Cagiva Mito Evo2

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Själv har jag Mito mk1 och jag har funderat ifall jag kan montera upp och ner vända gaffelben från en Evo.

Har du möjlighet mäta diametern på dina gafflar uppe vid styret? Då vet jag ifall styrkronan behöver bytas ut också.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Själv har jag Mito mk1 och jag har funderat ifall jag kan montera upp och ner vända gaffelben från en Evo.

Har du möjlighet mäta diametern på dina gafflar uppe vid styret? Då vet jag ifall styrkronan behöver bytas ut också.
Kan mäta imorgon efter jobb :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Själv har jag Mito mk1 och jag har funderat ifall jag kan montera upp och ner vända gaffelben från en Evo.

Har du möjlighet mäta diametern på dina gafflar uppe vid styret? Då vet jag ifall styrkronan behöver bytas ut också.
50mm får jag det till, hittade inte skjutmåttet så kan inte lova att det är exakCt 50 dock
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kul projekt. Har du kollat insidan av tanken ännu?
Kul att du gillar det!
Inte hunnit med att kolla tanken än, den har stått med i princip full tank de senaste 2 åren iaf, jag började tappa ur bensinen häromdagen och den såg inte missfärgad ut så hoppas på att insidan av tanken kan vara ok :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Haft isär och rengjort förgasaren nu, förvånansvärt lite skit i den faktiskt.
Tyvärr inga bilder, ville inte ha brake cleaner på telefonen...

Under tiden jag inväntar lönen så tänkte jag kolla vad som är fel med startmotorn, om den ens får ström öht eller om den bara har gett upp på livet.
Tanken ska tömmas och kollas, hur bär man sig bäst åt för att rengöra den?
Sitter ju en del avlagringar och rost precis i hålet och det kommer trilla ner skit när jag skrubbar bort det.
Kan man dunka i destillerat vatten efteråt, skaka runt och sen tömma ut?
Sen låta skiten stå i solen en eftermiddag så att allt vattnet avdunstar, eller finns det ett bättre sätt?

Kommer beställa nya skruvar till kåpor och kopplingskit till löning, har även kastat ut lite krokar om en ny startmotor utifall att den faktiskt är körd.
Har högsäsong på jobb nu och knegar som en idiot och med hojen på annan ort blir det inte jättemycket skruvande, men jag återkommer i tråden så fort det händer något nytt :tummenupp
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Eddie Lawson replica typ.... läcker maskin.
Varje gång jag ser en sån där tänker jag på när Lawson tog Cagivas första vinst i 500 VM på Hungaroring 1992. På rätt däck i upptorkande förhållande bakhjulade han om folk till höger och vänster de sista varven medans jag glömde andas i soffan hemma.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tanken ska tömmas och kollas, hur bär man sig bäst åt för att rengöra den?
Sitter ju en del avlagringar och rost precis i hålet och det kommer trilla ner skit när jag skrubbar bort det
Häll i diesel plus singel eller grovt grus, stäng locket och skaka, ruska skaka, ruska... Skölj med diesel.
Ta bort bensinkran och annat löst innan.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Kul! Ibland blir jag sugen på att leta upp min gamla Mito och köpa tillbaka den. Tyvärr har jag känslan av att skicket inte är lika bra längre. En årsmodell 2000. Hade den från 2005
till 2014.
340_vehicle_original_fd9a8d23b.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Häll i diesel plus singel eller grovt grus, stäng locket och skaka, ruska skaka, ruska... Skölj med diesel.
Ta bort bensinkran och annat löst innan.

Tack, ska testa nästa gång jag är ute hos föräldrarna och skruvar!

Kul! Ibland blir jag sugen på att leta upp min gamla Mito och köpa tillbaka den. Tyvärr har jag känslan av att skicket inte är lika bra längre. En årsmodell 2000. Hade den från 2005
till 2014.
340_vehicle_original_fd9a8d23b.jpg

Sjukt fin!
Ville helst ha en med den röd/vita färgsättningen för den bara skriker italiensk räser, men nu i efterhand så känner jag att färgsättningen jag har är mer annorlunda och jag gillar den ändå stenhårt, gul/svart är en häftig kombo tycker jag.
Övervägde att lackera om den ett tag men har fan ändrat mig, jag vill att det yttre ska vara så original som möjligt och sen ska allt under kåporna vara top shelf grejer oavsett om det är original eller ej.
Hade några timmar planerade till meck under helgen som var men det sket sig, en polare kom över och vi drack mer öl än att skruva hoj, sen hörde en annan polare av sig och då bar det över dit för mer öl och sen blev det lite dimmigt va :banana
Helgen som kommer hoppas jag hinna med lite skruvande, fortfarande inte hunnit kolla om startmotorn får ström eller inte, hoppas på ett elfel någonstans då det är mycket billigare och mer betryggande att fixa än en "ny" startmotor som ändå har närmare 20 år på nacken och kostar som en bra flaska whisky. :fyllisar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag tycker den är snygg i gulsvart. Är det omlackat tror du eller original?
Ärligt talat så tror jag inte det är original, möjligtvis någon aftermarket variant för jag kan inte hitta färgsättningen någonstans på nätet, och de ser inte ut att vara omlackade..
Har mailat Rob på Mito Mondo och frågat om färgsättningen och lite annat men inget svar på ett par veckor nu, verkar som att han har gått under jorden tyvärr.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Längesedan man hann med något skruvande men fått några timmar till övers idag...
Konstaterat att startmotorn inte får någon ström, ingen big deal då det är lätt att rulla igång såhär små hojar ändå.
Bytt olja motorn.
Tömt ur tanken på en härlig blandning av rost och bensin...
Rann i princip inget ur bensingslangen när jag skulle tappa ur den, några cl på en n halvtimme bara.
Blev lack och vände den upp och ner över en spann och då jävlar, rosten bara rann ut.
Ska skaka igenom den några gånger nu och sen ska den få stå ett dygn med vatten och citronsyra så får vi se om den mår bättre efter det.

71cd6f2cbeb93c113616911e6d0687e6.jpg


77b75129fd1dbd0a87c78c83ef6818f6.jpg


Körde igenom den i 3 omgångar och nu står den med vatten och citronsyra.
Ser den inte ok ut efter det så testar jag diesel och småsten och funkar inte det så blir det att skicka iväg den eller köpa en ny.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Om du inte får tanken kliniskt ren så köp detta medel länk. De är enormt bra de tätar läckande tankar och förseglar rosten för evigt.

https://www.restom.se/product.html/tanktatning-super-kit?category_id=9

Verkar klart intressant!
Precis hemkommen från föräldrarna, tömde ur tanken och tog en ordentlig titt inuti.
Rost i princip överallt, lyckas dessutom inte få ut all vätskan ur tanken utan det är nån halvliter som ligger kvar och åker runt.
Sitter en bult på undersidan i framkant som jag antar är till för att kunna tömma ut innehållet smidigt men den satt så in i helvete och jag drog sönder skallen när jag skulle ha av den.
Hittat flång ny tank för 2 papp i Tyskland som jag seriöst överväger bara för att slippa jobbet med att fixa denna, det enda tråkiga är att det isåfall blir en svart istället för den gula som jag tycker är jäkligt läcker.
Kan ju åas bli en anledning till att lacka om kåporna för att matcha tanken, svart är rätt snyggt :banana
Ska suga på karamellen några dagar fram till löning så får jag se hur det blir.

Fick mig iaf ett gott skratt idag när jag kom ut idag och skulle kolla tanken.
Hade tappat ur allt gegg från tanken i 3 hinkar igår som jag idag skulle hälla över i en 25L dunk och dra till tippen med.
Syrran som fortfarande bor hemma hade tydligen behövt den ena hinken så hon tömde den rakt ut på uppfarten, 10L bensin och gott med rost, ser ut som någon har sprängt en orange smurf på uppfarten där nu :död
Hon blir säkert jättepoppis när föräldrarna kommer hem från Formex på Fredag :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top