Byta luft i däcken?

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Tänk på att fylla upp med rätt mängd luft runt hela däcket, annars får ni ju problemet med obalans, ja ni vet vibrationer eller tom vobbling! :7peta
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
hahahahahahahahaha! ja byt luft i däcken! syrehalten kan ju vara låg när de stått hela vintern men sitt inte brevid kompressorns luftintag när du fyller på då kan du få koldioxid i ringarna och de dör man ju av! :rofl
 

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Z1000
aLcATRAZ skrev:
2091856 Ni ligger efter grabbar. Lämnade precis in mina fälgar för ventilportning och plastning. På detta sättet erhåller man virveleffekten när man fyller på luft och syremolekylerna behålls i gasform med vänsterspinn. Detta minskar gyrokrafterna i höga hastigheter och man kan räkna med ca 30 hästar extra. I shit you not!

För 2000kr/fälg så portar jag dina ventiler. Bättre än turbo!

/a
Nackdelen är att vid inbromsning fortsätter virveleffekten vilket resulterar i längre bromssträcka :lol
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
speedhunter skrev:
2115399 Tänk på att fylla upp med rätt mängd luft runt hela däcket, annars får ni ju problemet med obalans, ja ni vet vibrationer eller tom vobbling! :7peta

Det har jag glömt en gång. Allra längst ner på däcket var det tomt, det räckte inte med att fylla på så jag fick sätta dit ett helt nytt däck. :huvet
 

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
NULL
EPO skrev:
2115679 Använder du helsyntetisk luft, delsyntetisk luft eller helt vanlig naturlig luft ???????????????
:confused:

Vanlig luft som är gratis, måste ju byta när det är så bökigt att samla in den gamla luften som pyst ut under vintern.
 

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Ringde på en annons på beganad kvalitetsluft till bra pris idag. Misstänker att luften kan vara stulen, ska åka och kolla på luften ikväll. Vart ringer jag för att kolla upp luftnummer på luften? Så att jag vet att han är den rätta ägaren.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tror att luftbytets påverkan är marginell. Glöm bara inte att byta blinkersvätskan...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Boris skrev:
2115738 Vanlig luft som är gratis, måste ju byta när det är så bökigt att samla in den gamla luften som pyst ut under vintern.
Nu när jag bytade däck på Duccen så ville däckfirman ta ut en statlig miljöavgift på den gamla luften.
Nån som vet vad denna går till? Är det för att samla in och rena den luft som pös ut när dom tog av det gamla däcket? :va eller är detta bara ännu ett påhitt av miljöpartiet?

P.S. Kör helsyntetisk luft (ej lantluft) om det hjälper för att få ett vettigt svar. D.S.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
fox9racing skrev:
2116543 Ringde på en annons på beganad kvalitetsluft till bra pris idag. Misstänker att luften kan vara stulen, ska åka och kolla på luften ikväll. Vart ringer jag för att kolla upp luftnummer på luften? Så att jag vet att han är den rätta ägaren.
Ja du...Detta dilemma...Se till att kolla med snuten om de kan ge dig lite uppgifter om några stöldligor som härjar i trakten.Är ju en jäla omsättning på sån luft..Men annars så gäller det att vara skeptisk,som vanligt.Provblås den,snodd luft har en heeelt annan smak, du känner det när du andas in.
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Varje säsong kränger jag av däcken från fälgen för att få ut all gammal luft så har jag byggt en kammare likn. ett blästerskåp där jag kan få absolut vakuum där inne monterar jag tillbaks däcken på fälgen, observera nu att däcken är helt tomma på luft.

Därefter så gör jag som nån tidigare så handpumpar jag i lantluft ifrån en liten by utanför pajala där det finns en liten norrlänning som tillverkar torr och fin luft. När jag pumpar i luften i däcket så måste fälg och däck ligga på sidan till jag fått upp halva trycket, därefter vänder jag på fälgen för att få samma tryck över hela hjulet.

Nu när jag har torr norrlänsk luft så skickar jag fälgen ner till österrike på höghöjdsträning som pågår 2veckor, där gör dom olika test och kör in hjulet åt mig, sedan när jag får tillbaka det är det bara att montera och jag måste säga att det är lätt värt arbetet för hojen går som en dröm på vägen...

:hihi
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
brukar hämta minluft från lufthälsokällan i bergslagen ligger precis där loka tappar sina flaskor.... för mirakel för däcken
 

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Kymi skrev:
2116655 Ja du...Detta dilemma...Se till att kolla med snuten om de kan ge dig lite uppgifter om några stöldligor som härjar i trakten.Är ju en jäla omsättning på sån luft..Men annars så gäller det att vara skeptisk,som vanligt.Provblås den,snodd luft har en heeelt annan smak, du känner det när du andas in.
Var precis och kollade och provblåste luften. Och den var helt okej inget skumt alls, men det var luft avsedd för banåkning (Not for highway use):(
Är polisen hårda med kontroller på det här om jag skulle köra på gata med luften? Vet att det brukar vara mycket blås-kontroller nu runt valborg. Hur hårt straff kan man få?
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
fox9racing skrev:
2116794 Var precis och kollade och provblåste luften. Och den var helt okej inget skumt alls, men det var luft avsedd för banåkning (Not for highway use):(
Är polisen hårda med kontroller på det här om jag skulle köra på gata med luften? Vet att det brukar vara mycket blås-kontroller nu runt valborg. Hur hårt straff kan man få?


fängelse i ca 1-3 år kan det bli, specielt om du kör för sackta med den luften(funkar bara i farter över 140Km/h)
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
lilltrollet skrev:
2116695 Varje säsong kränger jag av däcken från fälgen för att få ut all gammal luft så har jag byggt en kammare likn. ett blästerskåp där jag kan få absolut vakuum där inne monterar jag tillbaks däcken på fälgen, observera nu att däcken är helt tomma på luft.

Därefter så gör jag som nån tidigare så handpumpar jag i lantluft ifrån en liten by utanför pajala där det finns en liten norrlänning som tillverkar torr och fin luft. När jag pumpar i luften i däcket så måste fälg och däck ligga på sidan till jag fått upp halva trycket, därefter vänder jag på fälgen för att få samma tryck över hela hjulet.

Nu när jag har torr norrlänsk luft så skickar jag fälgen ner till österrike på höghöjdsträning som pågår 2veckor, där gör dom olika test och kör in hjulet åt mig, sedan när jag får tillbaka det är det bara att montera och jag måste säga att det är lätt värt arbetet för hojen går som en dröm på vägen...

:hihi

Bara att börja om från början, Du glömde skruva bort ventilen och lufta den
ordentligt.
Och under transport så är risken att luften packar ihops sig mycket stor.
 

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
whitesnake skrev:
2116804 fängelse i ca 1-3 år kan det bli, specielt om du kör för sackta med den luften(funkar bara i farter över 140Km/h)
Ajdå, borde nog hålla mig borta från den luften kanske.
Är tydligen extra mycket kontroller nu för att det förs in mycket olaglig luft i Sverige. Tydligen sväljer "langarna" luften för att sedan låta det komma ut ur andra änden när dom kommit in i landet, för att inte åka fast i tullen av lufthundar.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
fox9racing skrev:
2116852 Ajdå, borde nog hålla mig borta från den luften kanske.
Är tydligen extra mycket kontroller nu för att det förs in mycket olaglig luft i Sverige. Tydligen sväljer "langarna" luften för att sedan låta det komma ut ur andra änden när dom kommit in i landet, för att inte åka fast i tullen av lufthundar.
Såkallad fulluft..Måste höja ett varningens finger här..Finns langare som lagrar oerhörda mängder luft i kroppen.Bara kolla på friskis..man ser vilka som är i den branschen.Ska du "tanka" över den luften i en egen tank, se då till att ta det vääääldigt försiktigt...Bara en liten varning.Kan hända riktigt otrevliga saker..Men luften kan göra ca5-6 minuter på varvtiden på den ökända ringen..Menar ju inte DEN ringen, utan den i Tyskland..
Så lycka till, kan nog funka..men OBS! funkar bara till hojar äldre än 78...
MVH Kymi..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top