Byta min Fireblade mot en VFR?

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Ja allt som är kostsamt vill man ju undvika.
Har kikat lite på VFR forumet och får nog bli att pendla lite mellan för att få så mycket tips som möjligt.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Jag har ägt två VFR 750 och en Blade. Mina ord är:
I sadeln på en VFR blir man en busschaufför.
bra hoj, trevligt ljud e.t.c men körningen blir inte kul tycker jag.

Testa själv.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är det några särskilda årsmodeller som har eller har haft fel som bör uppmärksammas. Eller något som blivit omändrat till det bättre med senare modeller?

Well, så här:

Ser man på detaljnivå är årsmodellerna 1988-1989 överlägset bäst. Vid intresse kan jag motivera varför.

I stort sett kan man väl säga att ju tidigare modeller desto bättre kvalité. Själv fastnade jag för sista årsmodellen av 750:n dvs. 1997.

Kända problem, som omnämts i andra svar, är laddningsregulatorn. MEN byter man, när original väl går sönder, till piratkopia (vet dock inte vilket märke man kan ta reda på) till samma pris som för original dvs. ca. 1700kr för 10 år sedan ;-) så håller de sedan 4-ever.

Jag bytte på min 89:a och körde sedan +15 000mil. Bytte även på min 97:a och har därefter kört ca. 12 000mil så...de håller!

Undvik de senare modellerna av VFR:erna. Där man bla. införde V-TEC vilket ökade kostnaden för motorservice med 3 gånger.

Undvik också de ännu senare modellerna (jag har inte hängt med vilka årtal) med KAMMKEDJA :huvet
Finns inte en sportslig chans i helvete att en motor med kammkedja kan hålla lika länge som en hoj med kuggdrivning och dessutom med delade kuggdrev med fjäderförspänning = konstant i ingrepp utan glapp. Undvik också VFR:er som är tvättade med högtryckstvätt. Stor risk för förstört bakhjulslager = dyrt.

Har hojen rullat > 6000mil är det hög tid att byta dämparen bak och samtidigt byta fjädrar i gaffeln.

I övrigt:
ÅK o njut! :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja allt som är kostsamt vill man ju undvika.
Har kikat lite på VFR forumet och får nog bli att pendla lite mellan för att få så mycket tips som möjligt.

Vad vill du veta?

Har kört ca. 38 500mil fördelat på 2st VFR:er (-89:a & -97:a). Kompisen som jag kört mycket med har kört mycket längre än mig = ca. 55 000 mil fördelat på 2st. VFR:er (-88:a & -95:a).

Jag kan kanske bistå med viss input även om det finns många som är duktiga. Så fråga på bara!

Mvh!
// Niklas
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Well, så här:

Ser man på detaljnivå är årsmodellerna 1988-1989 överlägset bäst. Vid intresse kan jag motivera varför.

I stort sett kan man väl säga att ju tidigare modeller desto bättre kvalité. Själv fastnade jag för sista årsmodellen av 750:n dvs. 1997.

Kända problem, som omnämts i andra svar, är laddningsregulatorn. MEN byter man, när original väl går sönder, till piratkopia (vet dock inte vilket märke man kan ta reda på) till samma pris som för original dvs. ca. 1700kr för 10 år sedan ;-) så håller de sedan 4-ever.

Jag bytte på min 89:a och körde sedan +15 000mil. Bytte även på min 97:a och har därefter kört ca. 12 000mil så...de håller!

Undvik de senare modellerna av VFR:erna. Där man bla. införde V-TEC vilket ökade kostnaden för motorservice med 3 gånger.

Undvik också de ännu senare modellerna (jag har inte hängt med vilka årtal) med KAMMKEDJA :huvet
Finns inte en sportslig chans i helvete att en motor med kammkedja kan hålla lika länge som en hoj med kuggdrivning och dessutom med delade kuggdrev med fjäderförspänning = konstant i ingrepp utan glapp. Undvik också VFR:er som är tvättade med högtryckstvätt. Stor risk för förstört bakhjulslager = dyrt.

Har hojen rullat > 6000mil är det hög tid att byta dämparen bak och samtidigt byta fjädrar i gaffeln.

I övrigt:
ÅK o njut! :tummenupp

Ja att jag skulle köpa en med V-TEC är ingen större risk. Har jag redan på min Honda Civic o det räcker utmärkt.

Laddningsregulatorn verkar vara ett övergripande bekymmer på dom flesta VFR men samtidigt lätt att åtgärda.
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Well, så här:

Ser man på detaljnivå är årsmodellerna 1988-1989 överlägset bäst. Vid intresse kan jag motivera varför.

I stort sett kan man väl säga att ju tidigare modeller desto bättre kvalité. Själv fastnade jag för sista årsmodellen av 750:n dvs. 1997.

Kända problem, som omnämts i andra svar, är laddningsregulatorn. MEN byter man, när original väl går sönder, till piratkopia (vet dock inte vilket märke man kan ta reda på) till samma pris som för original dvs. ca. 1700kr för 10 år sedan ;-) så håller de sedan 4-ever.

Jag bytte på min 89:a och körde sedan +15 000mil. Bytte även på min 97:a och har därefter kört ca. 12 000mil så...de håller!

Undvik de senare modellerna av VFR:erna. Där man bla. införde V-TEC vilket ökade kostnaden för motorservice med 3 gånger.

Undvik också de ännu senare modellerna (jag har inte hängt med vilka årtal) med KAMMKEDJA :huvet
Finns inte en sportslig chans i helvete att en motor med kammkedja kan hålla lika länge som en hoj med kuggdrivning och dessutom med delade kuggdrev med fjäderförspänning = konstant i ingrepp utan glapp. Undvik också VFR:er som är tvättade med högtryckstvätt. Stor risk för förstört bakhjulslager = dyrt.

Har hojen rullat > 6000mil är det hög tid att byta dämparen bak och samtidigt byta fjädrar i gaffeln.

I övrigt:
ÅK o njut! :tummenupp

Ja motivera gärna detaljnivån på årsmod 1988-1989:)

Kan mycket väl tänka mig en 750 ist för en 800 men har fått för mig att den sistnämnda har mer vrid och ska vara ganska mycket bekvämare just vid långfärdskörning. Kanske är helt fel uppfattat från min sida:confused:

Utseendemässigt föredrar jag dom innan -98:)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja motivera gärna detaljnivån på årsmod 1988-1989:)

Kan mycket väl tänka mig en 750 ist för en 800 men har fått för mig att den sistnämnda har mer vrid och ska vara ganska mycket bekvämare just vid långfärdskörning. Kanske är helt fel uppfattat från min sida:confused:

Utseendemässigt föredrar jag dom innan -98:)

Hur bekväma hojarna är att åka långt på har ju mer med din sittställning och inställning av chassiet att göra. Är man lång (säg 180cm eller längre) sitter man bättre på årsmodeller före 1990 (dvs- 1986-1989) då det är längre mellan sadel/styre på dem och därmed lite mer utrymme.

Chassiet gillar jag personligen bättre på min 97:a än på min gamla 89:a. Den var inte alls dålig på 89:an men rätt mycket stabilare på min 97:a.

MEN det jag har fått offra fån 89:an är, vilket vissa kan tycka detaljer, men på årsmodellerna innan 1990 satt varenda platsdetalj fast med skruv till skillnad från efterföljande modeller där platsdetaljer kilades in i andra plastdetaljer med glapp som följd. Kanske inte märks så mycket de första 5-6000 milen men när du kommer upp åt 15000 mil och mer börjar man märka skillnad (om inte förr).

Justering av ljus var hur enkelt som helst på 89:an som hade en stor ratt lättåtkomlig till och med med handskar på sig. På 800-modellerna krävdes en tun satans lång skruvmejsel som skulle stickas in i ett litet jädra hål i platskåpan.

Justering av fjäderförspänning kunde på årsmodeller innan 1990 utföras utan verktyg men det var man tvungen att spara in på...suck.

Kåpglaset var justerbart i 2 olika lägen utan verktyg. Snabbt o smidigt

89:an slet avsevärt mycket mindre bromsbelägg. Med ung. samma körning, stundtals värre med 89:an, kom man nästan dubbelt så långt innan det var dax att byta bromsbelägg jämfört på 97:an.

89:an hade reservkran som inte GICK att missa när det var dax att slå på. Glömde man inte att vrida om den vid tankning så var den därefter idiotsäker som funktion betraktat.

Det fanns, inbggt i ramen, handtag för att hålla i när man lyfte upp den på centralstödet.

Den var rejält mycket smala baktill vilket gjorde att man inte behövde i närheten av lika mycket utrymme när man hade monterat på packväskor. Den blev mycket smalare med andra ord.

Backspeglarna kunde på 89:an fällas in/ut oändligt många gånger utan att fästena gick sönder. Det gäller inte 97:an.

Det 97:an är bättre på är, som jag skrev, chassiet. Men också rejält mycket bättre helljus. :tummenupp

Motormässigt skiljer det inte mycket dem emellan. Kan hända att det är aningen mer vridmoment och aningens aning mer effekt på 97:an. Men vid körning på gatan spelar det ingen som helst roll, inte ens vid insprirerad körning. Det är "piloten" som styr.

Nu kan det låta som jag är missnöjd med min 97:a men så är inte alls fallet. Det är bara det att jag hade velat ha samma kvalité ignom som 89:an hade.

Det enda felet på VFR:erna är som sagt var ladningsregulatorn. När den väl är bytt till pirat kan man glömma den också.

Vid körning på bana funkar VFR:en bra. Det går att åka på rätt friskt. Däremot har den ju sina begränsningar i form av vikt och markfrigång där kollektorn tar i om man pressar den i svackor. Men det går att undvika med bra setup på dämpare OCH acceleration (lagom). I övrigt är det inget som tar i mer än fotpinnar.

Mvh!
// Niklas
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Hur bekväma hojarna är att åka långt på har ju mer med din sittställning och inställning av chassiet att göra. Är man lång (säg 180cm eller längre) sitter man bättre på årsmodeller före 1990 (dvs- 1986-1989) då det är längre mellan sadel/styre på dem och därmed lite mer utrymme.

Chassiet gillar jag personligen bättre på min 97:a än på min gamla 89:a. Den var inte alls dålig på 89:an men rätt mycket stabilare på min 97:a.

MEN det jag har fått offra fån 89:an är, vilket vissa kan tycka detaljer, men på årsmodellerna innan 1990 satt varenda platsdetalj fast med skruv till skillnad från efterföljande modeller där platsdetaljer kilades in i andra plastdetaljer med glapp som följd. Kanske inte märks så mycket de första 5-6000 milen men när du kommer upp åt 15000 mil och mer börjar man märka skillnad (om inte förr).

Justering av ljus var hur enkelt som helst på 89:an som hade en stor ratt lättåtkomlig till och med med handskar på sig. På 800-modellerna krävdes en tun satans lång skruvmejsel som skulle stickas in i ett litet jädra hål i platskåpan.

Justering av fjäderförspänning kunde på årsmodeller innan 1990 utföras utan verktyg men det var man tvungen att spara in på...suck.

Kåpglaset var justerbart i 2 olika lägen utan verktyg. Snabbt o smidigt

89:an slet avsevärt mycket mindre bromsbelägg. Med ung. samma körning, stundtals värre med 89:an, kom man nästan dubbelt så långt innan det var dax att byta bromsbelägg jämfört på 97:an.

89:an hade reservkran som inte GICK att missa när det var dax att slå på. Glömde man inte att vrida om den vid tankning så var den därefter idiotsäker som funktion betraktat.

Det fanns, inbggt i ramen, handtag för att hålla i när man lyfte upp den på centralstödet.

Den var rejält mycket smala baktill vilket gjorde att man inte behövde i närheten av lika mycket utrymme när man hade monterat på packväskor. Den blev mycket smalare med andra ord.

Backspeglarna kunde på 89:an fällas in/ut oändligt många gånger utan att fästena gick sönder. Det gäller inte 97:an.

Det 97:an är bättre på är, som jag skrev, chassiet. Men också rejält mycket bättre helljus. :tummenupp

Motormässigt skiljer det inte mycket dem emellan. Kan hända att det är aningen mer vridmoment och aningens aning mer effekt på 97:an. Men vid körning på gatan spelar det ingen som helst roll, inte ens vid insprirerad körning. Det är "piloten" som styr.

Nu kan det låta som jag är missnöjd med min 97:a men så är inte alls fallet. Det är bara det att jag hade velat ha samma kvalité ignom som 89:an hade.

Det enda felet på VFR:erna är som sagt var ladningsregulatorn. När den väl är bytt till pirat kan man glömma den också.

Vid körning på bana funkar VFR:en bra. Det går att åka på rätt friskt. Däremot har den ju sina begränsningar i form av vikt och markfrigång där kollektorn tar i om man pressar den i svackor. Men det går att undvika med bra setup på dämpare OCH acceleration (lagom). I övrigt är det inget som tar i mer än fotpinnar.

Mvh!
// Niklas

Tack för ett väldigt bra utförligt svar! Precis såna här recensioner som man letar efter emellanåt. :tummenupp

Är det någon skillnad på årsmodellerna 94-97?

Vad är dina personliga åsikter gällande förgasare och insprutning på VFR?

Tänker mest på modellerna fram till -01 och syftar då mest på ork och vrid vid körning med skjuts och packning.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är det någon skillnad på årsmodellerna 94-97?

Nej, inte mer än kosmetiska och möjligtvis några mindre edetaljer som jag inte känner till. I stort sett är de identiska.

Vad är dina personliga åsikter gällande förgasare och insprutning på VFR?

Tänker mest på modellerna fram till -01 och syftar då mest på ork och vrid vid körning med skjuts och packning.

Nu var det länge sedan jag provkörde en med insprutning men förutom en himla massa försämringar liknande de jag specade mellan 89:an & min 97:a var det bara en sak jag verkligen reagerade negativt mot och det var stötdämparen bak på den 01:a jag provkörde. Den var fullständigt hopplöst okänslig detta trots att jag släppte så mycket det gick på dämpningen. Jag fick låna den i en vecka och körde ca. 100 mil med den men lyckades inte få till en inställning som var i närheten av lika bra som på min 97:a med originaldämpare. Den var helt enkelt för hård för soloförare.

Vad gäller motorn, som du frågar efter, upplevde jag inga enorma skillnader mer än att den med insprutning möjligtvis var aningen "vassare" men samtidigt ryckigare.

Jag kör min 97:a på högsta växeln från 30km/h upp till maxfart utan att motorn protesterar. Det blir jobbigare för en motor med insprutning.

Till vardags är detta dock ingen påtaglig skillnad som hade fått mig att välja bort en 01:a. Jag valde bort den av helt andra orsaker nämligen den generella kvallitén samt chassiet (dämparen).

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top