CATALUNYAS Grand Prix. Gran Premi Aperol de Catalunya

MC Doktorn

Guest
Jag tror att det är du som ska rätta till stringtrosan istället, den verkar skava och påverka ditt omdöme ;)

Terols linje är den ALLA kör varv efter varv, de går ut på curbsen för att behålla så hög hastighet som möjligt, dvs utnyttja banan till max. När han ska gå in i igen är Zarco där och kör ett onormalt spår och trycker dessutom till Terol när han vill tillbaka (fortfarande i det normala spåret).

Att han skulle få något annat än tidsbestraffning är ju bara nonsens. Ett par tusen euro i böter eller en varning skulle en seger vara värd för i princip alla förare i alla klasser.

Stringtrosor verkar du vara bekant med märker jag, berätta mer det känns relevant.:D

Ja det är fruktansvärt att den skackars Terol missade sitt idealspår och någon obetydlig Fransman tog segern. Detta skulle förstås inte passeras utan att den enväldiga juryn insåg att vi ger han 20 sekunder extra.

Sånt här borde dom bestraffa

http://www.youtube.com/watch?v=XvKUfS49Ulo

Men dom bestraffar detta :va

http://www.youtube.com/watch?v=yoyZ-cJTbmU

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Kan hålla med dig om varför de inte bestraffade Simoncelli.
Men nu är det några år sen och det kan man inte göra något åt nu, men nu verkar det som att de ska ta tag i div saker som händer på banan.
Som jag skrev tidigare i tråden så lär det bli fler bestraffningar överlag för att stävja ojust körning.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Stringtrosor verkar du vara bekant med märker jag, berätta mer det känns relevant.:D

Ja det är fruktansvärt att den skackars Terol missade sitt idealspår och någon obetydlig Fransman tog segern. Detta skulle förstås inte passeras utan att den enväldiga juryn insåg att vi ger han 20 sekunder extra.

Sånt här borde dom bestraffa

http://www.youtube.com/watch?v=XvKUfS49Ulo

Men dom bestraffar detta :va

http://www.youtube.com/watch?v=yoyZ-cJTbmU

Du vägrar ta in en skillnad mellan dessa två.

Den första är vårdslös körning, där Sic ska vara medveten om RISKEN för hans manöver kan ställa till det för någon som ev ligger bakom honom. Ska bestraffas och gjordes tydligen så.

I den andra är den orsakande fullt medveten om att ett visst agerande kommer att orsaka att någon tvingas av banan, utan att ha någon egen nytta av manövern förutom just avtvingandet.

Skillnaden kallas uppsåt och används flitigt i de flesta civiliserade rättssystem vid utdömande av straff (även väl applicerbart på Stonerboxande).

Ser man till Sic-Pedrosa, så höll Sic racingline, och Ped fick sona för sitt eget misslyckade/otillräckliga försök till blockpass som inte motståndaren vek sig för, i kombination med den egna okontrollerade inbromsningen.

Tre olika scenario som ska bedömas/ev straffas olika.

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Kolla vid 0.42. Tycker du att Biaggi är tuff och stark här också? ICKE! Han är en mes!!!

Han håller ut höger ben, och när brukar man göra det? När man försöker komma bort från någon, och det ser inte ut att vara med mening. Skulle man döma Rossi för varje ojuste omkörning skulle han haft 3 VM-titlar färre.(Ja, jag överdriver men bara för att ni ska fatta poängen).

OnT:
Man ser ju tydligt att Terol tar ett defensivt spår in i sista böj... Zarco får bättre fart ut och han tog segern vare sig den var juste eller ojuste.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur sjutton kan man förtjäna något om man är ojuste? :va?

Zarco kan enbart skylla sig själv - han väljer medvetet att luta sig utåt när han märker at Terol är där. Han vet också att om han kör på curbsen hela vägen till det att de tar slut måste Terol ta till gräset. Öfr att förtjäna segern så borde han ha kört det normala spåret som är att du lämnar curbsen innan de tar slut och kör mot mållinjen.

Last edited:

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Hur sjutton kan man förtjäna något om man är ojuste? :va?

Zarco kan enbart skylla sig själv - han väljer medvetet att luta sig utåt när han märker at Terol är där. Han vet också att om han kör på curbsen hela vägen till det att de tar slut måste Terol ta till gräset. Öfr att förtjäna segern så borde han ha kört det normala spåret som är att du lämnar curbsen innan de tar slut och kör mot mållinjen.

Han var först. Självklart har han bara sig själv att skylla, men han borde inte behöva skylla sig. Han vet att Terol måste släppa för att inte åka ut på gräset om han kör hela curben, ja.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Last edited:

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Absolut! Ehec-böngroddar i 10 år!!!

Titta en gång till. Jag (och många till i världen) ser att Biaggi sätter ut vänster armbåge och pressar Rossi av banan.

Ja, men han sätter samtidigt ut höger ben, precis som för att hålla tillbaka cykeln. Kommer man alldeles för nära staketet när man cyklar gör man likadant som Biaggi gör där. Kroppen reagerar med att jämna ut tyngdpunkten, av ren reflex.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
En omöjlig uppgift då moral är en synonym för etik ;)

Inte riktigt, Etik är läran om moral, dvs rätt eller fel. Etik är det teoretiska i läran om moral, medans moral är de handlingar som man utför i praktiken... om du fattar. Så jag tycker inte det var en helt dum fråga.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
OnT:
Man ser ju tydligt att Terol tar ett defensivt spår in i sista böj... Zarco får bättre fart ut och han förtjänar segern vare sig den är juste eller ojuste.
Är det bara jag som inte överhuvudtaget fattar hur Skurken tänker? :confused: :va:brinnerup

Ska man vinna trots att man är ojuste = fuskar?
Kalla mig gärna trög men..... va?

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Är det bara jag som inte överhuvudtaget fattar hur Skurken tänker? :confused: :va:brinnerup

Ska man vinna trots att man är ojuste = fuskar?
Kalla mig gärna trög men..... va?

sorry, ska ändra blev lite dubbelmoral

Bättre?..

Eller jag kanske ska säga som gamle NyTeknik, "en seger förtjänar man inte, den tar man.":arsele

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Du vägrar ta in en skillnad mellan dessa två.

Den första är vårdslös körning, där Sic ska vara medveten om RISKEN för hans manöver kan ställa till det för någon som ev ligger bakom honom. Ska bestraffas och gjordes tydligen så.

I den andra är den orsakande fullt medveten om att ett visst agerande kommer att orsaka att någon tvingas av banan, utan att ha någon egen nytta av manövern förutom just avtvingandet.

Skillnaden kallas uppsåt och används flitigt i de flesta civiliserade rättssystem vid utdömande av straff (även väl applicerbart på Stonerboxande).

Ser man till Sic-Pedrosa, så höll Sic racingline, och Ped fick sona för sitt eget misslyckade/otillräckliga försök till blockpass som inte motståndaren vek sig för, i kombination med den egna okontrollerade inbromsningen.

Tre olika scenario som ska bedömas/ev straffas olika.

Vilket svammel :D

Du blandar ord och innebörder efter egna antagna spekulationer, det känns ju väldigt trovärdigt :rolleyes:

Så du menar tex att Sic incidenterna inte var medvetna och farliga handlingar från honom som ledde till våldsamma kracher och saboterade karriärer för dom drabbade.
:lol

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Vilket svammel :D

Du blandar ord och innebörder efter egna antagna spekulationer, det känns ju väldigt trovärdigt :rolleyes:

Så du menar tex att Sic incidenterna inte var medvetna och farliga handlingar från honom som ledde till våldsamma kracher och saboterade karriärer för dom drabbade.
:lol

Hur kan du tycka att Sic är farlig och ogilla honom så hårt, men samtidigt stödja Zarco?

MC Doktorn

Guest
Hur kan du tycka att Sic är farlig och ogilla honom så hårt, men samtidigt stödja Zarco?

Den obefogade glorifieringen av honom av bla moral och etik experten stringström mfl.

Tyvärr har han förutom visa sig vara en skicklig djärv förare även visat sig ha psykopatiska drag.

Hans handling mot Ped var riktigt fult och helt obefogad och dålig förståelse av konsekvensen av ett felaktigt handlande.
Tyvärr fick det en ödesdiger konsekvens för Ped karriär.

Ros, Sto, Lor, Ped, Dov visar varandra en respekt på banan och sporten handlar inte om tårar och blod, vill jag se det kan man titta på djur i bur "UFC".

Zar-Ter incidenten var tuff och en "sista kurva" uppgörelse där spanjoren bjöd in honom tillbaks i rejset genom ett misstag. Sic incidenterna var helt obefogade, varför..:va

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Den obefogade glorifieringen av honom av bla moral och etik experten stringström mfl.

Tyvärr har han förutom visa sig vara en skicklig djärv förare även visat sig ha psykopatiska drag.

Hans handling mot Ped var riktigt fult och helt obefogad och dålig förståelse av konsekvensen av ett felaktigt handlande.
Tyvärr fick det en ödesdiger konsekvens för Ped karriär.

Ros, Sto, Lor, Ped, Dov visar varandra en respekt på banan och sporten handlar inte om tårar och blod, vill jag se det kan man titta på djur i bur "UFC".

Zar-Ter incidenten var tuff och en "sista kurva" uppgörelse där spanjoren bjöd in honom tillbaks i rejset genom ett misstag. Sic incidenterna var helt obefogade, varför..:va

Psykopatiska drag?... Det har säkert blivit särskilt utforskat på hemliga labratorier i Schweiz. Eller så var det nån som skrev det på SH...

Nu ska vi inte ta det, jag ville bara veta varför. Men hade det varit Sic som gjort samma manöver som Zarco hade vi fått läsa annorlunda inlägg från din sida med andra ord.

Godnatt.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...