Café, en hoj som tar mig... step by step to perfection!

Dr Sannerholm

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2010
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 990 Adventure
Många av er har byggt ihop projekt som bländar mig! Gissar att det är massor med timmar och detta är på sikt något jag vill.

Men nu skulle jag vilja göra det enkelt för mig, tänker köpa en hoj som är enkel att börja med utan att fram svets.

Så min fråga är alltså, finns det en hoj modell att börja med, kanske har färdiga kit för att enkelt komma igång med? Så snabbt igång step by step to perfection!

Har tittat på XJR1300, för att jag är en stor man. Finns det andra hojar som är bättre/enklare att börja med så är jag öppen för förslag, länkar till projekt som byggts steg för steg osv!

Mvh Ola
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ska du såga sönder en motorcykel tycker jag en japansktillverkad är ett ypperligt val!:tummenupp

Se bara till att sadeln slutar framför bakaxeln, annars blir det fult och ser gammaldags ut... :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ha absolut kvar fotpinnarna där originalet sitter.

Sätt det grova framdäcket bakochfram.

Linda avgasrören med bandage

Byt ut instrument och blinkers mot billiga grejor från Kina.

Klart!


Buy quality, cry once
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Känns lovande med tanke på TS avatar :D

Hur du än gör, slutför det projektet du startar så den inte hamnar om ett par månader i "dagens blocket" med skämskudde som ännu ett dåligt projekt som rann ut i sanden.

Lycka till :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Uttrycket "caferacer" har fått ett mycket skamfilat rykte, främst på grund av mängder med byggen av tveksam kvalitet och det stora antalet insomnade projekt som reas bort på Blocket.

Men trådstartarens ursprungliga fråga är väl om det säljs några "färdiga" caferacers från respektive tillverkare...? Och det gör det ju. Alla kanske inte är tvättäkta caferacers per definition så som de säljs, men flera tillverkare erbjuder ju någon form av kit eller andra tillbehör som definitivt kan skapa en caferacer av bättre kvalitet än många custombyggen.

Till exempel Yamaha XJR 1300. Eller Triumph Thruxton, eller kanske BMW R Nine T om man föredrar andra motorkonfigurationer.
 

Dr Sannerholm

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2010
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej alla, nja jag är väl den som med felaktiga formuleringar baserat på min extrema okunnighet så resulterade detta i att jag ledde in er på fel spår... dvs med min okunnighet, sorry... jag vet ju inget om området! :)

Kanske är det inte ens en caferacer jag tänker på, eller har rätt att tänka på när jag definierar den som jag gör!?!?

Detta kan mycket väl sluta på blocket, men där ska ett eventuellt projekt även börja! :) Så om jag nu iaf är på planerings stadiet, tänker börja lågt, inte ställa till det för mig och planera för ett 2000 tim projekt utan enkla steg och kanske dagar och det kan även i värsta fall sluta med... det bidde det bara en tumme!

Så om jag verkligen vill "slippa" ta fram svets och kap, köpa idag, plocka bort delar och "min förhoppning" lite enkelt köpa på mig några start-kit för att närma mig en look, kanske kit för styre, sadel, fotpinnar. Vilken hoj är bra att börja med, Kina grejer funkar för mig (bra tips) bara dom inte sitter utsatta ställen... (vikt/balans/kvalité problem som leder till olyckor)... men jag köper gärna Kina prylar.

Så det jag tänker mig är att komma enkelt undan och då hitta en japan (mitt exempel/förhoppning en XJR 1300 då jag är en storväxt man...) så en japan i bra skick på blocket! Är detta en bra hoj, bör man ta en annan?

Självklart ger inte några bort skruvade delar eller ditskruvade Kines prylar en caferacer, nepp så F... heller säger de med kunskap!!! Men vi okunnig som tittar på 100 m avstånd kanske inbillar sig att det skulle kunna varit det!

Så en "caferacer" denna säsong det förstår jag att det hinner jag inte, jag har mycket historia att läsa in och mått och vinklar har jag även uppfattat är viktiga! Men jag kanske kan få lite stuk på en hoj på X dagars arbete så att jag kan "motivera mig" att ta nästa steg.

Hänger ni med?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Titta på yamaha xsr 900 den är färdig från fabrik med en pigg motor. Eller xsr 900 abarth som är förädlad av fiat för att fira yamaha/fiat racing sammarbete.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du inte har några så där väldigt särskilda önskemål tycker jag inte du ska jaga någon specifik hoj som objekt att starta på.
Ta bara blocket och sortera MC-annonserna efter lägst pris och bläddra tills du hittar nåt som du tycker passar med dina ideer.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XJR_1300_85672442.htm?ca=11&w=3

Den är väl nästan fabrikscaféad. Sen har dom en massa obilliga tillbehör i katalogen bara att peka och bulta på.
Vill du ha en hyggligt stor hoj är nog denna kalasbra.



https://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_XSR_700_76797610.htm?ca=11&w=3
Något mindre men finns massa tillbehör att köpa på sig både gjorda av yamaha och andra.



https://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_XV950_CR_ABS_60TH__309_MIL__85455577.htm?ca=11&w=3
Samma här. Finns massa färdiga prylar att bulta på efter behag.


Lycka till! Sen har snittåldern ökat rejält härinne på sporthoj så nu diskuterar vi mest hur man får hojen att gå långsammare och tystare. :va
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hänger ni med?

Öh... ...nej?

Det känns som du blåser upp och gör alldeles för stor sak av något som de flesta genuina motorcyklister håller på med:

Sätta personlig prägel.

De allra flesta vill göra något med sin hoj som uttrycker en inre känsla.

Är man rejsputtig så blir det kraschpuckar och köpta sponsordekaler, är man kustomcille så blir det skrikande örn-pipor, fransar och fegisbåge. Äventyrsfolket är dom som går att tjäna mest pengar på just nu, så där finns tjocka kataloger att beställa sin personlighet från.

Står du fast vid att det är en caféracer du vill bygga så måste du ändra inställning alldeles.

De ursprungliga caféhojarna handlade om att ta bort och minimera, inte lägga till och plocka på.

Flera av Yamahahojarna som det länkas till är trevliga utgångsämnen, men alla har någon designfeature som skär illa i ögonen och raserar hela intrycket.

Kolla efter en hoj du trivs med, fundera över vad just du inte gillar i utseendet och bygg bort just det. Det kan handla om en mindre framskärm eller en baklampa som inte ser ut som den hörde hemma på ett sovjetiskt malmtåg.

Ändra med känsla och behåll originaldelarna - varje förändring sänker värdet på hojen, även om den blir precis som du vill ha den.


Lycka till!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Hur fanken orkar ni hålla på en hel timme för att ta er 20 mil,
har ni inget vettigare att göra än att hindra trafiken !?
:hojraket:hojharley:hojcbr:hojbusa. :hojsmilie


Och TS ska ge fan i att göra en kafferejser för det gör alla andra!
Han ska givetvis göra en Doctor Special.

Köp en hoj du gillar, ta bort det du tycker är fult och i vägen och sätt dit det du tycker är coolt.

Färdigt!
Eller rättare sagt inte. Upprepa ovanstående när andan faller på.

Om du prompt vill göra en café racer så tänk på att det inte är en stil utan ett behov.

Du behöver kunna snitta 160 km/h mellan två fik, allt du gör med hojen ska sträva att uppfylla det behovet.

När du nått målet kommer du att ha en hoj som inger genuin respekt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om TS och andra vill veta lite om historia... :krama

Ton-Up Boys were one of the most influential and widespread subcultures in motorcycle history. If you don’t know them by that name, then you probably know them as the original cafe racers.

https://britishcustoms.com/blogs/community/origins-of-the-cafe-racer-the-ton-up-boys

https://www.pinterest.se/shannonrivero/ton-up-boys/

https://www.youtube.com/watch?v=FVB_rxerfEs

https://www.youtube.com/watch?v=iFXDBxCNZRM

https://www.youtube.com/watch?v=UNwebye79o8
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om TS och andra vill veta lite om historia... :krama

Ton-Up Boys were one of the most influential and widespread subcultures in motorcycle history. If you don’t know them by that name, then you probably know them as the original cafe racers.

https://britishcustoms.com/blogs/community/origins-of-the-cafe-racer-the-ton-up-boys

https://www.pinterest.se/shannonrivero/ton-up-boys/

https://www.youtube.com/watch?v=FVB_rxerfEs

https://www.youtube.com/watch?v=iFXDBxCNZRM

https://www.youtube.com/watch?v=UNwebye79o8


Inte så värdelöst vetande:

Margareth Dyersons "Emergency Service" som nämns i filmen lever faktiskt kvar, i form av NABB - Nationwide Association of Blood Bikers!

_92988558_isabelplatt.jpg

En frivilligorganisation av oavlönade motorcyklister som antingen har bakjour hemma enligt rullande schema och rycker ut på egna hojar vid större olyckor och katastrofer, eller en kärntrupp som utgår från station på organsationens egna hojar, som ovan.

Man kör blod, organ, vävnadsprover, sterilinstrument - allt som är verkligt akut och inte får fastna i trafiken.
Vissa år kör man uppåt 50,000 uppdrag, andra bara 25,000.
Vid de olika terrordåden i UK hämtades blod från hela landet. Motorcyklar mäter sig med flygplan på överraskande långa avstånd, när det gäller dörr-dörr.

...med rätt förare. Det ses som en stor ära att bli upptagen i kretsen som får köra dessa uppdrag, och man plockar individer med rätt inställning och förmåga att hantera motorcykel och svåra situationer från de olika vidareutbildningarna och förarkurserna som hålls runt om i UK av olika organisationer. Jag har träffat många av dessa frivilliga bland Englands IBA-medlemmar som man lärt känna.

Storbritanniens tradition av välgörenhet och oavlönat arbete för det gemensamma skiljer sig stort från Sverige, och det brukar bli lite pinsamt när jag ombeds redogöra för hur liknande verksamhet är uppbyggd i Sverige.

"Well, we have FMCK who looks out for lost people sometimes, and help lay out fire hose at wild fires.
But the Firebrigade runs out of hose in like a day or two, and then Poland comes to the rescue anyway, so..."

"But how do you pay back to socity...?

"Eh... what? We pay like 50% in tax...?"

Ja, det blir lite avigt när man skall förklara skillnaderna mellan UK och Sverige.

Lika avigt kan det kännas när svenskar en bra bit in på det tjugoförsta århundradet skall försöka återskapa det som hände i England 50-60 år tidigare genom att söka efter kit från Kina.

Det närmaste vi haft en svensk caféräserbyggnation i Sverige är väl sjuttiotalets MuscleMachine-karosser, men dom fnissar ju bara folk åt idag, så...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Uttrycket "caferacer" har fått ett mycket skamfilat rykte, främst på grund av mängder med byggen av tveksam kvalitet och det stora antalet insomnade projekt som reas bort på Blocket.


Ah! Om dom ändå "reades bort", men folk verkar " vilja ha igen sina pengar" och få lite betalt för jobbet också.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top