CB 900F -79 drivpaketfråga

Ove Moksnes

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2024
Jag har en CB900F från 1979, sitter lite saker från senare årsmodeller/Bol d'or, bla bromsar, möjligen
ngt på drivlinan också men hursomhelst, konfigurationen är 18-drev fram och 44 i bak. Det är kanske inte udda i sig men på bakdrevet sitter det en sorts giude/skydd i plåt på yttersidan av drevet, nitat till drevet. Kan inte se detta på ngn annan hoj eller hitta ngn ny. Någon som vet ngt om detta? Behöver nya drev/kedja../Ove
 

Bifogat

  • Bakdrev CB900 1979 nr1.jpg
    Bakdrev CB900 1979 nr1.jpg
    1.8 MB · Visningar: 23
  • Bakdrev CB900 1979 nr2.jpg
    Bakdrev CB900 1979 nr2.jpg
    2 MB · Visningar: 23
  • Bakdrev CB900 1979 nr3.jpg
    Bakdrev CB900 1979 nr3.jpg
    1.4 MB · Visningar: 23
En bildsökning gav mig:

Original ser dock inte ut att ha den "kransen":
 
En bildsökning gav mig:

Original ser dock inte ut att ha den "kransen":
Skulle nog säga att som orginal sitter det samma grej på CB900 alla år:
Skärmbild (224).png
 
Hej. Kollade på CB1100R serien 1981-1983. Original har de alla detta nitade skydd.
Skvätt skydd ?
Har passerat några genom garaget. Högre miltal. Bytt drev och kedja. Inga skydd. Marknadsförs ju många drev kedjepaket. Priskonkurrens gör att där är inga skydd på dessa drev...
Även de som ville dreva om valde ju icke original.
Original drev kostar 113,- euro. Original annan drevning 153.- Euro.
Icke original kostar typ 25,- Euro
CMS erbjuder dock ett flertal alternativ. Är original viktigt... då blir det många pengar.
Vill tro att även 900 serien hade original det nitade skyddet. Man blir dock konfunderad när man kollar bilder och drev utbud på CMS
 
Har alltid uppfattat den där pånitade plåten som en... ...ja, "ljuddämpare" är väl för mycket sagt, men ändå - akustisk omvandlare på något vis.

Känns som ngn på Honda fått en fix idé och ville ha det på så många hojar som möjligt.

Effektivt? Eftersom Honda slutade med plåten tror jag vi har svaret där.

För mig var det då på den tiden en markör att hojarna ur låda hade alldeles för mycket onödigt på sig och måste fixas för att man skulle kunna synas tillsammans och trivas ihop.
 
Märkligt att det sitter ett sånt drev ännu. Lite körd eller nån som bytt och visste inte bättre?
Länge sedan man såg en sån

Som Noghtrider så har jag också uppfattat det som nåt ljuddämpande, Honda höll på med sånt.
Dom hade ju också ett tag ljuddämpare(gummimatta) på framdrevet. Nu har för ett par år sedan Jt börjat med dom på eftermarknaden också....en del tror att den förlänger livslängden. Menlöst iallafall tycker jag.

Original sitter det annars 17/44 drev på cb900F. Kedjan är 530 och torde ha 106 länkar.
 
OT, men Honda gillade att sätta stänkskärmar på sina bromsskivor både fram och bak. Inga andra tillverkare tog efter. Sedan slutade Honda med det också.

Ofjädrad vikt är något som jag tagit till mig. Lättare kedjeskydd och bakdrev i aluminium.

Dessa skydd på bakdrev, vid bromsskivor och nu bakstänkor, nummerskyltar och belysning fästa i svingen. Så fel. Och fult!
 
Har en liknande variant på min yamaha t7 -23 fast med lite mindre diameter än drevet.
Jämförde med en polares t7 -19 som inte hade det och min gissning var väl att det
var någon form av "räddare"ifall kedjan hoppar av.

Landar kedjan på "skyddet" behåller den väl iaf så mycket sträckning så
att den inte knölar ihop sig och knäcker motorblocket.

Men.............svårgissad funktion ;-)
 
Jag har en CB900F från 1979, sitter lite saker från senare årsmodeller/Bol d'or, bla bromsar, möjligen
ngt på drivlinan också men hursomhelst, konfigurationen är 18-drev fram och 44 i bak. Det är kanske inte udda i sig men på bakdrevet sitter det en sorts giude/skydd i plåt på yttersidan av drevet, nitat till drevet. Kan inte se detta på ngn annan hoj eller hitta ngn ny. Någon som vet ngt om detta? Behöver nya drev/kedja../Ove
Förmodligen har du rätt i att det inte är nödvändigt, men å andra sidan kan Honda förmodligen mer än jag&du om sina hojar, ngn mening måste det ändå vara..?
 
Märkligt att det sitter ett sånt drev ännu. Lite körd eller nån som bytt och visste inte bättre?
Länge sedan man såg en sån

Som Noghtrider så har jag också uppfattat det som nåt ljuddämpande, Honda höll på med sånt.
Dom hade ju också ett tag ljuddämpare(gummimatta) på framdrevet. Nu har för ett par år sedan Jt börjat med dom på eftermarknaden också....en del tror att den förlänger livslängden. Menlöst iallafall tycker jag.

Original sitter det annars 17/44 drev på cb900F. Kedjan är 530 och torde ha 106 länkar.
Tack för alla svar. Framdrevet är 18, förmodligen för att moppen är lite viktkompenserad (118 hk, i alla fall 1988), kedjan ändå 106
 
118hk? Vad har du då gjort med den? 85hk var väl gängse uppfattning när -79 kom.
Min blå -79 gick sämre än en 750K/F innan jag lagt en vecka på bestyckning, avgassystem och allmänt pyssel. Men de utlovade 95hk infann sig nog aldrig.
81.an jag har nu är nog aningen bättre enl rövdynon men den är det också tid och prylar kastat på.
 
Tack för alla svar. Framdrevet är 18, förmodligen för att moppen är lite viktkompenserad (118 hk, i alla fall 1988), kedjan ändå 106
Läst på lite nu och.....verkar ändå med tanke på att Yamahas T7 osv har ringen också att det är ändå en ring som ska skydda utifall kedjan hoppar av.
Skillnaden är att, på yamahan monteras den i drevbultarna. Finns det verkligen kedjor(tätade) som idag hoppar av på en landsvägshoj........knappast? På 80-talet var väl kedjorna som dom var, otätade och sträckte på sig rejält ibland. Så visst, en kedja kunde väl hoppa av om man körde offroad med hojjen.
Det märkliga är att ringen sitter även på bl a MT07 osv. Dom flesta verkar skippa den vid drevbyte, pga att den är ful.
På CB900F måste man köpa originaldrev om man vill ha ringen kvar.
18 framdrev(+1) brukar ju betyda touringdrevat eller så var det så ruskigt mycket power i den så varvtalet maxade ut på topfart. Dock, troligen det första alternativet.... :-)
 
Läst på lite nu och.....verkar ändå med tanke på att Yamahas T7 osv har ringen också att det är ändå en ring som ska skydda utifall kedjan hoppar av.
Skillnaden är att, på yamahan monteras den i drevbultarna. Finns det verkligen kedjor(tätade) som idag hoppar av på en landsvägshoj........knappast? På 80-talet var väl kedjorna som dom var, otätade och sträckte på sig rejält ibland. Så visst, en kedja kunde väl hoppa av om man körde offroad med hojjen.
Det märkliga är att ringen sitter även på bl a MT07 osv. Dom flesta verkar skippa den vid drevbyte, pga att den är ful.
På CB900F måste man köpa originaldrev om man vill ha ringen kvar.
18 framdrev(+1) brukar ju betyda touringdrevat eller så var det så ruskigt mycket power i den så varvtalet maxade ut på topfart. Dock, troligen det första alternativet.... :)
Kan nog stämma, min kedja hoppade en gång (illa spänd+utslitna drev, motorn varvade upp men kedjan lade sig snyggt&prydligt i ringen och hoppade inte av framdrevet och gick lätt på igen. Vad gäller drevningen så är det nog mest pga ökad effekt,,
 
118hk? Vad har du då gjort med den? 85hk var väl gängse uppfattning när -79 kom.
Min blå -79 gick sämre än en 750K/F innan jag lagt en vecka på bestyckning, avgassystem och allmänt pyssel. Men de utlovade 95hk infann sig nog aldrig.
81.an jag har nu är nog aningen bättre enl rövdynon men den är det också tid och prylar kastat på.
Kan inte riktigt redogöra för det, vet att den är borrad och påplockad grejor från senare CB900. Var en jäkla skillnad jmf den 750 jag hade innan och spöade andra 900-hojar. Men det var ägaren innan mig som stod för trim och uppgift om effekt så jag kan inte svära på ngt men med den tidens mått mätt gick den riktigt bra, vad den toppade kan jag inte säga, när nålen passerade vågrätt blev det plågsamt utan kåpa.. Kommer förmodligen inte att testa det i vår heller :-)
 
Uppdrevningen görs ofta för att sänka varvtalet vid marschfart på motorväg, lite lägre soppaförbrukning och/eller om man har ett störande vibrationsområde t ex vid 100-110 så kan det flyttas upp till 115-120.
Tidigare ägare ville nog öka toppfarten om den annars varvade in på rödmarkeringen iom trimningen.
Annars verkar det vara vanligare att dreva ner fram för att slanga lättare på 2-3an.
Mina kedjor har aldrig hoppat av.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top