CB900 -80 Café racer

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Riktigt grym :tummenupp snyggt rakt igenom. Men du tog det inte emot att skruva fast backspeglarna i den där vackra kåpan? själv hade jag kört men en bar-end spegel.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80

Tack!:tummenupp

Blev riktigt bra det där!
Tack!:tummenupp

Riktigt grym :tummenupp snyggt rakt igenom. Men du tog det inte emot att skruva fast backspeglarna i den där vackra kåpan? själv hade jag kört men en bar-end spegel.

Tack!:tummenupp

Ja, det gör det. Men jag vet inte vad alternativet är, för jag tror inte jag kommer köra med bar-end-speglar eftersom jag får för mig att de bygger ut så mycket och gör hojen bred. Det är bara två skruvar per spegel, så de är lätta att ta av och ersätta med bultar istället. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
"Bar-end" speglar kan du ju vinkla lite inåt också. De måste ju inte bygga på i bredd utan ha de ovanför eller nedanför handtagen. Jag har beställt små backspeglar från ebay och ska testa att vinkla de så att de är under handtagen. Finns för ca 200kr inkl frakt så det är värt att testa:tummenupp
Är själv lite allergisk mot backspeglar som bygger på för mycket i bredd från handtagen.

Tycker lösningen som du har nu med backspeglar ser ok ut ändå, hojen ser ut att vara en originalbyggd av något raceteam på 70-talet:tummenupp:yoparty
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Snyggt bygge!! Gillar kåpan!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tack! :tummenupp

Satan så vackert! Mycket trevligt! :tungan

Tack! :tummenupp

"Bar-end" speglar kan du ju vinkla lite inåt också. De måste ju inte bygga på i bredd utan ha de ovanför eller nedanför handtagen. Jag har beställt små backspeglar från ebay och ska testa att vinkla de så att de är under handtagen. Finns för ca 200kr inkl frakt så det är värt att testa:tummenupp
Är själv lite allergisk mot backspeglar som bygger på för mycket i bredd från handtagen.

Tycker lösningen som du har nu med backspeglar ser ok ut ändå, hojen ser ut att vara en originalbyggd av något raceteam på 70-talet:tummenupp:yoparty

Ja, vi får se hur jag gör. Jag tror jag antingen kör med de som sitter på, eller så plockar jag av dom helt och kör utan.

Eller så kanske det går att göra något sånt här (med risk för att bara se sig själv) :

tut32.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, det gör det. Men jag vet inte vad alternativet är, för jag tror inte jag kommer köra med bar-end-speglar eftersom jag får för mig att de bygger ut så mycket och gör hojen bred. Det är bara två skruvar per spegel, så de är lätta att ta av och ersätta med bultar istället. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.

http://www.mitonga.se/ i Lomma hade en liten konvex rektangulär spegel (ca 4x6 eller 5x7 cm). Några år sen och minnet är bedrägligt har det visat sig men jag tror den införskaffades där. Sticker inte upp mycket över blinkersreglaget och har eget fäste till styret. Kan gå att montera i det för spegeln befintliga hålet om sådant finnes. Smått blir det men jag har aldrig upplevt en spegel som ger så mycket info om vad som händer bakom. Sitter på en avkåpad gammelgixxer jag kört en hel del med. Kan å andra sidan bli helt omöjligt att se ett skvatt med annan körställning, styre etc. Tror inte den var så dyr och finish därefter. Funktionen sublim däremot!

Får du inte svar där kan jag kolla med ägaren till hojen om han kan ta fram märke/modell för att göra den sökbar...
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Den ser ut som Ducatis MotoGP hoj skulle ha sett ut 1976. Riktigt snygg!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
http://www.mitonga.se/ i Lomma hade en liten konvex rektangulär spegel (ca 4x6 eller 5x7 cm). Några år sen och minnet är bedrägligt har det visat sig men jag tror den införskaffades där. Sticker inte upp mycket över blinkersreglaget och har eget fäste till styret. Kan gå att montera i det för spegeln befintliga hålet om sådant finnes. Smått blir det men jag har aldrig upplevt en spegel som ger så mycket info om vad som händer bakom. Sitter på en avkåpad gammelgixxer jag kört en hel del med. Kan å andra sidan bli helt omöjligt att se ett skvatt med annan körställning, styre etc. Tror inte den var så dyr och finish därefter. Funktionen sublim däremot!

Får du inte svar där kan jag kolla med ägaren till hojen om han kan ta fram märke/modell för att göra den sökbar...

Frågan är ju om man kan ha en sådan på min hoj, jag har fått justera en hel del för att få handtag och reglage att undvika tank/kåpa, jag tror en spegel man moterar i originalhålet skulle ta i kåpan. Men tack ändå!

Den ser ut som Ducatis MotoGP hoj skulle ha sett ut 1976. Riktigt snygg!

Tack! :tummenupp Kul att du och Rash säger så, för det är något liknande som jag har haft i tankarna. Jag har även funderat om man inte skulle haft en hel-kåpa istället för den som sitter nu, men det får nog bli ett annat projekt :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Rätt eller fel kan man tvista om, jag tyckte det blev rätt fränt :D

IMG_2576_1.jpg

IMG_2589_1.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ja, besiktigad och klar utan problem. Trodde det skulle bli bökigare än vad det blev, besiktningsmannen tog lite bilder för personligt bruk och gav tummen upp :tummenupp

Bestyckningsproblem fortfarande. Jag misstänkte att den gick för snålt och fixade nya munstycken, men det visade sig vara dåliga stift och nu går den för fett. När detta skulle justeras upptäckte jag att förstärkningsstagen till förgasarbryggan var för klena och hade gått av. Så detta måste fixas innan bestyckningshistorian kan gå vidare. Det är mycket pill med att flytta fyra nålar upp och ner och byta munstycken i tid och otid, men det känns som jag är aningens klokare nu än innan i alla fall, så det är på rätt väg. Jag tycker det är mycket smidiga förgasare att arbeta med i alla fall, så det känns värt mycket.

Här är en liten ljudteaser:

 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Fantastiskt bygge. Inspirerande att läsa igenom och imponerande kunnande.

Jag är inte helt kompis med färgsättningen, tror det finns utrymme för förbättring där. Så mycket svart gör att det vita på kåpan blir lite udda. Skulle antingen gå mot ännu mer svart/mörkt och skippa det vita, alternativt lätta upp och göra mer svarta delar vita/ljusare och behålla kåpan med vitt.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Fantastiskt bygge. Inspirerande att läsa igenom och imponerande kunnande.

Jag är inte helt kompis med färgsättningen, tror det finns utrymme för förbättring där. Så mycket svart gör att det vita på kåpan blir lite udda. Skulle antingen gå mot ännu mer svart/mörkt och skippa det vita, alternativt lätta upp och göra mer svarta delar vita/ljusare och behålla kåpan med vitt.

Tack! Imponerande kunnande är dock lite fööör smickrande, google är min vän! :)

Ja, även om man blir lite hemmablind är jag inte helt nöjd över färgen jag heller. Det blir nog ingen ändring till sommaren, men kanske till vintern igen. Det får märkas. Men jag tror kåpan måste bryta av mot resten, jag har sett så många kåphojjar där kåpan ska smälta ihop med hojen vilket resulterar i att det bara ser konstigt ut.

Jag har försökt ställa förgasarna, en dag fick jag lite sällskap med en Z1000 och en CBX och det var väl mer åt det hållet jag hade tänkt mig med färgsättningen.

IMG_2608_1.jpg


Jag hade tänkt att skriva ett litet inlägg när jag anser att jag är klar, men det verkar dröja :gnissla
Bestyckningshistorian går i alla fall vidare, nu har jag fått till huvudmunstycket. Bildbevis nedan:

IMG_2611_1.jpg

Den går fortfarande snålt på mellanregistret, så jag ska ta och höja nålarna lite tänkte jag.

Jag tror även att jag har ett problem med tändningen. För hojen vill inte varva ur riktigt. Jag pratade med en kompis om det igår som föreslog att jag skulle testa varva ur när spolarna inte är jättevarma och jämföra med när de blivit varma. Hojjen varvade till 9000 varv "kall" och drygt 8000 varv "varm". Så det är nog så att spolarna är dåliga. Jag ska kolla lite på vad man ska ha istället, jag tror jag har sett att man tagit CBR-spolar istället för original. Jag ska nog ta och undersöka det.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ni kanske känner till The Doctor?!


image.jpg

:squid

Lite småpill kvar, men jag tänkte försöka ta mig till Norrtälje på lördag!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nu har det hänt grejjer igen, jag är inte så superduktig på att uppdatera.
Jag var till Norrtälje och ställde ut. Väldigt kul, men inga priser.
Jag använder även min väska som tankväska, mycket smidigt :tummenupp

IMG_2664.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Hojjen har hela tiden gått dåligt och tillslut tröttnade jag, halvvägs mellan Stockholm och Västerås gick hojjen sämre och sämre, speciellt under belastning och jag kunde inte lita på den. Jag vände om och ställde undan den i funderingars tider.
Jag har trott hela tiden att det är förgasarna som inte stått rätt till, men nu gick den sämre utan att jag hade grejat något med förgasarna. Så jag gjorde det enda rätta och beställde en Dyna 2000 – tänding. Dvs skaffade ett helt nytt tändsystem inklusive spolar i förhoppning att kunna åtminstone utesluta tändsystemet.

Tändsystemet kom tillslut och så här ser komponenterna ut.

IMG_2686.jpg

En del funderande var jag skulle montera lådan.

IMG_2687.jpg

Under montering

IMG_2689.jpg

IMG_2690.jpg

Jag fick bryta upp och kapa i min kabelstam för att ta bort numera onödiga kablar och kontakter, men tillslut såg det ut så här:

IMG_2707.jpg

Jag har även konstaterat att kopplingen var dålig, så jag passade på att byta ut den också.

IMG_2698.jpg

IMG_2699.jpg

Jag läste alla lappar innan tyckte jag, men denna hittade jag efter att allt var monterat.

IMG_2701.jpg

Så jag passade på att riva allt igen eftersom jag inte såg någon platta som skiljde sig från någon annan. Allt var dock i sin ordning och allt satt där det skulle, det hade nog inte ens vart möjligt och montera fel. Lite frustrerande ändå.


Resultatet av tändingsbytet?

FIFAN VAD BRA DEN GÅR NU! Jag har ställt tillbaka förgasarna till ursprungsinställningarna, men jag tror att den går aningens fett. Men den går 400% bättre, vill varva och ylar precis som den ska på höga varv. Så fruktansvärt roligt det blev att köra nu!

Men nu när jag har vågat köra lite mer aktivt så inser jag att det nog behövs lite modifikationer till vintern igen. När jag lägger ner till vänster tar stödet i, när jag lägger ner till höger tar avgassystemet i och jag tycker att den är för låg.
Jag funderar på hur mycket justerpinnen vid bakdämparen kan justera markfrigången, är det någon som vet? Den är korroderad inuti, så jag kan inte justera den för tillfället och funderar på att köpa en ny.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
har inte plöjt igenom hela tråden men är svingen och fälgen ifrån en Triumph 1050?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top