Är det några särskilda årsmodeller som har eller har haft fel som bör uppmärksammas. Eller något som blivit omändrat till det bättre med senare modeller?
Ja allt som är kostsamt vill man ju undvika.
Har kikat lite på VFR forumet och får nog bli att pendla lite mellan för att få så mycket tips som möjligt.
Well, så här:
Ser man på detaljnivå är årsmodellerna 1988-1989 överlägset bäst. Vid intresse kan jag motivera varför.
I stort sett kan man väl säga att ju tidigare modeller desto bättre kvalité. Själv fastnade jag för sista årsmodellen av 750:n dvs. 1997.
Kända problem, som omnämts i andra svar, är laddningsregulatorn. MEN byter man, när original väl går sönder, till piratkopia (vet dock inte vilket märke man kan ta reda på) till samma pris som för original dvs. ca. 1700kr för 10 år sedan ;-) så håller de sedan 4-ever.
Jag bytte på min 89:a och körde sedan +15 000mil. Bytte även på min 97:a och har därefter kört ca. 12 000mil så...de håller!
Undvik de senare modellerna av VFR:erna. Där man bla. införde V-TEC vilket ökade kostnaden för motorservice med 3 gånger.
Undvik också de ännu senare modellerna (jag har inte hängt med vilka årtal) med KAMMKEDJA
Finns inte en sportslig chans i helvete att en motor med kammkedja kan hålla lika länge som en hoj med kuggdrivning och dessutom med delade kuggdrev med fjäderförspänning = konstant i ingrepp utan glapp. Undvik också VFR:er som är tvättade med högtryckstvätt. Stor risk för förstört bakhjulslager = dyrt.
Har hojen rullat > 6000mil är det hög tid att byta dämparen bak och samtidigt byta fjädrar i gaffeln.
I övrigt:
ÅK o njut!
Well, så här:
Ser man på detaljnivå är årsmodellerna 1988-1989 överlägset bäst. Vid intresse kan jag motivera varför.
I stort sett kan man väl säga att ju tidigare modeller desto bättre kvalité. Själv fastnade jag för sista årsmodellen av 750:n dvs. 1997.
Kända problem, som omnämts i andra svar, är laddningsregulatorn. MEN byter man, när original väl går sönder, till piratkopia (vet dock inte vilket märke man kan ta reda på) till samma pris som för original dvs. ca. 1700kr för 10 år sedan ;-) så håller de sedan 4-ever.
Jag bytte på min 89:a och körde sedan +15 000mil. Bytte även på min 97:a och har därefter kört ca. 12 000mil så...de håller!
Undvik de senare modellerna av VFR:erna. Där man bla. införde V-TEC vilket ökade kostnaden för motorservice med 3 gånger.
Undvik också de ännu senare modellerna (jag har inte hängt med vilka årtal) med KAMMKEDJA
Finns inte en sportslig chans i helvete att en motor med kammkedja kan hålla lika länge som en hoj med kuggdrivning och dessutom med delade kuggdrev med fjäderförspänning = konstant i ingrepp utan glapp. Undvik också VFR:er som är tvättade med högtryckstvätt. Stor risk för förstört bakhjulslager = dyrt.
Har hojen rullat > 6000mil är det hög tid att byta dämparen bak och samtidigt byta fjädrar i gaffeln.
I övrigt:
ÅK o njut!
Ja motivera gärna detaljnivån på årsmod 1988-1989
Kan mycket väl tänka mig en 750 ist för en 800 men har fått för mig att den sistnämnda har mer vrid och ska vara ganska mycket bekvämare just vid långfärdskörning. Kanske är helt fel uppfattat från min sida
Utseendemässigt föredrar jag dom innan -98
Hur bekväma hojarna är att åka långt på har ju mer med din sittställning och inställning av chassiet att göra. Är man lång (säg 180cm eller längre) sitter man bättre på årsmodeller före 1990 (dvs- 1986-1989) då det är längre mellan sadel/styre på dem och därmed lite mer utrymme.
Chassiet gillar jag personligen bättre på min 97:a än på min gamla 89:a. Den var inte alls dålig på 89:an men rätt mycket stabilare på min 97:a.
MEN det jag har fått offra fån 89:an är, vilket vissa kan tycka detaljer, men på årsmodellerna innan 1990 satt varenda platsdetalj fast med skruv till skillnad från efterföljande modeller där platsdetaljer kilades in i andra plastdetaljer med glapp som följd. Kanske inte märks så mycket de första 5-6000 milen men när du kommer upp åt 15000 mil och mer börjar man märka skillnad (om inte förr).
Justering av ljus var hur enkelt som helst på 89:an som hade en stor ratt lättåtkomlig till och med med handskar på sig. På 800-modellerna krävdes en tun satans lång skruvmejsel som skulle stickas in i ett litet jädra hål i platskåpan.
Justering av fjäderförspänning kunde på årsmodeller innan 1990 utföras utan verktyg men det var man tvungen att spara in på...suck.
Kåpglaset var justerbart i 2 olika lägen utan verktyg. Snabbt o smidigt
89:an slet avsevärt mycket mindre bromsbelägg. Med ung. samma körning, stundtals värre med 89:an, kom man nästan dubbelt så långt innan det var dax att byta bromsbelägg jämfört på 97:an.
89:an hade reservkran som inte GICK att missa när det var dax att slå på. Glömde man inte att vrida om den vid tankning så var den därefter idiotsäker som funktion betraktat.
Det fanns, inbggt i ramen, handtag för att hålla i när man lyfte upp den på centralstödet.
Den var rejält mycket smala baktill vilket gjorde att man inte behövde i närheten av lika mycket utrymme när man hade monterat på packväskor. Den blev mycket smalare med andra ord.
Backspeglarna kunde på 89:an fällas in/ut oändligt många gånger utan att fästena gick sönder. Det gäller inte 97:an.
Det 97:an är bättre på är, som jag skrev, chassiet. Men också rejält mycket bättre helljus.
Motormässigt skiljer det inte mycket dem emellan. Kan hända att det är aningen mer vridmoment och aningens aning mer effekt på 97:an. Men vid körning på gatan spelar det ingen som helst roll, inte ens vid insprirerad körning. Det är "piloten" som styr.
Nu kan det låta som jag är missnöjd med min 97:a men så är inte alls fallet. Det är bara det att jag hade velat ha samma kvalité ignom som 89:an hade.
Det enda felet på VFR:erna är som sagt var ladningsregulatorn. När den väl är bytt till pirat kan man glömma den också.
Vid körning på bana funkar VFR:en bra. Det går att åka på rätt friskt. Däremot har den ju sina begränsningar i form av vikt och markfrigång där kollektorn tar i om man pressar den i svackor. Men det går att undvika med bra setup på dämpare OCH acceleration (lagom). I övrigt är det inget som tar i mer än fotpinnar.
Mvh!
// Niklas
Är det någon skillnad på årsmodellerna 94-97?
Vad är dina personliga åsikter gällande förgasare och insprutning på VFR?
Tänker mest på modellerna fram till -01 och syftar då mest på ork och vrid vid körning med skjuts och packning.
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |