Cafe racer yamaha xj 900 -83

colt1860

Guest
Hej söker tips ,, ska gå igång med ett cafe racer bygge och undrar om någon som byggt eller vet vilken tank man kan använda utan för mycket ombyggnad ,, vill inte ha orginal tanken kvar ,,, funderade på mojave tank någon som kan tipsa
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Skippa kaffet och kör på helräser ?
 

Bifogat

  • Yamaha_XJ-900_1000cc_24H_Montjuic_1983.jpg
    Yamaha_XJ-900_1000cc_24H_Montjuic_1983.jpg
    4.5 MB · Visningar: 49
  • Yamaha_XJ-900_1000cc_24H_Montjuic_1983_b.jpg
    Yamaha_XJ-900_1000cc_24H_Montjuic_1983_b.jpg
    4.5 MB · Visningar: 49

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej söker tips ,, ska gå igång med ett cafe racer bygge och undrar om någon som byggt eller vet vilken tank man kan använda utan för mycket ombyggnad ,, vill inte ha orginal tanken kvar ,,, funderade på mojave tank någon som kan tipsa


Du balanserar på en smal lina.
Tanken till Benellis Mojave är 60-talet exemplifierat.

Benelli-1964-Scrambler-3103-1.jpg

Hojen var egentligen omodern redan när den presenterades och därför blev det inte ens 100 hojar producerade.

Jag menar att det blir svårt att få harmoni i linjerna på en 80-tals radfyra med en tank från en liten 350.
Dessutom tvingas du till stora omändringar för att få resten av looken på hojen backad 2 decennier.

Leta hellre efter något som harmonierar med tunga tidsmarkörer som gjutna hjul, radfyra och kardandrift.
 
Last edited:

colt1860

Guest
Ja hittade en bild som ja tycker är snygg och tror det sitter en mojave tank på den ?
 

Bifogat

  • 7222FEEE-6980-4A1C-9473-BFD5186ACDEE.jpeg
    7222FEEE-6980-4A1C-9473-BFD5186ACDEE.jpeg
    208.3 KB · Visningar: 59

colt1860

Guest
Här är förra vinterns projekt som jag byggde vart helnöjd med den och går kanon bra
 

Bifogat

  • 59D4397F-C636-4F25-B481-087EE57B70BE.jpeg
    59D4397F-C636-4F25-B481-087EE57B70BE.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 55

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Lite mer inspiration.
XS650RR.jpg

Och lyset kan man enkelt montera utanpå såhär ?
Ducati-Monster-1000-by-XTR-Pepo-3.jpgDC6E31D2-7E0B-4626-AA3A-0DC67C769831.jpeg
ulster-by-xtr-prueba-exclusivaportada.jpg
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Håller med ovan, kaffe räsers känns så 2020... Sikta på att bygga endurance! Du har ju ett bra utgångsobjekt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tror att tanken är från en Yamaha xj500/550. Xj650 har en liknande fast lite högre. Årsmodeller runt 80-83.

image.jpeg
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag själv köpte en FJ1100 1984 för ett år sedan, tänkte bygga om den som den jag hade för 4 år sedan men efter att fixat allt mekaniskt och kört 400 mil förra sommaren så blev det en original-renovering nu i vinter istället, mycket fränare tycker jag :)
 

Bifogat

  • 20180412_180039.jpg
    20180412_180039.jpg
    176.5 KB · Visningar: 37
  • 20220114_184436-1.jpg
    20220114_184436-1.jpg
    206 KB · Visningar: 37

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja hittade en bild som ja tycker är snygg och tror det sitter en mojave tank på den ?


Nej, den är hemsk.

Tanken är för liten, rider för högt på hojen och lämnar för mycket luft mellan tank och motor.

Mojavens tank är som du ser på originalet en del i ett kaross-set.
Byggaren på din bild har försökt dölja det med att tilta sadeln bakåt vilket ger helt bisarra proportioner.

Hojen ger växelvis associationer till Ringaren av Notre Dame och en flyende hyena.

Inga bra vibbar alls.

Tänk om.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ok har du något förslag

Me...? Talking to me?

Nej, tyvärr. Dels för att jag är en gammal surgubbe som bara klarar av att hacka på andra men aldrig visar upp något eget, men främst för att jag inte dricker kaffe.
Nej, verkligen!

Jag dricker inte kaffe, tycker inte om att umgås och föraktar korta sträckor.
Cafékulturen betraktar jag helst utifrån. Och hånar.

Sorry. Du får ta det jag säger med en stor nypa salt, men jag så mätt på "byggen" som inbär stympande av funktionsdugliga hojar.
Framförallt retar det mig att byggherrarna bygger "retro" efter en mall som aldrig fanns.
Man tittar mer på varandra än på det som verkligen var.

En speciell sorts bruna våffelmönstrade handtag verkar vara standard 1A bland dagens caféknuttar.
Inget man såg när det begav sig.
Däremot trimmades det! Det var borrning till folienivå på fodren, det var kammar med idiotlyft och dårduration.
Det var FART! Nu är det yta.

Så, nej, jag har inga bra förslag till ett cafébygge.

Jag tänder på hojar som osar fisk av alla insekter dom fångat. Jag gillar idén med förare som springer bak i depåboxen och byter hjälm samt drar en annan jacka över stället för att det skall se ut som man bytt förare. Jag kallar fortfarande vävtejp för KR-tejp inne i mitt huvud. Jag ser knäppningarna från en svalnande motor som ett personligt misslyckande.

Ditt utgångsmaterial är hopplöst att bygga caféracer på.
De gjutna hjulen och den hiskeliga tanken är båda tunga markörer som måste bort - och har du fortfarande kardandriften kvar, samt CV-förgasarna som omöjliggör användandet av de i kretsarna så viktiga podfiltren.

Skall du absolut bygga på just den hojen du köpt röstar jag för h.ysons förslag att bygga en pastisch på dåtidens långloppsracers. Materialet duger till det, och med rätt glasfiber omkring kan bulltanken från XS1100 faktiskt platsa.
Kort, hög kuts, neoprenduk som sadel.

Eller bygg en chopper av din XJ 900! Du har lika stor chans att hamna rätt där, som längs caféspåret.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
O jag håller fullständigt med noghtrider. Det dräller av sk Cafe på Blocket som är 1/4-1/2-3/4 färdiga, bara el kvar, färdig att besiktigas, lätt för den händige, osv osv.

Men det är dina pengar din hoj o ditt val. Skall väll säga att din andra hoj som du byggt ser. Ok ut oavsett vad jag tycker om det stuket, bygga verkar du kunna.

Mvh
PS jag dricker kaffe hatar korta körning o putsa hoj gillar inte korvmojar/glasskiosk o fik dessa drar ned snittet på milen. Ds
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag ansluter till kören.
Hur bra bygget än blir så blir det inte bra som en kafferejser.
Men som endurance eller SBK-lookalike kan det bli hur bra som helst.
Det är ju en trevlig hoj, önskar att jag hade haft en då de var nya men det fanns inte utrymme och omdömena då var ju inte alltid så bra, säger en som körde 900F och GL1000 då :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top