Byta packboxar i framdäparna

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Packboxen läcker på ena sidan på min framgaffel.
MC-Poolen hade packboxar hemma för 100kr/par, verkar misstänkt billigt, är det inte dyrare än så? Ja ja, jag klagar inte på det.

Har skruvat hundratals timmar i garaget (mest bil) men aldrig tagit isär framdäpare.

Frågan:
Behöver jag specialverktyg eller veta något bra knep när jag ska byta?
Är det svårt, jag kan väl göra det själv, eller?
Hur gör man?
Tar man isär över och underdel eller tar man bara av gaffelbenen från hojen och drar upp packboxen och trär på den nya, det verkar för enkelt.

Tacksam för tips och råd :Bugar
 

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
Hej!!!
jag tycker att du ska lämna in det istället för jag har hört att det är ett rent helvete och byta boxarna och även att det är rätt biligt att lämna in men visst du får göra som du vill men jag skulle ju som sagt lämna in skiten
 

brumm brumm

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Lerum
Hoj
YZF600R
Jag köpte orginal för ca 100-150 så priset stämmer nog.

Ta av ett gaffelben i taget så att du inte blandar ihop delarna. Lossa topskruven och dra isär benet. (Glöm inte att tömma ur oljan innan du drar isär, vet inte hur det ser ut på din men det kan vara bra att försöka lossa så mycket skruvar som möjligt medans gaffeln sitter i kronan.) Du slår ur p-boxen genom att använda innerbenet som en glidhammare. Gör rent, fyll olja och sätt dit ny p-box :tummenupp .
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Dom brukar runt 100 kr/par, ibland ännu lägre.

Är du van med att skruva med bil ska det inte vara nåt problem att byta packboxar men det kan vara bra att ha tillgång till en verkstadshandbok för din hoj.
Du kan även behöva en mutterknackare och en insexnyckel som passar på den för att kunna montera och demontera insexskruven i botten på gaffeln.(Jag antar att det inte är Upside-down på din hoj?)

Tar man isär över och underdel eller tar man bara av gaffelbenen från hojen och drar upp packboxen och trär på den nya, det verkar för enkelt.
Jag har hört att det ska gå att plocka loss gaffelbenen och dra i en träskruv i den gamla packboxen och dra ur den, jag har inte testat själv men det kan nog funka.
Annars brukar man normalt dra isär gaffelbenen så att packboxen åker med.
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Micke_Lindstrom skrev:
Du kan även behöva en mutterknackare och en insexnyckel som passar på den för att kunna montera och demontera insexskruven i botten på gaffeln.(Jag antar att det inte är Upside-down på din hoj?) Jag har hört att det ska gå att plocka loss gaffelbenen och dra i en träskruv i den gamla packboxen och dra ur den, jag har inte testat själv men det kan nog funka.
Annars brukar man normalt dra isär gaffelbenen så att packboxen åker med.

Upside-down :rofl Jag är nöjd som fan att jag har dämpning överhuvudtaget på gammelhäcken.

Mutterknackare, till insexan i botten eller, hmm, ja det löser sig nog när jag får koll på sakerna.

Träskruv-knepet ska jag nog testa men jag tar nog isär dämparn också, så får jag ser hur det ser ut. Verkar spännande.

Tackar och bockar för glada tilllrop och tips.
Återkommer måndag 10/5 med resultatet av träskruvknepet och andra lärdommar när det är fixat. (Ska hem till päronen i Falun den helgen och det är ju sköt med garage när man meckar)
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
smasseman skrev:
Upside-down :rofl Jag är nöjd som fan att jag har dämpning överhuvudtaget på gammelhäcken.
Upside-down är alltså den nyare typen av gaffel där den tunnare delen av gaffelbenet sitter nedåt, är det så på din hoj?


..ska jag nog testa men jag tar nog isär dämparn också, så får jag ser hur det ser ut. Verkar spännande.
Hehe, det är rätt stil. :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
... Jag har hört att det ska gå att plocka loss gaffelbenen och dra i en träskruv i den gamla packboxen och dra ur den, jag har inte testat själv men det kan nog funka.
Annars brukar man normalt dra isär gaffelbenen så att packboxen åker med.
Det går inte om det är en USDgaffel. Blir svårt att kränga packboxen över nederdelen. Men på konventionella gafflar går det. Men det inbesparade jobbet är rätt marginellt jmf med att riva isär.

Läs igenom sidorna för den senaste veckan i TL-tråden, där finns en hel del om p-boxbyte.

Och som Micke skrev, är du van att skruva bil är det plättlätt.
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Micke_Lindstrom skrev:
Upside-down är alltså den nyare typen av gaffel

Jo jag vet men det är det absolut inte på min. Det var det jag garvade åt, alltså tanken på att någon skulle ha slitit dom en djur i garaget med att hotta upp en gammal runsten som min hoj med det.
Den är så orginal den kan bli, inkl ljuddämparen.

Men tack iaf, det ju inte så att jag kan allt så förklaring till konstiga ord är bra.

Lite OT men va fan, det är ju min tråd: När kom UpsideDown? Kanske redan fanns 87 men när började det komma på bred front?
Orkar ni inte svara så skit i det, det är inte viktigt, bara nyfiken... :)

Robban_C skrev:
Läs igenom sidorna för den senaste veckan i TL-tråden, där finns en hel del om p-boxbyte.

OK, det kanske kan vara något, ska kolla upp det. :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dom sidorna gäller iofs USD men det mesta är samma ändå.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
smasseman skrev:
Jo jag vet men det är det absolut inte på min. Det var det jag garvade åt, alltså tanken på att någon skulle ha slitit dom en djur i garaget med att hotta upp en gammal runsten som min hoj med det.
Jaha, jag fattade ditt inlägg som att du menade att det var Upside-down på den och jag tyckte att det verkade konstigt.

Nu vill vi höra från t.ex Robban och Ulf Lundin när Upside-down dök upp, kan det vara så att det började användas på crossar?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
... Nu vill vi höra från t.ex Robban och Ulf Lundin när Upside-down dök upp, kan det vara så att det började användas på crossar?
Suck. Att jag inte kan hålla min stora trut stängd. :))

Ungefär så här dök USD upp:
Yam FZR1000 ca -90.
Suz 1100R ca -90, troligen nåt år tidigare på 750R, det mesta hände ett år före på 750R.
Kaw GPZ900R började med konventionell men jag vet inte om de hade det hela tiden.
Tror Honda VFR fick USD nånstans runt sent 80-tal/tidigt 90-tal.

Men jag vet absolut ingenting om crossar. Är det såna där saker man åker på grus med? :D

Men en intressant sak med USD som de flesta säkert inte har tänkt på:
De flesta har mer ofjädrad vikt än en konventionell gaffel. Nån som har uppmärksammat det?
Nu tror ju jag att övriga fördelar mer än väl uppväger några hekto ofjädrad vikt men man vill ju vara näsvis. :)
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Robban_C skrev:
Kaw GPZ900R började med konventionell men jag vet inte om de hade det hela tiden.
Den fick en ny gaffel från och med 1990 men den var inte Upside-down.


Men en intressant sak med USD som de flesta säkert inte har tänkt på:
De flesta har mer ofjädrad vikt än en konventionell gaffel. Nån som har uppmärksammat det?
Nu tror ju jag att övriga fördelar mer än väl uppväger några hekto ofjädrad vikt men man vill ju vara näsvis.
Jasså, jag trodde att fördelen skulle vara lägre oavfjädrad vikt.
Vad är isf fördelarna med USD?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ett litet tips till de som läser tråden är att hålla sig till verktyg som är mjukare än gaffelbenen vid demontering/montering av p-boxarna. Ex vis plats, gummi, koppar, mässing. Det sparar kanske in en gaffelrepa åt nån. Hoppas jag.

Ett annat tips är att de piratpackboxar som MC-handeln ofta säljer är rätt kortlivade. Min erfarenhet är att original är väsenligt bättre och väl värda extraslanten (typ 250:-/paret). Kolla gärna på piratpackboxarna, de har oftast bara en tätläpp medan originalarna oftast har dubbla läppar.
Ett tredje alternativ är packboxar från industrisidan, antagligen också rätt bra men fordonsbranschen har ju en tendens att välja dimensioner som ofta inte finns på industrisidan.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
...Jasså, jag trodde att fördelen skulle vara lägre oavfjädrad vikt.
Vad är isf fördelarna med USD?
Jag hinner ju inte med här.

Jag har inte vägt på våg men har hållt i innerben till USD och ytterben till konventionell gaffel och är rätt säker på att innerbenen till USD är tyngre.
Men fördelen med USD är att de är styvare:
* Grova ytterrör som sitter stadigt klammade i kronorna
* Grov framaxel (ex vis många nyare Suz har 25mm axel) som sitter stadigt klammade i underbenen.

Den sista punkten skulle givetvis gå att åstadkomma även på en konventionell gaffel men jag har svårt att tänka mig att man skulle få lika styv enhet av kronor och innerrör.

Och sen är ju en USD också ett säljargument. Ingen skulle ens kalla en modern (de lite större) sporthoj för sporthoj om den hade konventionell gaffel idag.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Robban_C skrev:
Den sista punkten skulle givetvis gå att åstadkomma även på en konventionell gaffel men jag har svårt att tänka mig att man skulle få lika styv enhet av kronor och innerrör.

Aha, för styvhetens skull är det är ju naturligtvis bäst att ha dom kraftigare rören längst upp, momentet varierar linjärt längst gaffelbenen och är störst längst upp.
 

Im-2-fast-4-u

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki GSX-R
korpe skrev:
Hej!!!
jag tycker att du ska lämna in det istället för jag har hört att det är ett rent helvete och byta boxarna och även att det är rätt biligt att lämna in men visst du får göra som du vill men jag skulle ju som sagt lämna in skiten

Håller med dig sånt jävla jobb!
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Im-2-fast-4-u skrev:
Håller med dig sånt jävla jobb!

Jasså, Robban & Micke säger ju att det är skitlätt.
Nu får ni bestämma er, är det lätt eller inte?
Jag menar kanske, tar det lång tid eller inte.... :va

USD:
Jag trodde också att det var ofjädrad vikt som var hela grejen med det. Kanske skulle kolla i en gammal tidning vad dom skrev om USD när det kom. Nu har jag iofs ingen så gammal tidning men någon annan kanske har.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
smasseman skrev:
Jasså, Robban & Micke säger ju att det är skitlätt.
Nu får ni bestämma er, är det lätt eller inte?
Jag menar kanske, tar det lång tid eller inte.... :va
Jag bytte mina på under en timme trots att jag aldrig gjort det förut.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
smasseman skrev:
... Nu får ni bestämma er, är det lätt eller inte? ...

smasseman skrev:
...hundratals timmar i garaget (mest bil) ...
Borde fälla avgörandet.
Jag håller med om att det är ett skitgöra för den som inte är van att skruva men med lite händighet och allmän vana så går det.
Men till den som inte går iland med att skifta sommar/vinterhjul på transportlåddan så är nog rådet att lämna bort jobbet. Utan att för den skull vara otrevlig.

Jag och Micke påtar oss att bevaka tråden (jag kanske inte kan under helger) så kan du fråga om råd vartefter!
Seså Micke, var nu en snäll pöjk och bekräfta!
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Robban_C skrev:
Jag och Micke påtar oss att bevaka tråden (jag kanske inte kan under helger) så kan du fråga om råd vartefter!
Seså Micke, var nu en snäll pöjk och bekräfta!
:rofl Ja, okej då!
Men du borde inte få några större problem med att byta dom när du har rätt mycket meckvana.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top