byta till touringtwin?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ingen buell, den är både trött och tråkig! VTR1000F är nog ett bra val, bättre på alla punkter än buell med betydligt mer mos i motorn.
Varadero är nog också bra tourer. Byt pipor bara för motorn ger fin sång.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Klart du ska ha en Touringtvin!

En Honda VTR1000R /SP1 / RC51 (kärt barn -många namn). Ställ in dämparna så du får det lite cosy, slappna av i armarna och lägg i en hög växel och du har en underbar långfärdsmaskin som låter dig njuta av allt från felinställda Fordförgasare till grannens hundskit. :)

En idealmaskin!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vill du ha något med minsta lilla touringaktigt drag så är Superduke ändå inte maskinen för dig. Det är en fantastisk hoj på många sätt. Men originalsadelns komfort är inte ett av dem. Den är lika skonsam mot röven som en tvåtumfyra ungefär. :tungan

Åkte 380 mil i Norge förra året med SD'n o ska åka drygt 500 i sommar genom Europa , så den där stenhårda dynan vete 17 om jag kan hålla med om... Efter dagspass på 80 mil , så var inte röven nåt problem , utan istället "gubbkrämpor" som ena handleden o det dåliga knät:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför inte en TDM.
Man sitter riktigt bekvämt. Enligt en del tester jag sett så är den såpass lätthanterad att den kan ge många av 600cc R-hojarna en match på bana.
Accelererar riktigt bra upp till hundra.
Enligt fabriken ska det ta 3,5 sekunder dvs ungefär samma som en R-1 -08. (Över 100 är den givetvis totalt chanslös)

Min personliga åsikt om den är att den känns lätthanterad och är pigg upp till alla farter som hittills varit aktuella för mig. Jag kan utan problem köra 30 mil på raken utan att kliva av den. För det mesta ligger jag på 0,5 l/mil. Jag får pina den hårt för att komma upp i 0,6. Då drar kompisens Tiger 1050 lätt 0,8-0,9.
Försäkringen ligger för mig på ca 5000 kr/år för helförsäkring med färskt MC-kort.
Vill man hänga på väskor så går det utan att det ser helt malplacerat ut.
Sen är dämparna både fram och bak ställbara både på dämpning och förspänning. så det går att ändra väghållningen om man vill. Jag har dock inte testat att mixtra med det.

Den enda nackdel som jag upplevt är att rutan lyfter turbulensen lagom upp till hjälmen (Jag är 185 lång) vilket gör att motorväg i 140 inte är direkt tyst. En högre eller lägre ruta hjälper kanske. Jag har dock hittills inte brytt mig.

I övrigt är det en väldigt trevlig hoj.

Vill du köpa en så får du leta någon annanstans för min är inte till salu. Om inte priset är väldigt rätt då.:tungan
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad gick trimmet på? Det verkar ju helt okej då det skiljer 10 000/år i försäkring mellan en bulle och en vtr 1000 :huvet

Hmm, om jag kommer ihåg rätt så var det runt 20k. Men det var länge sedan och köparen fick kvittona.

Det var runt halva normalpriset, dvs 500kr / hästkraft jämfört med om du går till någon känd stor trimfirma. (altså, tummregeln säger ju 1000 lappen per häst på slangen - gäller ej turbo och kompressor, de har bättre siffror!)
Min gjordes av Yamaha, första Bullen som de testade massa godis på. :)
I mitt tycke blev den så som Yamaha BORDE gjort från början. :nicka

Vad hade du för väss på hojen?
Har alltid diggat bullen men har känt att den bör komma upp över 70 hk+ för o va nåt

Hmm, låt mig se om jag kommer ihåg allt.
Borrat till 1200 cc och nicasil behandlat.
"Vässade" kamaxlar
Högkomp kolvar. gick från 8.?:1 till 11.3:1 (detta i sin tur gjorde att jag var tvungen att byta startmotor till något lite kraftigare...)
Portad top.
Ti kannor med SS pipor
K&N filter
Dyno Jet (förgasarmotor...)

Hmm, nu kommer jag inte på mer. Men det vart något litet mer har jag för mig.
Kul projekt i alla fall. :)

80 häst på slangen och 106 Nm blev resultatet. :)
Nästan 50%ig ökning!!
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
det lutar åt vtr f eller en bulldog tror jag... Visst är bulldogen slö men det finns någorlunda vrid i den... Samtidigt som den inte inbjuder till bombrepor på samma sätt om min 600rr... Får se vad det blir... Hondan ryker nog efter gotland...
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
det lutar åt vtr f eller en bulldog tror jag... Visst är bulldogen slö men det finns någorlunda vrid i den... Samtidigt som den inte inbjuder till bombrepor på samma sätt om min 600rr... Får se vad det blir... Hondan ryker nog efter gotland...

jag vet att denna inte prickar in alla dina behov men jag satt i samma båt som du när jag hade en cbr 600 och tyckte den var tråkig.....då köpte jag en Yamaha SZR 660:yoparty

Ingen twin och absolut ingen touring men jag hade skitkul med den. Allt från bankörning till pendling TR jobbet.:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Klart du ska ha en Touringtvin!

En Honda VTR1000R /SP1 / RC51 (kärt barn -många namn). Ställ in dämparna så du får det lite cosy, slappna av i armarna och lägg i en hög växel och du har en underbar långfärdsmaskin som låter dig njuta av allt från felinställda Fordförgasare till grannens hundskit. :)

En idealmaskin!

SP1, touringhoj???? :va :va :va
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
jag vet att denna inte prickar in alla dina behov men jag satt i samma båt som du när jag hade en cbr 600 och tyckte den var tråkig.....då köpte jag en Yamaha SZR 660:yoparty

Ingen twin och absolut ingen touring men jag hade skitkul med den. Allt från bankörning till pendling TR jobbet.:tummenupp

Men jag vill nog ha lite mer maskin tror jag... Tröttnat på att illvarva med 600... Fast det är klart... det är en jäkligt billig maskin!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vad sägs om äldre Monster 900? Rolig och klassisk. Ganska lättsåld dessutom när du väl tröttnar. Polarn skall sälja sin till rimligt pris som jag fattade det.

Vad gäller ST´n så finns det bra ST4:eek:r till salu (samma motor som Ducati 916), men jag skulle satsa på en ST4s med samma motor som 996:an. ST2:an funkar ju iof bra (944cc 2v, vattenkyld), men är lite liten. ST3:an har de haft lite problem med insprutningsinställningarna på, så kolla att den går bra om du vill kolla på en sånn.

Vill man ha en asrolig hoj som är lite annorlunda är Multistradan en skitsköj hoj som funkar som allt möjligt. Polaren rastade sporthojsfolk på bana med sin dessutom!
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Som föregående sa, Multistradan är ruskigt mångsidig och betydligr roligare än den ser ut. Ett måste att provköra!


Precis vad jag också tänkte. Gillar du att kolla på och kanske tom få med dig fiskespöt, ett tält och en platta öl så kan det ju vara kul med en hoj som är hyfsat kompetent även på sämre underlag, tex grus.

Du får dessutom ofantligt många fler vägar att välje mellan :tummenupp

Själv drar jag till Åland i em med hela kittet!

Sthlm - Åland åker man väl med Siljaline, inga problem att få med hela kittet då? :va
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Som föregående sa, Multistradan är ruskigt mångsidig och betydligr roligare än den ser ut. Ett måste att provköra!




Sthlm - Åland åker man väl med Siljaline, inga problem att få med hela kittet då? :va

/me kastar en rakhyvel på frekke

Nog för att det är okej med naturlig hårväxt men för saaaatan!!! ;)
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
99a Hayabusa= billigt forsäkring (100hk) + Lite trim (=liten turbo)=> inget illvarv dvs fullt vrid under 7000rpm .hehe:tummenupp
Det klart ingen twin :D
 

Bifogat

  • Power Suzuki Hayabusa RA.jpg
    Power Suzuki Hayabusa RA.jpg
    56.2 KB · Visningar: 55

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
99a Hayabusa= billigt forsäkring (100hk) + Lite trim (=liten turbo)=> inget illvarv dvs fullt vrid under 7000rpm .hehe:tummenupp
Det klart ingen twin :D

trådskaparen var orolig för sin egen hälsa...hayabusa:va
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Tycker du ska köpa en damcykel.
Då hinner du njuta av naturen och kan stanna när du vill och plocka fram korsordet och pula med det ett par gubbiga timmar....
Desutom slipper du bombrepor (om du inte trampr som fan)

Win win enligt mig.

// Ulf
 

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Gbg
Hoj
aprilia sxv 450
som med alla andra långkörningar kan du lätt få metallisk smak i baken. vilket kan antas är fel smak mot vad du e van vid. så min rekomendation är att du monterar en claymore"sadel" på din hoj vilken modell de nu än blir.
sen e de bara å sätta sig å snabbt e alla obekvämla känningar i baken borta och du har fått den åktur du förtjänar.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top