Byta luft i däcken?

Mr Lex

Alltid trogen!
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Huddinge
Hoj
"Florens" av senare modell
Boris skrev:
2115738 Vanlig luft som är gratis, måste ju byta när det är så bökigt att samla in den gamla luften som pyst ut under vintern.

Gör som jag... Jag satte på en ballong på ventilen i höstas, på så sätt sammlade jag upp den gamla luften (den ska väl in på miljöstation). Sedan importerade jag luft till mina däck... Tysk hoj, Tysk luft! :va
 

Robz

Guest
Trådlyft!!
Lika kul/lärorikt varje gång att läsa!!
...men nu har det ju kommit reklam på TV att nåen smart däckfirma dessutom fyller däcken med Nitrogen (låter nog bättre än Kvävgas, N2) - preciiiis som F1-bilar!!!!

Helt otroligt - undrar om det är en blivande Marknadsförare som läst denna tråden.... :rofl
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Har sparat sommarluft sedan 2007 då jag sist läste tråden, ska byta i eftermiddag. Återkommer med resultat!
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Har sparat sommarluft sedan 2007 då jag sist läste tråden, ska byta i eftermiddag. Återkommer med resultat!

Jag har en fransk kompressor hemma, och jag märker skillnad på luft och luft.

Fyller jag på närmsta statiolmack där de kör med tysk kompressor så bromsar jag senare... Fyller jag hemma med den franska så fegar jag ur lite för tidigt och blir helt stillastående 17m innan svängen.


hqdefault.jpg
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Som rejsputte så kör folk med varm och kalltryck i sina däck. Varav att jag då passar på att fylla på luft i däcken när det är varmt ute. Man ska då alltså få lite bättre grepp! :yoparty Jag undviker dock att fylla på luft vid fuktiga dagar, då man självklart inte vill ha mögel eller algblomning mellan fälg och däck, som man tidigare i tråden har nämnt. :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har luft kvar i en flaska från en backtävling som jag vann förra året. Vet inte hur den funkar på bana men i uppförsbacke i terräng ger den garanterat pallplats. PMa så meddelar jag nummer att Swisha en tusing till så kommer luften i rekommenderat brev :)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Julmust blandat med rätt mängd syrgas ska också ge ett rejält lyft för däcken påstås det.Var man nu hittar julmust mitt i en kommande sommarsäsong.Påskmust mm duger tyvärr inte om nu någon inbillade sig det. :crash
 

Langelus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
Söderort
Hoj
Su zuuuu kii GSR750
Julmust blandat med rätt mängd syrgas ska också ge ett rejält lyft för däcken påstås det.Var man nu hittar julmust mitt i en kommande sommarsäsong.Påskmust mm duger tyvärr inte om nu någon inbillade sig det. :crash

Har fyra flaskor kvar på balkongen sen i vintras, har du vägarna förbi södra stockholm kan jag bjuda på en skvätt :tungan
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Jag har luft kvar i en flaska från en backtävling som jag vann förra året. Vet inte hur den funkar på bana men i uppförsbacke i terräng ger den garanterat pallplats. PMa så meddelar jag nummer att Swisha en tusing till så kommer luften i rekommenderat brev :)

Backtävling säger du, vilka fördelar får man med sådan luft? Kan vara intresserad!
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Tsss... det är en myt att man måste byta luft i däcken.

Däremot bör man värma luften en stund i mikron innan man fyller däcken. Varm luft höjer inte trycker lika mycket och man slipper pysa ut luft efter första passet på exvis en bandag eller knix.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tsss... det är en myt att man måste byta luft i däcken.

Däremot bör man värma luften en stund i mikron innan man fyller däcken. Varm luft höjer inte trycker lika mycket och man slipper pysa ut luft efter första passet på exvis en bandag eller knix.

Tssss..... Så här kan det gå utan kunskap! :(

Värme är tryck när det gäller luft så därför är det bättre med kvävgas i ringarna! :tummenupp

Helst sådan som används till framdrivningen av god öl, således livsmedelskvalitet. :fakta

Naturligtvis finns det undantag. Har du fått punktering i UK så är ringarna naturligtvis fyllda med avgasbemängd brittisk luft och den bör man behålla. Absolut om hojen är tillverkad där! :fakta

Nu förstår alla inte det och då kan det gå snett... :gnissla
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fy fan så härlig tråd... Nu har man fått skratta mycke... Tack...:D
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Är det någon som har fyllt på däcken med egen luft? Jag blåste in luft från mina egna lungor. Det är så svårt att komma åt ventilen. Bäst att ha en vinklad ventil. Man måste bara se till att andas in på sidan och sen blåsa ut in i däcken. Annars suger du ut all luft du blåser in och har för lågt däckstryck.

Men skulle det inte vara bättre att få en tjej att blåsa in luft i däcken? Deras luft är väl lättare och bättre för bandagar/aktiv körning. Har hört att 'grid girls' på motogp räjs brukar blåsa upp deras däck.
Det är därför det har varit michelin däck som har brustit med tex Loris Baz för att de använde inte en grid girl och han blåste upp sina däck själv. Då small det bara!!!!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är det någon som har fyllt på däcken med egen luft? Jag blåste in luft från mina egna lungor. Det är så svårt att komma åt ventilen. Bäst att ha en vinklad ventil. Man måste bara se till att andas in på sidan och sen blåsa ut in i däcken. Annars suger du ut all luft du blåser in och har för lågt däckstryck.

Men skulle det inte vara bättre att få en tjej att blåsa in luft i däcken? Deras luft är väl lättare och bättre för bandagar/aktiv körning. Har hört att 'grid girls' på motogp räjs brukar blåsa upp deras däck.
Det är därför det har varit michelin däck som har brustit med tex Loris Baz för att de använde inte en grid girl och han blåste upp sina däck själv. Då small det bara!!!!

Du menar att grid Girls har schysstare lungor då?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag har luft kvar i en flaska från en backtävling som jag vann förra året. Vet inte hur den funkar på bana men i uppförsbacke i terräng ger den garanterat pallplats. PMa så meddelar jag nummer att Swisha en tusing till så kommer luften i rekommenderat brev :)

Tänk på att du måste montera en backventil så inte däckstrycket skenar på väg ner till depån igen.

Jag pumpar mina däck med luften som blir över vid bromsluftning eftersom den är gratis.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top