CB900 -80 Café racer

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Du har min respekt. Keep it up! Vad beträffar lampkåpan så har jag verkligen gått från att avsky till avguda dem. Personligen hade jag behållt den gamla men med lite diskretare färger. Säg svart ist för rött eller rent av hel svart. Men jag vet att du har en bild i ditt huvud. Att följa den blir alltid bäst!

Haha, tack!
Jag har inte slängt gamla kåpan, så den finns fortfarande för montering. Jag måste bara bygga ett skelett för kåpan för montering som kan monteras på nya armen från ramen. Det skulle kunna vara så att den ser bättre ut när resten av hojen är "upp till standard" :) Kåpmodellen ser ju väldigt bra ut på många andra hojar som inte är gjord för den. Men detta är ett senare projekt i så fall!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Som jag sa förut har jag nu en DYNA2000-tändning, vilket gör att jag kan ta varvtalet elektroniskt till varvräknaren. Originalvarvräknaren är ju borträknad för en KOSO-mätare som tar elektroniska signaler. Jag passade däför på att ta bort uttaget för tacho-vajern. Det hade kunnat bli snyggare, men så här blev det:

IMG_3004_1.jpg

IMG_3006_1.jpg

IMG_3031_1.jpg

Sedan testmoterade jag en del för att se att allt passar när jag sätter ihop motorn igen.
Gapet för kolvringen var 1mm (toleranserna är 0.15-0.30 mm), vilket är på tok för mycket. Så jag tog cylindrarna till en motorrenoverare och fick allt uppmätt. Det visade sig att motorn är uppborrad 0.25mm OD, i övrigt var cylindrarna raka och fina. Prickarna i cylindrarna som jag visade förut blir när en motor har stått ett tag.
Så jag är på jakt efter 0.25 OD kolvringar. Det verkar finnas på ebay, men de verkar inte vara gratis :)


IMG_3018_1.jpg

Alla lager passade i alla fall och gav rätt toleranser. Jag mätte med plastic gauge. Man lägger på en liten plastremsa på lagrerna, moterar ihop och drar med rätt moment och mäter sedan hur utsmetad plast-remsan blir.

IMG_3021_1.jpg

IMG_3020_1.jpg

IMG_3022_1.jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
När motorn var lätt och behändig satte jag in den i motorn för att kunna provmontera mitt nya avgassystem och se om jag behövde gör några fästen från ramen.
Jag vet inte riktigt vilken dämpare jag kommer använda än.

IMG_3027_1.jpg

IMG_3029_1.jpg

Jag tillverkade en ny sadelbotten av två skärbrädor som ett par andra har gjort här på SH. Det gick inte bra att limma ihop med epoxy, så jag smälte ihop brädorna med en lödkolv.

IMG_3049_1.jpg

Sedan har jag målat motorblocken, allt utom cylindrarna och toppen är målat med vanlig billack. Cylindrer och topp är målat med värmebeständig färg, syns knappt någon färgskillnad. Jag känner mig nöjd :)

Före

IMG_3036_1.jpg

Efter

IMG_3043_1.jpg

IMG_3046_1.jpg


Nu ligger allt isärplockat för lack av ram och kåpor, det börjar närma sig :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Isärplockat för lack skrev jag.
Jag var inte helt nöjd över bak-ljuset, så jag köpte ett litet bakljus och kapade upp kåpan för detta. Jag fick göra om mekanismen för låset, men detta blev mycket bättre än vad det var innan.

IMG_3051.jpg

IMG_3060.jpg

IMG_3054.jpg

Jag gjorde sedan en ny hållare för reg-plåten.

IMG_3057.jpg


IMG_3059.jpg

Så här ser den ut lackerad, jag har modifierat lite till sedan dessa bilder för att montera en lite mindre reflex.

IMG_3073.jpg

IMG_3074.jpg

Här la jag den gamla hållaren, som också var ny-tillverkad.

IMG_3077.jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Motorn är i stort sett monterad nu, jag fick tag på +,25 OD-ringar.

Nya och gamla fjädrar.

IMG_3063.jpg

Gamla och nya kam-kedjan.

IMG_3065.jpg

Under montering

IMG_3064.jpg

IMG_3067.jpg

IMG_3068.jpg

IMG_3079.jpg

IMG_3080.jpg

Jag har ett problem med motorn. när jag kollade ventilspelet så är det jättetajt överallt. Jag har inte startat upp motorn eller snurrat på den speciellt mycket, förutom under kam-montering och montering av tändningsplattan.
Jag funderar på om motorn behöver snurras ett par varv för att ventilfjädrarna ska sätta sig. Är det så, eller kan man slipa ventiler så pass mycket att spelet blir extremt litet? Eller är det monterings-fettet som är så pass tjockt att spelet försvinner?
Någon som har koll?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Allt utom tank, kut, sidkåpor och olika silver-detaljer är lackat och montering är påbörjat.

Stödet blev modifierat för 7-11 gången, nu är jag nästan nöjd, funderar på att svetsa dit en pinne så det blir enklare att komma åt stödet med foten.

IMG_3082.jpg

IMG_3081.jpg

IMG_3083.jpg

Jag var inte helt nöjd över fotpinnarnas design. Så jag tillverkade nya plåtar som jag tycker ser lite bättre ut. Jag tror jag ska lägga en böj på plåtarna uppåtill så de inte fungerar som knivar.

IMG_3084.jpg

IMG_3086.jpg

IMG_3088.jpg

Så här ser det i alla fall ut just nu :)

IMG_3093.jpg

IMG_3094.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Vad hände med bygget sen, blev det klart?? :)

Hej,

Jodå, det blev klart!
Jag fick åka hela sommaren. Jag tröttnade lite på att skriva tyvärr :dummer :crash :hej :fakta


Det kommer lite bilder kortfattat här:

Först kom el-kablaget ihop igen. Det blev i princip en helt ny stam detta år med. Det hade nog tagit lika lång tid att göra en ny som det tog för mig att modifiera den jag tillverkade förra året. Skillnaden denna gång är var kontakterna sitter och att det är en annan typ av kontakter nu.
Alla kontakter ligger under tanken istället för vid gaffeln.
Även Nya Koso-mätaren och LED-extra-ljuen kopplades in snyggt i nya kablaget.
För hastighetssensorn använder jag mig förövrigt av ducatis original som jag fick med baksvingen.

IMG_3134_1.jpg

IMG_3145_1.jpg

IMG_3147_1.jpg

IMG_3148_1.jpg

IMG_3164_1.jpg

IMG_3169_1.jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Sadeln blev tillverkad.
Dagens tips är att köpa material från båtaffärer. Detta som jag köpte är svetsat, så sadeln absorberar alltså inte vatten trots att det är ribbor. SKITBRA!
Men jag fick kämpa lite för att få ribborna större.

IMG_3174_1.jpg

IMG_3175_1.jpg

IMG_3177_1.jpg

IMG_3179_1.jpg

IMG_3181_1.jpg

IMG_3182_1.jpg

IMG_3186_1.jpg

IMG_3185_1.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det har blivit en hel del mil under sommaren.
En del grejer har krånglat. Bland annat var lagren i svingen dåliga, så jag fick köpa nya lager och byta ut. Dessa lager var snordyra och svåra att få tag på..
Jag ställde ut hojen i Norrtälje. Inga priser.

Jag är inte nöjd med lampan/kåpan. Bilden jag hade i huvudet stämde inte överens med resultatet. Funderar på att antingen sätta en större klassisk rund lampa där fram eller något annan modernt. Tror kåpa blir fel...:mad:
Jag tycker även det ser väldigt muppigt ut framifrån. Extralamporna förstör en del.
OCh framskärmen förstör en del med. Det skulle nog vara bättre med något som visar mer framhjul.

Ljudet under full acceleration är helt underbart.

IMG_3216_1.jpg

IMG_3212_1.jpg

IMG_3218_1.jpg

IMG_3220_1.jpg

IMG_3244_1.jpg

IMG_3252_1.jpg

IMG_3269_1.jpg

IMG_3301_1.jpg
 

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Wow! Imponerande, vilket arbete! Blev ju riktigt fin! :tummenupp
Delar dock din uppfattning om framlampan och skärmen, i övrigt - Grym! Tack för att du delar med dig!
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag kommer hit ibland för att finna lite inspiration till mitt egna (betydligt mildare) cb900 projekt, det absolut tråkigaste är ju när man står där alldeles redo att slita tag i grejjorna men man saknar en liten skitpryl för att kunna gå vidare.. :)

Hur fick du motorn att gå med pod-filter, har du tok-roddat med förgasarna för att få den att gå bra eller vad? Jag tänkte försöka få det att bli bra med luftburk men funderade liten aning om man kanske kunde ta en luftburk från en annan hojj eftersom orginal varianten verkligen inte är vacker. Det kanske krävs lite ombestyckning också jag vet inte.

Angående främre lampa/fairing, så gillar jag den här varianten: http://www.ebay.co.uk/itm/Cafe-racer-front-fairing-windscreen-rickman-style-imola-no-hole-/391745612382?hash=item5b35dbaa5e:g:kkgAAOSwpkFY46oj
s-l500.jpg
Och ska där vara en lampa så ska den vara hyffsat stor!
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag kommer hit ibland för att finna lite inspiration till mitt egna (betydligt mildare) cb900 projekt, det absolut tråkigaste är ju när man står där alldeles redo att slita tag i grejjorna men man saknar en liten skitpryl för att kunna gå vidare.. :)

Hur fick du motorn att gå med pod-filter, har du tok-roddat med förgasarna för att få den att gå bra eller vad? Jag tänkte försöka få det att bli bra med luftburk men funderade liten aning om man kanske kunde ta en luftburk från en annan hojj eftersom orginal varianten verkligen inte är vacker. Det kanske krävs lite ombestyckning också jag vet inte.

Angående främre lampa/fairing, så gillar jag den här varianten: http://www.ebay.co.uk/itm/Cafe-racer-front-fairing-windscreen-rickman-style-imola-no-hole-/391745612382?hash=item5b35dbaa5e:g:kkgAAOSwpkFY46oj
View attachment 436678
Och ska där vara en lampa så ska den vara hyffsat stor!

Kul jag kan vara till inspiration!
Ja, det är tråkigt att vänta på småsaker, man får pilla/skruva isär med något annat under tiden ;)

Jag fick inte motorn att gå med pod-filter, delvis pga det så köpte jag Keihin-förgasarna innan hojen gick bra. Men problemet var inte förgasarna utan att tändningen var dålig, för hojen gick dåligt även med nya förgasarna innan jag bytte tändning. Så jag vet faktiskt inte hur mycket problem det är att få till original-förgasarna med pod-filter i och med att min tändning var dålig.
En annan luftburk borde väl fungera så länge man inte stryper luften mer än original, men det känns krångligt att få till anslutningar till förfasare och få till formen mot ram/motor/säte?

Det blir nog kåplöst för mig, en stor lampa eller någon LED-variant i kluster tillsammans med mina extra-ljus. Jag har inte riktigt bestämt mig än! Men den där hojen har jag kollat på några gånger :kär
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Kul jag kan vara till inspiration!
Ja, det är tråkigt att vänta på småsaker, man får pilla/skruva isär med något annat under tiden ;)

Jag fick inte motorn att gå med pod-filter, delvis pga det så köpte jag Keihin-förgasarna innan hojen gick bra. Men problemet var inte förgasarna utan att tändningen var dålig, för hojen gick dåligt även med nya förgasarna innan jag bytte tändning. Så jag vet faktiskt inte hur mycket problem det är att få till original-förgasarna med pod-filter i och med att min tändning var dålig.
En annan luftburk borde väl fungera så länge man inte stryper luften mer än original, men det känns krångligt att få till anslutningar till förfasare och få till formen mot ram/motor/säte?

Det blir nog kåplöst för mig, en stor lampa eller någon LED-variant i kluster tillsammans med mina extra-ljus. Jag har inte riktigt bestämt mig än! Men den där hojen har jag kollat på några gånger :kär

Vilka CR är det du köpte? Jag blev lite sugen på de där RS36'orna som ligger i köp/sälj nu men 36 är kanske i grövsta laget för en bol-dåre :confused:
Nu vet du kanske inte hur den ska gå i standardutförande eftersom du hade problem innan så mycket byttes, men hur uppskattar du att kraften kommer längs varvskalan? Min erfarenhet (och även vad jag hört om andra) är att man överlag håller högt varv på den, lite som en låg-cc hoj där allt kommer bara man varvar. Min XJR är lite mer linjär då.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Vilka CR är det du köpte? Jag blev lite sugen på de där RS36'orna som ligger i köp/sälj nu men 36 är kanske i grövsta laget för en bol-dåre :confused:
Nu vet du kanske inte hur den ska gå i standardutförande eftersom du hade problem innan så mycket byttes, men hur uppskattar du att kraften kommer längs varvskalan? Min erfarenhet (och även vad jag hört om andra) är att man överlag håller högt varv på den, lite som en låg-cc hoj där allt kommer bara man varvar. Min XJR är lite mer linjär då.

Det är CR31:eek:r jag har! 36or kanske är lite för stort? Jag har dock ingen större erfarenhet av storlekar på förgasare, jag fick hjälp när jag köpte dessa. 31or ska i alla fall räcka till ett 985-kitt om jag förstått det rätt.
Jag har ju ett tre-y-system. Det ska ge lite mer kräm i mellanregistret än ett vanligt system. Men ju högre varv ju roligare. Nu var det ett tag sedan jag körde, men jag skulle säga att det är lite av en ketchup-effekt på kurvan. Man vill nog hålla över 5-6000 varv för att få den reaktionen man vill ha när man vrider handleden :) Både i form av acc och ljud, för ljudet är mycket trevligt om jag får säga det själv.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Hej,
Jag behöver renovera/byta toppen på motorn. Dålig renovering eller hård körning, välj en...

Jag har hört av mig till mc-skrotar här i Sverige, men få vill svara telefon/mail/ ta förfrågningar. Jag har även försökt kontakta säljare via blocket utan lycka.

Jag försöker därför här:
Finns det någon som har en begagnad topp med ventiler och ev kammar till en cb900F?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top