Café Räser GSX 1100 -81

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Raaskpinnarna på plats.
Ett under av högteknologi och viktbesparing.
Nu väger bara fotpinnarna som en stor gjutjärnsstekpanna istället för två, rejsigt.

Styret kom på häromkvällen och nu kan man konstatera att mätarna är enorma.
Det är som en gammal nersutten Mercedes med den upphöjda märaren som man fick titta på sidan om. :)

Fi fan va snabb den ser ut nu. :tummenupp

Motorn med dom blanka kåporna landar i morgon.

Avgassystemet hämtas troligen i eftermiddag.

När dom for av med dom där heffklumparna på Bogan på 80-talet så gick ju träna av :näsblod
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sorry inga bilder ännu men väl en delrapport.

V&H systemet är monterat... Åååh så vackert.
Man blir alldeles rörd.

Skulle pilla lite motorkåpor i dag men gick bet på generatorkåpan från 750 motorn.
Ser likadan ut men är en aaaaning mindre!!!:mad:
Således passar den inte och rotorn från 750 tror jag inte funkar heller då det sitter en bult in i veven där och en mutter på 1100 axeln.
Ska kasta in generatorkåpan i hettvätten på jobbet i morgon så ser man om det är vanlig fullack som ramlar av.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det gjorde dom med största sannorlikhet.
Den är svintung...
Väger nästan som en Sportster.

Snick snack! :D
210 fulltankad 195 torr väger min :tungan De där vägde väl 245 torra?
Jag minns att vi med kawa trepip mobbade de som åkte gsx 1100 på 80-talet. Jag tror det skiljde runt 70 kilo mellan en kawa 750 H2 och en gsx1100.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Sorry! Jag kom ihåg fel, jag kollade och det var värre än så. En 81.a GSX 1100 Katana vägde tydligen 272 kg körklar :näsblod. En GSX 1100S 10 kg till. Det var ju det som var helt sjukt på tidiga 80-talet: Sporthojarna vart tyngre för varje år.

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_s_katana_1981.php

Min väger 232kg fulltankad (22L soppa). Inte direkt någon flugviktare men ändå acceptabelt på en gammal touring-knarr. Massor av vikt försvann i.o.m. att man med gaffeltruck lyft av det gedigna avgassystemet och hjulen.

/Ingvar

Snick snack! :D
210 fulltankad 195 torr väger min :tungan De där vägde väl 245 torra?
Jag minns att vi med kawa trepip mobbade de som åkte gsx 1100 på 80-talet. Jag tror det skiljde runt 70 kilo mellan en kawa 750 H2 och en gsx1100.

Hann du mobba så länge innan fingrarna vitnade av blodbrist och främre ramrör vibrerade av vid styrhuvudet:D .

/Ingvar
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Sorry! Jag kom ihåg fel, jag kollade och det var värre än så. En 81.a GSX 1100 Katana vägde tydligen 272 kg körklar :näsblod. En GSX 1100S 10 kg till. Det var ju det som var helt sjukt på tidiga 80-talet: Sporthojarna vart tyngre för varje år.

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_1100_s_katana_1981.php

:D Haha, sorry, men svaret var så klockrent!

Vad säger du!? Vägde de SÅ mycket???
Jag är chockad! :skrämd
Hade gissat på 225 torr eller nåt.
Det vägde ju min gamla SOHC 750.

Vad väger en Sportster?
(leta inte upp den lättaste XR:en nu!)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
enligt HDs egen uppgift: 251 kg

Ja de är de nya gummiupphängda "moderna" sportstrarna som kom 2004. Dessa sportstrar gillar jag inte lika mycket just bla pga att HD gjort dem tyngre i ramen. Detta är ju nödvändigt när inte motorn är med och stödjer längre. Min 1993.a har skattevikt (torrvikt?) 220 kg. Körklar vägde den nog 240. ungefär samma vikt som de hade 1981. http://www.bikez.com/motorcycles/harley-davidson_xlh_1000_sportster_1981.php

Men min hoj har jag ju fuskat med, den är lättad en del och väger 210 fulltankad och körklar. Torrvikt borde ju vara 190 kg då. Men jag har aldrig vägt den utan batteri, oljor och bensin. Det är ju en helt ointressant vikt.

Det är ju rätt lätt för att vara en 1640-kubikare iaf :tungan

Min väger 232kg fulltankad (22L soppa). Inte direkt någon flugviktare men ändå acceptabelt på en gammal touring-knarr. Massor av vikt försvann i.o.m. att man med gaffeltruck lyft av det gedigna avgassystemet och hjulen.

/Ingvar


Ja det är ju det som åas är det sköna med gamla maskiner som våra. Att det är så tacksamt att lätta dem! :D

Om jag inte är ute och cyklar så kommer nog Patrik att lätta sin racer rejält han med! :tummenupp

Hann du mobba så länge innan fingrarna vitnade av blodbrist och främre ramrör vibrerade av vid styrhuvudet:D .

/Ingvar

Min favvokommentar på den tiden när jag fick frågan från fyrtaktsgänget om vi skulle åka ut till Kistarakan var: "Ja ja, gå ni och värm upp svamparna så kommar jag sen" :hihi *Harkel*

Ja jag tyckte det var roligt då iaf. Nu är man ju själv i fyrtaktsträsket :gnissla
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen, att räkna på körklar vikt när man som du har en ordinär fickplunta som tank är lite orättvist.

Vi som åker 80 tals japs tar oss ju mellan mackarna även i glesbygd utan reservdunk!

Jag lovar, min ram är byggd av den lättaste bambu dom hittade, det känns när man svänger...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, att räkna på körklar vikt när man som du har en ordinär fickplunta som tank är lite orättvist.

Vi som åker 80 tals japs tar oss ju mellan mackarna även i glesbygd utan reservdunk!

Jag lovar, min ram är byggd av den lättaste bambu dom hittade, det känns när man svänger...

Sschhh!!!!11 :mad:

Men de har åas inte sett mitt batteri på 300 amp cca (eller min startmotor, samma som Toyota Celica) :tungan

Min motor vägde jag iaf innan jag stoppade i den. 87 kg.
 
Last edited:

njelger

Guest
Ja de är de nya gummiupphängda "moderna" sportstrarna som kom 2004. Dessa sportstrar gillar jag inte lika mycket just bla pga att HD gjort dem tyngre i ramen. Detta är ju nödvändigt när inte motorn är med och stödjer längre. Min 1993.a har skattevikt (torrvikt?) 220 kg. Körklar vägde den nog 240. ungefär samma vikt som de hade 1981.

Minns jag fel eller hånade du Suzuki för att de blev tyngre o tyngre? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Minns jag fel eller hånade du Suzuki för att de blev tyngre o tyngre? :)

HD sabbade ju sportser genom att göra den tyngre from 04. Men det är ju åas ingen sporthoj. Det jag tyckte var komiskt på 80-talet var att de sk sporthojarna ( alltså de hojar där prestanda ska stå i första rummet och med vilka de olika märkena tävlade i superbike) vart tyngre och tyngre i början på 80 talet. Det var ju först iom gsx750r som trenden bröts. :tungan
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top