CB 600 Hornet 2007-

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Full tank, väska och hoodietröja över stället så kom jag upp i 230 km/h på mätaren på väg till skolan (Borås).

Vad har ni fått upp den i?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
230 här också, full tank men utan väska o hoodie!

Oki, inget fel på min med andra ord. Blev lite besviken då den är långt ifrån att varva ut, har helt enkelt inte tillräckligt med kraft efter 200 +.... går riktigt långsamt.

Skitkass aerodynamik på nakenhojar antar jag.

lantto79

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
07 honda hornet,FZ1 07
Oki, inget fel på min med andra ord. Blev lite besviken då den är långt ifrån att varva ut, har helt enkelt inte tillräckligt med kraft efter 200 +.... går riktigt långsamt.

Skitkass aerodynamik på nakenhojar antar jag.

full tank 240 (på mätaren) är inga problem å då är den på rödmarkeringsgränsen. Har nerdrevat en kugg iofs.:tummenupp

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Har bytt styre till ett as nice Rizoma nu:D

Var ute och tog en liten provrunda. Men upptäckte ett härligt vobbel/vibreringar i styret. Så styrvikter är ett måste? Sitter dom vanligtvis i "styrändarna"?

Last edited:

Söderberg

Nu med porrpung...
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
2009 Yamaha FZ1
Nån som har koll på hur man lättast får av all plast bak?
Har fått av det mesta men den största delen som bla håller bromsljuset får jag fan inte lös:huvet
Ska tydligen finnas 2 clips på insidan vid bromsljuset som håller ihop allt men jag hittar dom fan inte.
Nån som vet vart dom sitter eller kanske med lite tur vet var man kan få se en bild på det?

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Läste i en jämförelsetråd mellan Hornet900 och 600 att det är bättre bottendrag i 900:an. Min plan är att (när jag kvitterat ut körkortet om två veckor) att köpa en pendelhoj (10 minuter motorväg och lika mycket stadstrafik). Är ev. avsaknad av bottendrag ett problem i stadstrafik? Hur är Hornet600 för övrigt i stan, går det smidigt att trixa sig fram?
Jag var först inne på att köpa en er6n men efter att grävt djupare känns 600:an mer robust. (Notera dock att jag inte provkört någon av dem, så allt är teoretisk kunskap).

Synpunkter mottages tacksamt!

edit: hittade en jämförelsetråd mellan h600 och er6n
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205537&highlight=hornet
edit2: hittade en till där hornet jämförs (fz6n):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204059&highlight=hornet

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Ni som bänkat o mappat om er hornet med pc3, var det värt det? Någon skillnad?

Snackade med en snubbe.

Drygt 8 kg minskning med helsystem och runt 10 + hk. Det är en redig kännbar skillnad.

Ska du mappa en hoj som förövrigt är original så är det bortkastade pengar.

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
--
Snackade med en snubbe.

Drygt 8 kg minskning med helsystem och runt 10 + hk. Det är en redig kännbar skillnad.

Ska du mappa en hoj som förövrigt är original så är det bortkastade pengar.

Jag tänkte byta ut blåset mot ett mivv gp slipon, är det lönt o mappa om den eller är det bortkastade pengar?

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Läste i en jämförelsetråd mellan Hornet900 och 600 att det är bättre bottendrag i 900:an. Min plan är att (när jag kvitterat ut körkortet om två veckor) att köpa en pendelhoj (10 minuter motorväg och lika mycket stadstrafik). Är ev. avsaknad av bottendrag ett problem i stadstrafik? Hur är Hornet600 för övrigt i stan, går det smidigt att trixa sig fram?
Jag var först inne på att köpa en er6n men efter att grävt djupare känns 600:an mer robust. (Notera dock att jag inte provkört någon av dem, så allt är teoretisk kunskap).

Synpunkter mottages tacksamt!

edit: hittade en jämförelsetråd mellan h600 och er6n
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205537&highlight=hornet
edit2: hittade en till där hornet jämförs (fz6n):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204059&highlight=hornet

Sådärja, nu har jag körkortet och har provkört hornet 600. En riktigt trevlig hoj. Mycket roligare än Suzuki GSX750 från början av 2000-talet. Med Horneten kommer man snabbt upp i laglig maxfart. Man kan ligga och segdrag med sexan vid 30 (varför man nu skulle göra det?).

De flesta lyfter fram att man snabbt tröttnar på 600-kubikarna pga avsaknad av vridmoment. Finns det någon här som haft sin hornet 600 mer än två säsonger? Vad byter man till efter hornet 600? Hornet 900, Bandit 1250?

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Vad finns det för möjligheter att få mer lastutrymme på Horneten (eller är det helgerån :)? Finns det packboxar (topp/sido-) som passar. På Hondas hemsida verkar det bara skyltas med lastnät inga väskor.

edit:
Såg att första sidan i den här tråden diskuterar packväskor och liknande.

Last edited:

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Jag fick med en omonterad vindkåpa när jag köpte min Hornet. Det känns som om jag saknar någon detalj för att få fast den. Är det någon som kan ta en detaljbild eller beskriva hur man sätter fast den. Utöver vindkåpan har jag ett antal skruvar med "gummi" på och två svart "Järn". Jag vet inte om jag ska använda gummiskruvarna eller järnen, men de följde med MC. Har jag otur tillhör de "ensistcutten".

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur har ni som bytt styre gjort med styrvikterna???? Desperat snart:D

Jag la på andra styrvikter, vanliga med expandergummi. Om jag inte minns helt fel så var styrvikterna på originalstyret lite annorlunda.

Styrvikter kan du köpa överallt, kolla bara så att expandergummit inte är för stor eller för litet... ej expanderad ska du precis kunna trycka in den. Då är det rätt storlek.

Själv köpte jag ett styre med liten innerdiameter. Jag fick fila ner mina expandergummin. Nu sitter det som berget.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är ev. avsaknad av bottendrag ett problem i stadstrafik? Hur är Hornet600 för övrigt i stan, går det smidigt att trixa sig fram?

Kör ju iofs en 06:a...

men Hornet 600 är GRYM i stadstrafik..
jag pendlar dagligen i Stockholmstrafiken, och du kan stillastående vrida runt den lite hursomhelst.

har inte saknat bottendrag alls inne i stan.. det är inga problem alls att komma upp i "alldeles för fort för resten av trafiken" med en 600.

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Jag la på andra styrvikter, vanliga med expandergummi. Om jag inte minns helt fel så var styrvikterna på originalstyret lite annorlunda.

Styrvikter kan du köpa överallt, kolla bara så att expandergummit inte är för stor eller för litet... ej expanderad ska du precis kunna trycka in den. Då är det rätt storlek.

Själv köpte jag ett styre med liten innerdiameter. Jag fick fila ner mina expandergummin. Nu sitter det som berget.

Jomen har sådana från Rizoma. Men orginal så sitter det en ganska lång styrvikt som sitter i styret. Ungefär lika lång som handtagen är....

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Hur har ni som bytt styre gjort med styrvikterna???? Desperat snart:D

Känner igen problemet, så här gjorde jag: Köpte vanliga styrvikter på MC-varuhuset som passade in i mitt alustyre. Åkte till Siverts skruv på lindhagensplan och köpte typ 125 mm långa svarta insexskruvar och typ 100 stycken lagom stora brickor för att passa i styret. Sedan var det bara att mecka ihop. Fick limma fast en bricka på vardera ytteränden av gummi-expandern för annars snurrade allt, expandern fick inget bra fäste. Blev inte lika tunga som original men gör jobbet OK, lite darr kvar i ena backspegeln runt 7000 varv.

Lycka till!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...