Nu har jag äntligen fått fästplattorna till fotpinnarna och allt stämde så när som höjden på ena bussningen på höger sida så det blir en ny. Testade lite snabbt att montera allt på hojen och det verkar stämma, nu återstår att fixa till stagen för växel och bromspedalerna, en stopp som begränsar bakåtrörelsen i bromspedalen och bromsljuskontakten. Plattorn är tillverkade i 8 mm järn och dom blev ordentligt stadiga men lite tunga, dock tror jag det blir ett ganska samma vikt på "hela paket" som original plattor, fotpinnar och pedaler så man hade med gott samvete kunnat skära ut ett hål mellan bultarna i framkant. Funderar dock på att låta göra nya plattor i lite tjockare aluminium då man testat ut allt så det funkar.
Nu återstår att få till pedalera, växelsidan är nog inte större problem utan där är det ju bara in med ett längre stag, bromssidan är ju lite klurigare. Nytt stag måste tillverkas och här tänker jag att jag tar en 6 mm gängstång och gör en mockup så man ser längd och hur den skall böjas för att klara stötdämparen, sen får man tillverka en ny stång i som är kraftigare i kanske 8 mm stål och eventuellt förstärka i bockningarna. Stoppen till bromspedalen får bli en svarvad bussning som skruvas i plattan som sen bromspedalens arm får ta emot, här funderar jag på att placera hålet ocentrerat så den blir excentrisk och att man då kan finjustera bromspedalens läge. Bromsljuskontakten är det jag inte riktigt vet hur jag skall lösa för att få det snyggt, är nästan inne på att försöka hitta en NC (normaly closed) kontakt och montera den mellan bromsstaget och fästplattan. Är lur på att jag kommer att behöva vända på bromsarmen i baktrumman och ha bromsstaget på ovansidan istället för undersidan som originalet och detta gör ju att staget kommer att röra sig år fel håll för att en normal NO kontakt skall funka.
I övrigt är tanken och sadeln klar för lack nu och med lite tur kanske det blir lack till veckan.
Bilder på fästplattor och fotpinnar, växelsidan lite provisoriskt monterad och här testade jag även att montera en skjutspinne.
Bromssidan, nytt avgassystem skall till för detta är ju gjort för att klara originalpedalen. Blir nog även ny mellanbit på andra sidan då jag nu kan ha den som mall och bara svetsa en svets vid muffen och en vid vinkeln bak. Sen skall nya kortare kraftigare fästen tillverkas för ljuddämparna.