Bytte hjullager bak ikväll...

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Dr.Bike skrev:
2359618 Ja du ser...

MEN! Du är ju nu lösningen på spåret! Och det känns skönt!

Känns myyyycket skönt! Kommer kännas ännu skönare imorn OM de lager jag beställt på Momentum verkligen är rätt lager....och ÄNNU skönare om Beviks grejar att pressa i lagret utan att det går sönder....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Dr.Bike skrev:
2350235 Har jag oxå alltid gjort, men hade jag tänkt till lite så hade det ju inte skadat att iaf ha nyya lagren i frysen innan montering för att underlätta lite iaf.

För att va ärlig så har jag inte märkt nån skillnad på ljumna och frysta lager, men det SKA ju gå lättare med frysta lager :D

Sålänge man slipat ur hålet ordentligt och kletat rikligt med fett på brukar det slinka i ganska lätt
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ok nu har jag bytt nållagret. Men bakhjulet glappar likt förbannat. Nu visar det sig att polaren som precis köpt en R6 -00 har lika glappt bakhjul trots att samtliga lager är nybytta.

Ska det verkligen vara glapp i bakhjulet??!!!?????
 

Dr.Bike

Guest
nazurro skrev:
2387876 Ok nu har jag bytt nållagret. Men bakhjulet glappar likt förbannat. Nu visar det sig att polaren som precis köpt en R6 -00 har lika glappt bakhjul trots att samtliga lager är nybytta.

Ska det verkligen vara glapp i bakhjulet??!!!?????

Nej det ska det inte - iaf inte ett mer än KNAPPT kännbart.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Själv tycker jag att "värma" är mer effektivt än att kyla lagret.

Rumstemp 20 till - 20 fruset lager, det är 40 grader skillnad.

Värm från 20 grader till 150? grader. 130 graders skillnad. Lagerytorna fettar man in om de inte är slitna. Då har man dessutom ett hum om hur varma grejorna är. När fettet börjar bubbla brukar tempen vara lagom för att lagret bara ska "ramla" i.

Är lagerytorna slitna däremot bör man lägga dit lagerlåsning.
 

Captain Beyond

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Hälsingland
Hoj
Yamaha 750 SECA
Har sett några gånger att skurna bakhjulslager snurrat i fälgen och "förstorat" lagerläget, inte bra. Sedan måste jag faktiskt ta fram www.skrivihop.nu och fråga Dr.Bike vad han egentligen menar med : "Och dagen i övrigt har ägnats åt - Matt tvätt!" Innebär det att han var väldigt trött när han tvättade, eller....:va
 

Dr.Bike

Guest
Captain Beyond skrev:
2410792 Har sett några gånger att skurna bakhjulslager snurrat i fälgen och "förstorat" lagerläget, inte bra. Sedan måste jag faktiskt ta fram www.skrivihop.nu och fråga Dr.Bike vad han egentligen menar med : "Och dagen i övrigt har ägnats åt - Matt tvätt!" Innebär det att han var väldigt trött när han tvättade, eller....:va


Nix... Jag tvattade min gamla Volvo 244 DL med alkaliska tvattprodukter sa att lacken blev matt...


M.Att ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top