bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst, hade ju gärna fått tag på en 400:a motor eller ännu heller en fin CB400N. Alla grejer jag gjort på hojen är ju "bolt on" så skulle jag hitta en fin 400:a kan man ju med flytta över grejerna till den och sälja 250:in. Det enda som är kapat och ändrat i hojen är "fotpinnen" på centralstödet så den inte tar i avgassystemet så då är det bara att flytta över centralstödet med.
Skall kolla upp hjulen men dom verkar vara okej.
Var och köpte bult och gängstång nu på förmiddagen för att ha till en mockup av växel och broms länkage. Började då fundera på hur mycket ett tunnväggigt rör med 1 mm tjocka väggar utanpå en M6 gängstång skulle styva upp stängerna? På växelsidan är det nog lugnt med en gängstång som den är mellan armen på motorn och pedalen då den blir rakt och ganska kort men tänker på bromsstaget som kommer att behöva böjas för att få till en förflyttning i sidled mellan bromsarmen på trumman och den nya pedalen. Skulle ju vara en enkel lösning att trä på ett rör på gängstången värma och böja den som den skall vara och ev svetsa på förstärkningar i böjarna om det skulle funka mot att tillverka ett nytt stag från en stålaxel, dock vill man ju inte chansa i detta fall då det handlar om bromsar.
Skall kolla upp hjulen men dom verkar vara okej.
Var och köpte bult och gängstång nu på förmiddagen för att ha till en mockup av växel och broms länkage. Började då fundera på hur mycket ett tunnväggigt rör med 1 mm tjocka väggar utanpå en M6 gängstång skulle styva upp stängerna? På växelsidan är det nog lugnt med en gängstång som den är mellan armen på motorn och pedalen då den blir rakt och ganska kort men tänker på bromsstaget som kommer att behöva böjas för att få till en förflyttning i sidled mellan bromsarmen på trumman och den nya pedalen. Skulle ju vara en enkel lösning att trä på ett rör på gängstången värma och böja den som den skall vara och ev svetsa på förstärkningar i böjarna om det skulle funka mot att tillverka ett nytt stag från en stålaxel, dock vill man ju inte chansa i detta fall då det handlar om bromsar.