Capirossi är spritt språngande.....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RejserAnders skrev:
Det där fattar jag inte hur mycket jag än försöker!!!
Snälla någon, kom med en logisk förklaring :fakta

Jag har en teknisk förklaring, från en Michelingubbe (nej inte han den vita runda utan en tekniker) i någon blaska. Ska se om jag kan hitta den någon gång.
 
Last edited:

SStefan

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille R -00
Jag kan berätta för alla mindre lyckligt lottade, att se Capirossi LIVE komma ur kurvan på tvären med fullt hjullspinn var så att man fick ståpäls (trots 35grader i luften). Ljudet på duccarna liknar inget annat, kanske en skenande elhyvel ( hääääärligt).

/S
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chris Ash skrev:
McCoy hade ingen TC alls.

Enligt "Malle" Melander så använde McCoy det nästan jämt.. å Malle om någon borde veta.. enligt Malle så använde däremot Biaggi det ytterst sällan..

Så jo, traction control användes på tvåtaktstiden åsså..

/B
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
oFFkeFF skrev:
Bakdäck spinner alltid mer eller mindre, rakt fram i 300 blås på en hayabusa har jag hört siffror på 10% som spinner bort rakt fram.
Varför det slits mindre däck vetifan, eller snarare varför tempen sjunker, kanske för att hjulet snurrar mer så kyls det, långskott man kanske?

Lägre friktion, mindre värme, mindre slitage.. paradoxalt nog förklaringen jag hört, faan trot..

/B
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
Enligt "Malle" Melander så använde McCoy det nästan jämt.. å Malle om någon borde veta.. enligt Malle så använde däremot Biaggi det ytterst sällan..

Så jo, traction control användes på tvåtaktstiden åsså..

/B

Då stämmer det säkert, men jag blev lite förvånad. Dock måste väl en traction control som tillåter så mycket hjulspinn vara ganska snällt justerad?

Bj.O.rn skrev:
Lägre friktion, mindre värme, mindre slitage.. paradoxalt nog förklaringen jag hört, faan trot..
/B

Ungefär så var förklaringen som Michelingubvben gav och den är ju ganska ologisk.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Goodstuff skrev:
Då stämmer det säkert, men jag blev lite förvånad. Dock måste väl en traction control som tillåter så mycket hjulspinn vara ganska snällt justerad?

Troligen ställs dom så dom tillåter en bestämd procent spinn, gick dessutom att ställa växel för växel.. troligen kurva för kurva åsså..

(slirkopplingarna dom använder nu justeras tydligen så, kurva för kurva)

/B
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Han brukar ju köra betydligt mer kontrollerat, men en Ducati Desmosedici med 235 kusar på slangen verkar vara en vild best att tämja, sur-hondan hade ju inte en suck på långrakan!. :tummenupp

-Go Capirossi och Bayliss med för den delen!.
 

Bifogat

  • rider_lc.jpg
    rider_lc.jpg
    23.3 KB · Visningar: 79
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top