Byta luft i däcken?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Glöm inte tryckutjämna minst en gång om dagen så ni inte har gammal luft i hjärnan oxå. Då tänker du klarare och är piggare hela dagen. :tummenupp
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Bytte du luft i luftburken också? Det ska du göra innan du ställer in för vintern.

Nej för bövelen. Se till att få ur all gammal luft innan du ställer in den. Startar mycket lättare på våren sen.

Har hört att om man vänder på fas och nolla i kontakten till kompressorn så kan man pumpa ut luften ur däcken så det blir enklare att byta. Stämmer det?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Höghöjdsluft är bara ett måste om man ska nå riktigt höga hastigheter. Det beror på att det finns mindre av det tunga syret i luften på högre höjder. Åk till en mack som ligger så högt över havet som möjligt och pumpa i ca 5% mer luft än vad som är rekommenderat (för att kompensera för syreförlusten).
Djävlar vad det går!
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Glöm inta att fylla på däcket jämt runt om så att inte den nya luften bara lägger sig i överkant. Byt inte till biltemas, den är extra canserframkallande. så jobbigt o köra med knölar på däcket.
 
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
El Garto skrev:
Åk till en mack som ligger så högt över havet som möjligt och pumpa i ca 5% mer luft än vad som är rekommenderat (för att kompensera för syreförlusten).
Djävlar vad det går!

Det beror också på körstilen, dom riktiga proffsen brukar alltid tappa ur luft vid större tävlingar, man måste göra allt för att få ned den ofjädrade vikten.
(luft väger därför vill man ha så lite som möjligt)
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
majtii skrev:
Nej för bövelen. Se till att få ur all gammal luft innan du ställer in den. Startar mycket lättare på våren sen.

Har hört att om man vänder på fas och nolla i kontakten till kompressorn så kan man pumpa ut luften ur däcken så det blir enklare att byta. Stämmer det?

Men glöm sen inte att tömma tanken på kompressorn, annars får du tillbaka den gamla uttjänta luften.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Ja självklart byter jag luft i däcken.
Annars blir det kraftiga vibrationer efter några mil om man kör med gammal luft. :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Fyller alltid mina däck på sommaren då det är högtryck ute. DÅ får man högre tryck i däcken utan att tryckmätaren går över önskat värde, jämfört med om man pumpat däcken till samma tryck en mulen dag med lågtryck!
(faktiskt sant)

Think about it! Dude!
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
jag skulle aldrig byta luft.. min körstil erfodrar gammal inkörd luft.
när jag byter däck så tar det iaf 10-20 mil innan luften lagt sig tillrätta i däcket och man kan ge fullt. innan luften lagt sig till rätta så känner man luftgropar och luftfickor jättetydligt.
:näsblod
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Thundercat skrev:
Jag har hört att man skall byta ut luften i däcken i början på säsongen så man inte kör omkring med gammal luft i däcken. Byter ni luft?

:va

Kan någon förklara för mig hur jag ska lyckas få ut ALL gammal luft ur däcket. Sist jag bytte rullade jag hjulet framåt med ventilen urskruvad för att den gamla luften skulle tryckas ut men när jag rullat ett varv var det fortfarande luft kvar. Frågan är, är det gammal eller ny luft jag har? Jag satte mig på cykeln för att öka trycket men jag undrar om den nya luften "smög" in på ena sidan i ventilen medans den gamla motsträvigt trycktes ut på den andra.

:confused: :confused: :banana
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kawasaki/Nils skrev:
Kan någon förklara för mig hur jag ska lyckas få ut ALL gammal luft ur däcket. Sist jag bytte rullade jag hjulet framåt med ventilen urskruvad för att den gamla luften skulle tryckas ut men när jag rullat ett varv var det fortfarande luft kvar. Frågan är, är det gammal eller ny luft jag har? Jag satte mig på cykeln för att öka trycket men jag undrar om den nya luften "smög" in på ena sidan i ventilen medans den gamla motsträvigt trycktes ut på den andra.

:confused: :confused: :banana

Du måste bänka den,annars kan du få problem med att du får fel blandning mellan ny och gammal luft.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
:rofl Skrattar så tårarna trillar :rofl

Om man fyller luften en mulen dag, får man ledsen luft då???
För det betyder ju att den skulle rulla trögare.....
Glad luft borde ju då göra att man kan köra flera km/h fortare eller????
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Långa farbron skrev:
Du måste bänka den,annars kan du få problem med att du får fel blandning mellan ny och gammal luft.

Finns det inga hjul med en "in" respektive "ut" ventil? Då slappman ju detta eviga rullande och den svåra ovissheten.... :rolleyes:
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top