Byte av undre styrlager

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Honda CR 250r
Nu har jag tagit lös ena styrlagret men håller på att jävlas med det undre fortfarande. Jag har läst om lite knep att få lös den, men när jag sen fått lös de, visst måste den pressas på sen? det undre alltså. Måste man lämna in för de om man inte har en press eller finns de nå knep att få dit det?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
In med kronan i frysen och värm lagerbanan i ugnen - men risken är att det nyper på väg ned ändå, så en polare med verkstadspress är aldrig fel att ha som backup.

Själv använde jag kronan på en geggmoped som "press" när lagerbanan fastnade en decimeter ifrån (dagen innan körning...)...lite hylsor i lagom längd som distanser, en varmluftspicka och lite försiktighet så löste det sig fint.
 

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Honda CR 250r
okej, du menar alltså att jag tar ut "kulorna" och har endast lagerbanan i ugnen? trycker jag på dammtätningen först då också? hur mycket törs man värma lagerbanan?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
okej, du menar alltså att jag tar ut "kulorna" och har endast lagerbanan i ugnen? trycker jag på dammtätningen först då också? hur mycket törs man värma lagerbanan?

Exakt så ja - det är väl ett koniskt lager med lösa banor? :) Minns inte vad jag körde...tror jag fegade och körde så lågt ugnen gick (80 grader kanske?).

/J
 

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Honda CR 250r
Exakt så ja - det är väl ett koniskt lager med lösa banor? :) Minns inte vad jag körde...tror jag fegade och körde så lågt ugnen gick (80 grader kanske?).

/J

jepp lösa banor för hela slanten :) fast det undre vägrar lossna, har kapat lagret så mycket jag vågar med rondell utan att nudda stången men den sitter som berg. Funderar på att ta in den på en firma så får dom göra det smärtfritt med press.

Tack för tipsen !
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
jepp lösa banor för hela slanten :) fast det undre vägrar lossna, har kapat lagret så mycket jag vågar med rondell utan att nudda stången men den sitter som berg. Funderar på att ta in den på en firma så får dom göra det smärtfritt med press.

Tack för tipsen !

Ta en huggmejsel och sätt i "kapspåret" smacka på med handsläggan. Funkar varje gång! (banan är rätt spröd och spricker)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Med kapspåret menas högst troligt spåret som du kapat med din kap i lagerbanan, därav uttrycket kap-spår :tungan
 

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Honda CR 250r
nu behöver jag er hjälp igen :) dom gamla yttre ringarna för lagrena sitter fast i ramen fortfarande (både undre och övre och jag antar att dom kanske rostat fast?!), är det bara att knacka lös dom med typ mejsel och hammare eller finns det nå annat knep?

Jag har knackat lite lagomt runt om ringarna för jag vill inte förstöra nått i onödan men dom sitter också som berg!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du knackar från insidan (men det hade du nog redan klurat ut) - hammare och dorn, eller det du har tillhands. Det skadar *aldrig* att ljumma ordentligt med värmepicka innan. :)

Knacka runt hela varvet med, så är det ingen risk att lagerbanan kantrar och fastnar.

/J
 

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Honda CR 250r
Du knackar från insidan (men det hade du nog redan klurat ut) - hammare och dorn, eller det du har tillhands. Det skadar *aldrig* att ljumma ordentligt med värmepicka innan. :)

Knacka runt hela varvet med, så är det ingen risk att lagerbanan kantrar och fastnar.

/J

Jo den ekvationen hade jag klurat ut :tummenupp

ahaa men då är det ingen fara att banka lite hårdare tack för hjälpen, nu ska jag ut i garaget och vålda!
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
När vi bytte styrlager på min FJ så gick det inte att komma åt uppifrån med ett don så vi fick svetsa fast ett "U" under som man kunde hamra på. Det kan vara en nödlösning.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
När vi bytte styrlager på min FJ så gick det inte att komma åt uppifrån med ett don så vi fick svetsa fast ett "U" under som man kunde hamra på. Det kan vara en nödlösning.

Man kan också elda på med svetsen runt hela lagerbanan, alltså lägga en sträng med migen runt, med mycket ström. Då krymper lagerbanan och ramlar nästan ur av sig själv när den kallnar.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top