Byte av kamrem på Ducati 900ss, nödvändigt i dessa fall?

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Håller på och tittar på 2st hojar, både är Duccar av modellen 900ss och av årsmodell 98 men uttagna 00.
Vet ju att kamrammarna ska bytas varannat år oavsett milanta, men hur är det om en av hojarna bara gått 400 mil? behöver remmarna ändå bytas? för mig veteligt lär de inte blivit bytta iomed att ingen mer service än 100mila har gjorts...

Den andra är en av samma årsmodell, även den intagen 00 dock tyskimporterad. Den har gått 1500 mil, men det roliga var att på servicen som gjordes i sommras så hade verkstaden sagt att "vi har ingen kamrem hemma" så du kan komma tillbaka i höst.... låter inte det väldigt oseriöst?
 

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Jag skulle bytt...

Tycker personilgen det låter oseriöst, remmarna är ju gjorda av gummi och det åldras rätt mycket på så många år.

Fast jag vet iofs inte hur pass mycket man kan se på en rem hur "sliten" den är.

Annars tycker jag att det är en skön motorcykel, kommer säkerligen sakna min till våren.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Låt inte ett ev. rembyte avgöra. Kostar 1000,- på Ducati Sthlm inkl remmar.
 

Dimp

SDK #3133
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati 996 BiP
Mattiaz skrev:
Håller på och tittar på 2st hojar, både är Duccar av modellen 900ss och av årsmodell 98 men uttagna 00.
Vet ju att kamrammarna ska bytas varannat år oavsett milanta, men hur är det om en av hojarna bara gått 400 mil? behöver remmarna ändå bytas? för mig veteligt lär de inte blivit bytta iomed att ingen mer service än 100mila har gjorts...

Den andra är en av samma årsmodell, även den intagen 00 dock tyskimporterad. Den har gått 1500 mil, men det roliga var att på servicen som gjordes i sommras så hade verkstaden sagt att "vi har ingen kamrem hemma" så du kan komma tillbaka i höst.... låter inte det väldigt oseriöst?

Remmarna SKA bytas vartannat år, även om man inte kör så mycket. Det kostar 20 gånger mer att renovera en krashad motor där remmarna gått av... :7peta

/Mattias
 

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Isaac Sonic 2008
Bara å byta!!
De kostar peanuts om du gör det själv, men med arbete så lär du klara dig runt 1000-lappen precis som någon sa ovan...
Dumt å chansa.

/PeGe
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Som alla säger, ta och byt remmarna för säkerhetens skull..


Konstigt att de inte har remmarna hemma, det borde verkstaden ha.
(antar att du menar en Ducati verkstad)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Japp. Byt oavsett..

Jag skulle byta på en ny hoj oavsett vad tidigare ägaren säger om rembyte om det inte finns kvitto från verkstad.

Behöver du kamremmar så kontakta Biscaya.
http://www.biscaya.com

Sveriges mesta Italienhoj säljare/servare
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
BYYYT!

Jag är ju fd Kristnehamnere så mig kan du lita på :tummenupp

PeGe: du är allt rolig du :hihi

/S
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Haha, det märks att duccemaffian håller ihop, kul med seriösa svar :)

Kanske skrev lite illa, men jag hade aldrig tänkt tanken att ens köra utan att byta remmarna. Min fråga var mer varför det inte gjorts... och är om det inte gjorts, är det en större fara för motorras även om jag plockar dit nya remmar? Tvekar på att jag ger mig på detta själv, utan låter nån verkstad göra det, om det inte är VÄLDIGT enkelt.

Han refererade till en Ducativerkstad i Mölndal..... vad är det för nån verkstad... tänkte ifall man kunde ringa och höra varför de inte bytt.

Det man är mest tveksam till är om den verkligen gått 1500 .... har den gått mer utan kamremsbyten så vette fan.

Går det att lämna in hojen på nån ducativerkstad, betala en liten slant och få dom att se över hojen .... vore ju jävligt trist ifall man köpte en hoj o de visade sig den gått mycket längre än vad som visat sig.....

Biscaya har ju annars bra priser på service, men köper jag en 1500 milare är det 500 kvar till 2000, som kostar endel. Inte tänker jag då betala detta ... elelr rättare sagt, jag prutar på hojen så jag förutser den kostnaden.

VILL bli ducceägare första gången men de e fan inte bara :gnissla
900ss kan bli jävligt läcker vid ombyggnad som på http://hem.passagen.se/frillerill
och sen att jag får en premie på 6500:- hel/hel är inte dåligt. Men intressant vore en 748 med kraschkåpor och halv (hade jag velat ha hel så hade jag lika gärna kunnat ha kvar min R1), men en R-modell ska ju få stora servicen var 1000mil o så roligt vill jag nog inte ha nästa år när jag tänkt satsa en del pengar på andra saker också.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om den gått 1000 eller 2000 med de kamremmar som sitter på nu eftersom du ändå skall byta dem, under förutsättning att den går bra vill säga.
Däremot skulle jag vara väldigt tveksam till vad som e gjort i övrigt med den om inte remmarna e bytta ens. Slarvat över lag med servicen ... ej bytt olja å kollat ventilspel etc.

Jag betalade 4300:- på Ducati Sthlm för en 2000 mila service inkl kamremsbyte, ja jag e slö å har för mycket pengar :tungan, det känns inte så dyrt å blodigt. Självklart kan du ju använda det som argument för ev. prutning ändå :)

Mattiaz skrev:
Det man är mest tveksam till är om den verkligen gått 1500 .... har den gått mer utan kamremsbyten så vette fan.
...
...
...
Biscaya har ju annars bra priser på service, men köper jag en 1500 milare är det 500 kvar till 2000, som kostar endel. Inte tänker jag då betala detta ... elelr rättare sagt, jag prutar på hojen så jag förutser den kostnaden.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kolla verkligen upp serviceboken och verkstaden innan du köper ett ex. som varit servad och de ej bytt kamremmar.

Som du förstår av alla svaren så vet varje ducceägare hur viktigt det är med att byta kamremmarna slaviskt. Har ägaren på den hojen accepterat att köra med gamla remmar så köp ett annat exemplar, för han kan som sagt ha slarvat med ventiljusteringar och annat.

Du behöver ju inte byta kamremmarna nu på vintern, huvudsaken är att du gör det innan du kör hojen några längre sträckor. Jag skulle dock byta så snart som möjligt.

Lycka till.
Är du intresserad av en 748 så har Hyper sin 748R till salu under säljes. Mycket godis för bra pris. Jag skulle inte tveka att köpa den om jag inte haft min egen.


PeGe:
Japp. Biscaya kom med en ny bonusmodell om jag rekommenderar dem, samtidigt som Ducati Stockholm ville minska på bonus.. :rolleyes:
I wish.. :) :3freak :hihi
 

Benny SSCC

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Väsby
Hoj
996
När vi ändå pratar kamremmar så kan vi väl fortsätta,
Det jag undrar då, en ostartad hoj som tex stått på firma i två år, behöver man byta remmarna???
Någon eller några som har några förslag..

Benny
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Benny SSCC skrev:
När vi ändå pratar kamremmar så kan vi väl fortsätta,
Det jag undrar då, en ostartad hoj som tex stått på firma i två år, behöver man byta remmarna???
Någon eller några som har några förslag..

Benny

JA!

två år gamla remmar = Byte.
På firma = firman får betala.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
amullo skrev:
Kolla verkligen upp serviceboken och verkstaden innan du köper ett ex. som varit servad och de ej bytt kamremmar.

Som du förstår av alla svaren så vet varje ducceägare hur viktigt det är med att byta kamremmarna slaviskt. Har ägaren på den hojen accepterat att köra med gamla remmar så köp ett annat exemplar, för han kan som sagt ha slarvat med ventiljusteringar och annat.

Du behöver ju inte byta kamremmarna nu på vintern, huvudsaken är att du gör det innan du kör hojen några längre sträckor. Jag skulle dock byta så snart som möjligt.

Lycka till.
Är du intresserad av en 748 så har Hyper sin 748R till salu under säljes. Mycket godis för bra pris. Jag skulle inte tveka att köpa den om jag inte haft min egen.


PeGe:
Japp. Biscaya kom med en ny bonusmodell om jag rekommenderar dem, samtidigt som Ducati Stockholm ville minska på bonus.. :rolleyes:
I wish.. :) :3freak :hihi

Nej det verkar vara lite så...... att det inte är så viktigt... får inget bra intryck iaf.

Amullo: Jag har faktiskt mailat Hyper om hojen, för som sagt skulle jag kunna tänka mig en sån med krashkåpor och halvförsäkring, men den är ju lite trimmad.... sen är det ju stor service var 1000mil... det bör väl krävas ännu tätare service på en sån trimmad hoj, men den är säkert rolig :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Att Hyper´s 748 skulle behöva tätare service än en vanlig R är jag skeptisk till..

Skulle vara om man kör mycket banåka med hojen i så fall, men då är det ju mest en frågan om tätare olje och filterbyten. Tätare ventiljustering och kamremmsbyte vet jag inte riktigt..

bj.O.rn kan nog lite mer.. det som kanske ställer till det är väll kammarna i så fall, men jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara anledning till att byta kamremmar varje år.. Portningen föranleder ju inte tätare service direkt.. inte ommappningen heller.. eller fjädringsgrejerna..

Så det man skulle drabbas av är tätare ventiljustering och kamremsbyte..

Mitt tips: Dra ett PM till bj.O.rn om det. Han kan förmodligen mest på forumet om servicekrav på desmoquattro 748;or som trimmats.. Speciellt R och RS modellerna.
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Måste vara världens sämsta kamremmar på ducce om det ska bytas efter 2 år pga åldrande gummi.
Mer eller mindra alla kamremmar till bilmotorer bör bytas efter 5 år (eller efter ett visst antal mil). Har svårt att tro att det är så mycket sämre gummi i ducces remmar. Det är säkert Gates, Connitec eller nån annan stor rem tillverkare som gör de remmarna också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top