Byta till glidarhoj??

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Får bli skorpor och nudlar, ECU flash blir det!
 
Last edited:

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Jag är nog ganska partisk i denna fråga, men har du funderat på XV1700 Warrior? För mig passar den ypperligt. Bra tryck i maskinen och samtidigt bra bromsar och fjädring för sin klass. Brukar åka med snabbare hojar och det är inga som helst problem att hänga med och samtidigt passar den bra till att bara glida omkring och mullra med.

Funderar man på ex en Mean Streak så är det inte mycket pengar emellan till en Warrior och man får enligt mig en betydligt mycket bättre hoj.

Mvh Bjarras
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
......Nä, som enda hoj satsa då på en
Moto Guzzi V11 eller Griso
Triumph Thunderbird Sport
Triumph Thruxton
Ducati 900 SS eller Monster

Fina o flanera med fina o cafera med samtidigt går de att luta i böjarna. Det handlar ju om å få nått tillbaka när man kör, typ liksom änna.
Bra inlägg. Jag tänkte också i de banorna. Men skrev det inte eftersom det inte var riktigt det om TS frågade om. Men du tänker rätt, tycker jag (som själv kör Thruxton). En Bonneville skulle också göra jobbet att både glida nerför stadens gator och vara snygg, och en stund senare kunna ta en snäv kurva på en krokig 70-väg. Med ett bullersystem på sin hoj så har man väldigt roligt på en Bonneville ute på landsvägarna.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag är nog ganska partisk i denna fråga, men har du funderat på XV1700 Warrior? För mig passar den ypperligt. Bra tryck i maskinen och samtidigt bra bromsar och fjädring för sin klass. Brukar åka med snabbare hojar och det är inga som helst problem att hänga med och samtidigt passar den bra till att bara glida omkring och mullra med.

Funderar man på ex en Mean Streak så är det inte mycket pengar emellan till en Warrior och man får enligt mig en betydligt mycket bättre hoj.

Mvh Bjarras

mellan en Warrior å en M1800r så är hoppet inte heller så stort .. betydligt mera motor :yoparty
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bra inlägg. Jag tänkte också i de banorna. Men skrev det inte eftersom det inte var riktigt det om TS frågade om. Men du tänker rätt, tycker jag (som själv kör Thruxton). En Bonneville skulle också göra jobbet att både glida nerför stadens gator och vara snygg, och en stund senare kunna ta en snäv kurva på en krokig 70-väg. Med ett bullersystem på sin hoj så har man väldigt roligt på en Bonneville ute på landsvägarna.

Tack. Jag är off topic ibland men vill bidra med infallsvinklar.
BMW R1150/1200R och Yamaha XJR ser jag också som kandidater till min lista. XJRen för den bla är så schnygg o BMWn för den är så bra o charmig på sitt obskyra sätt + en riktig körmaskin.
 

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Skaune
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
För att svara på TS fråga!!!VN900 är en bra hoj i den storleken,har själv haft två(har en kvar)hittar du en som är mattsvart från början så är det läckrare enligt mig och sen får du tillgång till en märkesklubb som är bland sveriges största http://www.vulcanriders-sweden.org/ som ordnar träffar/åkdagar/svar på tekniska frågor mm mm samt att eftermarknaden på prylar är oftast bra till Kawasaki.
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
mellan en Warrior å en M1800r så är hoppet inte heller så stort .. betydligt mera motor :yoparty

Det är sant. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa en M1800r än, men jag känner till att de lämnar bra med effekt och dessutom är det en nyare hoj med. Hur är väghållningen på dom?

En annan positiv aspekt med Warriorn är ju att de bara såldes i två år i Svergie, ca 300 st såldes det, och därav håller dom värdet bra, förmodligen bättre än den vanligare M1800r. Dessutom är den ju bra mycket snyggare med, man ska icke glömma posörförmågan ;)

Mvh Bjarras
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har kört endel M1800r (svärfarsans) iofs e den pimpad å trimmad (dyno testad till ca 127hk på slangen) .. acc å drag saknas knappast (eftersom dom inte e speciellt wheelie benägna så blir det lakrits istället :hihi )
Den är TUNG å STOR , men känns betydligt nättare när man väl fått rull på klunsen , han har gått upp några storlekar breddmässigt på bakdäcket och det är ett as att svänga nu , gissar att kör man orginal så svänger den rätt bra för å va en glidare , inte i klass med min gamla VZ1600 men inte långt ifrån.
Bromsar e helt ok , kanske lite för bra (är kass på att använda bakbromsen så nyper gärna lite för hårt fram...men det är en vanesak)
Nått som störde mig var att tanken var bred som ett koarsle, man får bresa som fan....noll kontroll kändes det som , där kändes VZ'an betydligt bättre kontrollmässigt

kan tillägga att jag bara kört min gamla VZ å hans M1800 några längre stunder , provkört endel andra glidare iofs..men det räknar jag inte (gillade iofs M1500r när jag prövade den....inte samma drag som 1800 men kändes betydligt "kvickare" och busigare,fast dom ser nästan identiska ut... )

//Edit ... skulle jag någonsin komma på tanken att köpa glidare igen så blir det en M1800 eller en Trajja T-Bird Storm(som faktiskt är sjukt snygg)
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Bobber Bobber Bobber
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack för vettiga tankar och info!

Är lite inne på att göra den åt Exelsior's boardtrackhojar från tidigt -20tal hållet??

Större motor skulle ju vara ett stort plus men vill hemskt gärna ha dubbla linkertar!

Helst skulle man ju haft en luftkyld 2-takts detroitdiesel med littlefield 14-71 blower på, det vore ultimat, men man vill ju inte ha hojkraken ska se ut som en mustang mamba med stora 70cm3 trimmet!

Mvh Tobbe

Wörd mannen!
 

Tobbo

Tobbo
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia RXV 550 -06
Nu har jag bytt APAN mot en Kawasaki Vn 900 Custom en special med mattsvart lack och rullat 0mil 2010 ska bli spännande när sommaren kommer!!

Till er fartdårar vill jag bara säga jag har provat fart så det räcker 7e nack kota kaputt och nästan hela ryggraden komprimerad så då kanske det är en bra ide med en slö glidare dom få mil jag klarar per år??

All respekt åt sporthoj jag blev förälskad direkt när jag provade för ett par år sen men väger upp om det är värt att dö för eller bli totalförlamad??

För handen på hjärtat vid vilken fart är sportis underbarast!!

Bobber låter ju inte helt fel? Av med allt krafs så kanske det blir fart i kawan oxå??

Mvh Tobbe
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu var det ju fart som skulle undvikas, så häng på ett par rejäla packväskor med fransar som släpar i backen ;)
:custom
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu har jag bytt APAN mot en Kawasaki Vn 900 Custom en special med mattsvart lack och rullat 0mil 2010 ska bli spännande när sommaren kommer!!

Till er fartdårar vill jag bara säga jag har provat fart så det räcker 7e nack kota kaputt och nästan hela ryggraden komprimerad så då kanske det är en bra ide med en slö glidare dom få mil jag klarar per år??

All respekt åt sporthoj jag blev förälskad direkt när jag provade för ett par år sen men väger upp om det är värt att dö för eller bli totalförlamad??

För handen på hjärtat vid vilken fart är sportis underbarast!!

Bobber låter ju inte helt fel? Av med allt krafs så kanske det blir fart i kawan oxå??

Mvh Tobbe

När det gäller fartupplevelse är det ju i viss mån subjektivt.
Glidare med 1 meter brett styre, fötterna framåt, i motorvägshastighet upplevs betydligt "snabbare" än 180 liggandes bakom en kåpa på symaskinen :)
Så "upplevelsen" av fart behöver inte alls vara negativ.

Fö, grattis till en skön maskin, då e det väl bara å uppdatera garderoben,
Skinnställ med knäpuckar o integralhjälm känns inte så Custom :)
 

Tobbo

Tobbo
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia RXV 550 -06
Packväskor blir det nog inte tal om så långa resor klarar jag inte av utan syftet är att åka och njuta det lilla man kan och vara glad för det!

Tackar så mycket zäta: Jag åkte sporthoj i jacka och byxa så det som saknas är snygga stövlar/skor för jag har bara hårda race stövlar!

För övrigt är jag ruskigt sugen på en tysk kruka för den rätta Looken hehe

Kanske någon här vet om dom hjälmarna är godkända i sverige?

Mvh Tobbe
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tror inte det finns tyska WW2 lookalike hjälmar som är godkända .... men kan ha ändrats sen jag letade en dylik :)

Såg att du hadde lite ryggpajj , jag bytte min custom mycket FÖR att jag hadde ryggpajj .... man sitter med fötterna framåt och kan ej "fjädra" med benen vid gupp o skit dvs korsryggen får endel pisk
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Hela ebay e full med tyskstuk hjälmar, billiga med Kolla här "Scrolla ner"
Dock är dom inte godkända för den Svenska marknaden, but who give´s a fuck, äre hardcore så äre...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Såg att du hadde lite ryggpajj , jag bytte min custom mycket FÖR att jag hadde ryggpajj .... man sitter med fötterna framåt och kan ej "fjädra" med benen vid gupp o skit dvs korsryggen får endel pisk
Detta är även min upplevelse av att ha ett högt styre och framflyttade fotpinnar. Förutom att jag blev trött i armarna av att hänga på styret tog svanskotan och korsryggen större delen av belastningen. Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är bekvämt att sitta så!
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Är inne i samma spår. provkörde en intruder m1800r och var beredd på att bli väldigt besviken, men den förvånade mig. den va väldigt lättkörd för sina 350kg, vridet och accet var det inte heller något att klaga på förutom när man närmade sig varvstoppet på 6an. Det ända jobbiga var att försöka vänja sig med var fotpinnarna låg(efter sporthojsvana)

det ända jag kan tänka mig sakna är slangning och den höga farten men det kompenseras med tanke på att en månadskostnad för gixxern är vad den kostar i helförsäkring per år, Eller så har man hamnat i vinter koma som kanske släpper när våren kommer..
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ska man bara åka kortturer i makligt tempo så är det betydligt bekvämare med en glidare än sporthoj. Räddningen på sporthojen är ju när man kommer upp i hastigheter som "lyfter" överkroppen lite.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top