CB500 -73 bluddrar och dör (CB550 -76 motor)

rocketqueen3

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2013
Hoj
Honda CB500 -73
Hej,

Jag har en CB500 -73 med motor från CB550 -76 jag nyligen kommit över.

Killen som hade den innan har även tagit bort luftburken och har gjort egna filter som jag misstänker gör mest nytta kosmetiskt. Jag har beställt K/N Pod filter som jag väntar på.
Dessutom har han flyttat all el under sadeln, och kör därmed ett litet 12V batteri på 2,7Ah vilket inte underlättar för mig vid felsökning. Men det ser bra ut iaf.
Då soppakranen läckte lite köpte jag även en helt ny i förpackning som nu sitter på.
Jag har även bytt main och pilot jet till 115 och 48 för att kompensera för borttagen luftburk och fyra raka, korta rör. I övrigt har jag beställt nya original tändstift som jag inte fått än.

Mitt problem är följande; Den startat hyffsat lätt, men blir mer och mer svårstartad. På tomgång verkar den gå hyfsat men när jag gasar på så börjar den bluddra, nu även om jag inte sitter på hojen. Det gjorde den inte när jag köpte den. Jag kan köra med vissa svårigheter i ca 5-10 min innan den dör. Om jag vrider på så bluddrar den ihop och släpper jag gasen så dör den på en gång, och startar sedan inte. En annan sak jag lagt märke till är att trycket från de två högra avgasrören (höger om jag sitter på hojen) har ett mycket högre tryck som kommer ut än de två på vänstra sidan. Jag märker när jag kör att den inte går på alla cylindrar och ändrar karaktär ibland (låter nästan som tvåtaktare vissa stunder). Som sagt, den verkar gå sämre och sämre.

Just innan den dog senaste svängen så hörde jag liksom hur alla cylindrar åkte runt när jag gasade, men den tände liksom inte utan dog bara.

Skulle de kunna vara tändspolarna? Kan det förklara att det högra paret har ett högre tryck än det vänstra paret?

Jag tog hojkortet igår så jag är rätt sugen på att få komma ut och hinna åka lite innan säsongen är slut. Supertacksam för all hjälp jag kan få!

Vänligen,
Oscar

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag skulle börja med en superpetig rengöring av alla förgasare (flottörhus, munstycken, kanaler) inklusive koll att flottörerna öppnar/stänger som de ska + koll av flödet i bränsleslangarna. Det kan finnas stora mängder goja i bränslesystemet på en äldre båge så rengör hela vägen tank - kranar - slangar - förgasare.
Om det är CV-förgasare (med vakuumklocka på ovansidan) på den, är nästa steg att kolla membranen.

Ett standardtips är också att du skaffar verkstadshandbok till din maskin. Blir väl två förresten...

rocketqueen3

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2013
Hoj
Honda CB500 -73
Tack för svar G-L.

Jag har bytt kran, blåst i slangarna från kran till förgasare, samt även öppnat upp förgasarna och ställt in flottörerna enligt standard spec samtidigt som jag gjorde ombestyckningen. Jag tyckte inte att dom såg så skitiga ut.

Jag har även verkstadshandboken för båda och försökt kolla igenom vad det kan vara.

Förlåt mig för min okunskap, men vad är membran och var hittar jag dem?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
OM du har vakumstyrda trottlar på din motor, sitter trottlarna upphängda i gummimembran vilka nås o kan kollas genom att lyfta de stora locken ovanpå förgasarna.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Du har inte membranförgasare, utan vanliga hederliga trottlar.

Storleken på munstycken verkar ju rätt ok.
Verkar dock fortfarande som om den inte får tillräckligt med soppa. :va

Står luftskruvar och nålhöjder enligt standardspec?
Trottelnålarna bör upp minst ett, troligen två, hack jämfört med standard.

Sedan kan det även vara skit/rost i tanken.
Brukar visa sig genom att det går sämre efter ett tag.
Om man sedan stannar lite ramlar skiten ner från filtret på kranen och man
kan köra ett tag igen.
Om man är lat kan man köra med en massa skit i tanken bara man låter
bli att använda reserven. Eftersom då soppan tas från botten av tanken.

En bra grej är att montera ett genomskinligt bensinfilter på soppaslangen.
Då ser man lättare att det finns soppa och hur fräsh den är.

Sedan kan det vara så att en av tändspolarna är risig.
Det finns två stycken som servar vardera 2 cylindrar.

Testa att koppla bort tändkablarna från en spole i taget.
Då märker man tydligt om någon spole är död.

Var försiktig med tändkablarna där de går in i spolen.
Håll inte på och vrid och dra i dem.
De är fast monterade i spolen och det som till slut händer
är att kopparledningen gå av precis där.

Vidare kan svag laddning(feljusterad laddningsregulator/def spole) i kombination
med lågfartskörning och dåligt batteri göra hojen dör på grund av att tändningen
inte får tillräckligt med ström.

Sedan finns det två stycke kondensatorer på tändplattan som kan spöka när de blir gamla.
Kostar nada och är lika bra att byta när du ändå är igäng.

Prova att ladda batteriet ordentligt samt köra med släckt lyse.
Alternativt starta med startkablar och sedan se hur den går
med ett rejält batteri inkopplat.

Eller kom förbi så kan jag kolla lite. :)

:hej

/e

Å en sak till:

Är det K&N RC-0844 du beställt?
knn-rc-0844_w_ml.jpg
I så fall rätt! :tummenupp

Podmodellerna passar inte, de yttersta tar i ramrören.
(I alla fall de jag hittat.(Och testat. :huvet))

Last edited:

rocketqueen3

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2013
Hoj
Honda CB500 -73
Engström, tusen tack för hjälpen.

Håller verkligen med om att det känns som att den inte får soppa. Just nu står allt enligt standard spec förutom main och pilot som jag beskrev tidigare.

Supersmart ide med genomskinligt soppafilter, det ska jag genast prova. Jag ska även testa spolarna! Men om jag förstått det rätt, så går ena spolen till cylinder 1 och 4, dvs de två yttersta och den andra spolen till cylinder 2-3, de mellersta? Det tycker jag låter motsägelsefullt mot mitt problem där jag upplever att det högra cylinderparet 1-2 ger ett mycket högre tryck ut från avgasrören. Vad kan detta bero på?

Jag testade igår med ett ordentligt batteri och det gjorde ingen skillnad, så jag tror att jag kan avfärda batteriet och laddningen. Bra tips om kondensatorerna på tändplattan, ska byta ut dem genast. Nån som har bra tips på sida med korta ledtider för beställning av sånna grejer?

Tack för ditt erbjudande om hjälp! Jag ska försöka se om jag kan lösa det själv först så hör jag av mig om det går åt h-vete :)

Luftfiltren jag beställt är dessa. Filterlängden, exkl fästen är 5cm vilket bör passa om jag inte mätte helt galet.

12-55735-vintage-cafe-racer-caferacer-bobber-brat-chopper-custom-motorcycle-carburetor-intake-pa.jpg

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ok, de där skall nog passa. Pyttepoddar typ. :tummenupp

www.davidsilverspares.co.uk har massor till ok priser och med bra leveranstider! :tummenupp
Har handlat mycket från dem.
:hej

/e

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...