Capirossi är spritt språngande.....

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ingen hoj numer
Bj.O.rn skrev:
Capirossi var den som imponerade mest idag, inget snack om saken, Rossis insats bleknar faktist i jämförelse..

/B

Måste hålla med.

Hade bara Ducati fått ordning på chassit hade inte Rossi haft en suck mot Cap. Hojen gick ju som en missil på rakorna, tyvär inte alls i kurvorna.
Man kan nästan säga att Capirossi körde ett extra varv så mycket som hojen åkte över banan!! :D :D

Honda o Rossi imponerar, som vanligt. O nu sticker han ifrån i poäng med... attans.

Vad hände förresten med Bayliss? Hur lyckades han köra av?
Missa det, var ute o leta kaffe... :rodnar

Last edited:

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Ni kan alla säga vad ni vill men Rossi är bäst ändå. :fakta

Ni får se att han plockar hem VM 2003 iår med fast med mindre marginaler än i fjol.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tokig skrev:

Det såg ut att gå lite för fort in i en högerkurva, så stack framhjulet.

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
oFFkeFF skrev:
Det såg ut att gå lite för fort in i en högerkurva, så stack framhjulet.

Någon som kan svara på varför man tappar greppet i fram som så pass många gjorde? Får man ingen varning innan det händer? Om jag ska gissa om orsaken så beror det på för mycket nerlägg så att det finns för lite grepp kvar för framdäcket mot banan, kanske i kombination med gaspådrag ut ur kurvan. Hårdare däck fram än bak? :confused:

Jag kollade på de Puniets vurpor under 250-racet och han bara lade sig helt odramatiskt mitt i kurvan. Ser lite onödigt ut när man ser det, men som sagt, jag har själv aldrig upplevt det så man vet ju inte.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Relapse skrev:
Jag kollade på de Puniets vurpor under 250-racet och han bara lade sig helt odramatiskt mitt i kurvan. Ser lite onödigt ut när man ser det, men som sagt, jag har själv aldrig upplevt det så man vet ju inte.

För mycket broms ger mer vikt på framdäcket än vad greppet i framdäcket klarar.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Framdäcket har inte lika stort "fotavtryck" som bakdäcket, så släpper det nånstans så är det oftast fram. För att få det att släppa bak måste man provocera lite med gasen. Den där 180-graders svängen (de Puniets första kraschställe) är antingen ojämn eller hal i kombination med att det lutar ganska mycket utför, så där kraschas det ofta. 2000 (tror jag det var) kraschade en stor del av 250-startfältet just i den svängen.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Relapse skrev:
Någon som kan svara på varför man tappar greppet i fram som så pass många gjorde? Får man ingen varning innan det händer? Om jag ska gissa om orsaken så beror det på för mycket nerlägg så att det finns för lite grepp kvar för framdäcket mot banan, kanske i kombination med gaspådrag ut ur kurvan. Hårdare däck fram än bak? :confused:

Finns många anledningar till varför det släpper fram, antingen håller man i bromsen lite för länge, eller så kan man ha vilket problem med dämpning/fjädring som helst, gaffel+däck studsar lite kanske för mycket.
Sen är det så att man lägger mest vikt på framhjulet för att få det att fästa ordentligt i kurvorna, men det är ju också så att det är lätt hänt att det blir lite för mycket..
Sedan så om man nu ska vurpa, så är en lowsider oftast minst otrevlig att råka ut för.

Sen till mattias, det går utmärkt att få det att släppa bak, utan gasprovokation, men det har inte så mycket att göra med däcksbredden, utan mer hur banan går och hur dämparna är ställda, 2xhighsiders utan gasprovokation plus ett antal till med hjälp av gasen ;)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag syftade på GP-hojar som är korrekt inställda och framförs av kompetent personal, såklart. ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Missförstå mig inte, jag gillar hojen stenhårt, den är elak och brutal, capirossi är en sjujävla förare, och det kommer bli riktigt farligt när de får ordning på hela paketet, vare sig det är traction control eller övriga delar som ska passas ihop.
Sen gillar jag dessutom när förarna på vansinnesmaskiner pressas till att ta till ytterligheter för att hänga med, så det går på tvären och minsta lilla bubbla i asfalten kan få dem att åka av, det är där Bayliss och Capirossi är idag och innan hela maskinen är ihop, så kommer vi se både Capirossi och Bayliss flyga av ett antal ggr till under säsongen. Det jag gillar med duccen är att den verkar så svårkörd så som gamla 500'or var :tummenupp

Såna svårkörda hojar vill vi se fler av! Honda lyckades ju bygga ett riktigt monster säsongerna 87-89 som både Gardner och Doohan var livrädda för! Bygg mer sånt!

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Tokig skrev:

Hade problem med framänden hela helgen.. har faktist haft svårt att få till det hela säsonge fram.. Vill hellst köra 16,5 fram, fast då hade han varit ensam i hela depån..

/B

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Då har jag sett gårdagens race på video. Trevligt men ändå lite av en besvikelse efter "hypen" här bla.
Rossi är ju verkligen imponerande och jag anser att han är den bäste RR föraren genom tiderna. Alla kategorier.

Ducati går ju inte på räls i kurvorna om man säger så, ska bli intressant att se vad de kommer upp med för lösning och hur resultaten blir då. Visst körde Capirossi hårt men skillnaden mot när McCoy var på topp är ju att McCoy sladdade med betydligt mer kontroll och ut ur kurvorna medan Capirex hade störst problem in i kurvorna även om det gick på sladd ut ur desamma.

Naknao höll inte hela vägen i mål men han ser stark ut och har kört bra även i Barcelona. Annars är det ganska mörkt för Yamaha även om Checa var bättre än tidigare, säger iofs inte så mycket. Barros märkbart blek hela helgen.

Tamada var ju en riktig smygare och jag undrar om inte hans Bridgestonedäck var ett plus i racet för han gick ju som tåget på slutet arv racet då däcken är som mest slitna normalt. Ska bli spännande att se hur det går för dem.

Proton verkar ju gå lika bra som Kawasaki, om det nu ska vara en måttstock.

Pajas-Roberts kraschar ut både sig och Hopkins - sur eller otur? Inte direkt vad Suzuki behöver för att ta sig upp i resultatlistorna.

Kommentatorerna låter fortfarande som fnittriga skolflickor så fort Rossi visar sig i bild. Börjar bli lite långrandigt nu.

Som vanligt missar jag kommande race pga jobb. :mad:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Goodstuff skrev:
Ducati går ju inte på räls i kurvorna om man säger så, ska bli intressant att se vad de kommer upp med för lösning och hur resultaten blir då. Visst körde Capirossi hårt men skillnaden mot när McCoy var på topp är ju att McCoy sladdade med betydligt mer kontroll och ut ur kurvorna medan Capirex hade störst problem in i kurvorna även om det gick på sladd ut ur desamma.

McCoy hade fungerande traction control på sin hoj.. Till skillnad mot vad Ducatin för närvarande kan erbjuda...

/B

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
McCoy hade fungerande traction control på sin hoj.. Till skillnad mot vad Ducatin för närvarande kan erbjuda...

/B

Hade McCoy traction control på sin gamla YZR500 spis? Det trodde jag kom först med fyrtaktarna?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Hade McCoy traction control på sin gamla YZR500 spis? Det trodde jag kom först med fyrtaktarna?

Vet inte om mccoy hade det, men det började dyka upp även på 500'orna, annars sitter väl tractioncontrol i höger handled och i fotbromsen ;)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jaaa... Traction Controlen på Ducce verkar ju vara upp till föraren som det ser ut nu.

Klart imponerande Toppfart! 320+! :bow

Capirex körde ju ordentligt bra. Rossi imponerar varje gång, men han verkade ha mer mothugg just i detta race, jämfrt med tidigare.

Jag blev imponerad av att Capirex däck höll ihop mot slutet. I början av racet tänkte man ju att bakdäcket skulle vara slut efter 0 varv. Men mot slutet så körde han ju in på Rossi.

Och som kommentartorerna sa... Rossi släppte ju inte mycket på gasen. Syntes ju inte minst på varvtiderna. Hade racet varit 5 varv till skulle det varit intressant.

Men det var helt rättvisa placeringar!

Tyckte dessutom det var tufft med DUCATI publiken!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
amullo skrev:
Jaaa... Traction Controlen på Ducce verkar ju vara upp till föraren som det ser ut nu.

Klart imponerande Toppfart! 320+! :bow

Capirex körde ju ordentligt bra. Rossi imponerar varje gång, men han verkade ha mer mothugg just i detta race, jämfrt med tidigare.

Jag blev imponerad av att Capirex däck höll ihop mot slutet. I början av racet tänkte man ju att bakdäcket skulle vara slut efter 0 varv. Men mot slutet så körde han ju in på Rossi.

Och som kommentartorerna sa... Rossi släppte ju inte mycket på gasen. Syntes ju inte minst på varvtiderna. Hade racet varit 5 varv till skulle det varit intressant.

Men det var helt rättvisa placeringar!

Tyckte dessutom det var tufft med DUCATI publiken!

SPinnande bakdäck behöver ju inte innebära större slitage på däcken, hur konstigt det än kan låta. Det var ju tex det som McCoy levde på när han var som vassast och vann i tex Sydafrika 2000 då han kom som en raket på slutet - med vilt spinnande bakhjul - och hade betydligt bättre fäste/fart än de andra.

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Goodstuff skrev:
SPinnande bakdäck behöver ju inte innebära större slitage på däcken, hur konstigt det än kan låta. Det var ju tex det som McCoy levde på när han var som vassast och vann i tex Sydafrika 2000 då han kom som en raket på slutet - med vilt spinnande bakhjul - och hade betydligt bättre fäste/fart än de andra.
Det där fattar jag inte hur mycket jag än försöker!!!
Snälla någon, kom med en logisk förklaring :fakta

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
RejserAnders skrev:
Det där fattar jag inte hur mycket jag än försöker!!!
Snälla någon, kom med en logisk förklaring :fakta

Bakdäck spinner alltid mer eller mindre, rakt fram i 300 blås på en hayabusa har jag hört siffror på 10% som spinner bort rakt fram.
Varför det slits mindre däck vetifan, eller snarare varför tempen sjunker, kanske för att hjulet snurrar mer så kyls det, långskott man kanske?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024