bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postar en tråd här även om jag postat lite under street fighter, cafe racer avdelningen men där var det mer funderingar innan bygget.
Köpte en CB250N för ca 2 mån sen med trasig ventil som det stod i annonsen, visade sig vara knastren som släppt på en insugsventil och sen hade man nog borjat riva motorn och då dragit av en cylinderbult. Plockade isär motorn och fick efter lite om och men tag på delarna som behövdes, fick sätta insatsgänga i hålet som den avdragna cylinderbulten satt i och i förra veckan fick jag igång motorn. Nu måste jag få till ett avgassystem bakom krökarna och det kommer mest troligt att bli nåt hemsnickrat av 42 mm avgasrör och två Honda Shadow dämpare från ett avgassystem som jag fick med på köpet.
Medan jag väntade på motordelarna byttes original lykt och blinkersfästen fram ut mot biltemas lyktfäste och biltema ledblinker monterades i lykfästet i extra borrade hål. Skall dock dit med distanser på 10 mm för att få rätt avstånd mellan fram blinkers. TT-styre och också monterats.
Nu håller jag på med sadeln som kommer att tillverkas av metall, tanken är att låta sadeln gå ihop med tanken och sen bakåt, då jag tror det är det snyggast man kan göra utan att byta eller svetsa om original tanken. Har tänkt att använda original fästena för sadeln så om man vill ska man kunna byta till dubbelsadel vid besiktning. Har tänkt att låta sadeln få ungefär samma profil som bakänden av tanken och "ryggen" på sadeln skall få samma vinkel som gaffeln för att få hojen att harmonisera estetiskt, inbillar mig att såna saker kan göra väldigt mycket för helhetsintrycket. Inser dock att det nog kommer att bli en hel del svetsande slipande och knackande innan jag har en sadel som jag vill att den ska se ut. Om jag orkar så kanske jag också bygger en dubbelsadel i cafe racerstil men jag får se, det får blir först då hojen är klar.
Tänker göra en ny bakram som bultas fast i hålen för original bakskärm i denna ram kommer baklyse och blinkers att monteras, blinkers blir även här biltema mini led och bakljusen kommer att bli gamla runda spetsiga positionsljus, här blir det lite special för att få till både brom och bakljus med bara en lampa. Testat lite och får se om jag kör med 2.5 ledlampor eller 15W glödlampa och motstånd för att sänka spänningen för svagare bakljus.
Mätarna kommer att placeras i metallburkar som en kompis som också håller på med ett CB250N kaffe bygge gjort och kontrollamporna kommer att placeras i en ny panel men här har jag inte riktigt bestämt hur jag skall göra, gillar verkligen inte det fula platshuset. Kommer även att sänka mätarna så dom inte ligger lika högt som originalet.
Är lite i valet och kvalet hur jag skall göra med förgasarna om jag skall byta till Mikuni VM26 trottelgasare och öppna filter, andra alternativet är att göra nya sidokåpor i plåt som täcker batteri, elsystemet och luftburken. Här får vi se hur jag gör.
Så lite bilder.
Nåt sånt här har jag tänkt mig sadeln, i alla fall lite grovt.
Ramen tvättad med avfettning och hetvattentvätt, är så bra att det just nu inte känns nödvändigt att lacka den
Sadeln under uppbyggnad, främre fästet klart.
Köpte en CB250N för ca 2 mån sen med trasig ventil som det stod i annonsen, visade sig vara knastren som släppt på en insugsventil och sen hade man nog borjat riva motorn och då dragit av en cylinderbult. Plockade isär motorn och fick efter lite om och men tag på delarna som behövdes, fick sätta insatsgänga i hålet som den avdragna cylinderbulten satt i och i förra veckan fick jag igång motorn. Nu måste jag få till ett avgassystem bakom krökarna och det kommer mest troligt att bli nåt hemsnickrat av 42 mm avgasrör och två Honda Shadow dämpare från ett avgassystem som jag fick med på köpet.
Medan jag väntade på motordelarna byttes original lykt och blinkersfästen fram ut mot biltemas lyktfäste och biltema ledblinker monterades i lykfästet i extra borrade hål. Skall dock dit med distanser på 10 mm för att få rätt avstånd mellan fram blinkers. TT-styre och också monterats.
Nu håller jag på med sadeln som kommer att tillverkas av metall, tanken är att låta sadeln gå ihop med tanken och sen bakåt, då jag tror det är det snyggast man kan göra utan att byta eller svetsa om original tanken. Har tänkt att använda original fästena för sadeln så om man vill ska man kunna byta till dubbelsadel vid besiktning. Har tänkt att låta sadeln få ungefär samma profil som bakänden av tanken och "ryggen" på sadeln skall få samma vinkel som gaffeln för att få hojen att harmonisera estetiskt, inbillar mig att såna saker kan göra väldigt mycket för helhetsintrycket. Inser dock att det nog kommer att bli en hel del svetsande slipande och knackande innan jag har en sadel som jag vill att den ska se ut. Om jag orkar så kanske jag också bygger en dubbelsadel i cafe racerstil men jag får se, det får blir först då hojen är klar.
Tänker göra en ny bakram som bultas fast i hålen för original bakskärm i denna ram kommer baklyse och blinkers att monteras, blinkers blir även här biltema mini led och bakljusen kommer att bli gamla runda spetsiga positionsljus, här blir det lite special för att få till både brom och bakljus med bara en lampa. Testat lite och får se om jag kör med 2.5 ledlampor eller 15W glödlampa och motstånd för att sänka spänningen för svagare bakljus.
Mätarna kommer att placeras i metallburkar som en kompis som också håller på med ett CB250N kaffe bygge gjort och kontrollamporna kommer att placeras i en ny panel men här har jag inte riktigt bestämt hur jag skall göra, gillar verkligen inte det fula platshuset. Kommer även att sänka mätarna så dom inte ligger lika högt som originalet.
Är lite i valet och kvalet hur jag skall göra med förgasarna om jag skall byta till Mikuni VM26 trottelgasare och öppna filter, andra alternativet är att göra nya sidokåpor i plåt som täcker batteri, elsystemet och luftburken. Här får vi se hur jag gör.
Så lite bilder.
Nåt sånt här har jag tänkt mig sadeln, i alla fall lite grovt.
Ramen tvättad med avfettning och hetvattentvätt, är så bra att det just nu inte känns nödvändigt att lacka den
Sadeln under uppbyggnad, främre fästet klart.
Last edited: