CB 600 Hornet

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Va iväg å köpte mig en ny hoj förra helgen... Är grymt nöjd...
Laddar upp några bilder på den. Jag tar gärna emot tips på vad man kan göra för att få den lite mer aggressiv till en billig peng... Ska köpa nytt avgassystem när plånboken tillåter, tyckte den lät lite mesigt...

Köp ett originalsystem från en hornet 600 -02 eller äldre, dom har ingen katalysator vilket du har (sitter framför bakstötdämparen) sedan köper du en slippon till en -02 eller äldre (dom har rörskarvarna olika). Den lilla opperationen borde ge dig en rejäl effektökning eftersom -03 och nyare har mera häst för att kompensera effekttappet i katalysatorn.
Min vart jäkligt mycket piggare av att göra så, men då tog jag även ett effektgrenrör från en -02:a


HA HA HA HA....känner inte direkt att jag är sugen på att göra om det. Vajrarna tycker jag inte att dom är ett problem nu...men att borra det där lilla f****nnade hålet var ett h******e.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Köp ett originalsystem från en hornet 600 -02 eller äldre, dom har ingen katalysator vilket du har (sitter framför bakstötdämparen) sedan köper du en slippon till en -02 eller äldre (dom har rörskarvarna olika). Den lilla opperationen borde ge dig en rejäl effektökning eftersom -03 och nyare har mera häst för att kompensera effekttappet i katalysatorn.
Min vart jäkligt mycket piggare av att göra så, men då tog jag även ett effektgrenrör från en -02:a



HA HA HA HA....känner inte direkt att jag är sugen på att göra om det. Vajrarna tycker jag inte att dom är ett problem nu...men att borra det där lilla f****nnade hålet var ett h******e.

Kanske får räcka med ett slipon tills jag hittar nån vänlig själ som orkar hjälpa :pannkyss
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Kan meddela att på -03 och nyare så är det inte jättekul att montera crosstyre. Man måste dra om alla vajrar på andra sätt än original (annars blir dom för korta).

Beror på bredden på styret, jag behövde inte dra om mina vajrar. Flyttade dock en vajer så att den skulle skava mindre mot "lykthållaren", men behövde inte dra om den, lossade bara på lykthållaren.


Dessutom måste man borra ett litet hål i styret för en styrpigg som sitter vid gashandtaget för att det inte bara ska snurra runt när du vill gasa, det är inte helt lätt att få till det hålet bra och missar man lite så innebär det att reglagen inte hamnar som dom ska.

Ja, behövs väl även ett hål för att fixera reglage för choke + blinkers.


Mitt styre tog säkert allt som allt 4 timmar att montera.

Låter rimligt, 3 timmar för att få bort skiten och 1 timma för att sätta dit nytt styre + handtag ;)

Själv har jag bytt styre 4ggr nu, har tyvätt lyckats bryta styrpiggen för chokereglaget som glider lite. :gnissla
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Fan vad ni tar tid på er att byta styre :tungan

Jag bytte mitt på strax över en timma...
Skruva bort orginal, borra hålen (jämnför mot orginal styret så blir det bra) och sen skruva på allt...

Jag monterade ett renthal styre, inga vajrar behövdes dra om... lite tight blir det men inte för tight...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Fan vad ni tar tid på er att byta styre :tungan

Jag bytte mitt på strax över en timma...
Skruva bort orginal, borra hålen (jämnför mot orginal styret så blir det bra) och sen skruva på allt...

Jag monterade ett renthal styre, inga vajrar behövdes dra om... lite tight blir det men inte för tight...

vad skiljer ett renthal mot superbikestyren? PÅ mcvaruhuset behöver man endast borra hål och inte dra om vajrar. LIES?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
vad skiljer ett renthal mot superbikestyren? PÅ mcvaruhuset behöver man endast borra hål och inte dra om vajrar. LIES?

Ingen aning vad skillnaden är :va

Jag blev rekomenderad av Bike i trollhättan att köpa renthal styret och eftersom det bara kostade 600kr så köpte jag det :)
 

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Skövde
Hoj
Mattsvart litertwin
Fan vad ni tar tid på er att byta styre :tungan

Jag bytte mitt på strax över en timma...
Skruva bort orginal, borra hålen (jämnför mot orginal styret så blir det bra) och sen skruva på allt...

Jag monterade ett renthal styre, inga vajrar behövdes dra om... lite tight blir det men inte för tight...

Fasen, var det hål för chokereglaget också... det missa jag när jag bytte till renthal-styre igår... nu lär jag ha mosat den där styrpinnen!!
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Beror på bredden på styret, jag behövde inte dra om mina vajrar. Flyttade dock en vajer så att den skulle skava mindre mot "lykthållaren", men behövde inte dra om den, lossade bara på lykthållaren.



Ja, behövs väl även ett hål för att fixera reglage för choke + blinkers.



Låter rimligt, 3 timmar för att få bort skiten och 1 timma för att sätta dit nytt styre + handtag ;)

Själv har jag bytt styre 4ggr nu, har tyvätt lyckats bryta styrpiggen för chokereglaget som glider lite. :gnissla

Det tog bara ett par minuter att få bort det gammla styret. Jag lyckades få bort styrpiggen vid choken och satte dit eltejp som gjorde att den inte gled runt när man håller på med dom reglagen.
Jo jag har ett ganska brett styre (som man kan se i garaget) men jag tyckte inte att det var någon idé att byta om jag inte satte dit ett ganska brett. Gillar dom breda styrena efter att ha kört mycket cross....känns som jag har mycket bättre ballans och koll då.
Själv fick jag dra om koppling, flytta bromsslangar och flytta gasvajern.

Fasen, var det hål för chokereglaget också... det missa jag när jag bytte till renthal-styre igår... nu lär jag ha mosat den där styrpinnen!!

Jag tror inte att -02:eek:rna har styrpinne på choke sidan. Kan inte minnas att det var det på polarens när vi bytte på hans förra. Jag tror dom har tejp precis som jag satte dit på min.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Är det vid den svarta ringen som "TAILGUARD" monteras? Krävs det att man sågar sönder och har sig? :va
 

Bifogat

  • DSC0032711.jpg
    DSC0032711.jpg
    88.9 KB · Visningar: 130

Dahornet

Inte lätt se ut liten gammal häst
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Mot Motala
Hoj
goped, hornet 900
Är det vid den svarta ringen som "TAILGUARD" monteras? Krävs det att man sågar sönder och har sig? :va


Gjorde ett litet ingrepp på min 900 men antar att de är ganska lika baktill..
Jag använde mig av regskylltshållare och monterade upp den med en bockad plåt på 30 graders vinkel så den vart riktigt bra...
ska ner och ta kort imorn så kan du få se hur det vart..

ps. styre klarar du och även bakdelen..
jag är själv nybörjare på allt vad gäller mc.. men ger man sig bara fan på det så funkar det... renthal styret med fågelpinnen gillar jag skarpt som jag satte på min hoj med. fixade det d'r med hål för reglage med.. trixa lite så funkar det..

återkommer med bilder
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Grattis!:tummenupp
Skönt och höra att det finns fler... Har också bokat än, borde komma om ca en vecka... Men nej, jag har inte heller provkört. Vilken färg blev det? Köpte du "Ready to Go"-kitet? Tyckte det va så snyggt så jag kunde inte låta bli...:yoparty

Nice, det blev en svart för mig. Inget kit för mig än dock. Ska noh hämta den till helgen:yoparty
Va har du beställt för färg?

/knullf
 

Dahornet

Inte lätt se ut liten gammal häst
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Mot Motala
Hoj
goped, hornet 900
Här kommer en bild på hur jag gjort med bakdelen... använde de 2 fästena som kom fram när man tog bort ankläppen och satte en plåt med 30 graders vinkel bara...
 

Bifogat

  • digitalkamera 029.JPG
    digitalkamera 029.JPG
    92 KB · Visningar: 271

chaabo

www.motomont.se
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 990 SMT 2011
Nice, det blev en svart för mig. Inget kit för mig än dock. Ska noh hämta den till helgen:yoparty
Va har du beställt för färg?

/knullf

Det blev en svart för mig med... Fast jag köpte kittet också.... Ska nog hämta min på tisdag tror jag....hoppas... Vi får höras av och dela lite erfarenheter sen....:yoparty
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Här kommer en bild på hur jag gjort med bakdelen... använde de 2 fästena som kom fram när man tog bort ankläppen och satte en plåt med 30 graders vinkel bara...

Hade varit kul med FÖRE-EFTER bild! Vad kostade nummerhållaren? Köper man tailguard måste man naturligtvis ha en ny separat hållare?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Bild på skönheten :)
 

Bifogat

  • DSC00003smaller.JPG
    DSC00003smaller.JPG
    90.6 KB · Visningar: 326

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Hade varit kul med FÖRE-EFTER bild! Vad kostade nummerhållaren? Köper man tailguard måste man naturligtvis ha en ny separat hållare?

Kan rekomendera dig att köpa en färdig tailguard. Jag tjackade min på www.s-racing.se och e grymt nöjd med min, dessutom fick jag ett vitt diodbaklyse då också. Du kan dock inte använda samma som sitter på Hornet 600 som är äldre än 2003 års modell, dessa har en helt annan bakdel än vad du har. Den tailguarden som jag köpte kräver inte att man kapar sönder någonting alls och var busenkel att montera, dessutom har den en hållare för regplåten. Det man dock måste fixa på den tailguarden jag har är fästen för blinkers samt hitta en lampa för reg-belysningen.
 

skalman77

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 600 Hornet
Nytt styre och fungeringar på att göra egentillverkad tailguard

Monterade nytt styre (Renthal Crosstyre) på min hornet för någon vecka sedan. Är en helt annan hoj att köra. Så som i tidigare inlägg kan jag bara rekomendera detta till alla.

Sedan har jag funderingar på att tillverka egen tailguard i glasfiber. Tänkte höra om någon annan gjort det tidigare. Har en -02 och tycker baklyser är så grymt fult på den (eftersom det sticker ut). Vill sätta dit lyse som följer övriga bakdelen. Om man då tillverkar i glasfiber kan man ju göra formen hur man vill. Tycker dessutom de tailguards som finns att köpa är onödigt dyra. Har kalkylerat med ca 5-600:- inkl bakljus om jag tillverkar själv i glasfiber och köper materialet på Biltema.

Är intresserad om någon gjort liknande projekt, och ser då gärna att lite bilder kommer upp med resultatet.

/Skalman
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top