Spirit skrev:
2533299 Det kan nog vara så att det finns olika skolor, t.ex. som diskussionen om huruvida tanken ska vara tom eller full inför vinterförvaring.
Men vi kan nog enas om en sak i alla fall. En helt slutkörd olja är inte lämplig att ha stående i motorn - inte minst för att den lättare tar till sig fukt. Men om jag hade en relativt OK olja i motorn så är valet enkelt. Jag skulle bytt den inför våren.
Jo! Håller med!
En dålig sak med att ha en gammal olja ståendes i en motor som ej ska köras på länge är dessutom att den skitiga oljan står och settlar hela vintern. Speciellt i japanska motorer när koppling och motor ofta delar oljebad är det mycket sludge från koppling mm. Allt detta lägger sig gärna på botten, bildar slam som sedan reser igenom oljepumpen vid uppstart på våren och även riskerar att sätter igen pickup-silen och överströmningsventil mm.
Har långtidskonserverat många marindieslar. Vi skulle kunna skriva en tråd om motorkonservering ty det är ju rätt mycket förutom oljebyte. Men å andra sidan, om hojen står inomhus och iaf konstant uppvämd lokal över säg +10 C, alternativt avfuktad lokal, så är det inte så stor risk att motorn korroderar internt ändå.
Jag har en tendens att tvinga på andra mitt pedanteri.
/J