Caferacer

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
PutteLiten skrev:
2385691 :Bugar :Bugar :rock :yoparty

Super snyggt!!
Det svarta gjorde verkligen det systemet!
Det förra 2 pips var snyggare än det blanka 4 pips systemet.

Det enda som var coolare med det andra var att det var så långt. Långa pipor är coolt :cool:
(fast det är ju en smaksak)

Klick save as... :)

Kul att du gillar det!

Jo, jag håller med om att långa dämpare är balla.

Just därför kommer jag att smida vidare på ett system till :D

Kommer att bli ett 4-2 med samma dragning som SITO-systemet fast med andra dämpare, är lite hemlig med vilka det blir ännu.

Blir ett budgetbygge som vanligt, men det kommer att vara kromat...

Tjing
/ Danne
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
om man skulle trycka in alla bugande smileys i detta inlägget som jag skulle vilja så skulle typ servern krascha! det där bygget är ett av de snyggaste byggena jag någonsin sett. får en att vilja bygga en caferacer, men det känns inte lönt då detn aldrig kommer bli hälften så vacker. keep up the good work!:tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kanonfint bygge ...
Kommer ihåg caféracers från 60-talet, mest byggda på trajor då :)

En snyggt lagd hålbild på framskivan skulle säkert piffa upp den lite dystra framänden.
Prata med någon som har en delningsapparat eller CNC-maskin :eek:)
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Jag har länge gått och funderat på en caferäser som enda gathoj, så man kan åka runt och lukta på koskit, se på grönskan och fika med polare, och söka adrenalinet på bana istället. Nu när jag ser dina bilder på din hoj så tror jag att det får bli så.
Hur är den att köra? svänger den något öht? eller måste man brottas med en sån på en kurvig väg i 90-100 kmh?
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
rallyfisken skrev:
2395723 om man skulle trycka in alla bugande smileys i detta inlägget som jag skulle vilja så skulle typ servern krascha! det där bygget är ett av de snyggaste byggena jag någonsin sett. får en att vilja bygga en caferacer, men det känns inte lönt då detn aldrig kommer bli hälften så vacker. keep up the good work!:tummenupp

Tack, det är ju nästan så man rodnar :rodnar
Klart att du ska bygga en hoj om du vill det, det kan aldrig bli för många byggen i detta avlånga land :tummenupp


elwe

Kanonfint bygge ...
Kommer ihåg caféracers från 60-talet, mest byggda på trajor då

En snyggt lagd hålbild på framskivan skulle säkert piffa upp den lite dystra framänden.
Prata med någon som har en delningsapparat eller CNC-maskin :eek:)

Nja, bromsskivan kommer nog att få vara oborrad.
Den förändring som möjligen kommer att göras är montage av en dubbelsidig fyrbackstrumma, helst Grimeca eller Fontana.
Har fortfarande svårt att komma över att jag tackade nej till trumman som Tooby erbjöd mig :(
Hade inte pengarna då, tyvärr.....

Om någon har en dubbelsidig trumma med eller utan fälgar och ekrar att sälja så hör av er via PM.
Trumman kommer garanterat att få ett bra hem :)


crashtestdummy

Jag har länge gått och funderat på en caferäser som enda gathoj, så man kan åka runt och lukta på koskit, se på grönskan och fika med polare, och söka adrenalinet på bana istället. Nu när jag ser dina bilder på din hoj så tror jag att det får bli så.
Hur är den att köra? svänger den något öht? eller måste man brottas med en sån på en kurvig väg i 90-100 kmh?

Funkar utmärkt till att göra det du beskriver ovan!
Har faktiskt knappt rört streetfightern sedan caferacern blev klar.

Har beskrivit hur den är att köra tidigare i tråden. Man kan inte och SKA inte jämföra en 31 år gammal hoj med en modern mc!

Chassit på min hoj är så bra man kan få ett originalchassi.
Raka, välekrade hjul, nya styrlager, svingbussningar, hjullager, genomgången gaffel med färsk olja i rätt mängd, nya hjullager, schyssta stötdämpare osv.
Aldrig några vobbeltendenser, får man det är något fel!
Min är dessutom höjd 3 cm baktill med längre bakdämpare utan stabilitetsproblem.
Men naturligtvis ljusår från en aluboxram!

Motormässigt så blir man ju inte direkt rädd när man drar på rullen....

Bromsarna BLIR man lite rädd av, glöm allt vad tvåfingergrepp var, här är det hela näven som gäller! Vill du låsa framhjulet får du nog ta hjälp av vänster hand också.....

Provkör en fräsch gammal (+25-årig) hoj så du vet vad du kan räkna med innan du bestämmer dig.

Vill du ha modernare grejor men ändå stuket, så kolla på Triumph Thruxton, Kawa W650 m.fl.

/Danne
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
DM skrev:
2397195
Om någon har en dubbelsidig trumma med eller utan fälgar och ekrar att sälja så hör av er via PM.
Trumman kommer garanterat att få ett bra hem :)


har ni två vet jag ett annat bra hem... :hihi

Eh, du Danne, vad säger SvenskBilprovning vid besikning av en sådan här ombyggd hoj?

Går den att besiktiga som det är eller blir det till att kalla den "hemma bygge"??
Jag har noll koll på vad gränsen går. :va
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
PutteLiten skrev:
2398389 har ni två vet jag ett annat bra hem... :hihi

Eh, du Danne, vad säger SvenskBilprovning vid besikning av en sådan här ombyggd hoj?

Går den att besiktiga som det är eller blir det till att kalla den "hemma bygge"??
Jag har noll koll på vad gränsen går. :va

Hojen är reggad som tvåsitsig (som nästan alla andra hojar...) och då MÅSTE den ha skjutspinnar och passagerarplats vid besiktningen.
Detta gäller alla hojar som är reggade för passagerare!

Jag besiktar med originaltank och sadel samt skjutspinnar.
Tar 15 minuter att byta eftersom alla fästen och dyligt är oförändrade på ramen....

För övrigt är det inga problem.

Ombyggnaden av denna hoj är ju "bara" kosmetisk, dvs inga förändringar på ram eller motor.

Jörgen Karlsson skrev:
2398424 Vackert!! Snyggt avgassystem!
Gamla Lucasbaklyktan har även du använt dig av ser jag! :)

Mvh
Jörgen

Tack!
Jag är jättenöjd själv, trots att det blev ett hastigt jobb med mycket låg budget...

Jo, det är klart att gamle Lucas måste få vara med på ett litet hörn när det kommer till caferacers, eller hur :tummenupp

Kommer troligen att bli lite fler engelska delar under vintern, men mer om det när det börjar närma sig...

Nu är det snart bara den stora, italienska frambromstrumman jag saknar :(
Skulle kunna tänka mig en GT750-trumma eller nåt annat också, men den MÅSTE vara dubbelsidig :)

Man får väl leta vidare......
/Danne
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
DM skrev:
2397195
Den förändring som möjligen kommer att göras är montage av en dubbelsidig fyrbackstrumma, helst Grimeca eller Fontana.

Om någon har en dubbelsidig trumma med eller utan fälgar och ekrar att sälja så hör av er via PM.
Trumman kommer garanterat att få ett bra hem :)
/Danne

Jo visst vore det fint med trumbroms :)
http://www.egge.net/~savory/brems_mc.htm
Du vet väl hur man svarvar in backarna när man har 4 "leading shoes"?
Dessa bromsar är kraftfulla om de är rätt injusterade och rätt bearbetade, men det är också lätt att passera Sprag Mu Value och få en självlåsande brom.
Ja, jag har mekat en del med denna typ av bromsar :)
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
DM skrev:
2398475
Nu är det snart bara den stora, italienska frambromstrumman jag saknar :(
Skulle kunna tänka mig en GT750-trumma eller nåt annat också, men den MÅSTE vara dubbelsidig :)

Man får väl leta vidare......
/Danne

SYND:gråta att du inte köpte min när den var till salu den hade passat så bra på din hoj. Snyggt avgassnings system, din hoj går från klarhet till klarhet :tummenupp .
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
DM skrev:
2397195 Har fortfarande svårt att komma över att jag tackade nej till trumman som Tooby erbjöd mig :(
Hade inte pengarna då, tyvärr.....

Snyft...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
DM skrev:
2398475 Hojen är reggad som tvåsitsig (som nästan alla andra hojar...) och då MÅSTE den ha skjutspinnar och passagerarplats vid besiktningen.
Detta gäller alla hojar som är reggade för passagerare!

Jag besiktar med originaltank och sadel samt skjutspinnar.
Tar 15 minuter att byta eftersom alla fästen och dyligt är oförändrade på ramen....

För övrigt är det inga problem.

Ombyggnaden av denna hoj är ju "bara" kosmetisk, dvs inga förändringar på ram eller motor.

/Danne


Ah, OK. Hade ingen aning om att man var tvungen att ha passargerar sadel och passagerar fotpinnar på hojen.

Jag hade inget av det där när jag besiktigade min TL sist.
Saknade rätt mycket annat oxå... :rofl
Fast helsystemet satt på :tummenupp
Bifogar bild på eländet taget precis innan jag körde till besikningen.
Gick igenom, men han bad mig byta mitt supercorsa med synlig kord... :hihi (glömde slänga på det nya...)
 

Bifogat

  • DSC00004_small.jpg
    DSC00004_small.jpg
    94.8 KB · Visningar: 232

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Fick idag veta att reportaget om caferacern är planerat till Mc-Nytt #10.
Nån som vet när det kommer ut?
Skulle vara trist om man missade sina 15 sekunder av berömmelse :rolleyes:

Danne
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
#8 är det som finns i butiken just nu, så om två månader skulle jag gissa :)
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Det där ser bara så rätt ut. Helt underbart stuk. Hoppas tanken ordnar sig:pannkyss . Det är kul när nån hittar de absolut rätta linjerna. Mer 70-tal än så där blir det nog knappast. Skitbra!!!!!!

Per :squid
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
DM skrev:
2398818 Snyft...

Ge inte upp!
En polare till mig, Peter på Moraniteknik, har i alla fall haft en dubbelverkande Fontana (tror jag att det var). Ring och kolla om han har den kvar. Han kan troligen ge dig tips om var du kan hitta ngt lämpligt.
/Roffe
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
PutteLiten skrev:
[Går det att få tag på nya Featherbed ramar, eller är det till att ha tur och hitta en mormor Agda som inte vet att gubben gamla häck är värt multum??
Featherbed ligger som No 1 på min önskelista...

Tjaba, ger dig samma tips som i inlägget ovan med tillägget att jag lämnar telefonnummret som jag glömde ge DM:rolleyes: .
Peter på Morani Teknik bygger ramar till race o gat-hojar, race-replica ramar, alu-tankar mm, mm. tfn 08-51294700.
Han har gjort ett fint jobb med min gamla Suz -84

Hälsa från Roffe.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är ute efter nå cafelikn tokbilliga hojar.
gärna med paralell twin el likn. fast kanske en 4 cyli vore roligare..undra om kåporna går på :)
vilka gammla hojar kan de tänkas finnas?
allt från 250 o uppåt välkomnar jag..
har hittat lite kåpor som ska på, bara bakändan o tank som fattas :yoparty
 

Bifogat

  • Photo0219.jpg
    Photo0219.jpg
    89.2 KB · Visningar: 125
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
DM skrev:
2444271 Fick idag veta att reportaget om caferacern är planerat till Mc-Nytt #10.
Nån som vet när det kommer ut?
Skulle vara trist om man missade sina 15 sekunder av berömmelse :rolleyes:

Danne

Hur gick det? Är reportaget ute nu? Har bara kollat igenom den lilla infon om nr 10 på MC-Nytts hemsida. Hittade inget! :(
Nyfiken!! :)

Mvh
J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top