Cagiva Mito-tråden

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Min oljenivå är en bit över markeringen på pinnen efter jag hade hällt i de rekommenderade 7,5dl, därför jag blev lite extra osäker på om jag hällt i för mycket nu :va någon som har koll på vad som händer om man har i för mycket olja i lådan?

Letar också nytt drivpaket. kollade på ebay.de och där kan man får ett D.I.D drivpaket med O-ringskedja för under 1000kr inklusive frakt. skickas från Tyskland, så antar att leveranstiderna inte är alltför hemska :)
Har du för mkt olja är det risk att du spränger packningarna i motorn så att det droppar olja mellan blocken... :D Men har du hällt i 7,5 dl i en princip tom motor kan du vara lugn, det är helt lagom. :tummenupp
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
nä håller du dig på två hjul lär du ha sjukt kul :) själv skulle jag inte våga riskera kåporna, men har funderat på att ta hem ett set krashkåpor från England så kanske man vågar sig ut sen :rolleyes:
Ja, ska bli riktigt kul o testa bana :) Men man får ju ta det lugnt, vill ju inte skrapa kåporna, speciellt inte nu när den förmodligen ska in på annons i helgen. :)

I början när jag köpte den så funderade jag på att skaffa mig ett par kraschkåpor men det blev inget med det...

Har för mig att jag har 14/43 drev på min, är inte det standard? :va
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja, ska bli riktigt kul o testa bana :) Men man får ju ta det lugnt, vill ju inte skrapa kåporna, speciellt inte nu när den förmodligen ska in på annons i helgen. :)

I början när jag köpte den så funderade jag på att skaffa mig ett par kraschkåpor men det blev inget med det...

Har för mig att jag har 14/43 drev på min, är inte det standard? :va

jo, har en känsla att det kommer bli så för mig med. man har så mycket tankar och planer i början :rolleyes:

kanske är det möjligt att dom bytte standard drevning när dom gick över till 6-växlat? är rätt säker på att det är 14/41 på min 7-växlade och även geiwiz.de uppger det som standard.

Har du för mkt olja är det risk att du spränger packningarna i motorn så att det droppar olja mellan blocken... :D Men har du hällt i 7,5 dl i en princip tom motor kan du vara lugn, det är helt lagom. :tummenupp

det skull verkligen vara ulimata scenariot för mig som aldrig öppnat ett motorblock förut :D

borde det inte vara någon typ av lätt skålform i motorblocket med urtappningsskruven som lägsta punkt för att all olja verkligen ska rinna ut? hade den stående på en snålvariant av depåstöd (såna stöd som man använder vid bildäcksbyte, en vid varje sida om bakdäcket :rolleyes: ) och den stod i princip helt rakt så jag borde väl inte oroa mig:)
 
Last edited:

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
jo, har en känsla att det kommer bli så för mig med. man har så mycket tankar och planer i början :rolleyes:

kanske är det möjligt att dom bytte standard drevning när dom gick över till 6-växlat? är rätt säker på att det är 14/41 på min 7-växlade och även geiwiz.de uppger det som standard.

Mycket möjligt! :tummenupp

Tror inte att det där med växellådsoljan är några som helst problem :D

De har nog räknat med sånt :) tror nästan man skulle kunna hälla i 850ml utan problem...
 
Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Ja, ska bli riktigt kul o testa bana :) Men man får ju ta det lugnt, vill ju inte skrapa kåporna, speciellt inte nu när den förmodligen ska in på annons i helgen. :)

I början när jag köpte den så funderade jag på att skaffa mig ett par kraschkåpor men det blev inget med det...

Har för mig att jag har 14/43 drev på min, är inte det standard? :va
Najs med bana. :)

jo, har en känsla att det kommer bli så för mig med. man har så mycket tankar och planer i början :rolleyes:

kanske är det möjligt att dom bytte standard drevning när dom gick över till 6-växlat? är rätt säker på att det är 14/41 på min 7-växlade och även geiwiz.de uppger det som standard.



det skull verkligen vara ulimata scenariot för mig som aldrig öppnat ett motorblock förut :D

borde det inte vara någon typ av lätt skålform i motorblocket med urtappningsskruven som lägsta punkt för att all olja verkligen ska rinna ut? hade den stående på en snålvariant av depåstöd (såna stöd som man använder vid bildäcksbyte, en vid varje sida om bakdäcket :rolleyes: ) och den stod i princip helt rakt så jag borde väl inte oroa mig:)
Ne, det är ingen fara... :)
 
Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Najs med bana. :)


Ne, det är ingen fara... :)

skönt med lite bekräftelse :tungan
hur gör ni när ni gör rent avgasporten förresten? hade bort min och rengjorde den för några dagar sen, men vet inte riktigt hur det ska göras egentligen. jag skrapade bara bort dom värsta sotavlagringarna på den undre delen av porten (var flera milimeter tjockt på sina ställen). ytorna som avgasporten glider på var bara lätt missfärgad av ett tunt, tunt sotlager. känns inte som om det ger någon effekt att göra rent den eftersom den förmodligen kommer att se likadan ut bara några mil senare. eller är jag fel ute? :gnissla
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
skönt med lite bekräftelse :tungan
hur gör ni när ni gör rent avgasporten förresten? hade bort min och rengjorde den för några dagar sen, men vet inte riktigt hur det ska göras egentligen. jag skrapade bara bort dom värsta sotavlagringarna på den undre delen av porten (var flera milimeter tjockt på sina ställen). ytorna som avgasporten glider på var bara lätt missfärgad av ett tunt, tunt sotlager. känns inte som om det ger någon effekt att göra rent den eftersom den förmodligen kommer att se likadan ut bara några mil senare. eller är jag fel ute? :gnissla

Jag gjorde rent den med lite broms-rens a.k.a Bräkleen.
Då blev den blank och fin. Sen satte jag bara tillbaka den.
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag gjorde rent den med lite broms-rens a.k.a Bräkleen.
Då blev den blank och fin. Sen satte jag bara tillbaka den.

ska kommas ihåg till nästa gång :tummenupp
efter mitt oljebyte har jag riktigt svårt att få i friläge vid stillastående med motorn igång. om jag däremot rullar i några km/h eller stänger av motorn går det felfritt.. en bieffekt man kan få efter oljebyte som blir bättre med tiden eller står något fel till? :va
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
ska kommas ihåg till nästa gång :tummenupp
efter mitt oljebyte har jag riktigt svårt att få i friläge vid stillastående med motorn igång. om jag däremot rullar i några km/h eller stänger av motorn går det felfritt.. en bieffekt man kan få efter oljebyte som blir bättre med tiden eller står något fel till? :va
Detta fenomen har jag alltid på min hoj... Och det verkar förstärkas ju mer olja man har i. Eftersom du verkade ha för lite olja innan låter det naturligt att att den gör så nu. :tummenupp
 
Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Detta fenomen har jag alltid på min hoj... Och det verkar förstärkas ju mer olja man har i. Eftersom du verkade ha för lite olja innan låter det naturligt att att den gör så nu. :tummenupp

jaja, det är väl bara jag som oroar mig för mycket :gnissla ..

hur många av er körde krypbanan på uppkörningen med era mitos? har övat ett bra tag idag och det verkar i princip vara omöjligt :huvet
 

Daxzorce

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Glimåkra
Hoj
1998 Yamaha R1
Hejsan, min mito den orkar inte dra i 5 och 6 an, den är riktigt pigg i alla upp till 4. Är detta bara för den motorn och det är väck till regleraren i avggasporten? och isåfall har ni några bilder eller kan beskriva hur den ska vara inställd?

Många tack för svar :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hejsan, min mito den orkar inte dra i 5 och 6 an, den är riktigt pigg i alla upp till 4. Är detta bara för den motorn och det är väck till regleraren i avggasporten? och isåfall har ni några bilder eller kan beskriva hur den ska vara inställd?

Många tack för svar :)

En 125:a är trött på övre växlar, det går inte att komma ifrån. Har du problem med avgasporten blir det ju förstås värre.
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag gjorde krypbanan o hela uppkörningen med min mito :yoparty :tuttar

:Bugar

Hejsan, min mito den orkar inte dra i 5 och 6 an, den är riktigt pigg i alla upp till 4. Är detta bara för den motorn och det är väck till regleraren i avggasporten? och isåfall har ni några bilder eller kan beskriva hur den ska vara inställd?

Många tack för svar :)

är avgasporten inkopplad kan du se hur solenoiden (stavning?:gnissla ) drar i vajern till avgasporten när du vrider på tändningen. den drar då upp den i det läget som den är när motorn varvar över ~8000 varv, håller den där någon sekund och släpper sedan ner den till "lågvarvsläget". kontrollera sen att solenoiden gör samma sak om du varvar upp motorn.

Ang inställning: ta bort kröken och kolla in mot kolven så ser du avgasporten. vrid om tändnigen och se hur mycket den rör sig. om du vill se hur min ser ut i öppet/stängt läge kan jag fixa ett par bilder på det senare idag.

fast jag tvekar på att du kommer få drag på 5an och 6an. dom är lite trötta för det :rolleyes:
 
Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Okej, Tack så mycket. Nej men den orkar inte varva ut i 5 och 6an, den går typ bara i 140. :p tacktack.

Du har uteslutit att det är strypt cdi, strypning i avgasröret eller i insuget/luftboxen antar jag?
aja.. här är i alla fall bilderna. dom var sämre än jag trodde men du ser i alla fall porten i:

stängt läge
DSC00283.JPG

öppet läge
DSC00284.JPG
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Mito på bana är svinkul! :banana Fast man har så dåligt tryck ut på rakorna men i kurvorna hänger man på vilken hoj som helst :tummenupp

Man va ju lite rädd om kåporna, men hojen visade ingen tendens till att lägga sig...det va helt enkelt skitskoj!

Blev en fin mito-runda igår också med Tewdie, med en välbehövlig glass i ystad! ;)
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Mito på bana är svinkul! :banana Fast man har så dåligt tryck ut på rakorna men i kurvorna hänger man på vilken hoj som helst :tummenupp

Man va ju lite rädd om kåporna, men hojen visade ingen tendens till att lägga sig...det va helt enkelt skitskoj!

Blev en fin mito-runda igår också med Tewdie, med en välbehövlig glass i ystad! ;)
Och som vi åt glass! Blev nog runt 30 mil för mig igår... :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top