CATALUNYAS Grand Prix. Gran Premi Aperol de Catalunya

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
BTW: Underbart F1-klipp. Hade de kört så nuförtiden kanske man hade orkat se mer än ett par varv.

http://www.youtube.com/watch?v=eZr_c0lYyFc

Kolla här, Monza 1971. Se vid 0.46, 0.58, bilar i bredd överallt! och vid 1.40, efter 2 timmars racing, är de fem man mer eller mindre i bredd ner mot sista kurvan!!! Det var 5 omkörningar på sista varvet!!!
:)

nej bara straff för farliga grejer som folk gör med flit det är min åsikt:)

Så Zarcos straff var ok alltså, han girade ju vanster med flit...

Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
http://www.youtube.com/watch?v=eZr_c0lYyFc

Kolla här, Monza 1971. Se vid 0.46, 0.58, bilar i bredd överallt! och vid 1.40, efter 2 timmars racing, är de fem man mer eller mindre i bredd ner mot sista kurvan!!! Det var 5 omkörningar på sista varvet!!!
:)

Så Zarcos straff var ok alltså, han girade ju vanster med flit...

det vet vi ju inte han kan ju ha vinglat av ren stress eller något:D
svara nu på varför inte Rossi fått några avstängningar eller straff för sina idiot grejer och sluta med dina mossiga bil:Dfilmer

varför dom kör snällare förr i F1 var för att dödsrisken vid krasher var löjligt hög. Det samma gäller Real RR, inga tajta snodda spår där inte:)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Då borde Rossi blivit avstängd då han genade i gruset på laguna seca.... och sedan en tidig inbromsning som tvingade Stoner ut i gruset...... nej bara straff för farliga grejer som folk gör med flit det är min åsikt.
Jag tycker folk här har lite problem när dom tänker om man skall straffa automatiskt när någon får en fördel, men tidigare så har det varit mycket knuffande kåpa mot kåpa och då var allt ok
t.ex. lorezo rossi m.m. :va
Tycker mer det verkar som att du har svårt att analysera de olika situationerna.

Straff för att ha kört ut i gruset?
Straff för en påstådd för tidig inbromsning?

varför dom kör snällare förr i F1 var för att dödsrisken vid krasher var löjligt hög. Det samma gäller Real RR, inga tajta snodda spår där inte:)
Snällare? Kollade du det första klippet? De körde stenhårt, men med respekt för varandra!

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Eeh, va?

Efter omkörningen prejar han medvetet ut sin motståndare utanför banan. Han behövde inte själv utrymmet, utan ville bara ha motståndaren av banan. Psykopatbeteende – total likgiltighet för andras hälsa och säkerhet.

Psykopatbeteende?

Detta är en sport där det handlar om att först passera mållinjen.

Betydligt hårdare och fulare drabbningar med kontakt har setts utan påföljd.

Vore man konsekvent borde det minst tilldelas ett par 20s tillägg i varje race på olika förare.

Terol vart omkörd i sista kurvan hade bara en chans att ta tillbaks sin position genom att köra om på yttern på Curbsen när Zarco redan var före honom.

Hade Terol gjort samma sak på Zarco hade det antagligen bara ansetts som Fransmannen gjorde ett omöjligt omkörnings försök.

En praktskandal!!

Turkens felbedömning kan väl inte annat än ses som en raceincident, trots att det vart en Spanjor som drabbades :D

Rossis kapning av Stoner byggde också på en felbedömning, men han är ju flerfaldig mästare och inte Turk så ..........

Gonatt!

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Aspergers?

Bara för dig:
When asked by the reporter what the doctors had said, he replied "they told me I had the wrong name. I wasn't called Valentino Rossi."

Kanske.

Jag hajade inte vad som var kul, så jag trodde att något försvunnit i översättningen.

Efter att ha letat rätt på ursprungsartikeln så hajar jag. Det var alltså efter att ha träffat de läkare som kunde gett honom tillåtelse att starta i loppet, som han gav den kommentaren.

Klockren.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Tycker mer det verkar som att du har svårt att analysera de olika situationerna.

Straff för att ha kört ut i gruset?
Straff för en påstådd för tidig inbromsning?

Snällare? Kollade du det första klippet? De körde stenhårt, men med respekt för varandra!

gena i gruset i en kurva för att köra om,( klockrenare strafftillfälle får man leta efter).... får du till att jag har svårt att analysera.....ett tips är att inte använda för svåra ord eller slå upp dom först:D
på påstående om bilklippet har du helt rätt:)

sen kan jag ju gott erkänna att jag kör som en kärring och skulle inte villja knuffas som vissa GP förare:D

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Då borde Rossi blivit avstängd då han genade i gruset på laguna seca.... och sedan en tidig inbromsning som tvingade Stoner ut i gruset...... nej bara straff för farliga grejer som folk gör med flit det är min åsikt.
Jag tycker folk här har lite problem när dom tänker om man skall straffa automatiskt när någon får en fördel, men tidigare så har det varit mycket knuffande kåpa mot kåpa och då var allt ok
t.ex. lorezo rossi m.m. :va

http://www.youtube.com/watch?v=sfPM77TsGaA

Antar att det är detta race du menar... och jag kan inte se hur Rossis "genande" på något sätt kan jämföras med Zarcos beteende. Ingenstans försöker Rossi avsiktligt "förstöra" för Stoner eller putta honom av banan.

Tvärtom visar han Stoner stor respekt när han på ett ställe låter sig bli omkörd på yttern!!! Här borde han ju (enligt vissas resonemang här) göra en vinglande manöver åt höger för att på ett "starkt" och "tufft" sätt hålla ledningen.

Tycker jag!:)

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Pedrosa och Terol= Spanjorer. Det är dom två incidenterna man förknippar med Race Direction för säsongen 2011, eller hur? Därav valfri spanjor.

Jag har inte läst nånstanns, jag kollar på racet och hatar när folk som förtjänar segern förlorar sin första p.g.a nåt j-la race direction skitbeslut. Tror du jag går in och läser på hemsidor och sen bestämmer vad jag ska tycka eller?

Han satte sig i situationen eftersom han tog ett defensivt spår och förlorade fart och kom långt ut på curbsen. Zarco linade upp och hade bättre fart ut, Terol visste det och kunde ha släppt av en millisekund om han inte ville ut i gräset.

Du verkar inte ha fattat vad det handlar om. Den som är snabbast, tuffast, bäst och starkast vinner.

Leta upp grottan igen och kryp in och lägg dig igen, j*vla stenåldersbeteende.
Glöm inte att ta med dig knölpåken.:tungan

Varför ska han slå av, han är med i dragracet till linjen.
Om han nu är snabbare varför ska han då trycka av honom.

Visst snabbast, tuffast etc men inom rimliga gränser.
Tror att det är en trend vi ser att domarna sätter hårdare gränser för att undvika skador.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Efter att ha letat rätt på ursprungsartikeln så hajar jag...
Okej, ber om ursäkt om jag var otydlig :tummenupp

Tvärtom visar han Stoner stor respekt när han på ett ställe låter sig bli omkörd på yttern!!! Här borde han ju (enligt vissas resonemang här) göra en vinglande manöver åt höger för att på ett "starkt" och "tufft" sätt hålla ledningen.
Och Stoner visar respekt för Rossi när han kör om på yttern. Det är precis det jag menar med att en del verkar ha lite svårt med att analysera och väga olika situationer mot varandra. Ingen knystade om bestraffningar på Laguna eller efter Japan förra året där Rossi och Grin-Jörgen fajtades precis på gränsen.
Terol vart omkörd i sista kurvan hade bara en chans att ta tillbaks sin position genom att köra om på yttern på Curbsen när Zarco redan var före honom.
Såg du verkligen vad som hände? Det verkar inte så...

Zarco är inte förbi förrän han har puttat av Terol och de ser ut att ha exakt samma fart när det händer:
[YOUTUBE-ID]5UAmtq2RnSc[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Tråkigt race, den stora behållningen var att se Casey Stoner köra motorcykel. Han kör hondan lika brutalt som han körde duccen.

Bild från racet, detta är fanimej stört:
T2P1615-L.jpg

125 och Moto2 var bra.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Dom får göra vad som helst för att straffa honom, men inte ändra i resultatlistan, det är det som stör mig mest. Och iochmed det så tycker jag att han förtjänar segern, eftersom han var först. Jag fattar varför ni tycker som ni gör men jag håller inte med om han borde få den typen av bestraffning.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför ska inte ett straff kunna vara att man fråntas sin placering? Det är ju det mest kännbara straffet.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Varför ska inte ett straff kunna vara att man fråntas sin placering? Det är ju det mest kännbara straffet.

Han var först och så ska det stå i resultatet. Om dom vill straffa honom kan dom varna honom och om han får en till varning utesluts han ur nästa race, och då blir teamchefer oroliga och säger åt honom att han måste lugna sig.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Han var först och så ska det stå i resultatet. Om dom vill straffa honom kan dom varna honom och om han får en till varning utesluts han ur nästa race, och då blir teamchefer oroliga och säger åt honom att han måste lugna sig.
Fast i reglerna är tidstillägg det första straff som står om man kör ojuste, om jag inte missminner mig, vilket ju alla som kör är medvetna om.
Dessutom var han ju först delvis för att han körde ojuste, i detta fall tvingade Terol att köra ut på gräset, dvs han fuskade sig till segern.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

Han var först för att han trängde Terol av banan helt enkelt.
Sen kan vi sia om vem som kommit först över linjen.
Dock gjorde hans tryckare att Terol fick slå av och därmed definitivt såg till att Terol missade segern.

Alltså summa summarum han "fuskade" sig till segern.
Vill man trycka folk av banan finns som sagt Folkrace.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
På Jerez när Rossi puttade av Gibernau i sista kurvan var det väl ingen som ansåg att man hade ett stenåldersbeteende om man tyckte att Rossi förtjänade segern?

Jag förstår er allihop(utom Michelle? :va) men ajg tycker fortfarande att straffet var fel.

Här borde han ju (enligt vissas resonemang här) göra en vinglande manöver åt höger för att på ett "starkt" och "tufft" sätt hålla ledningen.

Tycker jag!:)

Tycker verkligen inte han borde göra så, även om jag gick ut lite hårt med mitt argumenterande.:glömdet Däremot anser jag att han borde få behålla segern eftersom han var först.

Håller med McDoktorn här till hundra procent.

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
På Jerez när Rossi puttade av Gibernau i sista kurvan var det väl ingen som ansåg att man hade ett stenåldersbeteende om man tyckte att Rossi förtjänade segern?

Jag förstår er allihop(utom Michelle? :va) men ajg tycker fortfarande att straffet var fel.

Tycker verkligen inte han borde göra så, även om jag gick ut lite hårt med mitt argumenterande.:glömdet Däremot anser jag att han borde få behålla segern eftersom han var först.

Håller med McDoktorn här till hundra procent.

Vad är svårt att förstå?
Han trängde folk av banan svårare än så är det inte!
Ojust körning är regelvidrigt och han fick ett straff som sig bör.
Att inte ge nåt straff ger signaler att det är ok att tränga folk av banan bara för att kunna vinna.
Så en i OS som dopat sig ska få en varning istället för att bli av med ett eventuellt guld.
Jag tycker det är bra att de börjar ta till hårdhandskarna mot folkracefolket i Road racing.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Vad är svårt att förstå?
Han trängde folk av banan svårare än så är det inte!
Ojust körning är regelvidrigt och han fick ett straff som sig bör.
Att inte ge nåt straff ger signaler att det är ok att tränga folk av banan bara för att kunna vinna.
Så en i OS som dopat sig ska få en varning istället för att bli av med ett eventuellt guld.
Jag tycker det är bra att de börjar ta till hårdhandskarna mot folkracefolket i Road racing.

Jag har ändrat min åsikt en aning och anser att han kanske borde fått ett straff, men inte något som påverkar resultatet. Hade det varit Terol som trängde Zarco av banan så hade det låtit annorlunda från race direction kan jag sätta en hundring på.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Med tanke på hur han kastade sig in i mittenspåret in i sista kurvan så ja han satte sig i den situationen själv, sen hade han kunnat slå av på gasen om han inte ville köra lite på gräset. Synd att det blev som det blev då Zarco var väl värd segern. Sen kan man ju undra varför domarna inte gjorde något mot Folger som tryckte av folk hej vilt?!?!?

/A
Ja bedömningen känns ju inte helt konsekvent när Folger istället belönas med en pallplats till skänks efter sitt vinglande där Faubel fick styra av.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras