Byta körskola?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Det där låter väldigt konstigt!
Jag har kört 5 dubbellektioner, den första körde jag ett par varv på en parkering och visade att jag kunde bromsa mm och sen har jag kört i Lidköpings innerstad, lite landsväg och grusväg resten av lektionerna.

Jag fick alltså köra i en rätt stor stad på min första lektion.

Den sista lektionen körde jag konbanan och lite krypkörning.
Då har jag iof en bakgrund med mycket 2 hjuligt men jag tycker att du ska byta nu med det samma.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fixxxer skrev:
De har inte ens kollat upp mitt övningskörningstillstånd eller något, det ligger ihopvecklat i handväskan sen jag fick det.

Du behöver inget tillstånd för att övningsköra med körskola. Men den där körskolan är ju en sådan ripoff så det liknar ingenting. När jag tog kortet frågade läraren om jag kört något innan, svarade att jag kört en hel del cross och så körde vi ut i trafiken för att ta oss till avskilt område där jag fick visa att jag behärskade bromsteknik mm. 5 lektioner totalt tog jag och kortet var avklarat på 3 veckor (flyt med teori och uppkörningstider)

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Blip skrev:
Du behöver inget tillstånd för att övningsköra med körskola. Men den där körskolan är ju en sådan ripoff så det liknar ingenting. När jag tog kortet frågade läraren om jag kört något innan, svarade att jag kört en hel del cross och så körde vi ut i trafiken för att ta oss till avskilt område där jag fick visa att jag behärskade bromsteknik mm. 5 lektioner totalt tog jag och kortet var avklarat på 3 veckor (flyt med teori och uppkörningstider)

Alla de skolor jag pratade med innan jag skrev in mig på denna var att man måste ha syntest och övningskörningstillstånd för att få övningsköra så det var ett måste. Har det ändrats?

Coola Ola

Guest
Fixxxer skrev:
Alla de skolor jag pratade med innan jag skrev in mig på denna var att man måste ha syntest och övningskörningstillstånd för att få övningsköra så det var ett måste. Har det ändrats?

För att köra med körskolan behöver du såvitt jag vet inget övningskörningstillstånd men syntest krävs (vilket många körskolor löser själva). Har du redan ett privat övningskörningstillstånd ska du inte behöva något nytt syntest då det väl är ett krav för att få ett sådant tillstånd.

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Coola Ola skrev:
För att köra med körskolan behöver du såvitt jag vet inget övningskörningstillstånd men syntest krävs (vilket många körskolor löser själva). Har du redan ett privat övningskörningstillstånd ska du inte behöva något nytt syntest då det väl är ett krav för att få ett sådant tillstånd.
Det är jag som är ute och cyklar. Körkortstillstånd menade jag förstås.

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Coola Ola skrev:

Det där stämmer inte till fullo enligt min trafikskola. För att köra på väg, med eller utan trafikskola (ja, privat i annat fall) så krävs ett körkortstillstånd.
Detta tillstånd krävs för att man också ska få skriva teoriprov och köra uppkörningsprovet.

När man med trafikskola kör på inhängnat område, såsom flygplatser, behövs inget körkortstillstånd.

My five cents :fyllisar

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
J-ä sunkig skitskola du går på, byt genast. Totalt oseriöst ställe, hade du gått på en riktig skola hade du redan haft KK och det hela hade kostat mindre pengar.

edit: ganska långa lektioner 40x40 min = 1600min ~ 26h (hoppas lunchrast ingick).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fixxxer skrev:

vad är det för körskola du kör på?

"Freddys Skoj På Hoj samt video/dvd och solarium"??

..Är de anslutna till STR?

Jag tog 12 lektioner totalt eftersom jag i början enbart kunde köra på skola då min privata handledares hoj blev stulen... Jag var iaf ute på landsväg efter 5-6 lektioner...

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Men det där låter ju stört??? På min första dubbel-lektion gjorde jag.. Allt. =)

Känna på banan, landsväg, grusväg, stadstrafik, motorväg. ... tror jag.. mm.

Mycket bra.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Om det är den skola jag tror att det är så är den ansluten till STR. Jag har reklamerat deras utbildning efter nio innehållslösa lektioner..
Den 25 augusti har reklamationsnämnden sammanträde och ska besluta i mitt ärende. :tummenupp

Jag går nu på en annan skola och får grundläggande information om hur undanmanövrar, krypkörning och bromsning m m går till. :banana
Det svar trafikskolan gav vid min reklamation var bl a: Ingen annan har klagat! :kocko
Höj din röst! Ingen vet att du får dåliga lektioner om du inte berättar det.. det räcker tyvärr inte heller att hänga ut dem på ett forum.. S
e till att du får vad du betalar för.. och får du inte det; kräv pengarna tillbaka!
(skulle du bara kasta den trasiga micron efter ett halvår om den plötsligt slutade fungera..?)

Lycka till, så kanske vi ses ute på vägarna! :)

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Hej.
Jag är nyfiken på vilken körskola det är man ska undvika som ni nämner här och tar gärna rekommendationer på någon körskola där lärarna inte blir helt skumma om tjejen är snygg.

Tjejen har testat ett par gånger och avbrutit på bland annat grund av ont om tid och ibland pengar, men nu är inget av detta ett problem.

Jag har hört flera skumma grejjer från lektionerna.

En skola i solna hade en lärare som bodde i mobilen vid körgårdsövningarna och som inte ens märkte när hon gick omkull med cykeln över sig. En passerande lastbilschaffis fick hjälpa till.

En skola gullmarsplan hade en lärare som först skulle testa hur hon reagerade när hon blev skjutsad på kurvig väg, när hon inte blev imponerad av det så fick hon en helskum första lektion där hon skulle lära sig köra utan koppling och där läraren gjorde paralleller till sex beroende på hur mjukt växeln gick i :kocko

Hon är inte så kaxig som hon ser ut så en schysst lärare är viktigt när det går dåligt. Nu efter lite research funderar jag på att rekommendera tjejen Huddinge trafikskola, Mats Norberg. Verkar ha haft en och annan nöjd elev.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Evol skrev:
Hej.
Jag är nyfiken på vilken körskola det är man ska undvika som ni nämner här...

Jag vill inte lägga ut namnet, eftersom det faktiskt kan vara så att vår personkemi inte stämde bara.. men får jag rätt i nämnden kan ju pricken i så fall nämnas..

Tigerlilly

OBS! Vanebildande
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Blivande monsterägare
Evol skrev:
Hej.
Jag är nyfiken på vilken körskola det är man ska undvika som ni nämner här och tar gärna rekommendationer på någon körskola där lärarna inte blir helt skumma om tjejen är snygg.

Tjejen har testat ett par gånger och avbrutit på bland annat grund av ont om tid och ibland pengar, men nu är inget av detta ett problem.

Jag har hört flera skumma grejjer från lektionerna.

En skola i solna hade en lärare som bodde i mobilen vid körgårdsövningarna och som inte ens märkte när hon gick omkull med cykeln över sig. En passerande lastbilschaffis fick hjälpa till.

En skola gullmarsplan hade en lärare som först skulle testa hur hon reagerade när hon blev skjutsad på kurvig väg, när hon inte blev imponerad av det så fick hon en helskum första lektion där hon skulle lära sig köra utan koppling och där läraren gjorde paralleller till sex beroende på hur mjukt växeln gick i :kocko

Hon är inte så kaxig som hon ser ut så en schysst lärare är viktigt när det går dåligt. Nu efter lite research funderar jag på att rekommendera tjejen Huddinge trafikskola, Mats Norberg. Verkar ha haft en och annan nöjd elev.

Kan rekommendera dig Jarla Trafikskola ute vid Solvalla! Superbra lärare med skön stil! Höll öppet speciellt för mig och en till eftersom vi var typ OBS-elever och fattade trögt mellan varven! /Lycka till/L

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Evol skrev:
Huddinge trafikskola, Mats Norberg. Verkar ha haft en och annan nöjd elev.

Har varit uppe tidigare i trådar. När Mats var på Anitas Trafikskola körde jag där och var helnöjd.

Lugn pedagogisk och krävande. Precis vad jag behövde, det var ut i trafiken nästan direkt och väldigt nyttigt.

Hade en gratislektion på körgårdarna nordväst om stan. Verkade inte så kul att harva där. Fick inte en enda kommentar när jag körde. Till saken hör att jag var nära uppkörning när jag tog gratislektionen och körde serpentinen bra. Efter lektionen tog läraren upp ett antekningsblock och sa med bestämd röst att jag nog hade några lektioner kvar innan jag fick åka ut i trafiken. Tre veckor sedan fick jag kortet tillsammans med sex andra av Mattes elever. Alla blev godkända den dagen.

Matte är skitbra vilket många här kan skriva under på :Bugar

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Hoj
FZR 1000
BYT SKOLA ..... Och om du orkar sätt åt dom så du får pengarna tillbaka dom verkar ju ha blåst dej totalt....

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
SV 650S
Tycker det verkar vara en hemskt oseriös trafikskola! Du kanske ska namnge den så att ingen annan går dit...??!!

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Det verkar nästan som om trafikskolorna söderut gör allt för att skinna sina elever! Har väl aldrig hört talas om att någon här har kört så många lektioner!
Nästan att det skulle bära sig och komma upp till norr för att ta mc kort!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fixxxer skrev:

Nu blir jag lite osäker, jag vet att man gjorde syntest men jag minns också att jag fick mitt lämplighetsintyg lite sent pga bus.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Visst får du lov att byta skola ingen kan hålla dig kvar mot din egen vilja :)

Det verkar som en lätt förvirrad skola om det är så att receptionisterna lägger
sig i dina körlektioner som jag uppfattade i ett av dina inlägg. En receptionist
vet ju inget om körutbildningen och har ingen utbildning att bedöma vart du ligger.
Om din lärare har sagt att du ska köra landsväg så ska du göra det.

Men det verkar som du helt har tappat förtroendet för trafikskolan så då är
det inget annat än att säga det rakt ut till dom om vad du tycker och sedan
byta. Kom ihåg att säga rakt ut vad du tycker så de kan förklara varför de
håller på som dom gör. Vet de inte hur du känner så fortsätter dom ju bara i
samma stil.

Har du väl tappat förtroendet för din lärare så är det praktiskt taget kört.
Byt lärare inom skolan eller byt skola. Något nytt måste ske så du får en
morot till att vilja gå vidare och du inte tappar intresset.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...