CB 600 Hornet

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Tjena!
Nybliven Hornet-ägare och forum-medlem som jag är så skulle jag vilja veta om ni har några rekommendationer angående slip-on? Det finns ju en jä**a massa olika att välja mellan! Hittills har jag bestämt mig för att det ska vara carbon, längre har jag inte kommit. Det man skulle vilja veta är ju hur dom olika märkena låter. Det borde finnas en sida med ljud-samples på dom olika, det skulle vara schysst! Har ni några tips så är det välkommet! Hornet 600 -00 gäller detta.

/Erik
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Jag har just den drevningen på min 900 , men koppla upp den på 6:an?? nja, :va
Såå stor skildnad är det ju inte på 16-43 och 15-45 men gasa upp den på 2:an är inga problem med den drevningen , få upp den på 3:an går ocskå rätt så bra men det kräver lite mera jobb.
När hastighetsmätaren visa 245 km/h så når jag varvstoppet på 6:an med denna drevning, verklig fart vet jag inte,, men inte 245 i alla fall, kanske 220.

Nä men koppla på trean är inget större bekymmer el? Kunde du behålla samma kedja?? väntar fortarande på bakdrevet men det finns lite att spela på...

Polarn har 16/60 på sin fireblade, där går det att koppla på sexan i tio typ..
Känns som att det inte är så lockande med 200+, känns fan som att huvudet håller på att flyga av!


Ingen mer än jag som funderar på att göra nåt åt den svampiga fjädringen????
 

chaabo

www.motomont.se
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 990 SMT 2011
Nu har den kommit! Hämtade min Hornet -07 för ca en timme sen. Fan så skoj... Måste ut igen.... Ha de bäst!
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Nu har den kommit! Hämtade min Hornet -07 för ca en timme sen. Fan så skoj... Måste ut igen.... Ha de bäst!

Jag har hämtat mion med för snart 2 veckor sen. Min ska in på 100 mila-service nu på måndag! Har du nån länk där man kan hitta det där "ready 2 go kitet"? Visst är det grymt me nytt ändå!:yoparty

/knUllf
 

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag har just den drevningen på min 900 , men koppla upp den på 6:an?? nja, :va

Nä men koppla på trean är inget större bekymmer el? Kunde du behålla samma kedja?? väntar fortarande på bakdrevet men det finns lite att spela på...

Polarn har 16/60 på sin fireblade, där går det att koppla på sexan i tio typ..
Känns som att det inte är så lockande med 200+, känns fan som att huvudet håller på att flyga av!

Ja.... nu menade jag naturligtvis inte allvar. Men självklart blir det bra mycket lättare med större bakdrev/mindre framdrev.

Gyllene regel vid drev/kedje byte är att byta allt samtidigt. då blir inte drivpaketet "ojämt slitet"
 

xylitol

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Oslo
Hoj
Hornet 600 -01, blå! Tjejmagnet...
Nyköpt beg hornet...

Tja...
köpte en 600 -01 1000mil i helgen...
tycker att tomgången låter lite högt, typ att det ger ett högre " surr/vibbration" när jag lägger i neutral...
sen går den ganska ojämt på tomgång.. problem?

Köpte den via en firma o han sa att det va lungt o inget o bry sig om... :confused:

men men är som sagt väldigt grön o underar va jag kan göra för att sjystera tomgången... finns det några andra tips på vad man kan köra för att få cyklen o må bättre.... köra mycke eller t-sprist o rensa ut? Det fick jag göra på min gamla saab... :yoparty samma här?

peace!!!
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Vad rekommenderar ni för däck till en 900? Bakdäcket börjar närma sig slutet såattsäga ;).
Sedan har jag även en annan fråga, men den kanske hör hemma i teknik.
Efter en kraftig inbromsning och jag har haft en högre växel i, så går det inte att växla, varken upp eller ner utan jag måste släppa ut kopplingen ett par ggr. "Koppla om" så att säga, vad kan detta bero på och vad ska jag göra åt det?
 

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07

Efter en kraftig inbromsning och jag har haft en högre växel i, så går det inte att växla, varken upp eller ner utan jag måste släppa ut kopplingen ett par ggr. "Koppla om" så att säga, vad kan detta bero på och vad ska jag göra åt det?

Äger min andra 900 nu och har samma "problem" så förhoppningsvis är det normalt.
Hade varit kul att få reda på vad det beror på. :va
 

Roni

Doktor
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Piteå
Hoj
Honda Hornet 600 -99
En fråga angående drevning, jag har en hornet 600 -99a.
och har org drevning. 15-42. och jag har tänkt dreva om till 14-47, finns det nån chans att kedjan räcker. den är i mitten på sträckaren nu.

När jag går ner 1 kugg fram, så kompenserar det ju en kugg bak. så det blir
4 kugg bak som blir skillnaden. nån som tror det är möjligt?
drivpkt. är i stort sett nytt, annars hade jag inte funderat utan bytt kedjan också. :gnissla
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Äger min andra 900 nu och har samma "problem" så förhoppningsvis är det normalt.
Hade varit kul att få reda på vad det beror på. :va

Fan vad skumt, men skönt att man inte är ensam..eller? :tungan
Ska åka ut till stället jag köpte hojen på medan man fortfarande har garanti, antingen är det så, eller så ska det fixas. Väldigt märkligt iallafall.
 

BadMongo

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CB600 Hornet-01
Jag är i hojköpartagen och det lutar åt en Hornet 600F.
Kan man relativt enkelt bygga om en Hornet600S till en F?
Frontkåpan är otroligt ful.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag är i hojköpartagen och det lutar åt en Hornet 600F.
Kan man relativt enkelt bygga om en Hornet600S till en F?
Frontkåpan är otroligt ful.

De hojar jag sett som man gjort det på har sett förjävliga ut, men om du fixar fram lampa + stag och nya instrument så tycker man ju att det borde gå att lösa.
 

BadMongo

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CB600 Hornet-01
De hojar jag sett som man gjort det på har sett förjävliga ut, men om du fixar fram lampa + stag och nya instrument så tycker man ju att det borde gå att lösa.

Tack för svaret.
Jag trodde i min enfald att det kanske bara var att ta väck kåpan och dra om lite kablar.
Det är förbannat synd att Honda förstörde en annars väldigt grym hoj på detta viset.
 

chaabo

www.motomont.se
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 990 SMT 2011
Jag har hämtat mion med för snart 2 veckor sen. Min ska in på 100 mila-service nu på måndag! Har du nån länk där man kan hitta det där "ready 2 go kitet"? Visst är det grymt me nytt ändå!:yoparty

/knUllf

Ready to go kittet finns på Hondas hemsida, www.honda.se. Bara att surfa in och kika. Har hela kittet på min, ska ta lite bilder snart, så sen kan du se dem i mitt garage. Nöjd annars? Haft några problem? Ändrat på något?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Hjälp!

Tänkte ta en titt på mitt avgassystem för framtida byte till slipon!

Fråga 1: Vart tar man av orginalet?

Fråga 2: Jag har tagit bort dom kromade delarna som sitter ovanpå avgassystemet...blir det för varmt så plastkåpa alt sadel börjar smälta?
 

Bifogat

  • avgas.JPG
    avgas.JPG
    96.7 KB · Visningar: 122

*Sliver*

Ride it like you stole it!!
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Linköping
Hoj
Bara Motocross numera!!
Tänkte ta en titt på mitt avgassystem för framtida byte till slipon!

Fråga 1: Vart tar man av orginalet?

Fråga 2: Jag har tagit bort dom kromade delarna som sitter ovanpå avgassystemet...blir det för varmt så plastkåpa alt sadel börjar smälta?

1:Jag "tog av" mitt avgas innan katalysatorn, har ett rätt "kort" Micron slip-on. Och bytte röret innan katalysatorn hela vägen upp till burken. Dessa finns o köpa vet jag men är svindyra. Men åk till en rörfirma med det gamla så fixar de ett nytt utan kat för en sportsstyver!! :tummenupp

2: Hade samma problem innan jag bytte... Frågade tillverkaren på en honda dag. Det enda svar jag fick var att stoppningen i burken var tunn för att maximera verkningsgraden i burken?? Och att man inte skulle demontera orginaldelar.. haha:huvet
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
1:Jag "tog av" mitt avgas innan katalysatorn, har ett rätt "kort" Micron slip-on. Och bytte röret innan katalysatorn hela vägen upp till burken. Dessa finns o köpa vet jag men är svindyra. Men åk till en rörfirma med det gamla så fixar de ett nytt utan kat för en sportsstyver!! :tummenupp

2: Hade samma problem innan jag bytte... Frågade tillverkaren på en honda dag. Det enda svar jag fick var att stoppningen i burken var tunn för att maximera verkningsgraden i burken?? Och att man inte skulle demontera orginaldelar.. haha:huvet

1. Menar du att det inte går att ta av röret utan jag måste ha ett halvsystem? Hur fixar rörfirman så det blir böjt och fint?

2. Blir det för varmt utan, har du märkt någon skillnad? Hans svar verkar juh lite :va

Kan du rita på bilden vart jag plockar av avgas...
 

Aragorn

Guest
Här tar du av röret (se bild).

När du köper ett slip-on får du ju med både ljuddämparen och en bit av själva avgasröret.

Om du byter bara ljudämparen så heter det bolt-on.
 

Bifogat

  • MHORN20063LB_w800.jpg
    MHORN20063LB_w800.jpg
    44.1 KB · Visningar: 168
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top