CARLBARKS i Kumla - bekymmer

Status
Ej öppen för fler svar.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Allvarligt talat. Att du köper en hoj med slitet framdäck kan du ju knappast klandra någon annan än dig själv för.
Hur långt innan du köpte hojen hade dom testat den? Vad är det för "inställningar" du pratar om? I motorn eller? Om det är så illa att motorn håller på att rasa så hörs det oavsett om man är amatör eller inte... (edit) Fast självklart (!) så ska den vara rätt inställd eller åtminstone ha fått påpekat att den inte är det om den har varit inne på test!!

När det gäller bakdäcket, kan det inte vara så att den förra ägaren tappat en balansvikt så att det är obalans i bakdäcket?

(edit) Jag tror inte att du kan göra så mycket annat än att släppa det här och åtgärda felen.

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
för hur man än vrider och vänder på det så är det ju upp till köparen att avgöra om han/hon vill köpa hojen.. du köpte den och att du inte kollade upp allt är dit och bara ditt fel.. :pannkyss

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
newstead skrev:
Allvarligt talat. Att du köper en hoj med slitet framdäck kan du ju knappast klandra någon annan än dig själv för.
Hur långt innan du köpte hojen hade dom testat den? Vad är det för "inställningar" du pratar om? I motorn eller? Om det är så illa att motorn håller på att rasa så hörs det oavsett om man är amatör eller inte... (edit) Fast självklart (!) så ska den vara rätt inställd eller åtminstone ha fått påpekat att den inte är det om den har varit inne på test!!

När det gäller bakdäcket, kan det inte vara så att den förra ägaren tappat en balansvikt så att det är obalans i bakdäcket?

(edit) Jag tror inte att du kan göra så mycket annat än att släppa det här och åtgärda felen.

Visst klandrar jag mig själv... för att jag inte kollade hojen mer noggrant. Jag kollade bara snabbt å såg att det verka ok (slängde en blick å mina däck innan har alltid vart slitna mitt på när det varit dags att byta). Hur de va slitna kolla upp i tråden.

Sen var det just det att jag gjorde antagandet att har den varit inne hos Carlbarks som är auktoriserad BMW återförsäljare så har det kollat detta. Dumt av mig :huvet men vad ska jag testa hojen för om de ändå inte kollar däcken utan bara kryssar i ok inga anmärkningar på däck på testprotokollet?

De testade den och rulla den från verkstaden in i säljarns pickup som han körde ner till Göteborg å sålde hojen till mig.`

Balansvikterna va där... å för tok för många... va tydligen rel. mkt även om det vart på en bil. Det var så att vikterna inte satt rätt i förhållande till däckets vikt... fanns markeringar Carlbarks gjort där däcket e som lättast. Räckte inte att bara flytta dem heller utan måste göras om från början.

Motorljudet vet jag inte... är väldig amatör där... har inte ens tänkt på hur en boxer låter... :rolleyes: Den svara på gasen å hacka inte... mer än så visste inte jag. Tomgång på 2.000 varv tänkte jag inte så mkt heller på. Visste inte att normalt e runt 1100. Inställningen som jag vet säkert är något som kallas spjällhuset. Det var öppet konstant vilket det inte skulle... vid tomgång ska det vara stängt å när man drar av gasen ska det "klicka" till när det stängs. Mekanikern visa vad han menade och visst såg jag det (men hade ingen aning om det innan). Övriga inställingar va nåt man skulle in nånstans å justera + elektroniska inställningar. Mekanikerna sa att hans bedömining var att någon försökt ställa in det manuellt genom just att lyssna på motor, nåt han sa inte var möjligt utan krävde specialinstrument (även för en mekaniker som har jobbat med serva BMW i 20 år).

Som sagt... jag kan inte hojar... men ... borde inte de som kollat över den vetat detta?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bmw

Som andra sagt hamnar det nog på erfarenhetskontot. Ang. Kenneths är det den ENDA seriösa verkstad jag träffat på. Han behöver knappast tigga jobb då man får vara ute i god tid (alt. ta med en tårta) om man skall få tid hos honom...

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Jag tycker det är fel att hänga ut folk/firmor...
"Varning! Carlbarks motor..."

Står du utanför Ica och säger att det är en skitaffär när mjölken du köpte råkade ha ett lite för kort datum?

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
blom skrev:
för hur man än vrider och vänder på det så är det ju upp till köparen att avgöra om han/hon vill köpa hojen.. du köpte den och att du inte kollade upp allt är dit och bara ditt fel.. :pannkyss

Japp :) Helt rätt! Och jag hållar med till 98%. Har vart godtrogen vid affären.

OM jag hade vetat lite mer om hojar... eller haft med mig någon som kunde lite mer hoj så hade detta varit säljarens huvudvärk. Jag hade låtit Kenneth´s testa den om inte Carlbarks gjort det vilket var enklare för både mig och säljaren. Han/hon hade fått åka tillbaka med hojen enkel väg 30 mil utan fått sålt den. Tror nog säljarn hade vart aning purken på Carlbarks då... åkt hela den vägen för att där få reda på att köparn direkt på 2 minuter finner 3 fel som de inte anmärkt på. Men men... nu är det mitt bekymmer.

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
Zx9 01
Smartswede skrev:
Riktigt ALLT var väl inte feljusterat... jag som överdriver lite... men det var väldigt mkt av inställningarna som var
uppenbart felaktiga och det var inte vanliga inställningar som man justerar regelbundet vid service.

Jag litar på Kenneth´s MC Service. Mycket för att bara hört om positiva omdömen och jag har aldrig fått höra något dåligt om dem. Himm överdrev lite där med... har hört någon enstaka som vart missnöjda men de tycker jag själv har haft ett missriktat missnöje... de har krävt sånt som jag inte för mitt liv skulle kräva (typ jobba gratis). Jag har sen aldrig hört om någon de försökt sälja på extra service eller prylar. (så den som har något negativt om Kenneth´s så vill jag gärna höra det. skicka gärna ett PM )

Jag är själv ganska skeptisk till sinnet :) Kanske för skeptisk i detta fallet.

/Anders

Kenetchs Mc service är helt klart den bästa! Alltid sjukt trevliga! Och väldigt duktiga!
Han lurar ingen, för att få mera jobb.. han har så mycket att han inte kan ta emot folk!!

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
ceasar skrev:

Står du utanför Ica och säger att det är en skitaffär när mjölken du köpte råkade ha ett lite för kort datum?

Nej. Och det är väl lite överdrivet... fast det väcker juh lite uppmärksamhet. Lite väl mkt kanske... men har sett många göra så innan så tänkte väl att det e ok.

Å hade jag köpt utgången mjölk så hade jag nog gått in å bett om en ny.

Vilket jag gjort med Carlbarks... prata med mekanikern, han sa att det är möjligt dessa felen fanns (inte att han kollat det och det inte kunde stämma... vilket borde va fallet för han har gjort det enligt det testprotokoll jag har ) Och han gav mig ingen ny mjölk.. eller ens en svätt grädde i kaffet så då blir jag lite besviken. Jag är van vid att om man påpekar fel (hövligt förstås) av denna typ inom andra branscher så får man i 97 fall av 100 rätt.

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
ceasar skrev:

Ja det var ju en bra jämförelse :rolleyes: Hellre att jag kan bli varnad för firma XXX än att jag lämnar in hojen där och blir besviken jag också. Sen ska man givetvis inte gasta för vad som helst, utan hålla sig till rena fakta.

Naturligtvis kan mekanikern eller firman begå missar, sådant får man ju försöka reda ut på bästa sätt. Dock inte alltid att man får gehör får sina åsikter. Har själv hänt mig på en annan firma, jag lämnar inte in min hoj till dem mer iaf!

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Gixxer 1 skrev:
Ja det var ju en bra jämförelse :rolleyes: Hellre att jag kan bli varnad för firma XXX än att jag lämnar in hojen där och blir besviken jag också. Sen ska man givetvis inte gasta för vad som helst, utan hålla sig till rena fakta.

Naturligtvis kan mekanikern eller firman begå missar, sådant får man ju försöka reda ut på bästa sätt. Dock inte alltid att man får gehör får sina åsikter. Har själv hänt mig på en annan firma, jag lämnar inte in min hoj till dem mer iaf!

Dålig jämförelse, men om man (som jag) har jobbat på en firma det snackas mycket skit om här, så har man fått stå ut med en hel del skit från kunder som innan de ens handlat där "vet" att det är en skitaffär.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Smartswede skrev:
De testade den och rulla den från verkstaden in i säljarns pickup som han körde ner till Göteborg å sålde hojen till mig.`

Som sagt... jag kan inte hojar... men ... borde inte de som kollat över den vetat detta?

Jo, det borde dom absolut vetat. Ville bara få lite mer fakta om när dom testat hojen. Schysst säljare som körde ner den till Gbg iaf... eller desperat? :banana

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
ceasar skrev:

Kan bara hålla med. Att leka Sverker Olofsson och svartlista företag är mycket känsligt!!! :fatta! Det Du har för argument är ju faktiskt inget annat än lösryckta påståenden och spekulationer. Det enda vi som läsare på forumet har att utgå från är ju ensidiga anklagelser, vem här vet hur det egentligen ligger till? Den juridiska aspekten är ju glasklar: du har inte ett rätt. Den moraliska aspekten är ju upp till var och en att fundera över. Detta gäller så länge Du inte har fakta på bordet!

Självklart tråkigt att du fått problem med nya hojen, men det ändrar ju inte ovanstående.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
newstead skrev:
Jo, det borde dom absolut vetat. Ville bara få lite mer fakta om när dom testat hojen. Schysst säljare som körde ner den till Gbg iaf... eller desperat? :banana

Visst var han det :tummenupp

Förstår det.. talade juh inte om att den testades å bakdäcket byttes just för att jag skulle köpa den. ( Tyvärr såhär i efterhand borde jag sett till att det var jag som stod på fakturan... men att han betalade.. för då e det enklare juridiskt sett )

Säljarn hade bekanta här nere så han passa på att besöka dem :) Och inte desperat... men han längtade efter att få beställa en K1200S ... så han kunde få den innan sommarn.

Ville förstås först sälja nuvarande så han inte blev stående med 2 hojar. Vågar nog själv inte provköra en K1200S... då kommer nog min R1100S verka futtig... å det hade juh vart synd... 3 hojar blir mkt att hålla reda på *S*

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Är jag blind eller? Skulle quota denna text som någon "quotat" från dig men hittade den inte...

"Jag litar på Kenneth´s MC Service. Mycket för att bara hört om positiva omdömen och jag har aldrig fått höra något dåligt om dem. Himm överdrev lite där med... har hört någon enstaka som vart missnöjda men de tycker jag själv har haft ett missriktat missnöje.."

Det du skriver om Kennets's MC ovan är ungefär samma som jag och många av mina mc-kompisaar tycker om Carlbarks. En sak som jag lärt mig är att man ska inte tycka för mycket innan man sitter på allas versioner, hur Carlbarks ser på saken vet jag inte så att tycka för mycket i detta specifika fall är ingen idé...

Hoppas att det löser sig på bästa sätt :tummenupp

Majoren

Torpedmatros
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
VFR800A 2005
blom skrev:
jag vet vilken /vems hoj du har köpt och jag känner även personalen på carlbarks och jag har mycket svårt att se att dom gjort dom sakerna på den hojen då 90%av killarna där kör race själva. jag tror att gunnars-mc eller vad dom hette överdriver en del och fiskar kunder som någon sa tidigare, så stora fel tror jag inte en mekaniker gör så att den är på g att rasa när du ska köra hem den.

Om det är en verkstad som aldrig behöver ragga jobb så är det Kenneths. Varför? Jo nöjda kunder!
Jag servar min hoj där, min far servar sin hoj där, de flesta av mina vänner som kör servar där. Kenneth har extremt bra rykte här i GBG, ja jag skulle till och med våga säga att dom är den verkstan i GBG som har bäst rykte :tummenupp

Tillskillnad från de flesta andra så är dom inte återförsäljare utan just verkstad, detta borde innebära att dom är måna om att göra ett bra jobb för annars kommer kunden inte tillbaka. Jag har servat min hoj där och har absolut ingenting att anmärka på. Tvärtom skall de ha en stor eloge för sin ypperliga service! De brister han anmärkte på visste jag redan om. De försökte inte mörka någonting eller kränga på mig något onödigt.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
NoLimit skrev:
Kan bara hålla med. Att leka Sverker Olofsson och svartlista företag är mycket känsligt!!! :fatta! Det Du har för argument är ju faktiskt inget annat än lösryckta påståenden och spekulationer. Det enda vi som läsare på forumet har att utgå från är ju ensidiga anklagelser, vem här vet hur det egentligen ligger till? Den juridiska aspekten är ju glasklar: du har inte ett rätt. Den moraliska aspekten är ju upp till var och en att fundera över. Detta gäller så länge Du inte har fakta på bordet!

Visst baseras det bara på på MIN erfarenhet... inget annat. Framgår juh att jag bor i Göteborg å aldrig haft någon annan erfarenhet av Carlbarks Motor.
(Har försökt ändra rubriken men går tyvärr inte... ska nog fråga Swedie om han kan ändra till det som nu blivit underrubriken)

Vad gäller juridiken så är det ganska klart. Missen jag gjort är att det inte står mitt namn på Carlbarks faktura (fast det är åt mig de gjort test å däckbyte m.m.) så det kan gå att hävda att jag är kunden om hojen var i princip såld... och det kan nog säljaren intyga. Han hade inte bytt däck och testat den om inte jag krävde det (blev prutningen istället för fsg.priset). Jag hade muntligt avtalat med honom att är den i det skick han beskrivit, Carlbarks inte hittar nåt och inte jag vid en snabbkoll i Göteborg så köper jag den. (vilken säljare åker 60 mil för att visa en hoj för en spekulant om han inte redan i princip förbundit sig att köpa den)

Hade det stått mitt namn så hade jag varit betydligt mer rakt på sak gentemot Carlbarks redan vid mail och telefon. De har slarvat med däcksbytet och testet så om jag inte fått ersättning på nåt sätt hade jag kunnat enkelt ställa krav enligt konsumentköplagen (å hade inte tvekat anmäla dem dit så att någon oberoende hade testat om jag har rätt till ersättning / åtgärdning av felen)

Skojja med Sverker...va det värsta jag kunde komma på... men visst.. skulle han vilja ta upp det så *S* Nu lär detta va ett alldeles för pettitessartat fall för det... å inte solklart. Däremot hade jag kört av vägen och de kunde visa (edit: Annan MC-verstad t.ex. Kenneth´s) att de (edit: Carlbarks) inte skött sitt test eller det berott på bakdäcket så... Asch .. ska inte spekulera en massa.

Fakta å fakta.. närmare än att Kenneth gjort en bedömning kommer jag inte. Om jag inte åker till en flygande besiktning av polisen å ber snällt eller kanske gör en frivillig kontrollbesiktning på bilprovningen. Fast de lär inte va lika kunniga (edit: men lär kunna se å höra felen).

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
blom skrev:

Alltså du tar priset! Fattar du inte vad det handlar om eller :confused: Carlbarks har gjort en besiktning på en hoj som de går igod för. Fast ingenting utav felen som finns på hojen har de påpekat om! Köparen i detta fallet har ju fått ett protokoll signerat Carlbarks där det är kryssat ok, tom fram däcket skall ju vara anmärkt på om allt står rätt till. Någon har ju fått betala för denna "besiktningen" (såvida ingen är bundis med någon). Detta tycker jag luktar illa lång väg. Obs! Jag har inte snackat skit om Carlbarks men jag gillar inte firmor som gör denna typen utav tjänster och sedan inte står för dom. Och åter igen. Köparen HAR kollat hojen ordentligt om han har ett papper som det som beskrivs. Inte fan skall alla som kör hoj behöva vara experter på allt som har med hojar att göra! Antar att det är därför som Carlbarks har denna tjänsten i sitt utbud :fakta

Hur man än vrider och vänder på det så hade Kennets ALDRIG skrivit under ett sådant papper utan att vara helt säkra :fakta

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Om man inte kan nåt om hojjar eller vill sig kunna...är det då kanske inte en idé att köpa en splitter ny maskin från en firma och du åtminstonde får konsumentköplagen i ryggsäcken. Dessutom undrar jag om det inte finns nån sån hoj på närmare håll? Eller fler alternativa hojjar? Men som någon vettig själ en gång sa: Biter du i citronen, ja då kan det smaka surt! Jag har inget emot Carlbarks men å andra sidan har jag inte lämnat in nån BMW där heller! :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
bebbe skrev:
*snip*Hur man än vrider och vänder på det så hade Kennets ALDRIG skrivit under ett sådant papper utan att vara helt säkra :fakta
Massor man skulle vilja kommentera här men inte orkar så du blir tyvärr offret bebbe eftersom du var "sist in" ;)

Hur kan du VETA att Kenneths ALDRIG gjort nåt liknande :va
Blom & Erik hävdar ju i princip samma sak om CalleB...

Alla verkstäder gör fel ibland, den här gången var det verkstaden i Kumla. Nästa gång är det kanske Kennets eller AVA eller Biscaya eller Bike eller säkert nån i ståkkhålm.
I det här fallet tycker jag det verkar vara lite pinsamt för Cbark att missa kass framdäck och tomgång på 2000rpm. Visserligen har de bara varit auktoriserade BMW-verkstad ett litet litet tag men de borde ju fatta att man inte ska ha tomgång på 2000rpm. Tråkigt för SuperSwede att bli "blåst-light" och CalleB borde ge honom nån slags "tröst" tycker jag...

Sluta nu med den här min-pappa-gör-aldrig-fel-men-din-är-dålig-diskussionen tycker jag...
:pannkyss :pannkyss :pannkyss :tomten

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...