CATALUNYAS Grand Prix. Gran Premi Aperol de Catalunya

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Varför ska han slå av på gasen, han är också med i dragracet till mållinjen.

Med tanke på att Terol gör som han gör och väljer det spår han väljer så är han inte med i dragracet mot mållinjen. Hade han istället haft kalla fötter och hållt sitt vanliga spår hade Zarco inte haft en chans och ett mycket rättvisare sätt för Terol att vinna på. Zarco vann på att han stressade Terol och lyckades. Tycker det är dåligt att domarna i detta fallet går in och ändrar resultatet, speciellt då det fanns andra förare att bestraffa som gjorde värre saker och kom undan..

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Tristaste racet up to date och det enda roliga var att se casey sladda in å ut ur varenda böj och tog en välförtjänt seger och att spies körde jävligt bra som höll dovi bakom sig trots materialskillnaden effektmässigt. Även fast hondas övertag inte syntes lika mkt på en sån här snabb bana så såg man hur casey försvann från lorenzo på väg ut ur böjarna.

Tror inte yamaha fått nya motorer tills detta race då jag läst att det skulle dröja tills brno? Men andra uppdateringar kanske lite mer effekt och spies framgaffel verkade ju positivt, kul att se spies där han hör hemma, på pallen.
Tror vi kommer få se mer av spies nu, silverstone gillar han och tog sin första pall där förra året.
Crutchlow blir nog farlig på silverstone också!

Rossi skulle ev få en ny kolfiber ram till assen tror jag det var, en ram med mer flex som skulle göra att det skulle ge bättre feedback från hojen hur den reagerar och bättre grepp in i böjarna vilket rossi haft problem med.

Växellådor (seamless låda som honda har där nästa växel redan ligger i) jobbar väl både yamaha och ducati med men det verkar dom inte hinna till denna säsong?

Pedrosa kommer inte köra silverstone så förmodligen får ayoama sätta sig på repsol cykeln den helgen.

Mera skvaller någon?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Med tanke på att Terol gör som han gör och väljer det spår han väljer så är han inte med i dragracet mot mållinjen. Hade han istället haft kalla fötter och hållt sitt vanliga spår hade Zarco inte haft en chans och ett mycket rättvisare sätt för Terol att vinna på. Zarco vann på att han stressade Terol och lyckades. Tycker det är dåligt att domarna i detta fallet går in och ändrar resultatet, speciellt då det fanns andra förare att bestraffa som gjorde värre saker och kom undan..

Då frågar jag igen: Helt okej att trycka folk av banan bara för att de tar ett annorlunda spår.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Med tanke på att Terol gör som han gör och väljer det spår han väljer så är han inte med i dragracet mot mållinjen

De såg ut att ha ungefär lika hög fart båda två. Det hade antagligen skiljt en eller två meter över mållinjen. Istället trycker Zarco avsiktligt ut Terol, håller du inte med?

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Beror på situation. Terol klantade sig och Zarco utnyttjade det. Är det nåt Zarco ska bestraffas för?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Men det är ju just det det inte var. Tar det igen. Terol klantade sig och Zarco utnyttjade det. Detta har vi sett så många gånger genom tiderna så varför det bestraffas nu är ju bara pinsamt.

Då menar du alltså att det är okej att trycka folk av banan för att de tar ett annat spår.
Om han nu hade farten som du säger varför skulle han då trycka honom av banan.
Jag tycker är helt rätt inte bara denna även Simoncellis förra racet.
Sen är det helt klart fler som skulle straffas helt klart.

Vill man bufflas och trycka folk av banan finns det Folkrace.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Handlar inte ett dugg om var du kommer från.

Han har sin linje och sen ett litet tryck åt vänster.
Helt rätt att ta segern från honom.
Fast MCM`s poll eller var du nu läser kanske tycker annorlunda.

Vadå satte sig i situationen, du tycker kanske att han också bromsade på sig?

Pedrosa och Terol= Spanjorer. Det är dom två incidenterna man förknippar med Race Direction för säsongen 2011, eller hur? Därav valfri spanjor.

Jag har inte läst nånstanns, jag kollar på racet och hatar när folk som förtjänar segern förlorar sin första p.g.a nåt j-la race direction skitbeslut. Tror du jag går in och läser på hemsidor och sen bestämmer vad jag ska tycka eller?

Han satte sig i situationen eftersom han tog ett defensivt spår och förlorade fart och kom långt ut på curbsen. Zarco linade upp och hade bättre fart ut, Terol visste det och kunde ha släppt av en millisekund om han inte ville ut i gräset.

Du verkar inte ha fattat vad det handlar om. Den som är snabbast, tuffast, bäst och starkast vinner.

Jag tycker vi slopar hela konceptet och gör en massiv MotoPole där dom snabbaste i världen får köra ett flygande var och sen se resultaten. Då slipper vi allt grottande i resultatlistorna.:mad:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
poängen är att det inte är hockey... man snor spåret av konkurenten, det är en del av sporten.

Här tycker jag du har fel, riktigt fel!!! Man snor inte spår av konkurrenter! Jag anser att man ska hålla sin racinglinje, inget vinglande omkring för att hålla folk bakom sig, inga djävla defensiva körningar för att hålla folk bakom sig! Titta här:
http://www.youtube.com/watch?v=6sDtn8QnpFg
Vid 0.04 har Villeneuve alla möjligheter att vingla/köra defensivt för att hålla Arnoux bakom sig, detsamma (fast tvärtom) vid 0.26, 0.48 och framför allt vid 1.16; här skulle förarna kunna stängt/vinglat för att hålla komkurrenten bakom sig, MEN GÖR DET INTE!

Och så ska det vara!

Ni som tycker att det var ett felakting domslut i 125, menar ni på fullaste allvar, att om ni försöker köra om mig med en ytterrökare i inbromsningen ner mot chikanen på Falken ( vi tänker att det är ut på sista varvet och jag kör lite defensivt och lämnar en meters lucka till vänster), då är det helt ok om jag svarar med ett litet styrande ut åt vänster så att ni tvingas köra av banan???

Han satte sig i situationen eftersom han tog ett defensivt spår och förlorade fart och kom långt ut på curbsen. Zarco linade upp och hade bättre fart ut, Terol visste det och kunde ha släppt av en millisekund om han inte ville ut i gräset.

Menar du på fullaste allvar, att den som kör lite fortare än en annan förare i en kurva och gör en omkörning, i nästa ögonblick har någon sorts rättighet att pressa ut den omkörde i gruset, bara för att vara säker på att han inte slår tillbaka?

Dessutom, om Zarco hade bättre fart ut, varför tryckte han då av Terol?

Du verkar inte ha fattat vad det handlar om. Den som är snabbast, tuffast, bäst och starkast vinner.

I min värld är inte Zarco varken stark eller tuff, han är en mes. Det är mesigt att stänga och trycka av. Kolla på mitt klipp ovan, Arnoux och Villeneuve är inga mesar och stänger, de kör om det.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jeremy McWilliams uttrycker det såhär: "Zarco deserved a penalty, his mistake was that he made that push on Terol look too obvious. If he hadn't moved over no penalty" och han är väl inte direkt känd för att backa av. Det är inte särskilt tufft, bäst eller starkast att medvetet putta ut nån i gruset, det är som en hakning i hockey, ett bevis på att man egentligen inte riktigt hänger med.

EDIT:

Snyggt däckmärke på Smiths hoj efter Takahashis luftfärd.

http://twitpic.com/57tmax

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du är en klok man Mozz :tummenupp

Jag är jäkligt tacksam för att slippa tävla mot dem som tycker det är okej att trycka någon av banan. Hoppas de stannar i TV-soffan...

BTW: Underbart F1-klipp. Hade de kört så nuförtiden kanske man hade orkat se mer än ett par varv.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag sätter 100 spänn på att de som här på SH tycker Simoncellis och Zarcos manövrar de senaste racen är de första som skulle vara oxtokiga om de blev utsatta för samma sak själva. :)

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
jag skrev "(125a avtryckningen var rätt ful)...." och rätt onödig då han skulle varit först över mållinjen men det straff han fick är jag tveksamt till:)

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
http://www.youtube.com/watch?v=zdP9AF5MrWA&feature=related

Kolla vid 0.42. Tycker du att Biaggi är tuff och stark här också? ICKE! Han är en mes!!!

Då borde Rossi blivit avstängd då han genade i gruset på laguna seca.... och sedan en tidig inbromsning som tvingade Stoner ut i gruset...... nej bara straff för farliga grejer som folk gör med flit det är min åsikt.
Jag tycker folk här har lite problem när dom tänker om man skall straffa automatiskt när någon får en fördel, men tidigare så har det varit mycket knuffande kåpa mot kåpa och då var allt ok
t.ex. lorezo rossi m.m. :va

Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping