Byta olja + oljefilter..

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Hej,

Jag hade min hoj inne på 100 mila service för 2 månader sedan då dom byta oljan och annat smått o gott. Jag börjar tänka på att ställa av den nu när det börjar bli mörkt och kallt. Behöver jag byta olja och filter på den fast det "precis" är gjort?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Intrepid_ skrev:
2531965 Hej,

Jag hade min hoj inne på 100 mila service för 2 månader sedan då dom byta oljan och annat smått o gott. Jag börjar tänka på att ställa av den nu när det börjar bli mörkt och kallt. Behöver jag byta olja och filter på den fast det "precis" är gjort?

Hur långt har du kört sedan dess?
Många kallstarter som förbrukar mycket av oljans neutraliserande ämnen?

Du är däremot inne på helt rätt linje om NÄR oljan skall bytas: Behövs det så skall det ske innan Törnrosasömnen, inte efter just med tanke på sura ämnens angrepp samt möjligen faktorn vidhäftning.
 

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
G-L skrev:
2531989 Hur långt har du kört sedan dess?
Många kallstarter som förbrukar mycket av oljans neutraliserande ämnen?

Du är däremot inne på helt rätt linje om NÄR oljan skall bytas: Behövs det så skall det ske innan Törnrosasömnen, inte efter just med tanke på sura ämnens angrepp samt möjligen faktorn vidhäftning.

ca 100mil har jag kört sen den servades, varje gång jag kör brukar det bli en 5-10 mil så det handlar kanske om 20-40 kallstarter..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intrepid_ skrev:
2532017 ca 100mil har jag kört sen den servades, varje gång jag kör brukar det bli en 5-10 mil så det handlar kanske om 20-40 kallstarter..

Det borde snarare resultera i max 20 kallstarter. ;)
Om den står inomhus under vintern så tycker iaf jag att du kan behålla den oljan i motorn.
/J
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Intrepid_ skrev:
2532017 ca 100mil har jag kört sen den servades, varje gång jag kör brukar det bli en 5-10 mil så det handlar kanske om 20-40 kallstarter..

Grattis!
Absolut inget behov av byte utan normalt intervall enligt serviceboken gäller.

Och: På 5-10 mil körning hinner motorn bli genomvarm och det jag skrev om kallstarternas sura inverkan gäller ej...
 

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Jörgen Karlsson skrev:
2532031 Det borde snarare resultera i max 20 kallstarter. ;)
Om den står inomhus under vintern så tycker iaf jag att du kan behålla den oljan i motorn.
/J


Jag skrev "brukar" :tungan , ibland blir det någon kortare tur.. den ska stå i källaren över vintern där temp ligger på runt 15 grader.. så då bör den klara sig med andra ord... , tack :tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
G-L skrev:
2531989 Du är däremot inne på helt rätt linje om NÄR oljan skall bytas: Behövs det så skall det ske innan Törnrosasömnen, inte efter just med tanke på sura ämnens angrepp samt möjligen faktorn vidhäftning.

Jag vill hävda motsatt åsikt (men det beror iofs på förvaringen). Det är nämligen så att vid långvarigt stillestånd så kan fukt etc tränga in. Står den t.ex. utsatt för fukt o temperaturväxlingar så bör oljan bytas till våren.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Spirit skrev:
2532834 Jag vill hävda motsatt åsikt (men det beror iofs på förvaringen). Det är nämligen så att vid långvarigt stillestånd så kan fukt etc tränga in. Står den t.ex. utsatt för fukt o temperaturväxlingar så bör oljan bytas till våren.

Hur är det med detta påstående någon som kan verifiera detta. Eller är det ännu ett ämne där det inte finns något "rätt" svar där alla är den som vet bäst. Vad jag hört skall man byta till hösten innan vinterförvating. Jag själv skall förvara i kallgarage.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spirit skrev:
2532834 Jag vill hävda motsatt åsikt (men det beror iofs på förvaringen). Det är nämligen så att vid långvarigt stillestånd så kan fukt etc tränga in. Står den t.ex. utsatt för fukt o temperaturväxlingar så bör oljan bytas till våren.

Det är just under sådana förhållanden som det är viktigt att motorn har en relativt ny olja med oförbrukad korrosionsinhibitor samt opåverkat bastal innan vintern. Den fukt som ev tillförs en sådan olja under vintern är då ett mindre problem och kokas snabbt bort genom vevhusventen när motorn driftsätts till våren. Dessutom förmår den nya oljan att bättre korrosionsskydda motorns interna delar under vintern.
Tycker jag...

/J
 
Last edited:

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
:tummenupp Du kan bli min privata mentor här på SH så snabbt som du svarar på mina frågor. Börja ta ut avgift för dina kunskaper o svar :D

Jörgen Karlsson skrev:
2532852 Det är just under sådana förhållanden som det är viktigt att motorn har en relativt ny olja med oförbrukad korrossionsinhibitor samt opåverkat bastal innan vintern. Den fukt som ev tillförs en sådan olja under vintern är då ett mindre problem och kokas snabbt bort genom vevhusventen när motorn driftsätts till våren.

Tycker jag...

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finnishstallion skrev:
2532860 :tummenupp Du kan bli min privata mentor här på SH så snabbt som du svarar på mina frågor. Börja ta ut avgift för dina kunskaper o svar :D
Tack, det var smickrande att höra.
/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Oljebyte.

Jag byter olja i min hoj var 100:e mil oavsett årstid... dvs. när jag reparerar/uppgraderar/modifierar motorn...:D
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jörgen Karlsson skrev:
2532852 Det är just under sådana förhållanden som det är viktigt att motorn har en relativt ny olja med oförbrukad korrosionsinhibitor samt opåverkat bastal innan vintern. Den fukt som ev tillförs en sådan olja under vintern är då ett mindre problem och kokas snabbt bort genom vevhusventen när motorn driftsätts till våren. Dessutom förmår den nya oljan att bättre korrosionsskydda motorns interna delar under vintern.

/J

Det kan nog vara så att det finns olika skolor, t.ex. som diskussionen om huruvida tanken ska vara tom eller full inför vinterförvaring.

Men vi kan nog enas om en sak i alla fall. En helt slutkörd olja är inte lämplig att ha stående i motorn - inte minst för att den lättare tar till sig fukt. Men om jag hade en relativt OK olja i motorn så är valet enkelt. Jag skulle bytt den inför våren.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spirit skrev:
2533299 Det kan nog vara så att det finns olika skolor, t.ex. som diskussionen om huruvida tanken ska vara tom eller full inför vinterförvaring.

Men vi kan nog enas om en sak i alla fall. En helt slutkörd olja är inte lämplig att ha stående i motorn - inte minst för att den lättare tar till sig fukt. Men om jag hade en relativt OK olja i motorn så är valet enkelt. Jag skulle bytt den inför våren.
Jo! Håller med!

En dålig sak med att ha en gammal olja ståendes i en motor som ej ska köras på länge är dessutom att den skitiga oljan står och settlar hela vintern. Speciellt i japanska motorer när koppling och motor ofta delar oljebad är det mycket sludge från koppling mm. Allt detta lägger sig gärna på botten, bildar slam som sedan reser igenom oljepumpen vid uppstart på våren och även riskerar att sätter igen pickup-silen och överströmningsventil mm.

Har långtidskonserverat många marindieslar. Vi skulle kunna skriva en tråd om motorkonservering ty det är ju rätt mycket förutom oljebyte. Men å andra sidan, om hojen står inomhus och iaf konstant uppvämd lokal över säg +10 C, alternativt avfuktad lokal, så är det inte så stor risk att motorn korroderar internt ändå.

Jag har en tendens att tvinga på andra mitt pedanteri. :)

/J
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top