan slå så hårt för då slår man ju i den snett.
Är det någon som kan tipsa vart man kan köpa ett rör som är tillräckligt långt och hållbart för att kunna slå uppifrån med hammare.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tänkte fråga lite hur man gör för att få i packboxen. Jag lyckades inte få i min tillräckligt. Jag hade ett kort rör som jag slog med, men det gick inte. Jag hade gaffelolja som smörjmedel, går det bättre med fett kanske?
Om man tar den gamla packningen över den nya, kan man då slå med en gummihammare runt om? Det känns som att man inte kan slå så hårt för då slår man ju i den snett.
Är det någon som kan tipsa vart man kan köpa ett rör som är tillräckligt långt och hållbart för att kunna slå uppifrån med hammare.

Något rör vet jag inte om, såvida det inte finns något avloppsrör i lämplig dimension.

Däremot att få ner packboxen kan ju vara marigt. Själv har jag rullat ihop ett exemplar av tidskrifternas tidskrift -Traktor och pressat ner packboxen med. Detta utan att smörja men åas var gaffelbenen riktigt väl rengjorda.

Nordda

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Jag skulle byta packboxar idag på min R1 -00. Först och främst så ramlade innerbenet bara ut, utan att jag behövde dra lös det. Teflonringarna satt kvar i ytterbenet på båda sidorna. Ska det vara så på den här modellen eller är det nåt fel? Sen hade jag beställt packboxar från lelles, vilka var större än originalen och gick inte dit. Blir till att åka på yamahacenter imorgon så jag får rätt.

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
kan va knepigt att få ihop bitarna igen, iaf på sporthoj. Fick ta i för kung o fosterland för att skruva ihop mina gixxerben.. fjädern kan va rackarns hård.. motard är lättare..

jocke1963

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Hoj
1984 Kawasaki GPz750
Gammal tråd, men det passar ju mig, har en gammal hoj... ;)

Nån som vet nån firma i Stockholm som kromar om gaffelben?

Har gjort packboxbyte 2ggr på min Gamla Bettan på 4 år,
men det är en del "flisor/skador" i kromet på gaffelbenen, vill slippa byta lika ofta framledes...

Hojen ifråga är en Kawa GPz750 -84 renoverad under 2 års tid runt -99 - -01, då hon gått 4500 mil,
har numera gått 8000mil.
Går fortfarande bra. Tillräckligt bra bra för att hänga av snorgärsar på R1:eek:r och CBR1000r:r med färska körkort på Gotland Ring iaf... hehehe...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år