Byta hoj till twin

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Körde R6.a och bytte sen till KTM motard och nu RSV mille. Är dock inte hel frälst ännu som man tycks kunna bli. Har kört en bandag och en 70 mil som utvärdering, men det ska tilläggas att jag har haft en hoj som strulat ganska mycket vilket påverkar. Ljudet är kusligt gott i en twin men jag gillar varva. Nu tar varvräknaren slut omedelbart och det är dags att växla. Fort går det men inte ruskgit fort. Jag ska ge det en chans till innan jag ger upp och byter. Millen är dock väldigt svängvänlig och välbalanserad med ett styvt chassi. Det är som två religioner det där med twin och radfyra.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Men Gayson jag har ju sagt att du ska ha Millen sluta fjanta nu!

Du byter ju ändå hojar som vi andra byter trosor/fillingar!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gick från radfyra till twin och har sen stannat i träsket :yoparty

Började med mille, men ville ha mer "bus" så det blev nya Tuono. En helt magnifikt kul hoj med brutalskönt chassi.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag hade också tröttnat lite på radfyrorna mest för att de låter så trist när man vardagskör. var dock inte helt redo för en twin men så kom nya rettan med sin knasmotor och den är fanimej underbar! Skönaste ljudet jag hört och den har fördelarna från båda varianterna. Trar tidigt och fortsätter hela vägen. Klart att det finns starkare hojar på marknaden men då låter dessa som en Opel Manta med hål i ljuddämparen.

[YOUTUBE-ID]JG9vQfvMPVM[/YOUTUBE-ID]

Fy fan, vackra toner. Får lust att köpa! Fast jag är ju nöjd med mina twinnar.
Jag håller inte riktigt med ett tidigare inlägg om att effekten mellan SV1000-TLR och VTR Firestorm_VTR SP2 är så avgörande.

Jag har aldrig kört en TLR ska sägas men Firestorm, SP2 och SV1000.

Kompisen har SP2 och vi har kört tillsammans och bytt hoj några gånger. Jag med min SV1000 då. Han är en bättre förare än jag men trots det har jag alltid lätt hängt med på krokvägarna då SV har mer effekt i mellanregistret. När vi bytt har han klagat på att SV:n är svårkörd för att den svarar så in i helvete på gasen.

Den VTR firestorm jag har provkört hade ett enormt klipp men den tillhörde Sangberg Racing så han kanske hade pillat på den. I a f så småkörde jag lite runt Lidköping och när jag gasade för att köra om en bil i 70 knyck insåg jag efter en stund att jag gjorde detta på bakhjulet.

I hög fart på rakorna utanför Lidköping var den hur stadig som helst så jag tycker VTR Firestorm är en kanonhoj. SP2 med givetvis, den är helt enorm, fast jag tycker körställningen är för extrem.

Robz

Guest
2002 köpte jag min första Twin, en GUL TLs :yoparty
Fantastiskt rolig och bra hoj jämfört med vad jag haft dessförinnan.
2004 vobblade den av mig och alla "skrönor" om TLs och dess vobbelbenägenhet besannades - den är dock helt OK tills den belastas över vad som är "normalt".
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42147

En Mille ersatte 2004 - Underbar i allt utom motorkaraktären som 98-02 var svajjig (finns fåtal 98:eek:r - brukar heta 99-02... tror jag?)
Broms, chassie - ljusår bättre än TLs (och VTR som var sämre än TLS).

SP1 - tung
SP2 - Vettigt alternativ :tummenupp
Factory - "Riktig hoj"
Falcon - Touring och ej jämförbar.

2007 bytte jag till en Gixx... och såg ljuset. Den verkar vara bättre i allt.... precis allt utom bromseriet, som är helt kass (trots stålomspunnet och mjuka klossar) jämfört med Millen.

Idag hade jag nog åter valt en BMW (som jag körde innan 2002 enligt ovan) - S1000RR, nästan lika bra som en Gixx... men elektroniken gör den bättre :gnissla

Att Twinnar har bättre vrid, stämmer.... ända upp till 2500rpm mot moderna radfyror, sedan är det endast 1198or som hänger med :D

/Hukar mig :tungan

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Du ska givetvis ha en vtr :tummenupp kolla in hemsidan: vtr.nu:yoparty:banana

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ska ha och ska ha! Vem bestämmer vad du ska ha?!

Som ducatist fick jag det bestämt vad jag skulle ha, som fritt tänkande människa råder jag till att prova själv. Se vad och OM du gillar det.

Det enda jag avråder ifrån är TLS, om någon fortfarande funkar DVS...

PS. Av de du nämner skulle jag ta Falcon! DS.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men....men ska du komma dragande med fakta också?
Det är alldeles underbara kurvor du mejslat fram med dina sotiga fingrar och rena tankar, Jörgen! Inte ens en Guzzi skulle.....

Tack! Guzzi Har några balla modeller helt klart. Men våra gubbcyklar passar nog inte i den här tråden :gnissla Kunde inte låta bli att bemöta vridinlägget dock :D

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tack! Guzzi Har några balla modeller helt klart. Men våra gubbcyklar passar nog inte i den här tråden :gnissla Kunde inte låta bli att bemöta vridinlägget dock :D

Pyttsan! En Guzzi V7 hade jag valt varje dag före en R!TTA! Då har jag inte ens fyllt 30 än. Gubben sitter i sinnet, inte på hojen.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det inte marginellt små skillnader mellan SP1/2?:va

Jo vikt och effektmässigt. Det som gör att 2an är mer lätthanterlig är framförallt det uppgraderade insprutningssystemet som har ett mycket mer mjukare ingrepp än på SP1. Kraften går att dosera bättre. Gaffelvinkeln är också brantare.

Sen är ju SP2 betydligt mer sällsynt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv

:yoparty Det är en rolig manick :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
TL1000S ger lätt mest skoj per spenderad krona :D (riktigt kul driftsäker hoj med billig försäkring då den ofta hamnar i "touring"-klassen)

är money no object är det kanske inte förstavalet :)

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Tycker heller inte man ska jämnföra den vanliga vtren med sp1/sp2 då de är 2 helt olika cyklar, den vanliga vtren är slö, tung, klumpig, svajjig som en gammal volvo i chassit.
Sp1an däremot är rapp, relativt smidig dock fortfarande tung, riktigt stabilt chassie.

Aprilian är smidigare än hondan dock kan ja inte påstå att den går bättre!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras