Byte av glidringar?

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Tjena!

Jag bytte packboxar och olja på min hoj för något drygt år sen. Jag hade problem med att gaffel slog igenom vid hård inbromsning. Det blev lite bättre och besiktningsgubben gav godkänt efter lite tvekan. Den blev inte BRA, men bättre. Man får ta i hårdare för att få den att slå igenom nu :rolleyes:

Så nu ska jag ge mig på skiten igen.
Frågan är - I instruktionerna (som jag fick av Bikerbitch, tack!) står det såhär:

"The outer tube and inner tube anti-friction rings or metal slide rings must be repaced along with the oil seal any time the fork is disassembled"

Som en god snåljåp med lite brådis så sket jag såklart i detta! Spelar det nån roll? Eller är det fjäderbyte som gäller nu när allt annat är testat?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Normalt ska dessa ha en kopparfärgad yta,(en del är belagda med grått material) Så länge ytan är hel och inte bortnött så kan du utan bekymmer återanvända bussningarna.

För att få gaffeln lite hårdare mot genomslag, slå i lite mera olja.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Felet som du beskriver uppfattar jag som att det beror på två saker.

Ett fjädrarna är för mjuka i förhållande till din vikt alt att dom har gjort sitt pga av ålder eller så har du för lite olja i gaffeln.

1. Prova med lite mer olja (absolut billigast) hjälper inte detta så är det nog tyvärr nya fjädrar som gäller.

Det som står i instruktionsboken "The outer tube and inner tube anti-friction rings or metal slide rings must be repaced along with the oil seal any time the fork is disassembled" har inget med genomslag att göra om det inte är så att gaffeln har börja läcka igen.

Last edited:

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Ska prova med några ml extra olja innan jag bestämmer mig för att byta fjädrar. Den gamla skithojen är inte värd en tusenlapp :D

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
annars kan man sätta i distanser ovanpå fjädern!
funkar kanon för mig då det är billigt och du bestämmer helt själv hur långa distanserna skall vara och därmed hur hård gaffeln ska vara.

//Robin

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...