CB 600 Hornet

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06

Alltid roligare att köra en snygg hoj ;) Styret gör väldigt mycket för hanteringen.

Kostnad? Tja, med rena höftningar från minnet:

Slip-On: 4300
Styre: 600
Handtag: 300
Speglar: 600
Miniblinkers (4st): 1500
Skyllthållare: 300
Styret gjorde jäkligt mycket för utseendet också. Jag är lite nyfiken på hur den känns att köra med det styret jämfört med original. Originalstyret känns ju ganska naturligt, men vinklingen på det här styret ser helt annat ut. Blir det bekvämare?

Fler frågor: Vad är det för något styre? Vad har du köpt det? Behöver man göra några modifieringar, eller passar det rakt på?

Många frågor... :tungan
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Paser, jäkligt snyggt med de kolfiberhandtagen. Köpte du broms och kopplingstag på Bikeshop.se eller? Det är nämligen så att jag kollade med dom om de hade till Hornet 600 men det visste dom inte. Han sa att det antagligen var samma som CBR600 -92 eller nåt... Tänkte om du visste om det stämde eller om du hittat grejerna någon annanstans? :va

köpte mina på bike i trollhättan.
De fick leta i sina kataloger ett bra tag, men tillslut visade det sig att de hade en leverantör i england som hade dessa...

Vad jag vet så är de inte samma som på cbr:en...

Hör av dig till bike annars, det tog ca 3veckor för mina att komma, tror jag betalade strax under 400kr för dem...
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Styret gjorde jäkligt mycket för utseendet också. Jag är lite nyfiken på hur den känns att köra med det styret jämfört med original. Originalstyret känns ju ganska naturligt, men vinklingen på det här styret ser helt annat ut. Blir det bekvämare?

Fler frågor: Vad är det för något styre? Vad har du köpt det? Behöver man göra några modifieringar, eller passar det rakt på?

Många frågor... :tungan

Det är ganska vanligt att man väljer ett cross-styre till sin Hornet, blir både snyggare och bättre känsla, men smaken är som baken.

De flesta brukar välja ett Renthal styre, själv valde jag ett motsvarande: LSL (Titan färgat)

För ett cross-styre med en bredd på ~80cm behöver du inte göra några modifieringar, med andra styren behöver du eventuellt byta kopplingsvajer mm.

Dock så behöver du nya handtag + styrändar, när du ändå är igång så tycker jag att du skall byta speglarna till något snyggare.
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
Kapade originalet med Dremel + mattkniv.



Jupp, borrade ett nytt hål. Låshuset sitter med en klämma på insidan, bara att borra nytt hål med ett litet jack för att fixera låshuset. Enklare än vad det låter.



Äh, inte mindre jobbigare än att betala hutlösa överpriser på plastbitar, bättre att såga själv ;) Det enda som en besiktningsman kan klaga på är att det är vitt glas på blinkersen, men det är väl tillåtet numera? (Gula LED).



Kan damma av kameran till helgen igen.

Ok det låter ju riktigt bra. Kanske att man t om skulle kunna fixa det själv, trots att man inte direkt är någon expert på det praktiska :)
Håller på att ordna med en ny framlampa så det är väl lika bra att dra igång ett till projekt när man ändå håller på..fast jag tror jag väntar tills jag ser dina bilder.. återkommer med egna bilder senare:yoparty
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
köpte mina på bike i trollhättan.
De fick leta i sina kataloger ett bra tag, men tillslut visade det sig att de hade en leverantör i england som hade dessa...

Vad jag vet så är de inte samma som på cbr:en...

Hör av dig till bike annars, det tog ca 3veckor för mina att komma, tror jag betalade strax under 400kr för dem...

Härligt :tummenupp jag tackar så mycket, skall genast höra av mig till Bike. Tänkte kolla om det fanns blåeloxerat :)
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Dock så behöver du nya handtag + styrändar, när du ändå är igång så tycker jag att du skall byta speglarna till något snyggare.

Behöver man? Iom att de är 22 mm båda två så borde det väl funka att flytta över direkt om man borrar hål för piggarna? Iofs så är alla anledningar att byta backspeglarna välkomna. :gnissla
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
OK, nu ska jag ställa frågan man inte får ställa...

packväskor till hornet? :rodnar

Finns det några sådana som inte ser helt jeffliga ut egentligen? De behöver inte ta så mycket mer än något fikabröd eller några liter mjölk. Packbox går fetbort och ryggsäcken är jag trött på att gardera mig med. Sidoväska? Har dock inte hittat någon som passar in.
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Behöver man? Iom att de är 22 mm båda två så borde det väl funka att flytta över direkt om man borrar hål för piggarna? Iofs så är alla anledningar att byta backspeglarna välkomna. :gnissla

Tja, om du hittar ett crosstyre med invändig M8 bult så kan du flytta över vikterna, för jag vet inget sätt att få ut "insatsen" ur originalstyret utan våld :crash
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Nya backspeglar :yoparty

Och nya blinkers bak :)
 

Bifogat

  • DSC00603.JPG
    DSC00603.JPG
    32.9 KB · Visningar: 109
  • DSC00605.JPG
    DSC00605.JPG
    48.9 KB · Visningar: 129
Last edited:

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Mälarhöjden? Då syns vi nog i sommar när jag fått tillbaka min från verkstan.. =)

Någon som vet var man kan få tag på denna kåpa? Pris?
hornet_k%c3%a5pa.jpg
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
OK, nu ska jag ställa frågan man inte får ställa...

packväskor till hornet? :rodnar

Finns det några sådana som inte ser helt jeffliga ut egentligen? De behöver inte ta så mycket mer än något fikabröd eller några liter mjölk. Packbox går fetbort och ryggsäcken är jag trött på att gardera mig med. Sidoväska? Har dock inte hittat någon som passar in.

Tankväska? Tycker jag funkar bra. Har en som går att "fälla upp" och tar då en hel del.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tja, om du hittar ett crosstyre med invändig M8 bult så kan du flytta över vikterna, för jag vet inget sätt att få ut "insatsen" ur originalstyret utan våld :crash

Efter helgens övingar kan jag meddela att det vet inte jag heller. :mad:

Handtagen gick dock att flytta efter lite övertalning. :)
 

chaabo

www.motomont.se
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 990 SMT 2011
OK, nu ska jag ställa frågan man inte får ställa...

packväskor till hornet? :rodnar

Finns det några sådana som inte ser helt jeffliga ut egentligen? De behöver inte ta så mycket mer än något fikabröd eller några liter mjölk. Packbox går fetbort och ryggsäcken är jag trött på att gardera mig med. Sidoväska? Har dock inte hittat någon som passar in.


Håller med dig, är också trött på ryggsäcken. Väntar på min Hornet 07 nu, och till den har jag beställt mjuka sidoväskor som inte såg alls tokiga ut. Tycker jag i alla fall. Kommer dock inte ihåg vad de hette men det kan jag kolla upp, och höra av mig sen. Ska se om jag kan ordna fram en bild med.... Har sett i vissa kataloger att de även har "toppbox" fast i modell mer som en tankväska. Rätt snygga faktiskt. Tips är att gå till närmsta mc-butik och plocka med så mycket kataloger som du orkar bära... Touringbutiken.se kan vara ett hett tips också.... Lycka till i jakten, hör av mig om jag hittar nåt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top