Castrol POWER1 RS 4T Racing

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Näpp. Nån biltemaolja ska man inte hälla i dessa monstermaskiner! Inte heller ska man tjöra med vanlig 95 oktan, utan kort och gott. Det dyraste är det bästa!

I med den dyraste oljan, oavsett märke, alternativt ett märke du sett rossi och de andra stora killarna göra reklam för. Och glöm nu inte för bövelen att tanka V-power också!

:näsblod

Har hört att folksam har en hutlöst dyr försäkring. Någon som är intresserad?

Varför inte vanlig 95 oktan?

Motorer som funkar på 95 vinner väl inget på högre oktan?

Vad är fördelen med V-Power?

MVH / HR
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Ungefär såhär ---> Klick ME!
Jotack, vad ordet betyder begriper jag nog, men vari låg det ironiska??

Varför skulle det vara någon fördel att köra på högre än 95 om motorn är anpassad för det? Om nu inte tändningen anpassas till oktantalet som saab började med, då kan man förstås vinna fördelar. Någon som har Dyno-data på eventuell skillnad?

Det är ju tom så att 95 oktan har högre energiinnehåll än 98. Kan man inte utnyttja högre komp så är ju frågan vad det kan vara för fördel?

Dessutom, vad är fördelen med V-Power? Bensin består av ett antal organiska beståndsdelar, och man kan ju gissa på att någon lämplig beståndsdel har större andel? Dyno-data? Någon som kan hänvisa till något test?

Ang. P1 RS kontra P1 Racing har jag nu P1 Racing och skall köpa P1 RS från Tyskland (tack Nomad för tipset). Frågan är om det är samma, eller iallafall fullt blandbara? Har skickat frågan till Castrol, hoppas jag får svar, dom brukar vara hjälpsamma.

MVH/HR
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jotack, vad ordet betyder begriper jag nog, men vari låg det ironiska??

Varför skulle det vara någon fördel att köra på högre än 95 om motorn är anpassad för det? Om nu inte tändningen anpassas till oktantalet som saab började med, då kan man förstås vinna fördelar. Någon som har Dyno-data på eventuell skillnad?

MVH/HR

Läs Juhas inlägg igen, långsamt så klarnar det nog...
Ironin var "Biltema olja är skit". "95 oktan är kass" "bara dyrast är bäst"

Det finns nästan lika många v-power trådar som trådar om hur überdyr olja med coool logga är det enda som gör att din hoj fungerar. Självfallet är det inte så.

Kanske var du lite trött...

/FS
 

Finnström

Finnström
Gick med
3 Aug 2006
Ort
i skogen
Hoj
CBR 1000RR
Jotack, vad ordet betyder begriper jag nog, men vari låg det ironiska??

Varför skulle det vara någon fördel att köra på högre än 95 om motorn är anpassad för det? Om nu inte tändningen anpassas till oktantalet som saab började med, då kan man förstås vinna fördelar. Någon som har Dyno-data på eventuell skillnad?

Det är ju tom så att 95 oktan har högre energiinnehåll än 98. Kan man inte utnyttja högre komp så är ju frågan vad det kan vara för fördel?

Dessutom, vad är fördelen med V-Power? Bensin består av ett antal organiska beståndsdelar, och man kan ju gissa på att någon lämplig beståndsdel har större andel? Dyno-data? Någon som kan hänvisa till något test?

Ang. P1 RS kontra P1 Racing har jag nu P1 Racing och skall köpa P1 RS från Tyskland (tack Nomad för tipset). Frågan är om det är samma, eller iallafall fullt blandbara? Har skickat frågan till Castrol, hoppas jag får svar, dom brukar vara hjälpsamma.

MVH/HR

Nu var det inte motorcyklar dom provade men jag såg ett bil program där dom genomförde tester genom att tanka 95,98 och 99 oktanig bensin. Sen ställde dom bilarna i bänken och mätte upp resultaten.
Den vanliga lilla slöa bilen med ca 70hk blev det näst intill ingen skillnad alls på beroende på vilken bensin den var tankad med.
Så provade dom (som han sa) en trimmad Subaru Impreza med ca 230hk. Nu kommer jag inte ihåg några siffror. Men på den bilen var det helt klart en betydande skillnad i resultatet beroende på vilket oktan tal den var tankad med
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Varför är det olika oktan i bensinen?

Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.

100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.

95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.

Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.

källa: http://faktabanken.nu/oktan.htm

Slutsats:
Står det 95 oktan i instruktions boken. kör på det, någon effekt ökning kommer du ändå inte få. (Standard motorer)
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Nu var det inte motorcyklar dom provade men jag såg ett bil program där dom genomförde tester genom att tanka 95,98 och 99 oktanig bensin. Sen ställde dom bilarna i bänken och mätte upp resultaten.
Den vanliga lilla slöa bilen med ca 70hk blev det näst intill ingen skillnad alls på beroende på vilken bensin den var tankad med.
Så provade dom (som han sa) en trimmad Subaru Impreza med ca 230hk. Nu kommer jag inte ihåg några siffror. Men på den bilen var det helt klart en betydande skillnad i resultatet beroende på vilket oktan tal den var tankad med

Det är inget konstigt i det. Subarun är turboladdad och motorstyrningen har knacksensor vilket möjligör att turbotrycket kan ökas med högre oktantal vilket gör att motorn pumpar mer luft. Inget trolleri alls. Om de anpassat motorstyrningen för E85 hade de kunnat plockat ut ytterliggare hk då E85 håller 104oktan.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Om man har mappad hojen på 98 och kör på v-power hur blir de? blir de fel för mappen? eftersom med v-power drar hojen mindre soppa? bara en tanke? nån?

sorry lite offtopic
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man har mappad hojen på 98 och kör på v-power hur blir de? blir de fel för mappen? eftersom med v-power drar hojen mindre soppa? bara en tanke? nån?

sorry lite offtopic

Eftersom hojmotorstyr är tveksamt adaptiva händer ingenting med inställningar. Således eldar du får kråkorna. Men om nu all reklam stämmer så sotar v-power ur din gamle motor med alla sina fina additiver. Tveksamt, alltså..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
eftersom med v-power drar hojen mindre soppa?

[/QUOTE]

säger vem ?
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Slutsats:
Står det 95 oktan i instruktions boken. kör på det, någon effekt ökning kommer du ändå inte få. (Standard motorer)

Tack för att du höjde upp nivån i tråden!

Känner du till egenskaperna på V-Power? Annan sammansättning så att energiinnehållet är större med samma oktantal?

MVH/HR
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top