olja blir dålig av tiden inte bara av antal mil annars skulle tillverkarna inte ha årsservice på de flesta märkena.
Det blir mat också...
olja blir dålig av tiden inte bara av antal mil annars skulle tillverkarna inte ha årsservice på de flesta märkena.
Ja inte byter då alla handlare olja på alla sina cyklar som står osålda över vintersäsongen!
Det är inte motoroljan i första hand utan bromsvätskan som blir problemet när man inte byter.
Och årsservice finns ju för att 1. Tjäna pengar och 2. Se till att service utförs regelbundet även på hojar som körs 10 mil/år (tex 98,5673% av alla customhojar) och som annars skulle få vänta 100 år på nästa service.
Jag byter olja inför varje körning och efter....
När jag kört byter jag till en konserveringsolja , före körning så sköljer jag ur motor och växelolja med helsyntetisk race-olja innan jag fyller på race-olja igen. Detta upprepas varje gång jag skall/har luftat hojen.
Tyvärr har jag varken tid eller råd att köra något .....
Trevlig tråd, jag hade samma funderingar eftersom hojen var på verkstad typ från efter service tills det var dags att ställa den för vintern så ca 100 mil... Känns som det är fånigt att byta olja då.
Byter majoriteten efter säsongen?
Själv brukar jag byta till våren när det är dags att köra igen.
Kör ca 200-300 mil om året.
Nej. olja är inte hydroskopisk, däremot kan det bli kondens i vevhuset om hojen står i växelvarma utrymmen, och det blir kondens oavsett om oljan är ny eller gammal, det är ju luften i vevhuset som fäller ut fukten, och fukten försvinner första varmkörningen.Jag med Varm kör liten stund, sedan byter jag skiten
Annars känns väl det blir ändå fukt i oljan under längre period....
jag vill köpa din hoj, den verkar välservad.
Visst, oljan är miljoner år gammal. Men olja oxiderar vid kontakt med luft, vilket knappast händer i din flaska med stängt lock. Men motorns vevhus är ventilerat och därför är rekommendationen att man ska byta olja årligen.
Men med handen på hjärtat kan jag erkänna att är det nåt jag fuskar med i vården av mina fordon så är det just precis det. Jag byter inte heller årligen.
Är inte vidare insatt i ämnet. Men hur snabbt oxiderar oljan? Säg att man har en hoj som vart avställd i fyra år. Med nästan okörd olja i, borde det spela någon roll tro?
Det beror ju naturligtvis på tillgången till syre, dvs hur bra ventilation du har. Och hur bra antioxidanter oljan har.
Men eftersom oljetillverkare och fordonsproducenter brukar rekommendera 1 år så kan vi väl gissa oss till att det är en god tumregel med viss marginal.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|