Caferacer GSX 1100E -80

Dr.Bike

Guest
Nu hänger jag inte med...

VARFÖR vill du byta ram?

Går den inte igenom bes?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
För att när jag tog bort lite fästen så blev det lite "guppigt" i ramen + att mina förstärkningar inte är dom vackraste, stör mig på sådant.
Hela meningen med att bygga är ju att man ska bli nöjd till 100% annars förstör man hela grejen... + att det kommer kännas bra när man väl är klar och inte har gjort några genvägar.
Satsat mycket tid och pengar och detta är det jag stör mig på, så varför inte fixa det..?
Man är åter igen på "gör om, gör rätt". :whip

Edit: har redan ev. en ram på g så det blir inte så många steg tillbaka :crash

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nä nu tror jag att det är någon som fått solsting eller börjat och tulla på semesterbiran!

WTF, är du på riktigt eller, det ser ju hur bra ut som helst på det lilla vi fått se av det "färdiga resultatet". Å andra sidan så är det kanske inte så, och det är därför du undanhållit oss de slutgiltiga posörbilderna.

Jaja du verkar ju inte sakna den energi som jag själv just nu är i total avsaknad av, så det blir nog bra, glöm inte att ta ordentligt med bilder på det fortsatta jobbet. Dra på med blingputsen när du ändå skall plocka ner grejorna igen.

Keep up the good work my son and ride hard!:yoparty

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
För att när jag tog bort lite fästen så blev det lite "guppigt" i ramen + att mina förstärkningar inte är dom vackraste, stör mig på sådant.
Hela meningen med att bygga är ju att man ska bli nöjd till 100% annars förstör man hela grejen... + att det kommer kännas bra när man väl är klar och inte har gjort några genvägar.
Satsat mycket tid och pengar och detta är det jag stör mig på, så varför inte fixa det..?

Men ska du byta till en likadan ram kan du ju flytta över ramnumret så kan du regbesiktiga med den här å sen byta ram när du har tid och lust.
Eller är jag ute och seglar optimist jolle nu?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag tycker att du verkar sträng med dig själv iom det beslutet. Å andra sidan är jag ju pedant själv och vet hur det är. :gnissla

Ska du verkligen inte regbesiktiga med den här ramen? Så att du kan åka lite i sommar för att få drifterfarenheter. För att sedan i vinter arbeta över denna ram och åtgärda de fästen mm som du inte gillar? ´

Du kanske då även upptäckt andra moddar du vill göra efter körningen. Det kan ju hända att du upptäcker att du vill ändra en del menar jag. Sånt märker man ju ofta först när man hunnit använda hojen en tid.

Vore kul att se dig på Barkarby ikväll! Jag tänkte tuffa dit med hojen om vädret inte försämras.

Mvh
J

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kalla mig dum, men om jag inte är nöjd så faller hela bygget...:tungan

Nä nu tror jag att det är någon som fått solsting eller börjat och tulla på semesterbiran!

WTF, är du på riktigt eller, det ser ju ...

Är en del skavanker som jag stör mig mer och mer på.. inget kul när man står där vid korvmojen och så kommer en mer vetande person som pekar och sägar "aja baja" :D

Men ska du byta till en likadan ram kan du ju flytta över ramnumret så kan du regbesiktiga med den här å sen byta ram när du har tid och lust.
Eller är jag ute och seglar optimist jolle nu?

Ja men det är tyvärr olagligt om man gör det själv.
Går ju att göra via. bilprovningen men då måste jag ändå göra en SFRO bes. + en mindre reg bes till = en del dollars

Jag tycker att du verkar sträng med dig själv iom det beslutet. Å andra sidan är jag ju pedant själv och vet hur det ä...
Mvh
J

Både ja och nej, blev aldrig nöjd med hur ramen blev och har alltid tänkt "det tar jag nästa vinter". Blir dyrare så och det är inte rätt sätt, jobbar inte så... :D
Har iaf. fixat en ram, en -81 nu som jag ska hämta idag, så bygger jag om den ihelgen, blästrar och lackar den nästa vecka (det är det som kan ta lite tid) och monterar ihopp den igen nästa helg. Så ser planen ut iaf. :rolleyes:
Nu vet jag mer exakt hur allt ska se ut så det lär inte ta så lång tid hoppas jag. I värsta fall kan jag ta ledigt en dag eller två nästa vecka för att komma ikapp.

Barkarby hade varit trevligt ikväll men plikten kallar då svärmor fyller år idag :näsblod

// Linus

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
haru provat o bes den som den är?
kan ju gå igenom oså.. vad vet dom vad för sving där ska va?
vet väl ej hur många dämpare den har..
vad du gjort med gaffel o fälgar ska dom bara bry sig om de ändras tumstorlek, men de kollar dom säkert inte.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
haru provat o bes den som den är?
kan ju gå igenom oså.. vad vet dom vad för sving där ska va?
vet väl ej hur många dämpare den har..
vad du gjort med gaffel o fälgar ska dom bara bry sig om de ändras tumstorlek, men de kollar dom säkert inte.

Det här låter som en bra ide, kostar 300 pix men är ju lätt värt den satsningen om det går igenom.
Det må vara olagligt att flytta ramnumret men gör det någon praktisk skillnad om du skrotar den gamla ramen? Gör det någon praktisk skillnad och påverkar det säkerheten om du byter till en likadan? Framförallt kommer Dom att märka det?
Känns som en regel skapad av byråkrati som man kan kringå utan att det egentligen gör något, världen blir ju inte till en sämre plats för det.

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hmmm, jag rev min choppermotor igår. Trodde att det var ett kolvringsras, hade rätt + att det ver liiite värre än så.
Herr kolv höger fick försig att han ville leka hammare mot toppen. :huvet
Det har går bitar ur kolven, men som tur är verkar det som de hittade vägen ut tillsammans med avgaserna och inte ner i motorn. Cyl. väggarna ser fina ut och har iaf. inga repor.
Hur fan kan det bli så här? Det ända jag kan komma på är att vevlagrerna glappar men kunde inte se eller känna något....
Vet någon detta kan kosta att laga? Är bara :)näsblod ) högerkolv, ringarna och toppen som har gått + det som orsakade felet från början....

Nu vill jag ha en hoj att åka på så förmodligen fortsätter jag på gsxén med den ram som är, så man kanåka lite i sommar iaf. Känns som det är den snabbaste vägen till att få någon hoj klar.

Har världens otur med allt med en motor i, choppern + att man fick bilinbrott inatt :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Bifogat

• DSC00088.JPG
    DSC00088.JPG
    41.7 KB · Visningar: 106
  • DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    37.7 KB · Visningar: 100
  • DSC00091.JPG
    DSC00091.JPG
    39.1 KB · Visningar: 112
  • DSC00092.JPG
    DSC00092.JPG
    42.5 KB · Visningar: 110
Last edited:

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Jag åker på en sfro bes. och en omreg. bes. pga. av att jag byter ut baksvingen och byter till en monodämpare bak.
// Linus

Mycket vackert bygge! Jag har kikat in i tråden då och då, men nu läste jag nästan hela för att få svar på en fråga. Som inte framgick :näsblod

Hur löste du att få kedjan att hamna i linje med bredare bakhjul monterat, och som jag förstår det, utflyttat bakdrev?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med så svarta kolvsidor så ser det ut som att kolven blivit överhettad pga av för stor blow-by förbi det slitna ringpaketet. Sedan har aluminiumet smält hela vägen ned till övre kolvringsspåret varefter iaf övre kolvringen kommit lös och brutits i delar. Du verkar ha en tuffare körstil än jag trodde Linus! :näsblod

Det ser ut som en Yamaha XS 450 eller 650 motor det där? :va

Mvh
J

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Med så svarta kolvsidor så ser det ut som att kolven blivit överhettad pga av för stor blow-by förbi det slitna ringpaketet. Sedan har aluminiumet smält hela vägen ned till övre kolvringsspåret varefter iaf övre kolvringen kommit lös och brutits i delar. Du verkar ha en tuffare körstil än jag trodde Linus! :näsblod

Det ser ut som en Yamaha XS 450 eller 650 motor det där? :va

Mvh
J

Det är en CB 500T motor.
Körde ganksa lugnt med den hojen.
Körde landsväg hem från landet när det började ryka och spotta olja från vevhusventilationen.
Men ser inte så¨bra på bilderna men kolven har slagit sönder toppen eller så har små delar av ring och kolv lagt sig mellan kolv och topp och klämt sönder allt.

Hur som hälst är det tillbaka på gsx med den ramen jag har. Vill ha en hoj nu snabbt så man kan ut och åka.
Kanske slipper en sfro bes. oxå.:yoparty
Bara axel avståndet är lika långt som org. så ska det vara ganska lungt.

// Linus

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det är en CB 500T motor.
Körde ganksa lugnt med den hojen.
Körde landsväg hem från landet när det började ryka och spotta olja från vevhusventilationen.
Men ser inte så¨bra på bilderna men kolven har slagit sönder toppen eller så har små delar av ring och kolv lagt sig mellan kolv och topp och klämt sönder allt.

Hur som hälst är det tillbaka på gsx med den ramen jag har. Vill ha en hoj nu snabbt så man kan ut och åka.
Kanske slipper en sfro bes. oxå.:yoparty
Bara axel avståndet är lika långt som org. så ska det vara ganska lungt.

// Linus

Sånt där brukar man svetsreparera på HD. Först tvättar du toppen, sedan iväg med den till tex Karl Laine på Aerosvets så att han får lägga material där det marats bort. Sedan far du till tex Supertwin så återger han förbränningsrummet dess gamla form med den oskadade toppen som förlaga samt planar.

Men till japanhojar är ju ofta ett begagnat topplock så billigt att man ofta brukar byta topp om man inte lagt ned mycket pengar på tex portning och större ventiler på den befintliga toppen.

Vad skönt! Det ante mig! Jag skulle själv inte sfro-besiktigat som förstaalternativ med de "ringa" moddar du gjort. Jag hade provat att trycka den genom vanlig bilprovning. Sådana där sving och gaffelbyten brukar glida igenom besiktningen om det är snyggt gjort!

Mvh
Järgen

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det brukar talas om att skicka tjejen i kort-kort för att charma besiktninsmännen när man skall lura igenom halvillegalt skrot.
Funkar inte.
Uppmanar ju till återbesök.
Jag har provat det motsatta med gott resultat : Skicka iväg farsan att besiktiga!
Har bilprovarna någon sorts verklighetsförankring, så inser dom att en gammal stofil inte är särskilt benägen att ligga och tokgasa i samhällena.
De verkar mer benägna att släppa igenom indiskreta ljudnivåer och liknande då.
Men säkerheten kan och får man inte pruta på!

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Gsx´ens ryckutjämnare och ett 10 mm offsetframdrev, lite tajt dock mellan däck, ram och svingförstärkning men det går.

OK - är 10 mm offset max innan kedjan går mot ramen då!? Är det 180 däck?

En sak till - var får man tag på offsettade framdrev? Eller bygger man själv :näsblod

Anledningen till frågorna är att jag planerar lite inför ett nytt bygge till hösten, gsx:en är hetaste kandidaten för tillfället.

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR

En sak till - var får man tag på offsettade framdrev? Eller bygger man själv :näsblod
QUOTE]

Biker66 här på forumet är allas vår "kran" vad gäller offsetdrev.
Det jag använder nu är dock homemade, två drev sammansvetsade med kransen kvar från det ena och splinesen på det andra, eftersom jag kör GSXR 750 kedja och bakdrev.

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100

QUOTE]

Biker66 här på forumet är allas vår "kran" vad gäller offsetdrev.
Det jag använder nu är dock homemade, två drev sammansvetsade med kransen kvar från det ena och splinesen på det andra, eftersom jag kör GSXR 750 kedja och bakdrev.

Precis, 180 bak. Det går ju att ha mer offset om man gör ett litet hack i ramen där kjedjan ska gå. Sedan har jag sett lösningar när man kapar av ramen och ersätter en bit med 4-kantsprofil som kedjan löper igenom. :näsblod

Jag köpte mitt offsetdrev av biker66 och det var riktig fin kvalitet. Funkar klockrent.
Använder ju även ryckutjämnaren från gsxén så får man in kedjan lite, passar rakt av.

// Linus

Bifogat

• tunnel_12.jpg
    tunnel_12.jpg
    40.9 KB · Visningar: 216
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har också en R-fälg på min gammelsuka och har löst det på ungefär samma sätt som både Limpan och Zero.
Jag vill dock tipsa er om att GSX:s ryckutjämnare inte passar på alla R-fälgar.
Dom tidiga R-fälgarna hade bara FEM stycken gummin i ryckutjämnaren och GSX:n har SEX stycken.
En bra grej att tänka på om man ska använda den lösningen.
Jag använder min R-fälgs orginal ryckutjämnare som har svarvats ner för att passa. Det fungerar det också.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS