Bytt från kåphoj till kåplöst?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Har du bytt från att köra låt säga R1 eller Fireblade till att köra kåplös hoj med högre styre?
Vad är din uppfattning, saknar man kåpan vid längre turer och sittställning med ömmande handleder i långa loppet?

Jag överväger att byta till kåplös mc, men innan det så vill jag gärna höra åsikter från piloter som redan konverterat

Håkan
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Bytte från en Gixxer 1000 till en BMW R1200 R förra året, inte ångrat mig en sekund hittils. Bummern har visserligen en liten flyscreen som åtminstone tar det värsta från överkroppen, förvånande effektiv dessutom.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Har ägt en Aprilia RSV1000R och sedan en BMW K1200S både med kåpa. Nu har jag en Honda CB1000R.

Naken är bäst! :yoparty Mycket mer fartupplevelse, lättare att hantera hojen med det bredare styret, bara fördelar... Njä kanske inte. Lite jobbigt är det om man ska åka hela dagen i regnet. Men fan vad skönt det är på en varm sommar dag!

Fairings are for sissies! :tuttar

Provköra en CB1000R eller en Speed Triple i helgen så får du se! :banana
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
jaa kåplöst ska de vaa, köp en kawa z1000 så blir du nöjd o glaa, inget annat e braa...:banana damn va jag känner mig poetisk idag förresten:D
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Hade nu ingen R-hoj, men väl en CBF 600SA. Jag bytte för att trots sina 78 slöa hästar var hojen alldeles för bekväm kring 180-200. Det blir betydligt jobbigare med högfartstouring, kring 130-140 nå'nstans går smärtgränsen med superduken. Med lite vältränade nackmuskler går det rätt bra.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Man sitter ju helt klart bättre på en kåplös, men fasiken va det blåser.... :gnissla
Jag orkar inte hålla mer än 140, och det i max 10 min, sen är jag helt slut i armarna. Nacken får ta sinnessjukt mycket stryk också. Nu har jag iofs flera kotor i nacken och ryggen som inte ligger där de ska, men när vinden sliter i huvudet på en känns det verkligen i nacken.... :näsblod
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Vissa hojar är fula utan kåpor, min t. ex:) Tog av kåpan när jag skulle byta grenrörs packningar- såg ut som skit:))
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Naket is the shit! Bekvämt och roligt som fan... roligare i lägre hastigheter enklare att manövrera.
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Bytte från R1:a -07, till Superduke R. Mycket nöjd än så länge. Har nästan bara åkt 1000 kubiks sporthojar och ville prova något annat. Byt. Du kan ju alltid köpa en kåphoj igen, om det inte var din grej.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Gått från naket till kåpor. Saknar inte blåsten, men visst är det najs att sitta bra på längre turer.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Byter man till kåplöst blir man blåst... :)

Prova?

Har inte mer än toppkåpa, men njuter av att inte ha träningsvärk i ljumskarna efter varje längre tur i motorvägsfart. Nej, det är fortfarande inte sant att man får :ligga om man kör hoj. Det var bara från att hålla in knäna i fartvinden. :( Iofs var det på gammalhärke, moderna kåplösa borde ha lite bättre aerodynamik med knäurtag i tankarna och så vidare. Som sagt, prova.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Bara ägt sporthojar, tills i år då jag köpte en Hornet 900.

Nu har man kul redan i 70 km/h, jämfört med sporthoj där 200 känns som 70.
Dessutom lite lättare att behålla kortet.
Att köra över 140 längre sträckor blir bara jobbigt, vilket jag ser som en fördel. Och på en kurvig väg har man precis lika kul.
Man slipper dessutom bli helt slut i armarna så fort man kör under 90, och att skjutsa är en dröm i jämförelse med sporthoj.
Att man sen betalar 3800:-/helår i halvförsäkring känns ju också helt ok.

Nej, det blir nog aldrig mer någon sporthoj för mig. Iaf inte på gata.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Har du bytt från att köra låt säga R1 eller Fireblade till att köra kåplös hoj med högre styre?
Vad är din uppfattning, saknar man kåpan vid längre turer och sittställning med ömmande handleder i långa loppet?

Jag överväger att byta till kåplös mc, men innan det så vill jag gärna höra åsikter från piloter som redan konverterat

Håkan

Köp ett fighter kit o testa på din blejd.
Bort med kåpor, skit i lampa fram o ut o testa.
Borde klara dig på 3-4 tusen o billigare om du hittar beggat.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Tack för att ni tog er tid att svara. År 2010 blir det nyare bushoj.
Provkörde en Hornet -08 cirka 3 mil (förra året) och upplevde lyckorus som på trimmad-moppe-tiden.
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Har gått från kåpat till kåplöst (B-King nu). Trivs med det men saknar kåporna ibland
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gått från sporthoj till motard till striitfajjter (SuperDuke). och kompletterat med sporthoj igen. Så jag har en bra jämförelse..

Föredrar helt klart naket/upprätt på gata av följande skäl:

- Mer fartkänsla = man undviker alla kamikaze-repor och lever för att känna sina framtida barn
- Bättre kontroll i lägre fart = roligare i "normala" situationer
- Huligankänsla i lågfart = Sliter upp henne på slangen hur som och leker mkt mer än med SH
- Bekvämare vid stadskörning, det ÄR jobbigt att ta kroppen med magmusklerna när det går långsamt

Minus - Jobbigt i motorvägsfart.. Gör man upp till 160 under aktiv körning tänker jag inte på det.. högfartstouring däremot är jobbigt
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Var åker jag?

Ja, vart ska man säga, gillar båda varianter men de passar ju olika förhållande så jag tror att vägvalet är det som avgör inte hojen i sig. Bor man i stora staden och förövrigt bara åker mest på våra 70 vägar då är kåplöst en ren njutning. Men en tidig sommardag på våra 90 vägar och lite trafik då njuter jag hejdlöst utav lite högfartskörning. Rent praktiskt måste ju kåplös hoj med lite bredare högre styre vara toppen. Men adrenalinrushen när hatighetsmätaren rusar iväg går man ju miste om ochså. En utav varje sommarhoj måste ju vara idealet, men det är ju inte helt gratis heller. Över 1000cc och liten toppkåpa måste ju vara mumma! Toyman
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Men adrenalinrushen när hatighetsmätaren rusar iväg går man ju miste om ochså. Toyman
Mjaa, nu har jag iofs aldrig pressat på mer än 220 för att mina hojar inte gjort mer, men jag tycker iaf att det blir rätt bra rush av det. Mer fartkänsla blir det med vind och allt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top