Byta gaffeltätningar för dummies!

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Ett tillägg:

En gaffel som har några tusen mil på sig nöjer sig ofta inte bara med nya packningar utan det kan vara god idé att kolla konditionen på teflonbeläggningen på glidbussningarna. Dom kan ses på bild nr 3. Den nedre bussningen har glidytan på utsidan och ser ut att vara i bra skick. Den övre måste träs av benet för att kollas då den har teflonbeläggningen på insidan. Superviktigt om man vill ha en gaffel som fungerar optimalt. Dessutom är det döden för gaffelbenen om man kör med utslitna bussningar.
 

Dr.Bike

Guest
Ett tillägg:

En gaffel som har några tusen mil på sig nöjer sig ofta inte bara med nya packningar utan det kan vara god idé att kolla konditionen på teflonbeläggningen på glidbussningarna. Dom kan ses på bild nr 3. Den nedre bussningen har glidytan på utsidan och ser ut att vara i bra skick. Den övre måste träs av benet för att kollas då den har teflonbeläggningen på insidan. Superviktigt om man vill ha en gaffel som fungerar optimalt. Dessutom är det döden för gaffelbenen om man kör med utslitna bussningar.


Bra påpekande!
Ska jag editera bilderna och namnsätta grejerna?
Jag hade tänkt att det skulle komma en liten diskussion om själva bussningarna senare, men ok - vi kan ta den nu.

Dels är det som Don Tomazo säger riktigt, och viktigt, dock: Äldre gafflar har INTE denna teflonbeläggning (ni ser den nästan svarta bussningen på bilden).
Där är det oftast en bronsbussning.

Kolla glappet i gaffelbenen när ni har allt isär. Kör in benen i varann så att de befinner sig i ungefärligt normalläge (här bör rimligen slitaget vara störst), och vicka delarna inbördes.
Glappfritt ska det vara.

SEN... kan man kompensera för lite lätt slitna bussningar med annan (tjockare) olja.
Honda vill original att man häller i en SAE 8.
De gafflar jag fyller på får SAE 10 som exempel.

När vi ändå är inne på mitt specialområde - oljor - så kan jag oxå rekommendera en snikvariant som funkar luxuöst bra:
ATF-olja

Men! Man ska ha klart för sig vissa saker.
ATF-oljor har normalt ingen viskositetsangivelse, men nu har jag ändå lurat ut det genom lite källforskning, och deras viskositeter ligger NÅGOT högre än SAE 10.
Man kan generaisera lite och säga att de helsyntetiska ATF-oljorna (Dexron III) ligger på eller just över SAE 10.
En ATF typ G, är något lite tjockare och landar in på SAE 12.
Inga stora skillnader kan tyckas, men gör rätt stor skillnad i gaffeln iaf...

Här har man alltså lite att spela med om man vill prova olika egenskaper.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bra påpekande!
Ska jag editera bilderna och namnsätta grejerna?
Ja, gör det är du bussig. Ta gärna en bild och ge måttangivelser för sådana verktyg man behöver men som inte ingår i en normal verktygslåda. Hur lång skall kraft-insexen vara t ex?
 

Dr.Bike

Guest
Ja, gör det är du bussig. Ta gärna en bild och ge måttangivelser för sådana verktyg man behöver men som inte ingår i en normal verktygslåda. Hur lång skall kraft-insexen vara t ex?

Dunno!

Här kommer en bild på det som nog de flesta kan tänkas ha hemma eller skaffa lätt. Saknas på bilden av det jag har är:

- Bandspännare av olika modeller (bra när man som jag glömt att lossa lite på toppmuttern INNAN jag tar ur gaffelbenen ur kronorna...) ;)
- Specialtilverkade idrivningsverktyg för tätningar (går lättare och snabbare, men blir inte nödvändigtvis bättre än att ta en gammal tät-ring, såga av och sen slipa av utsidan lite så den inte fastnar, och det är den metoden jag visar här, för det är den som gemene man kommer använda. I bästa fall)
- Spaklyft med diverse lyftremmar/snoddar osv för att hissa upp hojen
- Klüberfettet (tveksamt om någon får tag i detta som vanlig konsument)
- säkert massa mer... ofta glömmer man ju de viktigaste sakerna då man lärt sig att ta dem för givna... Eller hur var det med den där professorn som åkte ifrån käringen på bilsemester?! :)

kommentar till verktygen:

Pryl, eller liten mejsel får INTE vara vassa. Här har jag lite gamla grejer som är schletna och därför inte kan skada eler repa.

Alupasta. Låt denna ersätta kopparpastan helt, så slipper du fundera.
Ok, jag HAR kopparpastan oxå, men använder den vart fjärde skottår.

Mått - var noga med att fylla i lika mängd i båda benen. Gäller såväl när man tar en sup som gaffelben!

Rengöringsmedel. Jag visar här startgas och bromsrengöring. Men det är bara för att de är behändiga. Det blir billigare i längden att använda förtunning t.ex

Gifflar - får EJ glömmas! :mattias Skall vara av typen kanel. INTE kolaklipp eller nåt annat nymodigt bjäfs!
 

Bifogat

  • Arsenalen.jpg
    Arsenalen.jpg
    129.6 KB · Visningar: 639
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ja skulle vilja lägga till skruvstäd, för att spänna fast benet när man ska rycka isär benen (som ibland kan kräva riktigt mkt våld, även värme)

Även tumstock för att mäta luftspalten

Använder papperskorgen mkt vid gaffelarbete oxå, så slipper man söla så mkt olja


Varför har du tejpat för biltema på flaskorna? :p
 

Dr.Bike

Guest
Ja skulle vilja lägga till skruvstäd, för att spänna fast benet när man ska rycka isär benen (som ibland kan kräva riktigt mkt våld, även värme)

Även tumstock för att mäta luftspalten

Använder papperskorgen mkt vid gaffelarbete oxå, så slipper man söla så mkt olja


Varför har du tejpat för biltema på flaskorna? :p

Skruvstcke assumeras ;) Självfallet är det lika oumbärligt som det är nödvändigt att andas. Därför "glömde jag ihåg" att skriva det. Kikar du noga sitter ett flyttbart skruvstycke till vänster på bänken. Det riktiga sitter utanför bild till höger.
PÅ vissa bilder kan man oxå förstå att jag har ett då benet sitter horisontellt "i luften" ;) Käre watson...

Varför övertejpat? Två anledningar, dels ville jag tejpa över alla tillverkar/grossistnamn på alla varor eftersom jag inte gillar att göra reklam, OCH att jag inte får ett skit av dem för att göra smygreklam.
Den andra är att jag har gjort så otroligt mycket reklam för just "firman under tapen" redan så folk tror att jag är sponsrad...
Men så är alltså inte fallet.
(även om de borde tacka mig med livslång sponsring :D)

PApperskorgen var ett smart sätt oxå! Alla sätt är bra utom de dåliga... ;) :tummenupp
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Lyfter tråden då jag tänkt att göra detta själv och tycker det är en mycket bra tråd.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur gör man när man glömt att lossa på bottenskruven innan isärtagning och vill ha isär gaffelbenet för byte av packbox och bussning?
Finns det någon i närheten av hufvudstaden som har ett originalverktg eller liknande att låna kanske?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
:D Kul, kul...
Försiktighet iakttages och det går bra m.a.o. Jag tycker det är svårt att dra åt skruvar på ett vettigt sätt med dylika tingestar men det kanske är en bra dag att lära sig nu då!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det kanske är så att man inte ens behöver släppa på skruven om man inte vill ta ut ventilpaketet? Så efter att förspänningsdelen, fjädern samt oljan är borta så tar man bort dammskyddet, c-klipset och sedan är det bara ett ryckeliryck?

Editering: Jag tillverkade ett mothåll av två st VVSkopplingar skarv 15-15 som skruvades fast i vardera ände på passande rörstump, passade som handen i handsken!
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nästa fråga så:
Det hörs att det rinner vätska i gaffelbenet när jag vickar på det? Kan jag ha fyllt för lite vätska i det? Jag gjorde exakt enligt handboken men ändå detta mög. Bör jag skruva upp skiten igen och göra om'et?
 

Dr.Bike

Guest
Nästa fråga så:
Det hörs att det rinner vätska i gaffelbenet när jag vickar på det? Kan jag ha fyllt för lite vätska i det? Jag gjorde exakt enligt handboken men ändå detta mög. Bör jag skruva upp skiten igen och göra om'et?

Nejdå.
Eftersom hela gaffelbenet INTE är fyllt med olja, så måste den ju kunna rinna omkring.
Det är det du hör.

Men glöm inte att pumpa med benet i upprätt läge för att "lufta" ur ev luft i ventilpaket/hydraulik.
Håll sen benet hyggligt upprätt efter denna luftning under hela monteringen.
Ivfsh ska du inte lägga det ner. DÅ får du göra om luftningen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top