Cannonball Bike Run?

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Nej för f-n inte Boden!!! När Gud skapade jorden vände han :arsele mot Boden! Ligger ju dessutom inte ens efter E4an

Allt annat är bättre du har Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Haparanda, Torneå, Kemi längs E4an

Men själv tycker jag ändå att det ska vara nonstop och sova får man göra om man vill...

Och så tycker jag man kan strunta i Stockholm och låta folk köra vilken väg dom vill. Endast en checkpoint vid tullen i Haparanda

btw tror jag finland har dagsböter för fortkörning... Kan bli väldigt dyrt.

Håller med att det borde vara non-stop! Då måste man på nått sätt prestera bättre/mer! :yoparty

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Allt annat är bättre du har Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Haparanda, Torneå, Kemi längs E4an

Men själv tycker jag ändå att det ska vara nonstop och sova får man göra om man vill...

Och så tycker jag man kan strunta i Stockholm och låta folk köra vilken väg dom vill. Endast en checkpoint vid tullen i Haparanda

btw tror jag finland har dagsböter för fortkörning... Kan bli väldigt dyrt.
Fast vem vill bränna fram på E4:an i x antal timmar?
Det skall vara en blandning av vägar. Gärna lite bergsvägar också, dom är så trevliga mot underarmarna på vägen ned.

Stora CBR kör ju med checkpoints längs med vägen. Det kan tex vara en checkpoint uppe på ett berg. Då är man tvungen att köra upp och köra ned för att sedan fortsätta. Vid varje checkpoint får man nästa destination.

Dagsböter i Finland...Tja, jag skulle nog inte stanna i sådanna fall.

Hotell, nu har vi ju redan haft Bodensia uppe för diskussion. :tuttar
Kostnaden för sprit kan ju inte vara så hög heller. Det är ju Norrland vi pratar om.. :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skall vara en blandning av vägar. Gärna lite bergsvägar också, dom är så trevliga mot underarmarna på vägen ned.

Stora CBR kör ju med checkpoints längs med vägen. Det kan tex vara en checkpoint uppe på ett berg. Då är man tvungen att köra upp och köra ned för att sedan fortsätta. Vid varje checkpoint får man nästa destination.

Kostnaden för sprit kan ju inte vara så hög heller. Det är ju Norrland vi pratar om.. :D

Är det fest eller rejs? Vem vill springa 4.2 mil? Eller åka 9 mil på skidor? Eller köra MC från Paris till Dakar?

Om folk kan välja mycket egna vägar är det ju svårare för haffa att veta var han ska sätta upp kontroller... Och andra sidan finns det inte många vägar att välja på för den som vill vinna...

Billigast boende är antagligen någonstans mitt i ingenstans i Finland... dom har ibland lite annan syn på pengar och arbete där.

Eller också väljer man en helg när det är festival i Skellefteå, Piteå eller Luleå om man vill festa.

Varför nämner jag sånt här när jag tycker det ska vara ett helt öppet rejs?

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard

Jag är också inne på linjen att man måste stanna och snacka och dra ett par bira. Blir det nonstop race så kommer det garanterat att hända olyckor. Ett par bra stopp är bara bra, men man behöver kanske inte ha fler chekpoints än nödvändigt för snyyytens skull, bätre att man kan välja lite olika vägar till dem förutbestämda destinationerna.

Jag har kört ganska långa sträckor i högt tempo och jag kan lova att Köpenhamn-Stockholm räcker gott och väl, checkpoint Jönköping... Obligatoriska 15min eller något, dricka lite pissa lite, sträcka lite på sig, sen vidare mot Stockholm.

Kanske ett sporthojsandanpris också, som Gumball, det är inte den snabbaste totalt som vinner utan den som är den största crowdpleasern typ... :)rolleyes: hmm, kanske inte skall uppmuntra folk till tokigheter dock)

Edit: Nu menade jag inte att hela racet bara skall vara Köpenhamn-Stockholm, jag bara tog det som exempel eftersom det finns en ganska bra checkpoint i Jönköping. Självklart skall racet vara till Helsingfors.

Last edited:

ewil

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
Firestorm, GSX-R 750-T, EXC200
Jag brännde från Riksgränsen till Sthlm på 12 timmar, 200km/h första 80 milen, sen lite lugnare.

Så hinna vända runt bottenviken och en bra bit ner i Finland på samma tid är lätt, typ Jacobstad eller nåt. Mitt emot Umeå ungefär.

Ja tycker de ska vara en checkpoint i jakobstad, grymma festmöjligheter :yoparty

Och att det är dagsböter på fortkörning i Finland stämmer. Fast bötersumma till 20km/h överhastighet, sen blir det dagsböter.

ewil

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Egentligen skall checkpointsen vara utanför dem stora vägarna så istället för Jönköping tar man Vetlanda. Sen uppe i norr så är det svårare då www.maps.google.com visar att det finns ganska få vägar där uppe, dock verkar Härnösand ligga mitt emellan Stockholm och Boden.

Strömsund är ett annat alternativ till checkpoint :va

Återkommer med Finland :tungan

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Ok. :tummenupp

Köpenhamn (Vetlanda) Stockholm

Stockholm (härnösand) Boden

Boden (Pulkkila) Jakobstad

Jakobstad (Lehtimäki) Jyväskylä

Jyväskylä (Asikkala) Helsinki

Chekpoints inom parantes förstås :tuttar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vart eventuella checkpoint skall ligga bör man i händelse av ett race hålla hemligt.
Det skall inte vara så enkelt så att man kan klura ut att ifall man sätter upp en fartkontoll vid E4:an i Gävle så får man fast alla förarna.

Checkpointsen bör placeras efter lite mindre och roligare vägar.

Vad har vi för roliga vägar här i Sverige?

Kustvägen förbi Öland borde väl kunna klassas in där eller?

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Vart eventuella checkpoint skall ligga bör man i händelse av ett race hålla hemligt.
Det skall inte vara så enkelt så att man kan klura ut att ifall man sätter upp en fartkontoll vid E4:an i Gävle så får man fast alla förarna.

Checkpointsen bör placeras efter lite mindre och roligare vägar.

Vad har vi för roliga vägar här i Sverige?

Kustvägen förbi Öland borde väl kunna klassas in där eller?

E22:an är inte så rolig massa 2-1 och vajeräcke, att checkpointsen skall ligga lite off har jag naturligtvis sett till i mitt ovanstående inlägg, även att man kanske inte måste köra en väg dit heller. Dock kommer ju snuten stå vid alla ställen man tänkt käka middag, festa och sova på, men dem sista milen är väl man eller mus :D

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om man för någon sekund frångår tanken på ett äkta CannonballBikeRun.

Jag hade en Cannonball liknande idé för flera år sedan som jag inte gjorde så värst mycket med.
Inte ett äkta Cannonball utan mer en rolig grej där man inte bröt mot lagen allt för mycket.

Det var att man som arrangör raggade upp någon moped tillverkare/försäljare som sedan skaffade fram 10-15 st identiska mopeder.
Sedan körde man från Smygehuk till Treriksröset.
-Ett stopp på vägen. Övernattning dvs. stanna för att tanka osv. är ju valfritt.
-Inga förarbyten tillåtna.
-Mopederna lämnades över till teamen 3 dagar innan starten.
-Fri trimmning. Ju hårdare trimm = sämre hållbarhet & fler tankstopp.
-Kameror och gps på varje moped. Gps så att tävlingledningen kan se vart folk är och att ingen fuskar. Kameror så att man kan göra en film om det hela sen.
-1 st supportfordon men dessa får inte följa med förarna när dom åker utan får finna sig i att köra konvoj med alla andra supportfordon. Föraren får utnyttja supporten max 3 ggr under hela tävlingen. Då lämnar supporten konvojen, hjälper föraren & återgår sedan till konvojen.
-Sen bjuder man in alla hojtidningar samt typ motorjournalen till att få medverka = publicitet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:yoparty En tävling med åkgräsklippare!

Ta inlandsvägen då! Där är det fri fart och ont om poliser.

Men om någon rätar en kurva får dom nog rapporteras som "missing in action"

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Om man för någon sekund frångår tanken på ett äkta CannonballBikeRun.

Jag hade en Cannonball liknande idé för flera år sedan som jag inte gjorde så värst mycket med.
Inte ett äkta Cannonball utan mer en rolig grej där man inte bröt mot lagen allt för mycket.

Det var att man som arrangör raggade upp någon moped tillverkare/försäljare som sedan skaffade fram 10-15 st identiska mopeder.
Sedan körde man från Smygehuk till Treriksröset.
-Ett stopp på vägen. Övernattning dvs. stanna för att tanka osv. är ju valfritt.
-Inga förarbyten tillåtna.
-Mopederna lämnades över till teamen 3 dagar innan starten.
-Fri trimmning. Ju hårdare trimm = sämre hållbarhet & fler tankstopp.
-Kameror och gps på varje moped. Gps så att tävlingledningen kan se vart folk är och att ingen fuskar. Kameror så att man kan göra en film om det hela sen.
-1 st supportfordon men dessa får inte följa med förarna när dom åker utan får finna sig i att köra konvoj med alla andra supportfordon. Föraren får utnyttja supporten max 3 ggr under hela tävlingen. Då lämnar supporten konvojen, hjälper föraren & återgår sedan till konvojen.
-Sen bjuder man in alla hojtidningar samt typ motorjournalen till att få medverka = publicitet.

Hmm, god idé, men lite lättare att åka fast på en trimmad moppe än en sportis och polisen lär vara lika glada för att få fatt på en som annars...

Hur fort går en normal moppe av idag med würstingtrim tro :va

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hmm, god idé, men lite lättare att åka fast på en trimmad moppe än en sportis och polisen lär vara lika glada för att få fatt på en som annars...

Hur fort går en normal moppe av idag med würstingtrim tro :va

130+ har man budjet på 50000 så kan man räkna med 150km/h +

Max cylinder cc finns o köpa idagens trim 96cc till vanliga dagens 50cc moppeder.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Finns ju flertal försök på att köra i Sverige (mest bilar dock). Konstigt nog har dom flesta varit bluff av något slag. Arrangörerna har lurat folk på pengar osv.
Skulle behövas något seriöst.

Tycker man borde köra Malmö-->Stockholm-->Helsingfors med stor fest i alla städer.
Ett Bomber Bike Run

Det skulle faktiskt vara en riktigt bra idé, jag skulle ställa upp så fort jag får möjlighet om de inte skulle vara för stora kostnader!

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Eller kanske Köpenhamn-Stockholm-Helsingfors vore bättre då?

Jag förutsätter att du menar landvägen då...

Fest!? :va

Jag menade ett rejs! NON STOP!

haha...jo ja föredrar nog det med...blir en helt annan kostnad med om det ska va massa stopp o fester...MEN...det hade inte varit fel det heller...kort sagt...öppen för förslag....men sen kan man jue undra hur lång tid det tar innan snuten snappar upp racet om det är fester överallt....:gnissla

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0