Caféracer på cb500four

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Ha! Klaga inte , min vän. Jag är 194cm och har åkt Europa runt ett par varv på min tillsammans med nuvarande och ex flickvän plus packning.

Per
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Ha! Klaga inte , min vän. Jag är 194cm och har åkt Europa runt ett par varv på min tillsammans med nuvarande och ex flickvän plus packning.

Per

Va det inte jobbigt att ha med både nuvarande och ex:et ? :tuttar :va :tuttar

Var gör man av packningen för två fruntimmer på en hoj,
tandborsten kan man ju ha i skinnstället så för dig var det väl inga bekymmer,
men bara sminkväskan hos "dom där" är ju som packväskan på en Guldwinge!

:D :huvet :gnissla :tungan :arsele :tummenupp



Svart/orange är HD.
Låt bli.

Låta bli, för att du gillar HD, eller för att HD är B ? :va
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mest för att jag inte gillar när saker antyder sig vara något de inte är.
Har nämnt tidigare - När man bygger om en hoj (eller bil), så tycker jag att det blir bättre om man behåller de utmärkande dragen från originalutförandet.
Gärna samma färg, men i nytt arrangemang.
Tycker man att det är omöjligt så har man valt fel hoj från början.
Det har inte du.
CB500 är en snygg cykel redan från början.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Hur ska man få någon ordning på detta, vill ha det metallrent, och gärna polerat, men jag har svårt att få det snyggt...

Har någon tips ?
Glasblästring blir väl inte heller blankt ?

:va :va :va :va :va :va :va :va :va :va :va :va

Du har mer arbete framför dig än du anar om du vill polera detaljerna på bilden..

Min erfarenhet är den att det är bra svårt att få till slipning och polering i hörn, såsom det finns en hel del på tex. en styrkrona. Slipar du inte bort porerna ordentlig i hörnen så kommer det bli en mörk nyans där, och det ser rent ut sagt förjävligt ut om resten av kronan är högblank.

Ska man då som steg 1 försöka få till med slipningen i hörn så gäller det att få tag på någon form av sliptrissa för detta ändamål.
Och det brukar resultera i att man köper en ganska liten trissa och ger sig på kronan till exempel. Vips så har man slipat aningen för länge eller lite för hårt i hörnet och voila så har man nu ett fint "sår" i nämnda hörn som är ännu värre att få bort än porerna som var problemet från början.

Nu kanske jag låter aningen pessismistisk, men det kan vara ett mindre helvete att polera olika detaljer, större ytor kan bli "flammiga" beroende på vilket gjutgods det är i aluminiumet och hur det är bearbetat osv.
Dock brukar till exempel kronor osv. kunna bli riktigt, riktigt bra om man har tålamodet och de rätta grejorna.

Om jag skulle få välja idag skulle jag nog lämnat in prylarna till en kunnig firma och betala några tusen och få det rätt gjort. Det är värt det!

Bifogar nån bild på en 125:a jag hade förut som jag polerade allt det som syns på bilden.

Angående glasblästring så blir det en ljusgrå yta på aluminium, vilken är snygg om du frågar mig. Lätt att underhålla med. Dock inte ens jämförbart med en höglanspolerad yta. Jag vet inte om man ser det särskilt bra, men fotpinnarna är glasblästrade på bilderna.

Lycka till!

Mvh J
 

Bifogat

  • Mito 5.JPG
    Mito 5.JPG
    68.8 KB · Visningar: 196
  • Mito 9.JPG
    Mito 9.JPG
    99.8 KB · Visningar: 222

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Jo det är sant!
Jag struntar egentligen i vad det står på pappret, men min dotter 6år har tjatat sedan jag köpte bågen att hon minsann ska åka med, så jag får se till att limpan går att sätta dit, då kan jag lika gärna ha det så för besiktningen vartannat år också....

Va ute i garaget en kvart i går och kapade bort fästet för orginalsadeln, så det blir nog ingen orginaldyna för besiktning, eller medpassagerare
Men som Danne skrev: Tumma inte på hur du vill ha det :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Va ute i garaget en kvart i går och kapade bort fästet för orginalsadeln, så det blir nog ingen orginaldyna för besiktning, eller medpassagerare
Men som Danne skrev: Tumma inte på hur du vill ha det :tummenupp

Helt rätt, bara att kapa bort skiten. Funderar på att kapa av halva bakramen på min SR. Går ju alltid att svetsa fast den igen så. Ska bara hitta en snygg sadel först.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kör hårt ! Bilder ?

Det kommer när jag får tummen ur och kopplar upp telefonen till en dator. Står dock på jobbet nu så det blir nog i helgen. Håller på och rostlagar tanken. Va ett hål i bakkant på den:gnissla
Fast man får ju vad man betalar för, synd bara att det inte uppdagades tidigare, hade vatt ett bra prutningsargument:D

Ingen som har en FUNGERANDE bromscylinder att sälja för billig peng?
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Har beställt kromkåpor till mätarna, kromat bakstycke till framlampan och nya tändstift.
Ska tom skämma bort stackars Bettan men ny Motul olja också,
"hon" kommer få en chock :tummenupp
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Har beställt kromkåpor till mätarna, kromat bakstycke till framlampan och nya tändstift.
Ska tom skämma bort stackars Bettan men ny Motul olja också,
"hon" kommer få en chock :tummenupp

Varför hastighetsmätare? Behövs bara på -74 och nyare.
Jag kan rekommendera en bromsskiva till, gör stor skillnad. Fast det kan nog vara svårt att få tag på, lite för gammal för att hitta grejer på mc-skrotarna.
Kan vara värt att kolla iallafall.

-75 och nyare skall det vara.
 
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
OK, tack för tipset, men man vill ju inte köra för fort, du får tänka på att Gamla Bettan är ett riktigt monster.....

Satte förresten tillbaka förgarsarbryggan igår, har bytt lite slangar etc.
Eftersom våren är här och suget blivit för stort, hoppar jag över finishen i år, bara stuket blir ok så kör vi till besiktningen.

Det suger i tarmen !!!!!!!
 
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Gjorde värsta tok köpet i onsdags natt,
hittade ett Dunstall kit till Honda på Blocke, slängde iväg ett bud,
och nu sitter man där med ett kit som jag troligtvis inte kommer använda.
Har knappt hunit kolla på det än men ska testa på hojen i morgon,
kittet är en kopia i plast, men bilden på blocket såg bra ut.
Tänkte köra med den tanken och min RC-181 cuts/sadel
 

Bifogat

  • dunstall.jpg
    dunstall.jpg
    65.8 KB · Visningar: 242

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Nu behöver jag hjälp !!!
Kan inte bestämma mig hur jag vill ha det, Dunstalltanken har rätt ok former och man får snygga linjer på hojen, men den känns otroligt stor,
som en Stenaline färja ungefär.
Testade att sätta på min RC-181 cuts, och nja det blev väl sådär

Är det någon som har förslag att komma med ?

:va

Hela kitet ska jag INTE ha i alla fall !
 

Bifogat

  • Dunstalltank RC-181sadel.JPG
    Dunstalltank RC-181sadel.JPG
    82.5 KB · Visningar: 235
  • Dunstall kit.JPG
    Dunstall kit.JPG
    79.9 KB · Visningar: 197
  • cuts o skärm.JPG
    cuts o skärm.JPG
    83.7 KB · Visningar: 205
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu behöver jag hjälp !!!
Kan inte bestämma mig hur jag vill ha det, Dunstalltanken har rätt ok former och man får snygga linjer på hojen, men den känns otroligt stor,
som en Stenaline färja ungefär.
Testade att sätta på min RC-181 cuts, och nja det blev väl sådär

Är det någon som har förslag att komma med ?

:va

Hela kitet ska jag INTE ha i alla fall !

Vill du bli av med någon tank så kan du alltid sälja en av dem till mig för en billig peng. Vi med kaffekanoner måste ju hålla ihop:tungan
Tycker du ska köra med dunstal tanken och RC 181 baken.
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Testade lite med lite dyna (skumgummi och T-shirt), och tycker faktiskt om det.

Finns det någon som har idéer?
 

Bifogat

  • Dunstall + dyna cuts.JPG
    Dunstall + dyna cuts.JPG
    142.3 KB · Visningar: 293

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Testade lite med lite dyna (skumgummi och T-shirt), och tycker faktiskt om det.

Finns det någon som har idéer?

Tycker att det där blir riktigt bra! Som nån annan skrev en ljusare färg skulle nog bli bra då det "lättar upp" den tunga känslan som svarta färgen ger.

Ang sadeln, försök att nöja dig med så lite skumgummi du kan, även om det kanske blir lite obekvämt.

Skulle inte behöva vara så långt kvar tills du kan lufta besten nu om du vill....

:tummenupp
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Om du inte måste ha tanken svart, så photoshoppa den silver / blank metall så tror jag den kommer att kännas lite mindre. Helsvart blir ju lätt rätt så markerat, silver med en svart rand eller nått.
:)

Så här då eller....?
Dock inte militärgrän utan Candy Jade Green!
 

Bifogat

  • Grön Dunstall.JPG
    Grön Dunstall.JPG
    146.1 KB · Visningar: 190
  • Grön Dunstall stripe.JPG
    Grön Dunstall stripe.JPG
    147.1 KB · Visningar: 175
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top